2011-05-14, 16:48
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Äta regelbundet, dela upp den stora måltiden till flera små. Anpassa intag till uttag.
Varför dela upp den stora måltiden i mindre mål?
Citera
2011-05-14, 17:45
Medlem
evilbeavers avatar
Idag vart det 900 gram nötfärs och två kycklinglår + grönsaker
Var hungrig som ett jävla as när jag käkade!
Citera
2011-05-14, 17:47
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sintzu
Mycket kolhydrater ger mycket blodsockersvingar och därmed mer hungerkänslor. Om man då ska "lita" på kroppen så går man upp i vikt. Eller iaf de som inte är supertaniga.

Visst att en kolhydratsrik diet mättar sämre än en på rikligt med fett och proteiner men det beror inte på blodsockret
Citera
2011-05-14, 17:54
Medlem
Qanders avatar
Har det sagts eller varför skulle detta vara bra på något sätt?

Måste ju bli värdens blodsockerfall de sista timmarna före "målet" och sen jordens matkoma efter. Har hört folk som testat detta, de satt typ och stirra in i en vägg sista timmen innan de lät sig själv äta. Jättepraktiskt... Fast funkar det för dig så är det väl ok, som någon sade tidigare så är det viktigaste vad man äter.

PS äta efter träning är viktigt.
Citera
2011-05-14, 17:57
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qander
Har det sagts eller varför skulle detta vara bra på något sätt?

Måste ju bli värdens blodsockerfall de sista timmarna före "målet" och sen jordens matkoma efter. Har hört folk som testat detta, de satt typ och stirra in i en vägg sista timmen innan de lät sig själv äta. Jättepraktiskt... Fast funkar det för dig så är det väl ok, som någon sade tidigare så är det viktigaste vad man äter.

PS äta efter träning är viktigt.
Världens blodsockerfall? Har man stora svängningar på blodsockret har man problem och bör söka hjälp.

Folk som testat detta? Hur länge? Man vänjer sig efter 3-5 dagar i regel.
Citera
2011-05-14, 18:01
Medlem
Firewaias avatar
Har ätit 1 (ibland 2) mål om dagen hela mitt vuxna liv. Inte fan har jag en tvättbräda
Dock så går jag inte upp vad jag än äter heller, Jag har kunnat sätta i mig precis vad fan som helst och hur mycket som helst, det är först det senaste året som jag börjat småäta lite godis som jag märkt att jag börjat gå upp.

Ungefär hur jag ser ut idag, minus lite muskler: http://imageshack.us/f/202/m4086a963e5782.jpg/
Citera
2011-05-14, 18:02
Bannlyst
Mats Forsenberg är en kille som äter en gång per dag ("noll kolhydrater") och intervjuas här av Andreas Eenfeldt (kostdoktorn.se) http://www.youtube.com/watch?v=r1pSMfHs4Bc

Vet inte varifrån ide`n om att man måste x antal ggr per dag kommer från men jag gissar att det är personer som har ett högt kolhydratintag som har utformat den. Personer som följer tallriksmodellen helt enkelt. Personligen äter jag när jag är hungrig (äter enligt LCHF/stenålderkost). Ibland blir det 4ggr per dag, ibland 1-2ggr per dag.
Citera
2011-05-14, 18:12
Medlem
evilbeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Mats Forsenberg är en kille som äter en gång per dag ("noll kolhydrater") och intervjuas här av Andreas Eenfeldt (kostdoktorn.se) http://www.youtube.com/watch?v=r1pSMfHs4Bc

Vet inte varifrån ide`n om att man måste x antal ggr per dag kommer från men jag gissar att det är personer som har ett högt kolhydratintag som har utformat den. Personer som följer tallriksmodellen helt enkelt. Personligen äter jag när jag är hungrig (äter enligt LCHF/stenålderkost). Ibland blir det 4ggr per dag, ibland 1-2ggr per dag.

Fan jävligt intressant, tack!
Citera
2011-05-14, 18:37
Medlem
D3adMau5s avatar
Du ska dela upp kosten och äta mindre mat fler ggr om dagen var 4:e timme brukar vara bra för att hålla blodsockernivån stadig.
Sen om du ska ner i vikt ligg bara på kalori underskott varje dag och träna regelbundet så går du sakta men säkert ner.
Citera
2011-05-14, 18:45
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
Du ska dela upp kosten och äta mindre mat fler ggr om dagen var 4:e timme brukar vara bra för att hålla blodsockernivån stadig.
Sen om du ska ner i vikt ligg bara på kalori underskott varje dag och träna regelbundet så går du sakta men säkert ner.
Men snälla vännen. Nu tar vi och tänker till lite. För fullt friska individer, är det att rekommendera att äta var fjärde timma eller kan antalet måltider minskas sålänge de sker regelbundet?
Citera
2011-05-14, 18:49
Medlem
D3adMau5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Men snälla vännen. Nu tar vi och tänker till lite. För fullt friska individer, är det att rekommendera att äta var fjärde timma eller kan antalet måltider minskas sålänge de sker regelbundet?

Vart ska jag tänka till?
Ja regelbundet och inte för långt mellan måltiderna är bra. Sen är det viktigt med rätt sorts mat.
Så här ser det ut för mig:
Frukost
Lunch
Mellanmål
Middag
Kvällsfika

Sen tränar jag ju en del också...
Senast redigerad av D3adMau5 2011-05-14 kl. 18:56.
Citera
2011-05-14, 18:59
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
Vart ska jag tänka till?
Ja regelbundet och inte för långt mellan måltiderna är bra. Sen är det viktigt med rätt sorts mat.
Så här ser det ut för mig:
Frukost
Lunch
Mellanmål
Middag
Kvällsfika

Sen tränar jag ju en del också...
Varför inte så långt mellan måltiderna? Du kanske ska ta och kolla upp periodisk fasta?

Rätt sorts mat ja, alla har en åsikt om det men ytters få har någon egentlig aning. Vad är rätt sorts mat?

Vad har träningsmängd med antalet måltider att göra? Iofs så är det svårt att äta 6k kcal per dag på 2-3 mål, men det går även det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in