2009-06-17, 12:54
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Kan det vara en reaktion på att den kvinnokampen gått på tok för långt? Om det inte längre finns något positivt som man i en relation med en kvinna, då är det klart han väljer bort den kvinnan för en kvinna som ger något tillbaka, utan att skrika om kvinnokamp och vifta med plakat.

Seriöst, vi talar om att städa och diska. Normala hushållsuppgifter, eller hur? Som alla vuxna oavsett kön ska klara av att utföra, om man inte är gravt handikappad.
Till och med de flesta utvecklingsstörda förstår detta, och kan utföra det.
Citera
2009-06-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermuppen

Vad tror du den mest elementära skillnaden är mellan en svensk tjej som tjänar 15000 kr i netto eller thaitjejen som tjänar 1500 kr i netto är?
Har iof redan sagt svaret men ändå...

Ditt exempel blir fel.

För det första fungerar samhället på ett annat sätt i Thailand, sen är prisnivån något helt annat än Sverige.

Att bara ställa löner mot varandra blir totaltokigt när priserna är helt annorlunda.

Sen har vi i Sverige tagit bort saker som finns kvar i Thailand, tex är det inte ovanligt att flera bor i en etta medan i Sverige sker det bara i samboförhållanden.
Citera
2009-06-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annsi
-Men kan vi inte sluta fokusera på kvinnorna och i stället fråga oss varför många av dessa män väljer att importera en fru?

Globalisering?

Svenskar reser mycket därigenom träffar vi fler potentiella partners. Det händer även att svenska tjejer blir ihop med thailändska män, det lär öka.

Sen undrar jag vilka "dessa män" är. Är det alla som gifter sig/blir ihop med någon som inte är från norden? Är min polare som är gift med en engelska en av "dessa män"? Eller gäller det bara män som blir ihop med kvinnor från Sydostasien?
Citera
2009-06-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWho
Tycker du verkligen att prostitution och att vilja samarbeta med sin partner är detsamma? Intressant syn på relationer.

Om din tjej kräver att du diskar för att ha en relation, då är det nog nåt fel hos både henne och dig.
En relation ska väl grundas på att man VILL vara tillsammans, eller? Och disken ska diskas oavsett vem som gör det, om man inte vill bo i en svinstia.
Det vill inte jag iallafall.

Jag vet inte, det verkar som att du inte är kär i din tjej eller så har du grova problem med att diska.

Tror inte du fattade riktigt hur jag tänker.

För det första så känns det som vi i många fall inte vill göra så mycket för någon annan om vi inte får något tillbaka. Tror många män kan skriva på att man känt så någon gång, inte sant? Varför ska jag diska, får jag knulla då osv...stolthet.
Vet inte om det är vanligare i Sverige än någon annanstans?

(Jag tex skulle ALDRIG ha gjort något som att bleka tänderna för att någon förslog det...trodde jag. Men gillar man någon tillräckligt mycket och/eller inser att man vinner på det själv att ha lite fräschare gaddar så lossnar en del saker. Istället för att livet ut resonera att "Vill någon ha mig så får de ta mig för den jag är...")

Om INGEN man känt så skulle ju inte debatten om huruvida man bör hjälpa till hemma eller inte funnits alls? Eller så skulle säkerligen fler än idag leva i förhållanden som funkar. Men nu är ju halva huvudstaden singlar enligt statistiken så NÅGOT är det ju som inte funkar...?

Men...det jag menar är inte att prostitution och att samarbeta är samma sak...men man i förhållandet ger en sak och får en annan tillbaka.
Är inte det vad prostitution är i grund och botten? Kvinnan erbjuder sex och mannen betalar för tjänsten?
Mannen visar sig kunna hjälpa till masssor hemma och kan därmed erbjuda något, och kvinnan uppskattar det?
Mannen har massor med pengar vilket inte kvinnan har, en gain-situation uppstår då kvinnan kan får något hon inte har och mannen blir populär...

Om det inte är samma jävla horeri på sätt och vis vet jag inte vad som är det...bara att det funkar bra att gifta sig rikt fast man redan har det ok men inte om man kommer från Thailand...och speciellt inte om man är kille som hittar en tjej där.

Avundsjuka verkar ju finnas hos en del svenska kvinnor med...om man säger så...
Citera
2009-06-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annsi
Jag är såklart ingen expert på levnadsförhållanden i Thailand, det jag känner till har thailändska vänner i Sverige, bland annat min morbrors fru, berättat för mig.

-Men kan vi inte sluta fokusera på kvinnorna och i stället fråga oss varför många av dessa män väljer att importera en fru?

Visst hade det kunnat vara skitsamma om vissa väljer att leva i ett förhållande som bygger på att kvinnan ska stå vid spisen och föda barn, men förstör det inte den kvinnosyn som vi arbetat mot de senaste 100 året?

Är det inte ganska dumt att först säga att vi ska sluta fokusera på kvinnorna och sen fastställa varför männen väljer att "importera", som för övrigt är ett ord jag sällan använder...men ändå.

Ställ dig SJÄLV frågan vad dessa kvinnor har som inte svenska kvinnor har, vad dessa kvinnor vill ha som inte svenska vill ha?

Om man tittar på männen så kan jag bara säga en sak av egen erfarenhet: Lathet.
Har ALDRIG känt mig så uppassad, omtyckt, poppis som när man är på vissa ställen i Thailand.
De ropar efter en, vill att man ska sitta ner med dom, pysslar om en osv...
Vilka män har det så i det här samhället 2009 med en svensk kvinna?
Sen får det väl vara mangrisigt eller fel eller liknande men ÄNDÅ...hur många har det så? Och hur många skulle inte vilja ha det så?
Precis som kvinnor nog säkerligen skulle vilja ha en snubbe som kunde upprätthålla en levnadsstandard som va fenomenal mha sitt företag så kvinnan kunde plugga och ÄNDÅ ligga i solstolen och ta en drink efteråt och slippa studielån? Kort sagt, ha det bra eller bättre än man har just nu?

Vill inte ALLA det???

Så för att återkomma till Thailand, om jag som man kan välja att ändra på allt som är jag till något jag känner tar massor av min tid...jag måste bli nåt/någon, träna, sluta snusa eller röka kanske, inte dricka så mycket, förverkliga mig osv eller bara åka till Thailand och fortsätta med det jag gjorde innan och ÄNDÅ vara poppis...vad fan tror folk de väljer? Den svåra vägen?

DET är väl iallafall en sak som gör att vissa män åker dit...
Plus att det måste väl vara lockande att se ut som en fläskkorv och ändå få tag på en brud som är 25 och ser ut som en lördagsmorgon? För det existerar ju? Sen att tjejen kanske inte avgudar honom...visst. Men han "får" henne.
Är ju en bit ifrån kräsenheten man känner till hemmavid...där istället INGET duger...
Citera
2009-06-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Ditt exempel blir fel.

För det första fungerar samhället på ett annat sätt i Thailand, sen är prisnivån något helt annat än Sverige.

Att bara ställa löner mot varandra blir totaltokigt när priserna är helt annorlunda.

Sen har vi i Sverige tagit bort saker som finns kvar i Thailand, tex är det inte ovanligt att flera bor i en etta medan i Sverige sker det bara i samboförhållanden.

Du har rätt...bara lönerna är fel att jämföra med.
Men betänk då att det är aningens fler thaibruttor som jobbar i bar än svenskor. Skulle det vara så om det vore lika bra i Thailand som i Sverige?

Förstår du min jämförelse då? Tror inte många svenska tjejer skulle vilja byta med en thaibrutta...
Citera
2009-06-17, 14:59
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Är det inte ganska dumt att först säga att vi ska sluta fokusera på kvinnorna och sen fastställa varför männen väljer att "importera", som för övrigt är ett ord jag sällan använder...men ändå.

Ställ dig SJÄLV frågan vad dessa kvinnor har som inte svenska kvinnor har, vad dessa kvinnor vill ha som inte svenska vill ha?

Om man tittar på männen så kan jag bara säga en sak av egen erfarenhet: Lathet.
Har ALDRIG känt mig så uppassad, omtyckt, poppis som när man är på vissa ställen i Thailand.
De ropar efter en, vill att man ska sitta ner med dom, pysslar om en osv...
Vilka män har det så i det här samhället 2009 med en svensk kvinna?
Sen får det väl vara mangrisigt eller fel eller liknande men ÄNDÅ...hur många har det så? Och hur många skulle inte vilja ha det så?
Precis som kvinnor nog säkerligen skulle vilja ha en snubbe som kunde upprätthålla en levnadsstandard som va fenomenal mha sitt företag så kvinnan kunde plugga och ÄNDÅ ligga i solstolen och ta en drink efteråt och slippa studielån? Kort sagt, ha det bra eller bättre än man har just nu?

Vill inte ALLA det???

Så för att återkomma till Thailand, om jag som man kan välja att ändra på allt som är jag till något jag känner tar massor av min tid...jag måste bli nåt/någon, träna, sluta snusa eller röka kanske, inte dricka så mycket, förverkliga mig osv eller bara åka till Thailand och fortsätta med det jag gjorde innan och ÄNDÅ vara poppis...vad fan tror folk de väljer? Den svåra vägen?

DET är väl iallafall en sak som gör att vissa män åker dit...
Plus att det måste väl vara lockande att se ut som en fläskkorv och ändå få tag på en brud som är 25 och ser ut som en lördagsmorgon? För det existerar ju? Sen att tjejen kanske inte avgudar honom...visst. Men han "får" henne.
Är ju en bit ifrån kräsenheten man känner till hemmavid...där istället INGET duger...

Inget duger?? Antingen beter du dig som ett svin eller så träffar du helt fel kvinnor.
Självklart duger du som du är, för rätt kvinna. Det beror bara på hur insiktsfull man är och vad man vill prioritera i livet.

Hel och ren, det har mina föräldrar lärt mig. Att vara sig själv betyder inte att bli ett svin.
Citera
2009-06-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWho
Inget duger?? Antingen beter du dig som ett svin eller så träffar du helt fel kvinnor.
Självklart duger du som du är, för rätt kvinna. Det beror bara på hur insiktsfull man är och vad man vill prioritera i livet.

Hel och ren, det har mina föräldrar lärt mig. Att vara sig själv betyder inte att bli ett svin.

Det är väl att ta i men jag hade inte räknat med att någon skulle ta allt man skriver ordagrant.

Men en enkel jämförelse om det går...sluta snusa för att tjejer överlag inte vill att man ska snusa eller ta någon som skiter i det alternativt inte har någon talan? Ser du skillnaden?

Och sluta tro att JAG är precis allt det som jag beskriver...nu pratar jag om det jag sett.

Vem har sagt att man är ett svin för att man är sig själv?
Bara att det ibland inte duger att vara sig själv...det kan du väl inte sticka under stol med eller hur? Hur lätt är det att "vara sig själv" i dagens mediakåta förvridna samhälle? Sola, träna, plugga, förverkliga sig själv osv...det är inte att vara sig själv om man gör det för att samhället eller någon annan vill det...
Citera
2009-06-17, 15:10
Medlem
Citat:
Du har rätt...bara lönerna är fel att jämföra med.
Men betänk då att det är aningens fler thaibruttor som jobbar i bar än svenskor. Skulle det vara så om det vore lika bra i Thailand som i Sverige?

Förstår du min jämförelse då? Tror inte många svenska tjejer skulle vilja byta med en thaibrutta...

Jag förstår din jämförelse men reagerar när folk ska jämföra löner rakt av. För 5000 sek i månaden får jag i mina ögon mer livskvalitet i Thailand än 15 000 sek i Sverige.

Jag tror inte någon vettig tjej skulle vilja byta med en thailändsk barbrud, däremot kan jag tänka mig att en hel del skulle kunna tänka sig att byta med andra yrkesgrupper om de bara hade bättre kunskap om Thailand. Det är visserligen en helt annan diskussion men jag förstår inte varför svenskar klamrar sig fast vid Sverige som om det är det enda land som kan fungera.
Citera
2009-06-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Jag förstår din jämförelse men reagerar när folk ska jämföra löner rakt av. För 5000 sek i månaden får jag i mina ögon mer livskvalitet i Thailand än 15 000 sek i Sverige.

Jag tror inte någon vettig tjej skulle vilja byta med en thailändsk barbrud, däremot kan jag tänka mig att en hel del skulle kunna tänka sig att byta med andra yrkesgrupper om de bara hade bättre kunskap om Thailand. Det är visserligen en helt annan diskussion men jag förstår inte varför svenskar klamrar sig fast vid Sverige som om det är det enda land som kan fungera.

Jo, men nu va det ju inte 5000 kr utan 1500. 5000 kr är det inte en majoritet som tjänar i Thailand direkt...
Och det är inte många svenska tjejer som måste försörja familjen heller.
Det är väl lite därför det är intressant för dem med en man från tex europa...och de gör därför saker för att attrahera mannen. För att det är åtråvärt.
Men om en svensk man inte har något som en svensk kvinna ändå redan har finns ju inga incitament för att hålla på som en thaitjej i regel gör och där har vi skillnaden man kan känna som kille.

Uppskattning är inget man klarar sig utan ett helt liv, till slut söker man sig dit den finns. Som tjej får man den ju liksom på ett eller annat sätt och kanske blir det till slut lite mättat?
Vilket bara bevisar att det kan vara lite snett ibland ur just den synvinkeln.
Kvinnor blir less på att ha ögonen på sig medans männen måste åka till andra länder för att känna sig uppskattade.

Och sen undrar en del varför det inte funkar?
Citera
2009-06-17, 15:43
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Det är väl att ta i men jag hade inte räknat med att någon skulle ta allt man skriver ordagrant.

Men en enkel jämförelse om det går...sluta snusa för att tjejer överlag inte vill att man ska snusa eller ta någon som skiter i det alternativt inte har någon talan? Ser du skillnaden?

Och sluta tro att JAG är precis allt det som jag beskriver...nu pratar jag om det jag sett.

Vem har sagt att man är ett svin för att man är sig själv?
Bara att det ibland inte duger att vara sig själv...det kan du väl inte sticka under stol med eller hur? Hur lätt är det att "vara sig själv" i dagens mediakåta förvridna samhälle? Sola, träna, plugga, förverkliga sig själv osv...det är inte att vara sig själv om man gör det för att samhället eller någon annan vill det...

Jag menar att det är rätt lätt att bestämma sig att vara sig själv. Om det däremot är lätt att genomföra är en annan sak.
Men tycker du inte det är värt det, att få vara sig själv och strunta i kraven från vad andra ska tycka? Det är ju upp till var och en, jag vet att jag trivs bättre med det.

Är jag nöjd med mig själv så struntar jag i andra, märker jag att alla undviker mig så måste jag nog analysera och fundera på varför.
Om jag t.ex. inte vill tvätta håret och märker att folk undviker mig och tycker det ser/luktar äckligt...då har jag ju ett val, eller hur? Man har alltid ett val.

Vill du snusa så gör det, vill din tjej att du slutar - då får du fundera på vilket du tycker är värt mest. Snuset eller tjejen.

Att jag förutsätter att du talar om dig själv och dina erfarenheter, det är väl inget konstigt? Förstår inte varför du blev sur, jag kritiserade inte dig personligen. Eller åtminstone menade jag inte att göra det, om du tolkade det så.
Jag menade snarare att uppmuntra dig eftersom du skrev att "därhemma duger inget".
Senast redigerad av DoctorWho 2009-06-17 kl. 15:47. Anledning: förtydling
Citera
2009-06-17, 15:45
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Men om en svensk man inte har något som en svensk kvinna ändå redan har finns ju inga incitament för att hålla på som en thaitjej i regel gör och där har vi skillnaden man kan känna som kille.

Uppskattning är inget man klarar sig utan ett helt liv, till slut söker man sig dit den finns. Som tjej får man den ju liksom på ett eller annat sätt och kanske blir det till slut lite mättat?
Vilket bara bevisar att det kan vara lite snett ibland ur just den synvinkeln.
Kvinnor blir less på att ha ögonen på sig medans männen måste åka till andra länder för att känna sig uppskattade.

Och sen undrar en del varför det inte funkar?

Jag anser inte att svenska män borde ha problem med att hitta svenska tjejer alls. Det beror helt enkelt på vad man vill ha i livet...
Som jag skrivit tidigare, det är inte särskilt höga krav man har på sig om nån vill att man ska kunna diska och tvätta kläder. Det är sånt som de flesta vuxna och normalbegåvade inser är nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in