2008-04-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Tror det finns flera anledningar.

Thailand är ett enormt populärt resemål för svenskar, som åker till hippa turistparadis som är pimpade och gjorda speciellt för att locka den trötta och glåmiga svensken som söker sol, värme och frihet. Bakom dessa vackra fasader av turistkomplex döljer sig horstråk, ett hyfsat kvinnonedvärderande samhälle där kvinnor har helt andra försörjningsmöjligheter än i Sverige. Det finns en stor fattigdom och just därför så uppfattas den vita rike mannen (svensken/europeen) som en riddare (räddare) på vit häst. Han kan ge kvinnan en helt annan levnadsnivå, andra möjligheter och framförallt öka chanserna till ett vettigt liv. Nu säger jag inte att alla thailändskor som blivit svenskor är hookers men jag skulle gissa på att en majoritet av dem som kommer till sverige kommer från fattiga områden av landet, och ser det som en chans till en förbättrad situation. Den västerländske mannen är exotiserad och tyder på rikedom och framgång.

Männen å andra sidan, har förmodligen inte lyckats snärja till sig en svensk kvinna (vilka oftast kräver helt andra saker än en thailändsk) vilket gjort honom nyfiken och kanske smått desperat efter andra alternativ. Alternativt är han frälst i asiatkvinnor och föredrar dessa framför svenskor. Kanske kommer han från en avbefolkat samhälle i de nordligare delarna av landet där kvinnor inte finns i överflöd. Kanske vill han testa något nytt efter att ha sökt sällskap under en längre tid. Kanske har han hört talas om de hundratals meetthaiwife-sidorna på nätet, eller själv spanat in utbudet under någon semesterresa.

Man kan ju diskutera i all oändlig om att dom är äckliga gubbar som inte kan få sig något här hemma, men egentligen är det nog en win-win situation, gubben blir mindre ensam och får sig en lättskött fru. Frugan blir mindre fattig, får uppleva världen lite och slipper sugiga villkor i hemlandet. Att det sedan snickas och snackas om dessa par i sverige, vilka man sällan har någon aning om hur de träffats, var de träffats, om mannen betalat för sex och hennes hand, eller om det är ömsesidig kärlek är ju en annan femma.

Jag känner lite... så länge dom är lyckliga så varsågod.

Män som gifter sig med någon från Asien kan inte snärja en svensk kvinna?
Alla kvinnor från Asien är prostiturerade?
Alla kvinnor från Asien som gifter sig med en vit man gör detta för enbart pengar?
Alla kvinnor i Asien är fattiga?

Ovan är exakt det du säger, eller du kanske bara menar Thailand?

Ska vi reda ut lite nu.

Ytterst få thailändare svälter.
Ytterst få thailändare har bara ett ombyte när det gäller kläder.
Ytterst få thailändare sover under bar sol eller under en pappkartong.
Ytterst få thailändare tigger.
Ytterst få thailändare har inte tillgång till sjukvård.

Barbrudar, har dessa någon chans att få andra arbeten? Ja, de kan välja att jobba i fabrik eller liknande, ett slitsamt jobb 6 dar i veckan där de tjänar lite olika beroende på vart i landet man befinner sig. I Bangkok ligger lönen mellan 5000-8000 bath. (dela med fem) Jobbar man i bar och inte är jättepopulär så tjänar man ungefär liknande, däremot så slipper man slita ut sig.

Angående männen, de flesta män jag vet som har thaifruar har tidigare varit gifta med svenska vita kvinnor, där faller teorin om att de inte kan "snärja" en svensk kvinna. Anledningen till att en europe blir ihop med en thaitjej är nog lika enkelt att förklara som varför en europe blir ihop med någon från Kalmar. Du hittar nog exakt lika många variabler i båda fallen, ,du däremot väljer att lägga en helt annan tyngd när en asiatiska blir inblandad.

Måste även få fråga, om en svensk kvinna blir ihop med en thaiman, kan man då applicera din teori på detta? De lyckas inte snärja en svensk man?
Citera
2008-04-21, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Män som gifter sig med någon från Asien kan inte snärja en svensk kvinna?
Alla kvinnor från Asien är prostiturerade?
Alla kvinnor från Asien som gifter sig med en vit man gör detta för enbart pengar?
Alla kvinnor i Asien är fattiga?

Ovan är exakt det du säger, eller du kanske bara menar Thailand?

Är du överhuvudtaget läskunnig? Jag skrev tydligt: Nu säger jag inte att alla thailändskor som blivit svenskor är hookers men jag skulle gissa på att en majoritet av dem som kommer till sverige kommer från fattiga områden av landet, och ser det som en chans till en förbättrad situation.

Jag beskrev inte asien, jag beskrev vad TS frågeställning gällde, dvs varför svenska män har ihop det med thailändska kvinnor och vice versa. Allt jag säger är däremot inte absoluta sanningar, men jag skulle tippa på att det faktiskt har viss sanning. Ingen rök utan eld. Svenska kvinnor ligger sällan ute på den internationella äktenskapsmarknaden via websidor, det gör däremot thailändskor och ryska kvinnor. Man kan ju anta att det beror på något...

Citat:
Ska vi reda ut lite nu.

Ytterst få thailändare svälter.
Ytterst få thailändare har bara ett ombyte när det gäller kläder.
Ytterst få thailändare sover under bar sol eller under en pappkartong.
Ytterst få thailändare tigger.
Ytterst få thailändare har inte tillgång till sjukvård.

Jag har inte påstått att det är något svältande samhälle. Däremot så ser villkoren helt annorlunda ut för många, i jämförelse med i Sverige. Fattigdom och dåliga arbetsvillkor kan existera trots att sjukvården är bra, eller att det bara är ett fåtal som är hemlösa och tigger.

Citat:
Barbrudar, har dessa någon chans att få andra arbeten? Ja, de kan välja att jobba i fabrik eller liknande, ett slitsamt jobb 6 dar i veckan där de tjänar lite olika beroende på vart i landet man befinner sig. I Bangkok ligger lönen mellan 5000-8000 bath. (dela med fem) Jobbar man i bar och inte är jättepopulär så tjänar man ungefär liknande, däremot så slipper man slita ut sig.

Jaha, och? Det bevisar ju bara att villkoren inte är det bästa, men du kanske anser att 1000-2000 kronor är hög standard? Det är knappast någon nyhet att prostitution har en helt annan utbredning och legitimitet i thailand, det är därmed inte sagt att alla thailändskor som numera är gifta med svenska män varit prostituerade, men det existerar.

Citat:
Angående männen, de flesta män jag vet som har thaifruar har tidigare varit gifta med svenska vita kvinnor, där faller teorin om att de inte kan "snärja" en svensk kvinna. Anledningen till att en europe blir ihop med en thaitjej är nog lika enkelt att förklara som varför en europe blir ihop med någon från Kalmar. Du hittar nog exakt lika många variabler i båda fallen, ,du däremot väljer att lägga en helt annan tyngd när en asiatiska blir inblandad.

Måste även få fråga, om en svensk kvinna blir ihop med en thaiman, kan man då applicera din teori på detta? De lyckas inte snärja en svensk man?

Uppenbarligen hade dom svårigheter att behålla den kvinna som dom väl snärjt. Likaså är knappast dina bekanta med thailändska frugor representativa för alla svenska män med thailändska kvinnor. Och nej, det är inte alls lika enkelt, det är ett helt annorlunda samhällsklimat i thailand jämfört med i Kalmar. Det finns svenska män som äktar 3-4 unga thailändska kvinnor innan dom (mannen själv) fyllt 60 år och det om något tyder ju på att det råder en helt annan tillgänglighet. Kvinnorna ges helt andra ekonomiska möjligheter och har i många fall kunnat spara pengar och skicka hem till sina släktingar.

Du kan inte jämföra de fåtalet svenska kvinnor som väljer att ha ihop det med en thaiman med motsatsen eftersom det råder helt andra villkor kvinnor och män emellan i thailand eftersom landet dels är väldigt hierarkiskt och dessutom har helt andra könsroller än de som finns i Sverige.

Gäller det däremot en mogen medelålders dam som väljer att ta hem en ung fattig thailändsk man, så kan man ju se skymten av samma mentalitet.
Citera
2008-04-21, 18:06
Medlem
KB886511Bs avatar
Thailändskor över lag är ju überfula. Konstigt formade huvuden, ett huvud som dessutom oftast är alldeles för stort. Oftast tillplattade ansikten oxå.. ne de som tänder på thailändskor har förmodligen någon konstig fetish..
Citera
2008-04-21, 18:07
Medlem
Citat:
Är du överhuvudtaget läskunnig? Jag skrev tydligt: Nu säger jag inte att alla thailändskor som blivit svenskor är hookers men jag skulle gissa på att en majoritet av dem som kommer till sverige kommer från fattiga områden av landet, och ser det som en chans till en förbättrad situation.

Jag beskrev inte asien, jag beskrev vad TS frågeställning gällde, dvs varför svenska män har ihop det med thailändska kvinnor och vice versa. Allt jag säger är däremot inte absoluta sanningar, men jag skulle tippa på att det faktiskt har viss sanning. Ingen rök utan eld. Svenska kvinnor ligger sällan ute på den internationella äktenskapsmarknaden via websidor, det gör däremot thailändskor och ryska kvinnor. Man kan ju anta att det beror på något...

Ingen rök utan eld, det är ett bra argument, fungerade jättebra när vi letade häxor. Jag kräver bättre (ja kräver) argument år 2008.

Svenska kvinnor finns på alla möjliga dejtingsajter att det procentuellt skulle finnas fler thailändskor ser jag som absurt eftersom Internet och språkkunskaperna inte är detsamma som i Sverige.

Citat:
Jag har inte påstått att det är något svältande samhälle. Däremot så ser villkoren helt annorlunda ut för många, i jämförelse med i Sverige. Fattigdom och dåliga arbetsvillkor kan existera trots att sjukvården är bra, eller att det bara är ett fåtal som är hemlösa och tigger.

Jaha, och? Det bevisar ju bara att villkoren inte är det bästa, men du kanske anser att 1000-2000 kronor är hög standard? Det är knappast någon nyhet att prostitution har en helt annan utbredning och legitimitet i thailand, det är därmed inte sagt att alla thailändskor som numera är gifta med svenska män varit prostituerade, men det existerar.

Nej det är inte hög standard men det är inte heller en dålig standard eftersom priserna här är anpassade efter lönerna. Eller du kanske tror att priserna är som i Sverige? Man får mer än mat, kläder och husrum på den lönen.

Citat:
Uppenbarligen hade dom svårigheter att behålla den kvinna som dom väl snärjt. Likaså är knappast dina bekanta med thailändska frugor representativa för alla svenska män med thailändska kvinnor. Och nej, det är inte alls lika enkelt, det är ett helt annorlunda samhällsklimat i thailand jämfört med i Kalmar. Det finns svenska män som äktar 3-4 unga thailändska kvinnor innan dom (mannen själv) fyllt 60 år och det om något tyder ju på att det råder en helt annan tillgänglighet. Kvinnorna ges helt andra ekonomiska möjligheter och har i många fall kunnat spara pengar och skicka hem till sina släktingar.

Oj här säger du att alla män som skiljer sig har problem att behålla den kvinna dom snärjt. Den kan inte vara så att de flesta skilsmässor i Sverige är där par har kommit fram till att de växt ifrån varandra? Att där vissa sedan hittar en partner från ett annat land? När jag läser dina argument undrar jag hur du ser på den svenska kvinnan eller kvinnor överhuvudtaget. För mannen snärjer en kvinna och sen är det hans fel om ett förhållande inte funkar.

Undrar även vart du hittar information om svenska män som gifter sig med 3-4 unga thailändskor innan de är 60. Är det många svenska män som gör detta? Finns det svenska män som gifter sig med 3-4 svenskor innan det är 60? Om man gifter sig med två thailändskor innan man är 60 är man då sämre än om man gift sig med två svenskor innan man är 60?

Upplever att de du skriver inte har någon som helst koppling till hur det verkligen fungerar, det är mest spekulationer och hemmasnickrad statistik.
Senast redigerad av flback 2008-04-21 kl. 18:10.
Citera
2008-04-21, 18:12
Medlem
Molson Canadians avatar
Att asiatiska kvinnor söker västerländska män är väl inget att hetsa upp sig för. Det är dessutom kartlagt ganska väl hur det fungerar (Ref. Global woman). Det är väldigt vanligt att de asiatiska kvinnor som söker västerländska män gör det i hopp om att få en mer "modern" man, medan den västerländska mannen söker en asiatisk kvinna i hopp om att få en mer "traditionell" hustru. Och så småningom skiter det sig. Fenomenet är åtminstone såpass vanligt förekommande att det har fått ett eget begrepp inom sociologin: Clashing dreams.
Citera
2008-04-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Thailändskor över lag är ju überfula. Konstigt formade huvuden, ett huvud som dessutom oftast är alldeles för stort. Oftast tillplattade ansikten oxå.. ne de som tänder på thailändskor har förmodligen någon konstig fetish..

Är väl bra att det finns olika smaker?

Det gör att någon kanske finner dig attraktiv.

Det är lite mycket fjortisvarning med ditt inlägg, folk gillar olika saker, vissa feta andra smala, vissa svarta andra vita osv.
Citera
2008-04-21, 18:19
Medlem
rogga9s avatar
Visst känns det alltid lite smått äckligt när man ser en vit kille har skaffat en asiatisk brud, känns alltid lite som han har köpt henne. Jag känner en del killar som har filipinska fruar och efter att ha träffat dem har jag omvärderat min syn något, sådana par är mer förälskade och lyckligare än man tror. Men ändå, det är ju lite skabbigt, många tjejer gör det ju säkert för att trygga sin framtid. Dock så tycker man ju synd om asiatiska tjejer som lever här i väst. Alla ser ju den som sexobjekt, som luder, även om de växt upp här.

Men minst lika illa är det ju med med tjejer som åker ner till Turkiet och blir påsatt av någon strandraggare. Eller ännu värre, blir tillsammans med någon sliskig turk och kanske till och med flyttar dit. Fy fan! Varför tycker inte folk att det är snuskigt, som med gubbar som åker till Thailand? Personligen tycker jag det är värre, sådana tjejer gör sig till leksaker, till knulldockor, medan gubbarna i Thailand inte säljer sig lika billigt tycker jag.
Senast redigerad av rogga9 2008-04-21 kl. 18:22.
Citera
2008-04-21, 18:23
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Men en grej jag inte fattar är varför tjejer kommer undan med liknande saker. Jag tycker fan det är värre med tjejer som åker ner till Turkiet och blir påsatt av någon strandraggare. Eller ännu värre, blir tillsammans med någon sliskig turk och kanske till och med flyttar dit. Fy fan! Varför tycker inte folk att det är snuskigt, som med gubbar som åker till Thailand?
Förmodligen för att de thailänska brudarna betraktas mer som offer än vad de håriga turkarna gör. Personligen skulle jag aldrig nedlåta mig till att byta kropsvätskor med en hårig sydlänning men det finns ju tjejer för allt.
Citera
2008-04-21, 18:28
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Är väl bra att det finns olika smaker?

Det gör att någon kanske finner dig attraktiv.

Det är lite mycket fjortisvarning med ditt inlägg, folk gillar olika saker, vissa feta andra smala, vissa svarta andra vita osv.

Du var insatt i ämnet ser jag.. good for you! Klart alla gillar olika, men att en thailändskas utseende skulle sättas i fokus när Lars-Göran 46, lagerarbetare från Lycksele ska ragga btudar där borta, tvivlar jag starkt på..
Citera
2008-04-21, 18:38
Medlem
rogga9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Förmodligen för att de thailänska brudarna betraktas mer som offer än vad de håriga turkarna gör. Personligen skulle jag aldrig nedlåta mig till att byta kropsvätskor med en hårig sydlänning men det finns ju tjejer för allt.

Jo, så kan det nog vara. Men ändå, jag tycker ändå det är fruktansvärt äckligt och sådana tjejer borde skämmas, precis som gubbar som åker till Thailand borde. Ställer man så låga krav på en sexpartner som Thai-gubbarna och Turkiet-tjejerna gör, då är man fan pinsam.

Trevligt att höra att du inte skulle kunna tänka dig att hamna i en sådan situation, väldigt få brudar som verkar tycka så.
Citera
2008-04-21, 18:44
Medlem
hembränts avatar
Tyst, min fader är tillsammans med en thailändska

Dock är hon helsvensk.
Citera
2008-04-21, 18:56
Medlem
Krests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hembränt
Tyst, min fader är tillsammans med en thailändska

Dock är hon helsvensk.
Han lär få rätt mycket fördomar riktade mot sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in