2011-05-18, 21:56
Medlem
scriptkhats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Med tanke på att det är en rätt kriminell handling att råna en bank så antar jag att dom har kriminella kopplingar då dem borde känna varandra och sig själva.
Jo jo. Men med tanke på att de har skjutit mot polisen så är ju risken att de är några tyngre möjligtvis välkända grabbar som har stake i sig nog att göra det.
Citera
2011-05-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Nej, någon snut lär ju bara plockat upp den:

-Du, den här tomhylsan, vad gör vi med den?
-Det finns väl en plåtinsamling där nere vid McDonald's?

Var ditt ironiska inlägg riktat emot mig eller chippzy?

Undrade mest om man redan nu hade fastställt vilken sorts vapen som används, blir enklare för folk i tråden att gissa vart vapnet kan komma ifrån ifall man får reda på det.
Citera
2011-05-18, 21:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Kanske är detta väldigt off topic. Kanske finns detta redan förklarat i denna tråd eller i någon annan tråd på Flashback, vet dock inte vad jag ska söka på.

Jag blev lite fundersam när jag läste om denna händelse på Aftonbladet. Där finns det bilder på poliser iförda standarduniform men med en AK på magen. Dessa poliser ser ut att stå stilla och vakta brottsplatsen. Min fundering är nu varför det finns tungt beväpnade poliser runt denna Brottsplats.

Tror Polisen att rånarna ska komma tillbaka?
Tror Polisen att någon ska kliva in på brottsplatsen med avsikt att förstöra bevis? Måste Polisen i så fall verkligen vara tungt beväpnad?
Tror Polisen att våld föder våld så att fler får för dig att råna banker om inte Polisen visar sig stora och starka?
Är det helt enkelt en show of force?
Är det för att lugna massorna efter en omtumlande händelse?
Är det den enskilde polismannens största vilja att få gå runt med en AK i offentligheten och här ser sin "once in a lifetime"?

Finns det någon helt annan anledning?

Så om det blir ett bankrån så åker polisen dit, kollar lite sedan tillbaka till stationen och äter munkar?
Rånarna som kanske, vem nu ska veta det; har varit inne i banken sprängt sönder bankfack och slagit sönder kassaapparater vill åka tillbaka för att hämta resten. Det är helt möjligt om polisen nu vill sitta på stationen istället. Det kan också vara så att rånarna vill tillbaka och sopa undan spår. Vem / vad ska hindra dem?
Citera
2011-05-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scriptkhat
Jo jo. Men med tanke på att de har skjutit mot polisen så är ju risken att de är några tyngre möjligtvis välkända grabbar som har stake i sig nog att göra det.

Förlåt men jag måste bara få rätta dig (om det nu inte va medvetet från din sida). Killar som är tuffa brukar ha stake att göra vissa saker. Killar som har stake i sig brukar inte vara så tuffa (visst finns dom men dom är inte vanliga).
Citera
2011-05-18, 22:04
Medlem
scriptkhats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaSnow
Förlåt men jag måste bara få rätta dig (om det nu inte va medvetet från din sida). Killar som är tuffa brukar ha stake att göra vissa saker. Killar som har stake i sig brukar inte vara så tuffa (visst finns dom men dom är inte vanliga).
Mitt fel
Citera
2011-05-18, 22:07
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Nej, någon snut lär ju bara plockat upp den:

-Du, den här tomhylsan, vad gör vi med den?
-Det finns väl en plåtinsamling där nere vid McDonald's?

En del i tråden verkar ju sjuka i huvudet som förespråkar att polisen ska utrustas som att det var något jävla rymd-GTA. Det är knappast vanligt att det inträffar sånt här där tyngre vapen skulle vara berättigat, och ens när det händer är jag tveksam till om en shoot out mellan polis och rånare i sann Hollywoodanda är den bästa lösningen.
Visst kommer folk till skada ibland, men oftast är det trots allt "bara" chockad personal och mer eller mindre försäkrade pengar som blir efterföljden. Även om gärningsmännen inte torskar tycker jag det är bättre med dessa konsekvenser än urbana små krig med döda poliser, rånare och kanske till och med vanligt folk.
Det finns tom vetenskapliga undersökningar som stödjer tesen om att tyngre beväpnad polis ger brottslingarna en tankeställare innan brottet.

Nu skiter dom i vilket, bara dra på en skyddsväst, ta en automatkarbin o go wild. Polisen gör inget ändå, dom gömmer sig o inväntar NI

Deras tafatta motverkan eld i flen, om det ens var ngn, bevisade att rånarna inte ens är rädda längre för möte med de blåvita.

Nej, det behövs uppgradering av deras utrustning o alla bilar skall ha minst 4 tunga automatvapen samt granatkastare. Full Kevlardräkt samt skyddssköldar mot finkalibrig eld.

Förslag från Blue som polisen kan se ut om jag får förslaget igenom justitsiedep.

http://tinyurl.com/6c7tqbb
Citera
2011-05-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det finns tom vetenskapliga undersökningar som stödjer tesen om att tyngre beväpnad polis ger brottslingarna en tankeställare innan brottet.

Nu skiter dom i vilket, bara dra på en skyddsväst, ta en automatkarbin o go wild. Polisen gör inget ändå, dom gömmer sig o inväntar NI

Deras tafatta motverkan eld i flen, om det ens var ngn, bevisade att rånarna inte ens är rädda längre för möte med de blåvita.

Nej, det behövs uppgradering av deras utrustning o alla bilar skall ha minst 4 tunga automatvapen samt granatkastare. Full Kevlardräkt samt skyddssköldar mot finkalibrig eld.

Förslag från Blue som polisen kan se ut om jag får förslaget igenom justitsiedep.

http://i30.photobucket.com/albums/c325/R_Deckard/Macross_SDF-1/Resident_Evil/HUNK/DSCF3594.jpg

Ja eller så kan man väl göra som norska och finska polisen (om jag inte missminner mig), gå utan vapen. De påstår ju att the bad guys där inte är lika mycket beväpnade som i vårat avlånga land pga det. Sen om sanningen är tvärt om, att de vågar gå obeväpnade för att de kriminella inte har lika mkt vapen är en annan femma.
Citera
2011-05-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
OT: Jag skriver att jag inte vet. Det kan ha med att det har dåligt nyhetsvärde att göra men det tror jag inte, de låter ju allsköns idioter beklaga sig över allt möjligt. Däremot läser man aldrig hur ett indirekt brottsoffer mår.

Jo, det är tyvärr roligare att läsa om tuffa helkopterrånare med stora vapen än någon mjäkig liten bankkassörska...
Citera
2011-05-18, 22:14
Medlem
urmamaspimps avatar
Är det inte ironiskt att den lokala ICA-butiken bredvid den brinnande bilen hade plakat med texten 5 munkar för 25:-
Citera
2011-05-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Jo, det är tyvärr roligare att läsa om tuffa helkopterrånare med stora vapen än någon mjäkig liten bankkassörska...

Det gjordes en bra dokumentär med Arklöv där nån kassörska fick konfrontera honom. Hon fick förklara hur hon mådde. Och han fick be om ursäkt. Minns bara inte vad den heter.
Citera
2011-05-18, 22:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaSnow
Ja eller så kan man väl göra som norska och finska polisen (om jag inte missminner mig), gå utan vapen. De påstår ju att the bad guys där inte är lika mycket beväpnade som i vårat avlånga land pga det. Sen om sanningen är tvärt om, att de vågar gå obeväpnade för att de kriminella inte har lika mkt vapen är en annan femma.
Engelska polisen har väl inte heller vapen o se hur det går där.Skyhög brottslighet o ett kamerasamhälle.

Nej ge våra svenska poliser rejäla doningar så dom iallfall har en fair chans o panga ihjäl asen.
Citera
2011-05-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Engelska polisen har väl inte heller vapen o se hur det går där.Skyhög brottslighet o ett kamerasamhälle.

Nej ge våra svenska poliser rejäla doningar så dom iallfall har en fair chans o panga ihjäl asen.

Men om polisen har så säkra västar och andra robocopprylar ink granatkastare och allt du dillar om så är väl sannolikheten stor att det blir en kapprustning mellan polis och kriminella? Hellre hamna i skottlinjen som oskyldig mellan pistoler än 39 pers som goes wild med granatgevär. Buset kommer ju bara att försöka komma ikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in