2009-06-16, 18:26
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Nix, tror dig bara inte. Hur många thailändskor känner du? Jag känner en, hon är helnöjd. (Fast hon skiljde sig från sin förste svenske man och träffade en annan svensk man här i Sverige)

Tja... i dagsläget jobbar jag med 5.

Kan du förklara kopplingen till mitt inlägg?
Hur hänger ditt inlägg om att "alla kvinnor som jag varit med och som varit gifta eller sambo har varit det med utländska män" ihop med de thailändska kvinnorna jag arbetar med som inte direkt gillar det sex de har med sina män?
Jag misstänker att du blandar ihop två diskussioner nämligen.
Citera
2009-06-16, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian

Kan du förklara kopplingen till mitt inlägg?
Hur hänger ditt inlägg om att "alla kvinnor som jag varit med och som varit gifta eller sambo har varit det med utländska män" ihop med de thailändska kvinnorna jag arbetar med som inte direkt gillar det sex de har med sina män?
Jag misstänker att du blandar ihop två diskussioner nämligen.
Nix, jag anlägger bara ett större perspektiv på det hela.
Citera
2009-06-16, 18:29
Medlem
Citat:

I dagsläget? Berätta nu hur många du totalt har jobbat med.
Citera
2009-06-16, 18:31
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Vänta här nu, om en kompis till dig blir slagen i ett förhållande och vill stå ut då skulle inte du anmäla detta?

Om dessa kvinnor blir våldtagna då är det väl din förbannande skyldighet att anmäla.

Hur många thailändska kvinnor pratar vi om? 100?

Nej, i min yrkesutövning är jag inte skyldig att anmäla. Jag är professionell. Jag är inte kompis med mina klienter. Det är själva dilemmat - kvinnorna önskar en bättre framtid, kanske framför allt för sina barn, och "priset" för det är att "stå ut" i 2 år. Skulle jag anmäla (det kan jag inte göra som privatperson när det är i mitt yrke jag möter dem) så är det kvinnorna som i första hand straffas för det. För det får man ändå säga att männen i fråga är fullt medvetna om att kvinnorna inte lämnar dem för att få stanna i Sverige och de påminner gärna om att de, närhelst de vill, kan ringa Migrationsverket och säga att de inte längre är ett par och så utvisas hon.

I dagsläget talar vi om 5. Hur många det har varit genom åren kan jag inte svara på.
Citera
2009-06-16, 18:32
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
I dagsläget? Berätta nu hur många du totalt har jobbat med.

Det kan jag som sagt inte svara på.
Citera
2009-06-16, 18:37
Bannlyst
Citat:
Nej, i min yrkesutövning är jag inte skyldig att anmäla. Jag är professionell. Jag är inte kompis med mina klienter. Det är själva dilemmat - kvinnorna önskar en bättre framtid, kanske framför allt för sina barn, och "priset" för det är att "stå ut" i 2 år. Skulle jag anmäla (det kan jag inte göra som privatperson när det är i mitt yrke jag möter dem) så är det kvinnorna som i första hand straffas för det. För det får man ändå säga att männen i fråga är fullt medvetna om att kvinnorna inte lämnar dem för att få stanna i Sverige och de påminner gärna om att de, närhelst de vill, kan ringa Migrationsverket och säga att de inte längre är ett par och så utvisas hon.

I dagsläget talar vi om 5. Hur många det har varit genom åren kan jag inte svara på.
Tråkigt om du har de erfarenheterna. Min erfarenhet är (ett fall) att mannen valde att säga att de fortfarande var tillsammans så att tjejen skulle få stanna trots att de flyttat isär.
Likadant om min fru mot all förmodan skulle lämna mig inom 19 månader (hon och min son kom hit i januari från Filippinerna). Varför i herrans namn skulle jag vilja att hon blev tillbakaskickad bara för att hon och jag inte fungerade ihop.
Jag tror dig helt enkelt inte, eller så har du hamnat bland ett gäng riktiga golddiggers och ex-bartjejer som ibland har det snacket. (vilket inte behöver betyda att det är sant)
Citera
2009-06-16, 18:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Hur fungerar det? Är du som professionell förhindrad av lagen att anmäla våldtäkter som du får kännedom om? Det verkar inte helt självklart att det skulle vara sämre för de här kvinnorna att återvända till Thailand istället för att vara utsatta för ständiga våldtäkter. Fungerar det likadant vid misshandel och mordhot?
Citera
2009-06-16, 18:57
Medlem
Citat:
Det kan jag som sagt inte svara på.

Men då säger vi att det är 30 då.

Då har alla dessa 30 sagt till dig att de ogillar att ha sex med sina män? För det är det du sitter och säger.

Sen har jag förstått att du jobbar med förhållanden där det är problem? Isåfall undrar jag om du kan spekulera i hur många av dessa förhållanden där kvinnor gillar att ha sex med sina män de har problem med. Pratar vi 95% tycker att det är okej?

Jag har även förstått att du inte känner någon thailändska privat utan träffat på dessa i ditt professionella arbete som visst är undantaget rapporteringskrav som resten av Sveriges institutioner har.
Citera
2009-06-16, 19:01
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonno41
Tråkigt om du har de erfarenheterna. Min erfarenhet är (ett fall) att mannen valde att säga att de fortfarande var tillsammans så att tjejen skulle få stanna trots att de flyttat isär.
Likadant om min fru mot all förmodan skulle lämna mig inom 19 månader (hon och min son kom hit i januari från Filippinerna). Varför i herrans namn skulle jag vilja att hon blev tillbakaskickad bara för att hon och jag inte fungerade ihop.
Jag tror dig helt enkelt inte, eller så har du hamnat bland ett gäng riktiga golddiggers och ex-bartjejer som ibland har det snacket. (vilket inte behöver betyda att det är sant)

Naturligtvis får jag "bara" problemen. Det ingår i mitt yrke. Är det inga bekymmer så kopplas jag inte in. Vilket "snack" syftar du på?

Vad jag vände mig emot var synen att thailändska kvinnor "gillar sex" som någon sorts motpol till svenska/skandinaviska kvinnor. Jag tror inte att thailändska kvinnor gillar sex mer än svenska/skandinaviska kvinnor. Däremot tror jag att skribenten sammanblandar gillande av sex med att ha sex.
Citera
2009-06-16, 19:06
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur fungerar det? Är du som professionell förhindrad av lagen att anmäla våldtäkter som du får kännedom om? Det verkar inte helt självklart att det skulle vara sämre för de här kvinnorna att återvända till Thailand istället för att vara utsatta för ständiga våldtäkter. Fungerar det likadant vid misshandel och mordhot?

Om det inte är fråga om minderåriga kan jag i min yrkesutövning inte anmäla våldtäkt. Som privatperson kan jag (tyvärr) inte anmäla brott som kommit till min kännedom genom min yrkesutövning.

Nej, naturligtvis är det inte självklart att det skulle vara sämre. Försöker man emellertid sätta sig in i situationen och hur tankegången är, så kan man förstå att det finns en god tanke, hur fel den än blir i praktiken.
Citera
2009-06-16, 19:13
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Men då säger vi att det är 30 då.

Då har alla dessa 30 sagt till dig att de ogillar att ha sex med sina män? För det är det du sitter och säger.

Sen har jag förstått att du jobbar med förhållanden där det är problem? Isåfall undrar jag om du kan spekulera i hur många av dessa förhållanden där kvinnor gillar att ha sex med sina män de har problem med. Pratar vi 95% tycker att det är okej?

Jag har även förstått att du inte känner någon thailändska privat utan träffat på dessa i ditt professionella arbete som visst är undantaget rapporteringskrav som resten av Sveriges institutioner har.

Nej, de har beskrivit hur de tvingas till sex (ganska explicita detaljer), hur de måste ha sex för att männen annars blir arga och att det går ut över barnen.

Menar du hur många av de problematiska förhållanden där kvinnorna gillar det sex de har med sina män?

Vilket rapporteringskrav tänker du på?
Anmälningsplikt gäller minderåriga.
Citera
2009-06-16, 19:18
Medlem
Golachabs avatar
Detta hat mot asiater och thailändskor i synnerhet börjar bli läskigt. Denna rasism finns där i bakgrunden hela tiden i det svenska samhället (och en del andra västerländska länder). Det är helt ok att driva och nedvärdera asieterna i reklam, filmer eller andra kulturyttringar genom att ha med asiatiska stereotyper med "sockerbitständer", driva med deras språk och annat vad man nu kan hitta på. Och nu tydligen som förtyckta, svagt mentala individer som bara särar på ben för pengarnas skull och är oförmögen att känna kärlek.

Som någon skrev så för det första måste man inse att thailändares syn på kärlek är annorlunda än vår. Det sker alltså en kulturkrock redan när hjärtat börjar bulta för någon. Sen följer det efter i en lång kedja av olika kulturella skillnader om vad som är "rätt och fel" i respektives länder och vilken syn man har på förhållandet där. Ett annat faktum är dock att thailändare (tror sig) älskar pengar mer än vad vi svenskar gör och det leder ofta till att de söker sig till västerlänningar. Men att tro att det är enbart det som ligger bakom i alla parbildningar är en grov överdrift.

Thailändska tjejer sköter gärna hushållet ja, det är så det är i deras land. Männen skiter i allt och kräver bara att hon särar på benen ibland. Misshandel och otrohet sker ganska frekvent i landet. Pengar är då enda lyckan en fattig outbildad thailändska kan se. Och det är så till en viss del också. Det finns inga sociala skyddsnät (knappa för vissa tjänstemän), jobbar du inte får någon annan (familj, partner) försörja dig eller du hamnar på gatan utan bostad eller något att äta. De är också människor med drömmar om en bättre framtid med barn och familj och välstånd.

Inte heller är hela Thailands kvinnliga befolkning prostituerade, och alla par ni ser här behöver inte betyda att tjejen är en fd hora. Det finns en del givetvis och det finns de som bara ser pengar och kommer hit för det och inser att det blir ett tragiskt förhållande. Jag försöker inte påstå att dessa saker inte finns. Inte heller är alla män med thailändskor misslyckade fall som aldrig skulle kunna få en svensk tjej. Alla sådana uttalanden är ju direkt rasistiska då man menar att thailändska kvinnor är sämre än en själv. Något att tänka på för forumfeministerna som annars ska vara så goda och anti-rasistiska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in