2011-05-18, 16:36
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Så du förespråkar poliser i armerade bilar, utrustade med tunga automatvapen - i jävla Flen en tidig onsdagsmorgon?!

Well, Om vi lät armering vara standard på bilarna, och utrustade patrullbilarna med automatvapen, varför inte? Det enda effekten är att insatsvärdet ökar.
Citera
2011-05-18, 16:38
Medlem
Citat:
Nej, de används även utanför storstäderna. Däremot har NI och Piketen lite olika användningsområden, enkelt kan man beskriva det så att NI är trappsteget ovanför Piketen.

Jo men NI:s användningsområde är väl egentligen terrorbrott, kapningar mm. Men de används väl till "vardagsbrott" i brist på annat att göra. Däremot kan jag tänka mig att de står standby för snabba transporter till städer som inte täcks av Piketen och därför täcker områden som t ex Flen.
Citera
2011-05-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Tack för att du delade med dig av bilderna. Var rånarna kvar på platsen när piketen/NI kom dit?

Enbart en snutbil där när rånarna stack.... piketen va seg... tog långtid. bradbilarna hade släkt den brinnande bilen innan kavalleriet kom fram!
Citera
2011-05-18, 16:39
Medlem
S_o_Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightflower
Well, Om vi lät armering vara standard på bilarna, och utrustade patrullbilarna med automatvapen, varför inte? Det enda effekten är att insatsvärdet ökar.

Du har ingen direkt verklighetsförankring när det gäller budgetering och sånt va?
Citera
2011-05-18, 16:39
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Håller med dig, ser inga problem med att polisen skulle ha en AK liggandes i bilen..

...och då har buset istället en kulspruta med sig.

Ditt resonemang funkar inte riktigt så bra i verkligheten. Polisens standardbeväpning räcker bra för 99,9% av alla utryckningar/incidenter och behövs det förstärkningsvapen (samt Piketen och NI) finns det att tillgå.

Däremot kan de aldrig vara utrustade på ett sånt sätt att de har någon sorts "superior firepower" oavsett vilka typer/vapen de möter. Det hoppas jag du i alla fall kan inse.
Citera
2011-05-18, 16:44
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Så du förespråkar poliser i armerade bilar, utrustade med tunga automatvapen - i jävla Flen en tidig onsdagsmorgon?!

Nej det är ju bara dumt att armera polisbilarna, det måste kosta massor. Ut med våra stridsvagnar på gator och torg istället!
Citera
2011-05-18, 16:46
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Hur mycket pengar kan de ha fått med sig? (Hur mycket finns i bankerna nuförtiden?)

Någon som kan länka deras facebook och/eller lägga upp bilder på dem?
Citera
2011-05-18, 16:47
Medlem
Barnpartys avatar
av någon sjuk anledning åkte jag igenom flen precis när det här hände...vart lite skrajj när snubben motar iväg mig genom att peka kpisten mot mig..la i backen och gasa!

Dom kändes jävligt proffsiga då, kändes som dom visste vad dom skulle göra och vad som fanns i banken..banken var tydligen stängd också...så ingen personal blev hotad.
Rykten säger att att dom försökte råna ICA butiken som ligger precis brevid samtidigt.
Citera
2011-05-18, 16:48
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Nu när det är bekräftat hur lite pengar de fick med sig så tar jag ödmjukast tillbaka mina tidigare uttalanden om utländska proffs, de verkar inte vara "Rosa pantrarna" direkt.

Ja, men å andra sidan... utan insiders vet man aldrig hur mycket pengar som finns att hämta. Ett bankrån är alltid gambling.
Citera
2011-05-18, 16:50
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Ja i en ICA-butik i Flen en tisdagmorgon en halvtimma innan eller efter öppning måste det ju finnas miljoner i kassorna..
Citera
2011-05-18, 16:50
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S_o_N
Du har ingen direkt verklighetsförankring när det gäller budgetering och sånt va?

Nej, självklart skulle det kosta mera pengar, och här snackar vi långsiktighet. Men tro mig, det finns mycket jag skulle kunna tänka mig att spara på för att förstärka ordningsvakten.

Citat:
...och då har buset istället en kulspruta med sig.

Ditt resonemang funkar inte riktigt så bra i verkligheten. Polisens standardbeväpning räcker bra för 99,9% av alla utryckningar/incidenter och behövs det förstärkningsvapen (samt Piketen och NI) finns det att tillgå.

Däremot kan de aldrig vara utrustade på ett sånt sätt att de har någon sorts "superior firepower" oavsett vilka typer/vapen de möter. Det hoppas jag du i alla fall kan inse.

Jo visst, det är alltid ett problem, men någonstans måste vi lägga nivån, för att kunna hantera t.ex. detta?
Citera
2011-05-18, 16:53
Medlem
Finns nog inga ställen i Sverige med miljoner i kassorna nuförtiden, inte ens stora växlingskontor har den typen av pengar i kassorna. Möjligtvis i kassaskåp som inte kan öppnas hur som helst och dessa är givetvis placerade bakom bombsäkra glas, tysta larm etc - men även det börjar bli ovanligt vad jag förstått.

Nu verkar dessa killar i och för sig gått in för rånet väldigt hårt men du måste också tänka på att större byte ofta är förenat med större risk att åka fast (pga högre säkerhet). Ur den aspekten är en bank i Flen ett ganska bra byte (förutsatt att du kanske tar två tre st till småbanker inom en överskådlig tid).

Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Ja i en ICA-butik i Flen en tisdagmorgon en halvtimma innan eller efter öppning måste det ju finnas miljoner i kassorna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in