2023-07-06, 08:43
Medlem
svetsarnyllets avatar
Tack för svar!

Hur påverkas branschen av nya EU-reglerna? Jag tänker framförallt på dom som har 8/6.
Citera
2023-07-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svetsarnyllet
Tack för svar!

Hur påverkas branschen av nya EU-reglerna? Jag tänker framförallt på dom som har 8/6.

Kollektivavtalet innehåller redan regler om 11 timmars dygnsvila så förmodligen kommer inte järnvägen se någon stor påverkan.

En del 8/6-upplägg innehåller lokala avsteg från dygnsvilan. T.ex Green Cargo har avsteg ner till 7 timmars dygnsvila tror jag. Det är möjligt att sådana varianter stöter på patrull i framtiden men inte säkert.
Citera
2023-07-13, 01:29
Medlem
Blir man alltid äcklad och så här känner äckel och mår dåligt när man har kört på en människa? Det kanske finns flera olika uppfattningar, lika många som det finns lokförare?

Vem måste gå i terapi efter en sådan händelse? Måste alla det? Vad pratar man om då?
Citera
2023-07-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Blir man alltid äcklad och så här känner äckel och mår dåligt när man har kört på en människa? Det kanske finns flera olika uppfattningar, lika många som det finns lokförare?

Vem måste gå i terapi efter en sådan händelse? Måste alla det? Vad pratar man om då?
Det går inte att veta. Ingen vet hur man kommer reagera förrän det händer, och de som är med om det flera gånger säger att de reagerat olika varje gång. Beror på hur det gick till, hur man mår i övrigt när det sker osv.

Jag har varit med om det en gång, klarade mig bättre än vad jag trott innan ändå. Inte nån terapi eller så. Man går alltid till företagsläkare när man blivit tagen ur tjänst men vi var överens om att det inte behövdes några mer åtgärder. Nästa gång kan det bli helt annorlunda, det vet man inte.
Citera
2023-07-17, 06:18
Medlem
svetsarnyllets avatar
Fördelar/Nackdelar mellan Green Cargo, HectorRail och NetCargo? Någon som har erfarenhet av att arbeta hos flera av dessa operatörer?
Citera
2023-07-18, 21:58
Medlem
Hur trivs ni som jobbar på bemanningsbolag och är stationerade i hemmet? Mao, C Rail, Protrain och liknande?
Hur är dem som arbetsgivare och dylikt?
När ni jobbar 8/6, är det så att man ofta börjar typ 20:00 på sin första dag, och slutar vid kanske 12:00 på sin sista dag. så att det i "praktiken" blir så att man är ledig nästan hela första dagen och nästan hela sista dagen också?
Citera
2023-07-18, 22:51
Medlem
Ni blir jag sugen att höra...vilka bolag kan man gå in på slutlön direkt som nyexaminerad förare?
Citera
2023-07-19, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitronKakan2000
Ni blir jag sugen att höra...vilka bolag kan man gå in på slutlön direkt som nyexaminerad förare?

Skulle en arbetsgivare låta en nyexaminerad gå in direkt på slutlön medan andra kollegor fått vänta i flera år så skulle det innebära en facklig konflikt. Så kort och gott ingenstans, eftersom alla järnvägsföretag i Sverige har kollektivavtal vad jag känner till.
Citera
2023-07-19, 14:52
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av anonymousgoose123
Skulle en arbetsgivare låta en nyexaminerad gå in direkt på slutlön medan andra kollegor fått vänta i flera år så skulle det innebära en facklig konflikt. Så kort och gott ingenstans, eftersom alla järnvägsföretag i Sverige har kollektivavtal vad jag känner till.

Det beror mer på omständigheterna än vilket specifikt bolag du söker till. Är de tillräckligt desperata för stunden så kan du få ett sådant erbjudande men de strösslar naturligtvis inte runt med slutlöner. Du får förhandla hårt och räkna med att de flesta säger nej.

Som anonymousgoose123 är inne på så skapar det ju lite konflikter och oreda så det är inget som företagen vill göra egentligen men det förekommer trots det.

Jag har själv haft kollegor som jobbat kortare tid än mig och ändå legat på högre lönesteg. Hos min nuvarande arbetsgivare finns det kollegor som tjänar mer än sista lönesteget eftersom de fått behålla lönen de hade från sin förra arbetsgivare.

Det skapar konflikt och irritation och skulle naturligtvis inte hålla vid en ordentlig granskning men arbetsgivarna är rätt bra på att förhala sånt och finta bort facken.

Det verkar som att många arbetsgivare inte längre värnar om relationen med facket så de bryr sig inte om att förhandla så mycket utan låter anmälningarna samlas på hög. Sedan gör man avbön och betalar lite symboliska böter till facket och så börjar det om igen.
Citera
2023-07-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymousgoose123

Jag vet iallafall av egen positiv erfarenhet att det förekommer. Det är väl mest en tolkningsfråga hur man räknar tidigare arbetslivserfarenhet?
Citera
2023-07-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Jag vet iallafall av egen positiv erfarenhet att det förekommer. Det är väl mest en tolkningsfråga hur man räknar tidigare arbetslivserfarenhet?

Jag är chockad av lärdomen att det förekommer faktiskt.
Hm, tolkningsfråga? En ny på järnvägen kan ju knappast ha tidigare relevant arbetslivserfarenhet?
Citera
2023-07-26, 10:22
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Green cargo kan du nog glömma direkt. Protrain bemanning lär du snabbare kunna komma upp i en högre lön, fan hos dom kan du jobba två veckor i månaden och ändå få ut mer än vad en förare på GC får fast han arbetar fler timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in