2019-10-28, 07:32
Medlem
Finns det någon godsförare som kan ge ett exempel på någon/några veckors schema? Kommer ha LIA på gods över jul och nyår så skulle vara intressant att veta hur ett exempel-schema kan se ut.
Citera
2019-10-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikPF
Finns det någon godsförare som kan ge ett exempel på någon/några veckors schema? Kommer ha LIA på gods över jul och nyår så skulle vara intressant att veta hur ett exempel-schema kan se ut.

Har tyvärr inget schema att visa då jag inte kör gods längre, men jag måste säga att det är ett väldigt bra val att ha LIA på gods minst en period, alla borde ha det då det är helt annat än persontrafik och pendeltrafik, speciellt nu när det är lövhalka och sedan är det blir kallt.

Schemat skiljer sig dock förmodligen åt om det är GC du ska vara på eller något annat företag. Förhoppningsvis slipper du köra julhelgen och nyårshelgen, går mindre trafik då många industrier är stängda, en del trafik går dock.

Lycka till!
Citera
2019-10-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Har tyvärr inget schema att visa då jag inte kör gods längre, men jag måste säga att det är ett väldigt bra val att ha LIA på gods minst en period, alla borde ha det då det är helt annat än persontrafik och pendeltrafik, speciellt nu när det är lövhalka och sedan är det blir kallt.

Schemat skiljer sig dock förmodligen åt om det är GC du ska vara på eller något annat företag. Förhoppningsvis slipper du köra julhelgen och nyårshelgen, går mindre trafik då många industrier är stängda, en del trafik går dock.

Lycka till!

Det är GC i 5 veckor.
Citera
2019-11-03, 07:09
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag pendlar mellan Göteborg och Karlstad och jag undrar kort och gott - på den här sträckan så körs både Rc6 och X53. Hur kan vi som resenär ta reda på vilken tågtyp det är som kör den aktuella tiden?

Jag reste förra fredagen upp och då var det en Rc6 men när jag skulle hem var det en X53 (regina) och idag ska jag upp igen. Kan jag på något sätt ta reda på vad för tågtyp det är när jag ska åka eller är det bara ni lokförare som vet det?
Citera
2019-11-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag pendlar mellan Göteborg och Karlstad och jag undrar kort och gott - på den här sträckan så körs både Rc6 och X53. Hur kan vi som resenär ta reda på vilken tågtyp det är som kör den aktuella tiden?

Jag reste förra fredagen upp och då var det en Rc6 men när jag skulle hem var det en X53 (regina) och idag ska jag upp igen. Kan jag på något sätt ta reda på vad för tågtyp det är när jag ska åka eller är det bara ni lokförare som vet det?

Nej det är kanske svårt för resenärer att se vilken tågtyp det är, det kanske ändras med kort varsel också från loktåg till X53 och vice versa.
Det enda som jag kommer på just nu är symbolerna vid bokningen som visar vilka egenskaper den planerade avgången har, såsom restaurang, rullstolslyft, wifi mm. Nu vet jag inte om alla SJs tåg har wifi, men det är sådant som inte loktåg hade förut iallafall, kanske har de det nu dock.
Citera
2019-11-08, 07:30
Medlem
Nederlanders avatar
Är arbetet säsongsbetonat?
Är det mer behov av arbetskraft/övertid någon period på året?
Citera
2019-11-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlander
Är arbetet säsongsbetonat?
Är det mer behov av arbetskraft/övertid någon period på året?

Nej, det skulle jag inte påstå. Möjligen att godset minskar något under semestern och att det blir sommartidtabeller för resandetågen så trafiken anpassas, men säsongsbetonat är det inte.

Det har varit övertidsbehov lite året runt de senaste åren, men nu har det fyllts på med så mycket nya lokförare så det inte finns lika mycket övertidspass, det talas t.om om övertalighet på några företag.
Citera
2019-11-08, 10:43
Medlem
"Lok" är ju ett märkligt ord. Vad kommer det ifrån? Vad betyder det egentligen?
Citera
2019-11-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hepatit-XY
"Lok" är ju ett märkligt ord. Vad kommer det ifrån? Vad betyder det egentligen?

Lokomotiv, och då troligen från de latinska orden locus motivus (enligt Wikipedia under Lok), förr delade man upp yrkestiteln i lokförare resp. motorvagnsförare, men idag är titeln för alla lokförare. Loktågen blir färre och färre på persontågssidan, men på godstågssidan är det ju uteslutande lok som drar tågen.
Citera
2019-11-12, 14:11
Medlem
Hur många timmar/dagar brukar en lokförare jobba?
Har en kompis som verkar ha det slappaste jobbet någonsin där han är ledig oftare än han jobbar, tror det var 20 lediga dagar den här månaden.
Han är förvisso ny och åker fortfarande inte själv, har detta något med saken att göra eller är det vanligt med 20 dagars ledigt?
Det är GC det gäller om det spelar någon roll
Citera
2019-11-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av automann
Hur många timmar/dagar brukar en lokförare jobba?
Har en kompis som verkar ha det slappaste jobbet någonsin där han är ledig oftare än han jobbar, tror det var 20 lediga dagar den här månaden.
Han är förvisso ny och åker fortfarande inte själv, har detta något med saken att göra eller är det vanligt med 20 dagars ledigt?
Det är GC det gäller om det spelar någon roll

Extremt ovanligt med 20 dagar ledigt en månad om det inte är semester eller så. Åker man inte själv kanske det är brist på handledare eller handledare med något 7/7 schema.

Du ska arbeta i snitt 36-40 timmar i veckan, arbetar man mer komprimerat blir det klart fler lediga dagar, men långa arbetsdagar.
Citera
2019-11-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Extremt ovanligt med 20 dagar ledigt en månad om det inte är semester eller så. Åker man inte själv kanske det är brist på handledare eller handledare med något 7/7 schema.

Du ska arbeta i snitt 36-40 timmar i veckan, arbetar man mer komprimerat blir det klart fler lediga dagar, men långa arbetsdagar.

Okej jag tyckte att det lät lite för bra för att vara sant^^
Hur funkar det som med övertidsersättning? Om det blir förseningar så att man måste jobba ex 5 timmar längre än vad schemat säger, blir det då 400-500kr i timmen då, eller är det endast så på lediga dagar?
Läste något om det här i forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in