Citat:
Ursprungligen postat av
CitronKakan2000
Ni blir jag sugen att höra...vilka bolag kan man gå in på slutlön direkt som nyexaminerad förare?
Citat:
Ursprungligen postat av
anonymousgoose123
Skulle en arbetsgivare låta en nyexaminerad gå in direkt på slutlön medan andra kollegor fått vänta i flera år så skulle det innebära en facklig konflikt. Så kort och gott ingenstans, eftersom alla järnvägsföretag i Sverige har kollektivavtal vad jag känner till.
Det beror mer på omständigheterna än vilket specifikt bolag du söker till. Är de tillräckligt desperata för stunden så kan du få ett sådant erbjudande men de strösslar naturligtvis inte runt med slutlöner. Du får förhandla hårt och räkna med att de flesta säger nej.
Som anonymousgoose123 är inne på så skapar det ju lite konflikter och oreda så det är inget som företagen vill göra egentligen men det förekommer trots det.
Jag har själv haft kollegor som jobbat kortare tid än mig och ändå legat på högre lönesteg. Hos min nuvarande arbetsgivare finns det kollegor som tjänar mer än sista lönesteget eftersom de fått behålla lönen de hade från sin förra arbetsgivare.
Det skapar konflikt och irritation och skulle naturligtvis inte hålla vid en ordentlig granskning men arbetsgivarna är rätt bra på att förhala sånt och finta bort facken.
Det verkar som att många arbetsgivare inte längre värnar om relationen med facket så de bryr sig inte om att förhandla så mycket utan låter anmälningarna samlas på hög. Sedan gör man avbön och betalar lite symboliska böter till facket och så börjar det om igen.