2009-06-22, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luzifer
Stämmer inte alls, går att hitta välutbildade thaitjejer med bra bakgrund, tar givetvis lite tid om man jämför med en prostituerad eller en svensk kvinna, men gifta sig är i det "flesta" fall inget man måste göra innan man hamnar i samma säng.

Ovan håller jag med om. De som oftast säger att högutbildade thailändare aldrig skulle bli ihop med en västerlänning är lågutbildade svenskar.

Hur stor chans är det att Astrid civ. ekonom blir ihop med Achmet fåraherde från Albanien? Ungefär lika stor chans som att lager-Pelle från Sverige blir ihop med en thailändska med vettig utbildning. I Sverige rankas utbildning ganska lågt, i resten av världen är det inte så.

Om man däremot har en bra utbildning och inte horar runt då är det inget större problem att träffa på högutbildade thailändskor som kan tänka sig att bli ihop med en västerlänning.

Tycker det är skumt med att folk som säger hur det är i Thailand utifrån vad de har hört och inte hur det är. De är som forum där folk skriver att man inte ska klappa thailändare på huvudet, frågan är, hur ofta klappar man någon på huvudet? Har jag missat något? Gör folk de i Sverige?
Citera
2009-06-22, 09:37
Medlem
pretorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Ovan håller jag med om. De som oftast säger att högutbildade thailändare aldrig skulle bli ihop med en västerlänning är lågutbildade svenskar.

Hur stor chans är det att Astrid civ. ekonom blir ihop med Achmet fåraherde från Albanien? Ungefär lika stor chans som att lager-Pelle från Sverige blir ihop med en thailändska med vettig utbildning. I Sverige rankas utbildning ganska lågt, i resten av världen är det inte så.

Om man däremot har en bra utbildning och inte horar runt då är det inget större problem att träffa på högutbildade thailändskor som kan tänka sig att bli ihop med en västerlänning.

Tycker det är skumt med att folk som säger hur det är i Thailand utifrån vad de har hört och inte hur det är. De är som forum där folk skriver att man inte ska klappa thailändare på huvudet, frågan är, hur ofta klappar man någon på huvudet? Har jag missat något? Gör folk de i Sverige?

Du har ratt!
man far som man umgas, och fortjanar kanske man skulle kunna saga..
och manga har asikter utifran vad de hort, och ett par veckor eller manaders semester i Thailand racker sallan for att forsta hur samhallet fungerar!

Det ar skrattretande nar man laser inlagg har pa forumet sa som "finns det hogutbildade Thailandare?" osv
Jag ar sjalv hogutbildad, och lika sa ar min Thailandska sambo det! och hor och hapna, vi lever pa samma satt som svenska sambopar, fast vi bor i Thailand, och inte enns ar gifta! OCH jag klappar henne jamt pa huvudet!
Citera
2009-06-22, 09:39
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Då tycker jag du ska fråga de thaitjejer du känner om de hade sex innan de var gifta.

För det är en gigantisk... jo jag menar GIGANTISK minoritet av thailändskor som inte hade sex innan äktenskapet. Ungefär som Sverige.

De välutbildade hade det inte. Bartjejerna däremot... Dock har vi ju tidigare konstaterat att vissa förskjutningar i moral har skett i t.ex. Bangkok. Det gäller ju knappast norra eller södra Thailand. I turistområdena finns möjligt också en förskjutning men inte i samma utsträckning som i Bangkok. Här säger nämligen en majoritet av killarna som jag pratat med (välutbildade, god ekonomi, stabila familjeförhållanden) att de aldrig skulle gifta sig med en tjej som inte var oskuld.

Dina empiriska studier sträcker sig kanske till din flickvän och hennes kompisar? Generaliserbarheten i ett sådant uttalande blir alltså låg. Jag har pratat med människor över hela Thailand, inte bara turistorter eller storstäder.
Citera
2009-06-22, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
De välutbildade hade det inte. Bartjejerna däremot... Dock har vi ju tidigare konstaterat att vissa förskjutningar i moral har skett i t.ex. Bangkok. Det gäller ju knappast norra eller södra Thailand. I turistområdena finns möjligt också en förskjutning men inte i samma utsträckning som i Bangkok. Här säger nämligen en majoritet av killarna som jag pratat med (välutbildade, god ekonomi, stabila familjeförhållanden) att de aldrig skulle gifta sig med en tjej som inte var oskuld.

Dina empiriska studier sträcker sig kanske till din flickvän och hennes kompisar? Generaliserbarheten i ett sådant uttalande blir alltså låg. Jag har pratat med människor över hela Thailand, inte bara turistorter eller storstäder.

Du blandar ihop en sak, det folk säger och hur det fungerar.

Ta Japan, där sägs samma sak, fina flickor hoppar inte i sängs innan bröllop, ta Sverige, USA, Frankrike osv osv osv. Alla länder säger samma sak men sen fungerar det inte riktigt så. De länder som lyckas hålla på de du säger är möjligtvis några muslimska länder.

Det du hävdar är att majoriteten av thailändska tjejerna inte har sex innan de är gifta, jag hävdar att majoriteten har sex innan bröllop och detta gäller byar och storstäder, rika som fattiga, bartjejer och högutbildade.

Kul att du sedan ska ta din månad eller vad det nu var som någon garanti för att du har rätt efter att ha pratat med några thailändare. Min empiriska studie bygger på år i Thailand.
Citera
2009-06-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretoria

Det ar skrattretande nar man laser inlagg har pa forumet sa som "finns det hogutbildade Thailandare?" osv
Jag ar sjalv hogutbildad, och lika sa ar min Thailandska sambo det! och hor och hapna, vi lever pa samma satt som svenska sambopar, fast vi bor i Thailand, och inte enns ar gifta! OCH jag klappar henne jamt pa huvudet!

Samtidigt som du trampar på sedlar och böcker?
Citera
2009-06-22, 10:14
Medlem
Spelar det nån roll hur många som nuppar innan giftermål i Thailand egentligen?
Citera
2009-06-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermuppen
Spelar det nån roll hur många som nuppar innan giftermål i Thailand egentligen?

Ja! Absolut!

Nej, men när folk spär på skrönor då säger man till.
Citera
2009-06-22, 11:10
Medlem
Det JAG iallafall tycker är mest intressant i den här diskussionen angående mäns intresse i damer från asien är ändå VAD som skapar allt snack och riktad irritation eftersom ändå dessa män efter sitt val med ens blir såååå ointressanta för en svensk tjej.
Har ju inte förväntat mig att någon ska erkänna att det är lite avundsjuka inblandad men det vore kul om man fick höra det...haha

Citera
2009-06-22, 12:58
Medlem
pretorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermuppen
Det JAG iallafall tycker är mest intressant i den här diskussionen angående mäns intresse i damer från asien är ändå VAD som skapar allt snack och riktad irritation eftersom ändå dessa män efter sitt val med ens blir såååå ointressanta för en svensk tjej.
Har ju inte förväntat mig att någon ska erkänna att det är lite avundsjuka inblandad men det vore kul om man fick höra det...haha

Nagot vettigt svar tro jag aldrig man kan fa! kanske har med avundsjuka, vem vet!eller fordommar..
det jag kan saga i ovrigt ar att efter flera forhallanden med svenska tjejer sa stotte jag pa en asiatisk tjej, och efter det var det "no turning back"! det blir nog aldrig en svensk tjej igen, aven om det ibland faktiskt finns en hel del vettiga sadana oxa!men dom har helt enklet inte det jag soker i en tjej!
och nej, jag ar inte gammal, fet eller speciellt ful!
Citera
2009-06-22, 14:18
Medlem
Roger Acostas avatar
Jag har varit gift i 20 år med en asiatisk tjej.

Aldrig någonsin skulle jag förbarma mig över en svensk tjej.

De får ha sina problem för sig själva.
Citera
2009-06-22, 15:06
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Du blandar ihop en sak, det folk säger och hur det fungerar.

Ta Japan, där sägs samma sak, fina flickor hoppar inte i sängs innan bröllop, ta Sverige, USA, Frankrike osv osv osv. Alla länder säger samma sak men sen fungerar det inte riktigt så. De länder som lyckas hålla på de du säger är möjligtvis några muslimska länder.

Det du hävdar är att majoriteten av thailändska tjejerna inte har sex innan de är gifta, jag hävdar att majoriteten har sex innan bröllop och detta gäller byar och storstäder, rika som fattiga, bartjejer och högutbildade.

Kul att du sedan ska ta din månad eller vad det nu var som någon garanti för att du har rätt efter att ha pratat med några thailändare. Min empiriska studie bygger på år i Thailand.

Fast vi pratar inte om Japan, USA eller något av de andra länderna du räknar upp. Vi pratar om Thailand och deras kultur.

Du hävdar en sak efter att ha umgåts i olika kretsar i Thailand, jag hävdar en annan sak efter det jag upplevt efter att ha umgåts i olika kretsar i Thailand. Tror knappast att det leder till något om vi fortsätter att hävda vår ståndpunkt.

Hoppas du fortsätter att vara lyckligt gift!
Citera
2009-06-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Fast vi pratar inte om Japan, USA eller något av de andra länderna du räknar upp. Vi pratar om Thailand och deras kultur.

Du hävdar en sak efter att ha umgåts i olika kretsar i Thailand, jag hävdar en annan sak efter det jag upplevt efter att ha umgåts i olika kretsar i Thailand. Tror knappast att det leder till något om vi fortsätter att hävda vår ståndpunkt.

Hoppas du fortsätter att vara lyckligt gift!

Har aldrig förstått folk som ska trycka in smileys överallt.

Jag är ändå nyfiken hur du har fått ihop att majoriteten av thailändska tjejer som gifter sig är oskuld, att det är "bara" bartjejerna som har sex innan de gifter sig.

Det är inte så att Thailand är avskuret från resten av världen (som många thaiexperter verkar tro). De råkar ut för samma massmediala brus som oss i Europa, detta gör att saker och ting förändras. Att ett gäng förvirrade grabbar "kräver" att de ska gifta sig med oskulder kan knappast ses som normgivande. Vi har även ett gäng förvirrade småpojkar på flashback som anser att alla tjejer som inte är oskulder är slampor, är dessa grabbar rätt grupp att beskriva Sverige?

Att du sedan inte förstår vad jag menar med "fina flickor hoppar inte i säng", utan avfärder det hela med en smiley istället för att inse att det du säger, så vill alla länder framstå men det är inte riktigt så det fungerar i verkligheten.

Har aldrig sagt att jag är gift, har inte ens påstått att jag har en flickvän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in