2011-05-18, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThePointOfNoReturn
Fult att säga kanske, men respekt till dessa grabbar!

Word. Men varför tar det sån tid att gå ut med hur mycket pengar det rör sig om?
Citera
2011-05-18, 20:42
Medlem
callofdutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Inte fan riskerar man så mycket för att öva. Inte ens en pundare skulle få för sig en så dum idé.
Militärligan på 90-talet var ju även de tungt beväpnade men hade ganska lamt planerade kupper. De var skickliga på själva rånet men riktiga klåpare på den viktigaste biten, såsom att röja spår osv. Vilket ledde till att de tillslut åkte fast.

Vad snackar du om? Militärligan blev ju gripna på bar gärning. Dom fixade ett gäng med rån utan att snuten hade en aning om vilka dom var.
Citera
2011-05-18, 20:45
Medlem
Barnpartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaSnow
Men de va ju tvungna att byta om och elda upp bilen först

ouch! Tänkte inte på det!

Ingen som jobbar på ett mindre bankkontor och vet på ett ungefär hur mycket stålar det rör sig om?
Citera
2011-05-18, 20:47
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnparty
Rätt osannolikt att NI är på övning 15 min bilväg bort..när dom kom dit efter kanske 30-40 minuter.

Jag drog till jobbet kl 18:45 och då fanns det ett tiotal personer från NI kvar på Bruket i Hälleforsnäs, och de övade krissituation skolmassaker. Om de även var på möte i Katrineholm samtidigt så hade de två potentiella flyktvägar under kontroll, så att något var i görningen visste de nog om. Får se imorgon om de övar med full styrka, om jag hinner till jobbet innan de slutat.
Hörde även att det skulle vara någon fejkad olycka i närheten av Katrineholm, av polisen eller förövarna vet jag inte, någon som har mer info om detta?
Citera
2011-05-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megajolla
Word. Men varför tar det sån tid att gå ut med hur mycket pengar det rör sig om?

Kan va så att de inte vet själva. Personalen kanske är så chockade att de inte kunnat höras än? Fast det vore ju lite schysst mot rånarna då de slipper räkna själva.
Citera
2011-05-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaa
Jag skulle vilja påstå att de står där för en slags Show of Force. Som de gjorde dagarna efter att polisen blev beskjutna i Hyltebruk förra året. https://www.flashback.org/sp25047554

Alltså, jag kan ju förstå att de är tungt beväpnade vid vägspärrar och jakter mm. Skulle jag också vilja vara om jag visste att den jag letar efter är tungt beväpnad och inte tvekar att skjuta mot poliser.

Men vid Brottsplatsen, där man till 99,9% säkerhet kan säga att gärningsmännen inte kommer att vara?
Citera
2011-05-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megajolla

Citat:
Ursprungligen postat av DaSnow
Kan va så att de inte vet själva. Personalen kanske är så chockade att de inte kunnat höras än? Fast det vore ju lite schysst mot rånarna då de slipper räkna själva.

Dem har hänvisat till att de inte kan gå ut med någon summa pga banksekretessen. Dessutom har det väll blivit praxis de senaste 10 åren att inte gå ut med några summor för att inte ge folk massa dumma ideer.
Citera
2011-05-18, 20:53
Medlem
Mr.CroMes avatar
Jag har tidigare snackat om ett rån som skedde i Torsås, 4 mil söder om Kalmar.

3 killar gled in på banken, gjorde vad det skulle, flydde därifrån, brände bilen i skogen, tog en annan bil därifrån och drog, kanske samma grabbar? Väldigt likt gjort hursom.

Här tog det för polisen exakt 34 minuter och komma på plats, dom kanske trodde det skulle bli likadant i Flen? Men istället för en överraskning.

Vem vet.. Låter välplanerat och faktiskt likt det som hände i Torsås.

Länk: http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/maskerade-man-ranade-swedbank-i-torsas%282714676%29.gm
Citera
2011-05-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, bankpersonalen tyckte säkert att det var skitkul att bli hotade med automatvapen. Den upplevelsen ruskar de nog av sig som ingenting och skrattar bara åt alltihop...

Kan hålla med om att de till viss del är synd om personalen .... MEN, jobbar man i butik, bank, värdetransporter och liknande yrken vet man om riskerna. Trots svårigheterna att att tänka sig in i en liknande situation, får man iaf försöka överväga om man klarar hantera något liknande psykiskt.

I dagens samhälle kan allt hända.. hjärtlösa idioter föds hela tiden, och den ekonomiska pressen på folk kan gå överstyr vilket lätt kan leda till att folk kan mörda för småpengar...
Citera
2011-05-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Jag drog till jobbet kl 18:45 och då fanns det ett tiotal personer från NI kvar på Bruket i Hälleforsnäs, och de övade krissituation skolmassaker. Om de även var på möte i Katrineholm samtidigt så hade de två potentiella flyktvägar under kontroll, så att något var i görningen visste de nog om. Får se imorgon om de övar med full styrka, om jag hinner till jobbet innan de slutat.
Hörde även att det skulle vara någon fejkad olycka i närheten av Katrineholm, av polisen eller förövarna vet jag inte, någon som har mer info om detta?

Ingen fejkad olycka av rånarna dock en övning mellan polis,räddningstjänst och ambulans!
Citera
2011-05-18, 20:54
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Alltså, jag kan ju förstå att de är tungt beväpnade vid vägspärrar och jakter mm. Skulle jag också vilja vara om jag visste att den jag letar efter är tungt beväpnad och inte tvekar att skjuta mot poliser.

Men vid Brottsplatsen, där man till 99,9% säkerhet kan säga att gärningsmännen inte kommer att vara?

Kanske var dåligt beskrivet av mig, det jag länkade till var inte någon vägspärr, fotot var från 2 dagar efter händelsen och polisen stod endast och spände sig med sina mp5;or vid en rondell. Det var alltså ingen vägspärr är liknande.
Citera
2011-05-18, 20:56
Medlem
Barnpartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University

Okej, larmet fick dom 09,38 från Hälleforsnäs bruket till Flen centrum tar det 20 minuter MAX om du är snut och har sirener på. Och jag var på plats några minuter innan 10,00 och lämnade platsen 10,10 ungefär och då hade dom inte kommit.
Så undrar om dom var på övning, varför kom inte hela gänget så fort dom kunde. Då hade dom garanterat tagit rånarna.

Och nu var det ju så att rånarna flydde mot Bruket, vet dock inte om dom svängde av vid Mellösa eller om dom körde vägen till Hälleforsnäs sen vidare...så koll på flyktvägarna hade dom nog inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in