2017-06-07, 13:28
Medlem
Ja sur*ittor finns det en dal av tyvärr, fast överlag är majoriteten trevliga och gillar sällskap i hytten, som tur är
Citera
2017-06-07, 13:49
Medlem
För något år sedan kom det kraftigt regn i Västerås och en viadukt riskerade att rasa och tågen fick inte köra förrän den stabiliserats. Min fråga är följande. Om man ser att en viadukt/bro kollapsat och vet att tåget kommer innan mitt larm nått banverket, kan man då placera sin cykel på spåret en bit bort. Lokförare måste stanna om de kör över även tomma cyklar eller liknande? Kan olyckan bli värre för att tåget spårar ur när det kör över cykeln eller liknande? Finns det andra sätt att få ett tåg att stanna om man ser något fel på spåret?
Citera
2017-06-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
För något år sedan kom det kraftigt regn i Västerås och en viadukt riskerade att rasa och tågen fick inte köra förrän den stabiliserats. Min fråga är följande. Om man ser att en viadukt/bro kollapsat och vet att tåget kommer innan mitt larm nått banverket, kan man då placera sin cykel på spåret en bit bort. Lokförare måste stanna om de kör över även tomma cyklar eller liknande? Kan olyckan bli värre för att tåget spårar ur när det kör över cykeln eller liknande? Finns det andra sätt att få ett tåg att stanna om man ser något fel på spåret?

Du ska ringa 112. Inte gå upp i spårområdet och själ riskera att bli påkörd.
Citera
2017-06-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Finns ingen regel för cyklar på spåren. Jag har kört över cyklar. Och en kundvagn en gång.

Har man extrem otur kanske man kan spåra ut. Och kommer man då på vem som la cykeln där så skulle jag gissa på att det är risk att bli dömd för allmänfarlig vårdslöshet eller något i den stilen. Så nej. Inga cyklar eller så på spåren.

Bästa du kan göra är att ringa 112, och berätta vad som hänt.

Det är farligt att vara på spåren. Kan säga som så att det krävs en hel del koll för att vara skyddad där. Ett par banarbetare dör varje år, fast att dom ska ha kunskap.

Var långt från spåret.
Citera
2017-06-07, 19:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Finns ingen regel för cyklar på spåren. Jag har kört över cyklar. Och en kundvagn en gång.

Har man extrem otur kanske man kan spåra ut. Och kommer man då på vem som la cykeln där så skulle jag gissa på att det är risk att bli dömd för allmänfarlig vårdslöshet eller något i den stilen. Så nej. Inga cyklar eller så på spåren.

Bästa du kan göra är att ringa 112, och berätta vad som hänt.

Det är farligt att vara på spåren. Kan säga som så att det krävs en hel del koll för att vara skyddad där. Ett par banarbetare dör varje år, fast att dom ska ha kunskap.

Var långt från spåret.

Nej det dör inte "ett par" banarbetare på spåren varje år! Visst händer det och det är beklagligt men snittet ligger lpngt undef en banarbetare om året!
Citera
2017-06-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nej det dör inte "ett par" banarbetare på spåren varje år! Visst händer det och det är beklagligt men snittet ligger lpngt undef en banarbetare om året!
Under åren 2007-2012 dog det totalt 10 personer. Ja, kanske inte exakt 2 per år. Men nära. Ska vi ta fram exakt statistik kanske du kan jobba med det.
Mina siffror är hämtade från Statens Haverikommision utredning RJ 2014:05.
Nivån ligger ganska jämt, några År över och några år under genomsnittet. Kanske ska vi använda ett glidande 25årsmedelvärde?!
Hade jag kunnat stänga av dig för onödiga och totalt dumma kommentarer hade jag gjort det.
Citera
2017-06-07, 21:21
Medlem
Citat:
Så om du kommer med en källa på det? Lägg ner massa ryktesspridning.
Citera
2017-06-07, 22:49
Medlem
Roobans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Så om du kommer med en källa på det? Lägg ner massa ryktesspridning.

Hittade denna https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/farre-doda-pa-svenska-spar-2016/:

Citat:
Ingen anställd inom järnvägen omkom under 2016. Däremot skadades 5 anställda allvarligt under 2016.
Senast redigerad av Rooban 2017-06-07 kl. 22:51.
Citera
2017-06-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooban
Hittade denna https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/farre-doda-pa-svenska-spar-2016/:
Verkar inte fungera länken.

Nackdelen (eller fördelen) med endast ca två döda är att om man ett år bara får en eller kanske noll döda så halveras dödligheten eller helt tas bort!

Därför skrev jag i mitt inlägg om glidande medeltal. Kanske ni ska läsa en kurs statistik i två timmar istället för att läsa pressmeddelanden som ofta vill försköna eller göra påverka på andra sätt.

Viss år dör ingen, andra flera. Så enkelt är det. Tyvärr....
Citera
2017-06-08, 08:42
Medlem
Okej, vet att det redan varit massa frågor om lön etc, både i denna tråd och "utbilda sig..."-tråden. Vet även att SJ:s grundlön är 32000 efter 2 år (om det inte ändrats?). Samt att man får ett personalkort ungefär motsvarande Årskort silver som personalförmån. Men som lokförare är väl helg- natt-, övertid, och annan OB-tid då och då snarare regel än undantag, så jag tänkte ändå fråga om någon kan tänka sig att svara på ungefär vad SJ-förare brukar kunna få in i månaden i snitt, med de tillägg som är aktuella för yrket.

Ursäkta en ganska tråkig fråga...
Citera
2017-06-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskolnikov1
Okej, vet att det redan varit massa frågor om lön etc, både i denna tråd och "utbilda sig..."-tråden. Vet även att SJ:s grundlön är 32000 efter 2 år (om det inte ändrats?). Samt att man får ett personalkort ungefär motsvarande Årskort silver som personalförmån. Men som lokförare är väl helg- natt-, övertid, och annan OB-tid då och då snarare regel än undantag, så jag tänkte ändå fråga om någon kan tänka sig att svara på ungefär vad SJ-förare brukar kunna få in i månaden i snitt, med de tillägg som är aktuella för yrket.

Ursäkta en ganska tråkig fråga...

Beror lite på hur turerna sett ut månaden innan, eftersom tilläggen betalas ut månaden efter, men mellan 25.000:- - 28.000:- efter skatt i Stockholms kommun skulle jag gissa på.

Privatresekortet är en förmån och man får betala en lite slant för att få ut det samt förmånsskatt. Tror även man får betala för platsbiljetten på vissa tåg. Vissa tåg är även förbjudna att åka med detta kort, finns ett häfte med vilka tåg och avgångar det gäller, beror på att SJ AB har många betalande resenärer på dessa avgångar.

Ett tips är också att kolla på de fackliga sidorna där har du tarifflönerna, det är SEKO eller ST som är störst nu. T.ex denna https://www.seko.se/branscher/trafik...016/nya-loner/

Slutlön på SJAB efter 2016-års lönerevision 32.800:- efter 2 år som färdig lokförare, tror Green Cargo ligger liknande. Vill du tjäna mer finns ju bemanningsföretagen, mindre godsoperatörer samt som du säkert redan vet Arlanda Express och olika pendeltågsoperatörer runt om i landet.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2017-06-08 kl. 09:25. Anledning: Tillägg
Citera
2017-06-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Slutlön på SJAB efter 2016-års lönerevision 32.800:- efter 2 år som färdig lokförare, tror Green Cargo ligger liknande. Vill du tjäna mer finns ju bemanningsföretagen, mindre godsoperatörer samt som du säkert redan vet Arlanda Express och olika pendeltågsoperatörer runt om i landet.

Tack för svar. Pengar är inte det viktigaste för mig och det är inte heller varför jag sökt utbildningen. Det som lockar mig är att få jobba självständigt och ha fin arbetsmiljö. Och att få köra tåg såklart. Jag vill helst jobba på SJ för att få köra långa sträckor med många olika tågtyper, främst Rc och X2. Men samtidigt finns det väl nån slags smärtgräns för hur mycket extra pengar man vill avsäga sig för att få jobba på ett annat bolag, just i o m att stockholmspendeln har så bra lön.

Har ingen koll på hur bemanningsföretagen jobbar i tågbranschen, ordet lämnar en sur smak i munnen på mig och för tankarna till osäkra anställningar. Det skulle förstås också uppskattas om någon kunde berätta lite mer om hur det ser ut med detta!

Har kollat lite i det där dokumentet om privatresekortet men jag tyckte det var lite rörigt. Får väl ta en kik igen. Jag tolkade det som att det var i undantagsfall man fick betala en mindre slant för en resa. Och så vet jag ju att man får betala en avgift samt skatta på kortet, men får man gratis eller nästan gratis resor med SJ hela året så är det såklart värt mycket. För mig i alla fall, som helst reser med tåg och har familj- och bekantskapskrets välfördelad över landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in