Citat:
Ursprungligen postat av
Blomsterklet
Läkemedelsklassad och får igentligen inte importeras men tullen har ändå släppt igenom alla mina paket. En gång öppnade de till och med ett paket Phenibut men de tejpade ihop det och skickade det vidare ändå så jag fick hem det.
rawpowders är en svensk sida i holland
euro-nootropics är engelsk tror jag
Båda är riktigt legit.
Aldrig någonsin fått pheni beslagstaget och då har jag beställt mycket.
Du har fel. Phenibut är ett östeuropeiskt läkemedel registrerat endast i länder som ryssland,vitryssland, lettland, litauen, ukraina mflera och där i ligger det en gråzon. I sverige finns det inte ens registrerat varken som läkemedel eller som narkotika. För att tullen måste ta det måste det finnas registrerat som läkemedel tex på FASS och användas inom svensk vård - samt behöver du importera det från ett land utanför EU för att få problem med importen - tullen har rätt att beslagta vilka läkemedel utanför EU som helst. Men de har inte rätt att beslagta läkemedel inom EU som inte är narkotikaklassade. Svenska regeringen behöver liksom både läkemedelsklassa phenibut och narkotikaklassa det - något som förmodligen aldrig kommer att ske. all phenibut du ser på nätet köps egentligen direkt från ryssland/kina och även EU (litauen, lettland). och bunkras ner till piller eller säljs i orginalkapslar fast ompacketeras i nya burkar. Om du tror phenibut har etablerats som world wide pharmacutical på helt lagliga vis - så har du helt fel.
En annan gråzon är tex ryst/lettiska meldonium som är dopingklassat. men som endast är ett registreat läkemedel i ryssland, litauen, lettland, ukraina,vitryssland mfl. du kan ta in det via lettland/litauen helt utan problem med tullen (då meldonium ej säljs i Sverige och saknar klassning. globalt är det dopingklassat och olagligt inom tävling men annars finns ingen svensk klassining) Däremot kan du kanske få det beslagtaget av ren princip om du beställer från ryssland, vitryssland, ukraina - då de inte är med i EU och tullen kan hävda att du försöker importera östeuropeiskt läkemedel utanför EES. Det är snarare så att nästan alla läkemedel stoppas utanför EU av lagar och principskäl.