2009-06-16, 19:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Om det inte är fråga om minderåriga kan jag i min yrkesutövning inte anmäla våldtäkt. Som privatperson kan jag (tyvärr) inte anmäla brott som kommit till min kännedom genom min yrkesutövning.

Nej, naturligtvis är det inte självklart att det skulle vara sämre. Försöker man emellertid sätta sig in i situationen och hur tankegången är, så kan man förstå att det finns en god tanke, hur fel den än blir i praktiken.

Mina frågor beror på okunskap. Det är svårt att vara konkret därför att jag inte vill snoka i dina personliga förhållanden.

Men säg att man arbetar inom socialtjänsten. Yrkesrollen är då reglerad i socialtjänstlagen. Något liknande gäller sjukvårdspersonal och präster. Är det så att man är förbjuden juridiskt att anmäla svåra brott som mord och våldtäkt, om man får kännedom om sådana?

Det går väl att ta reda på på annat sätt, men nu när du drog upp ämnet så.

Du brukar ju ha starka åsikter om sådana här saker. Vore de här kvinnorna som gifter sig med svenska medborgare mer betjänta av en annan juridisk ordning?
Citera
2009-06-16, 19:41
Medlem
Citat:
Nej, de har beskrivit hur de tvingas till sex (ganska explicita detaljer), hur de måste ha sex för att männen annars blir arga och att det går ut över barnen.

Menar du hur många av de problematiska förhållanden där kvinnorna gillar det sex de har med sina män?

Vilket rapporteringskrav tänker du på?
Anmälningsplikt gäller minderåriga.

Du väljer att ducka för vissa frågor märker jag.

a) Jobbar du med familjeproblem?
b) Om du svarar ja på frågan ovan, hur många kvinnor som du möter upplever att de tvingas ha sex?
c) Anser du att thailändskor i större utsträckning inte vill ha sex med sina män än andra som du möter i ditt arbete?
d) Ser du dig själv som expert i förhållanden mellan nordiska män och icke europeiska kvinnor?

Sådär nu blir det enkelt att svara.
Citera
2009-06-16, 20:56
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur fungerar det? Är du som professionell förhindrad av lagen att anmäla våldtäkter som du får kännedom om? Det verkar inte helt självklart att det skulle vara sämre för de här kvinnorna att återvända till Thailand istället för att vara utsatta för ständiga våldtäkter. Fungerar det likadant vid misshandel och mordhot?
Hört talas om tystnadsplikt? Det är något som tex präster men även andra har. Då får man inte föra vidare information som man fått höra i förtroende.
Citera
2009-06-16, 21:07
Medlem
Hör ni, feminister...

Att en tråd som handlar om vad män behöver eller inte behöver börjar handla om hur synd det är om thailändskor som får stå ut med svenskar och hur svenska män borde ta på sig förklädet direkt efter att de kommit hem för att duga är väl vad man kan förvänta sig.

Alltså att en tråd som handlar om vad män eventuellt behöver på jämställt vis går över till att handla om svenska kvinnor.

Men varför bryr ni er över huvud taget om vad män behöver? Varför får ni för er att ens skriva i denna tråd?

Kan vi återgå till trådens ämne.

Feminster, skriv att svenska män behöver sex precis när partnern känner för det och aldrig annars, och att svenska män även behöver städa efter instrukton. Om ni nu tycker det.
Citera
2009-06-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Hört talas om tystnadsplikt? Det är något som tex präster men även andra har. Då får man inte föra vidare information som man fått höra i förtroende.

Det beror på, Sverige är Sverige och USA är USA, stora skillnader när det gäller tystnadsplikt.
Citera
2009-06-16, 21:21
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Det beror på, Sverige är Sverige och USA är USA, stora skillnader när det gäller tystnadsplikt.
Jag har ingen erfarenhet av hur tystnadsplikten fungerar i USA. I Sverige ser den lite olika ut beroende på yrket, en präst har tex absolut tystnadsplikt men de är vad jag vet de enda som har det. Övriga grupper har, vad jag vet, skyldighet att bryta sin tystnadsplikt om brottet kan ge mer än två (eller tre, kommer inte ihåg exakt) års fängelse.

Jag har ingen aning om vad Molson jobbar med men är hon präst så kan hon inget säga.
Citera
2009-06-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Jag har ingen erfarenhet av hur tystnadsplikten fungerar i USA. I Sverige ser den lite olika ut beroende på yrket, en präst har tex absolut tystnadsplikt men de är vad jag vet de enda som har det. Övriga grupper har, vad jag vet, skyldighet att bryta sin tystnadsplikt om brottet kan ge mer än två (eller tre, kommer inte ihåg exakt) års fängelse.

Jag har ingen aning om vad Molson jobbar med men är hon präst så kan hon inget säga.

Bra, var lite orolig att du var USA influerad. Oftast har folk bättre kunskap om det amerikanska rättssystemet än det svenska. Det är något vi kan "tacka" tv för.
Citera
2009-06-16, 23:00
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mina frågor beror på okunskap. Det är svårt att vara konkret därför att jag inte vill snoka i dina personliga förhållanden.

Men säg att man arbetar inom socialtjänsten. Yrkesrollen är då reglerad i socialtjänstlagen. Något liknande gäller sjukvårdspersonal och präster. Är det så att man är förbjuden juridiskt att anmäla svåra brott som mord och våldtäkt, om man får kännedom om sådana?

Det går väl att ta reda på på annat sätt, men nu när du drog upp ämnet så.

Du brukar ju ha starka åsikter om sådana här saker. Vore de här kvinnorna som gifter sig med svenska medborgare mer betjänta av en annan juridisk ordning?

Om det inte gäller minderåriga, ja. Jag får ungefär dagligen kännedom om brott som jag pga min yrkesutövning inte kan anmäla. Trist, men sant. Jag tipsar ibland polisen om brott som inte omfattas av de jag arbetar direkt med. Ex) Jag arbetar med Lisa som berättar att Anna langar knark. Anna omfattas då inte av tystnadsplikten gentemot Lisa varför jag kan tipsa polisen om Annas knarklangning.

Det är en knepig fråga. Thailand är ju inte ett land som inte går att leva i på så sätt att det medför asylskäl. Det bästa vore naturligtvis att kvinnorna hade så drägliga levnadsförhållanden i Thailand att de kunde klara sig bra på "hemmaplan".
Citera
2009-06-16, 23:05
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Du väljer att ducka för vissa frågor märker jag.

a) Jobbar du med familjeproblem?
b) Om du svarar ja på frågan ovan, hur många kvinnor som du möter upplever att de tvingas ha sex?
c) Anser du att thailändskor i större utsträckning inte vill ha sex med sina män än andra som du möter i ditt arbete?
d) Ser du dig själv som expert i förhållanden mellan nordiska män och icke europeiska kvinnor?

Sådär nu blir det enkelt att svara.

a) Jag jobbar med kriminalitet.
b) Jag kan inte svara på frågan hur många det är fråga om.
c) Jag anser att de thailändskor jag möter i mitt arbete i större utsträckning känner sig tvingade att ha sex med sina män utifrån att de annars blir utvisade för att mannen blir arg. Jag anser att det är oklokt att sammanblanda detta med att faktiskt gilla det sex de har med sina män. Vad anser du?
d) Nej.

Vilket rapporteringskrav tänkte du på?
Citera
2009-06-16, 23:40
Medlem
Citat:
a) Jag jobbar med kriminalitet.
b) Jag kan inte svara på frågan hur många det är fråga om.
c) Jag anser att de thailändskor jag möter i mitt arbete i större utsträckning känner sig tvingade att ha sex med sina män utifrån att de annars blir utvisade för att mannen blir arg. Jag anser att det är oklokt att sammanblanda detta med att faktiskt gilla det sex de har med sina män. Vad anser du?
d) Nej.

Vilket rapporteringskrav tänkte du på?

Du jobbar med kriminalitet och sitter här och säger hur thailändskor du möter säger. Du ser inget fel i att säga a men inte b?

Tycker det är synd när folk sprider fördomar som du gör, att hävda slutsatser som kommer från extrema situationer. Ska man dra in vad man möter i sitt arbete och sprida detta då är det i mina ögon ens förbannade skyldighet att ta upp hur och i vilka situationer man möter människorna. Hade du däremot mött x antal ryskor eller thailändare utanför ditt jobb då skulle jag värderat dina åsikter bra mycket mer, just nu framstår du bara som en idiot.

Du har varit inne i flera trådar där thailändskor diskuterats, utan att nämna i vilka situationer du träffar på personerna. Däremot sprider du dina sanningar från extrema situationer eller möten utan att berätta hela sanningen. Ska vi inte dra in lite snutar som får sprida sina sanningar om invandrare utan att nämna att de är poliser? Eller folk som jobbar på rehab för knarkare som kan sprida sanningar om nationaliteter och knarkare utan att nämna var de möter dessa?

I mina ögon har du precis raderat all din trovärdighet i den här debatten.
Citera
2009-06-17, 02:53
Bannlyst
Citat:
Om det inte gäller minderåriga, ja. Jag får ungefär dagligen kännedom om brott som jag pga min yrkesutövning inte kan anmäla. Trist, men sant. Jag tipsar ibland polisen om brott som inte omfattas av de jag arbetar direkt med. Ex) Jag arbetar med Lisa som berättar att Anna langar knark. Anna omfattas då inte av tystnadsplikten gentemot Lisa varför jag kan tipsa polisen om Annas knarklangning.

Det är en knepig fråga. Thailand är ju inte ett land som inte går att leva i på så sätt att det medför asylskäl. Det bästa vore naturligtvis att kvinnorna hade så drägliga levnadsförhållanden i Thailand att de kunde klara sig bra på "hemmaplan".
Så du menar att folk ska hålla sig i sina länder... Mer och mer avslöjar du ditt rasistiska tankesätt även om du själv givetvis inte uppfattar dig på det viset. Du verkar vara sprängfylld av fördomar och din brist på svar om varför du inte kan anmäla ser jag nog snarare som en brist på argument.
"Snacket" jag talade om förekommer bland f.d bargirls från thailand (men även andra länders prostituerade).
Citera
2009-06-17, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Så du menar att folk ska hålla sig i sina länder... Mer och mer avslöjar du ditt rasistiska tankesätt även om du själv givetvis inte uppfattar dig på det viset. Du verkar vara sprängfylld av fördomar och din brist på svar om varför du inte kan anmäla ser jag nog snarare som en brist på argument.
"Snacket" jag talade om förekommer bland f.d bargirls från thailand (men även andra länders prostituerade).

Är det bara jag som börjar tröttna att så fort någon säger något negativt om folk från andra länder då spelas rasistkortet ut?

Kolla in samtliga trådar i den här avdelningen som avhandlar personer eller företeelser från icke nordiska länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in