2011-05-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaa
Kanske var dåligt beskrivet av mig, det jag länkade till var inte någon vägspärr, fotot var från 2 dagar efter händelsen och polisen stod endast och spände sig med sina mp5;or vid en rondell. Det var alltså ingen vägspärr är liknande.

Okej, bildtexten säger att det är en vägspärr, men du vet säkert bättre

Hur som helst, två dagar efter finns det ende en liten möjlighet att de skulle stöta på gärningsmännen. Men på brottsplatsen lär det räcka med ärtrör, för the bad guys kommer inte att komma dit.
Citera
2011-05-18, 21:01
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Okej, bildtexten säger att det är en vägspärr, men du vet säkert bättre

Hur som helst, två dagar efter finns det ende en liten möjlighet att de skulle stöta på gärningsmännen. Men på brottsplatsen lär det räcka med ärtrör, för the bad guys kommer inte att komma dit.

Precis, det är bara för att visa att polisen finns och att dom fortfarande har kontroll.
Citera
2011-05-18, 21:03
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Men vid Brottsplatsen, där man till 99,9% säkerhet kan säga att gärningsmännen inte kommer att vara?

Det var väl vanliga poliser som åkt på ett larm från sina kollegor om bankrån och att rånarna var tungt beväpnade. Dessa poliser hämtar då ut sina förstärkningsvapen, knäpper på sig västen och åker till platsen och hoppas att rånarna är borta när de kommer dit.

Väl på plats, var ska de då förvara sina förstärkningsvapen? Jag hade iaf låtit det hänga på mig till jag var tillbaka på station. Lägger man det i en bil finns risken att någon kollega tar bilen och åker på ett larm och vips är MP5an och du 5 mil ifrån varandra.
Citera
2011-05-18, 21:08
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callofduty
Vad snackar du om? Militärligan blev ju gripna på bar gärning. Dom fixade ett gäng med rån utan att snuten hade en aning om vilka dom var.
De hade ju en massa tur. Delar av ligan blev gripna på bar gärning. Resten kunde enkelt sys in pga dålig undanröjning av bevismaterial. Samma bevismaterial som kopplade samtliga till de tidigare rånen.
Att dessutom offra tid till att skjuta en smiley i ett pansarglas tycker inte jag känns vidare professionellt.

Rutinerade rånare röjer bevis så snabbt de kan, återstår att se om dessa personer klarar detta.
Citera
2011-05-18, 21:26
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thellaan
Kan hålla med om att de till viss del är synd om personalen .... MEN, jobbar man i butik, bank, värdetransporter och liknande yrken vet man om riskerna. Trots svårigheterna att att tänka sig in i en liknande situation, får man iaf försöka överväga om man klarar hantera något liknande psykiskt.

I dagens samhälle kan allt hända.. hjärtlösa idioter föds hela tiden, och den ekonomiska pressen på folk kan gå överstyr vilket lätt kan leda till att folk kan mörda för småpengar...
Ett tips är att lyssna på:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=3695192
och
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=933679
för att få en bild av hur människor mår efter rån. Många blir aldrig återställda utan får sina liv förstörda.

Jag vet inte varför media i princip aldrig låter brottsoffer få vittna om hur de mår efteråt (särskilt TV-sänd media) men jag misstänker att det har med att de vill slippa få en diskussion om höjda straff.

Tiden får utvisa om polisen får tag på dem men jag tror inre spaning är melodin framöver.
Citera
2011-05-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ett tips är att lyssna på:

Jag vet inte varför media i princip aldrig låter brottsoffer få vittna om hur de mår efteråt (särskilt TV-sänd media) men jag misstänker att det har med att de vill slippa få en diskussion om höjda straff.

Varför skulle media inte vilja ha det?
Citera
2011-05-18, 21:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Varför skulle media inte vilja ha det?
OT: Jag skriver att jag inte vet. Det kan ha med att det har dåligt nyhetsvärde att göra men det tror jag inte, de låter ju allsköns idioter beklaga sig över allt möjligt. Däremot läser man aldrig hur ett indirekt brottsoffer mår.
Citera
2011-05-18, 21:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
OT: Jag skriver att jag inte vet. Det kan ha med att det har dåligt nyhetsvärde att göra men det tror jag inte, de låter ju allsköns idioter beklaga sig över allt möjligt. Däremot läser man aldrig hur ett indirekt brottsoffer mår.
Tyvärr följs bara det sk spännande nyhetsvärdet o inte det djupa samtalet o den lilla människan. Aldrig sett ett längre inslag med tex offer eller vittnen till ngt som får berätta om hur de mår o att man följer upp kanske o visar vilka spår sådant här sätter hos offren.

För jävligt. Själv sett en knivning som jag sedmera vittnade till. Inte en fan frågade mig hur jag mådde efteråt. Jävla massa blod o gubben dog nästan. Man glömmer bort vittnena o lägger all kraft på sensationella bilder o massa skit gärningsmännen begått genom åren.
Citera
2011-05-18, 21:48
Medlem
scriptkhats avatar
Vilka kan det ha varit? Kriminella kopplingar osv?
Citera
2011-05-18, 21:51
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Vet man vilket vapen polisen blev beskjutna med
Citat:
Ursprungligen postat av chippzy
Det borde ju finnas tomhylsor utanför banken. Även kulan som drog igenom polisbilens framruta.
Sen vet jag inte om dom lär kolla upp det.
Nej, någon snut lär ju bara plockat upp den:

-Du, den här tomhylsan, vad gör vi med den?
-Det finns väl en plåtinsamling där nere vid McDonald's?

En del i tråden verkar ju sjuka i huvudet som förespråkar att polisen ska utrustas som att det var något jävla rymd-GTA. Det är knappast vanligt att det inträffar sånt här där tyngre vapen skulle vara berättigat, och ens när det händer är jag tveksam till om en shoot out mellan polis och rånare i sann Hollywoodanda är den bästa lösningen.
Visst kommer folk till skada ibland, men oftast är det trots allt "bara" chockad personal och mer eller mindre försäkrade pengar som blir efterföljden. Även om gärningsmännen inte torskar tycker jag det är bättre med dessa konsekvenser än urbana små krig med döda poliser, rånare och kanske till och med vanligt folk.
Citera
2011-05-18, 21:52
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scriptkhat
Vilka kan det ha varit? Kriminella kopplingar osv?

Med tanke på att det är en rätt kriminell handling att råna en bank så antar jag att dom har kriminella kopplingar då dem borde känna varandra och sig själva.
Citera
2011-05-18, 21:56
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnparty
Kan vara som du säger att jag misstaget mig på "vanliga" snutar och NI.

Men om vi säger att en person har varit på Handelsbanken i Flen och begärt ett fett lån..i kontanter. Hur stort belopp är det möjligt att komma upp i då?

Och så drar hans kompisar dit och rånar stället? ÄR det möjligt ?

Hur ofta tror du att man betalar ut stora lån i kontanter? Någon kliver in på banken och säger, hej hej jag vill låna 150 miljoner, kan jag hämta dem på tisdag nästa vecka i tusenlappar, helst inte i nummerföljd...

Alla stora lån betalas ut direkt till mottagarens bankkonto och kontanthantering i större belopp är uteslutet om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in