2011-04-20, 16:18
Medlem
Tänkte det kunde vara kul.

Eftersom stridspilottråden fullständigt spårade ur tänkte jag påpeka att dom som faktiskt kan nåt om tåg är varmt välkomna att ställa hur mycket kontrollfrågor som helst.

Nån bild kan jag däremot inte posta eftersom jag är hemma och är sjukskrivningen, anledningen kan ni hitta i en annan tråd.

Jag kör lokal/pendeltåg och det är inte i Stockholm är allt jag tänker säga, för att inte hänga ut min arbetsgivare. Blir jag frisk så att jag kan återvända till samma yrke vill jag inte svartmåla mig själv så jag får sparken. Jag har jobbat sen mitten av förra året och gjorde ett antal månaders praktik genom arbetsförmedlingen innan det. Totalt gjorde jag även 13 veckors praktik under utbildningen.
Jag har praktiserat under min utbildning kortvarigt på godståg, så har ni funderingar om det ska jag göra mitt bästa, men erfarenheten är inte så stor på den sidan.

Fire away!
Citera
2011-04-20, 16:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Har du varit med om en självmordskandidat?
Är det ett stressigt jobb?

Om du blir kissnödig...kissar du i flaskan då?
Citera
2011-04-20, 16:28
Medlem
Jag har ännu inte kört på någon människa, däremot ett antal djur. Dock är utsikten mörk, då varje lokförare i genomsnitt kör på ungefär 2½ person.

Jag tycker att jag har ett stressigt jobb, det är därför jag är sjukskriven. Dock är det fruktansvärt olika, beroende på vilket företag man jobbar på. Godssidan är tillexempel mycket mindre stressig. Värsta stressen där är väl att köra posttåget, eller när man som nybörjare sakta rullar in på sidan för att bli omkörd och fjärrtågklareraren ringer och undrar "Är du inne snart eller?".

Jag kör enbart kortare sträckor, så det brukar gå bra att gå på toa när man vänder på slutstationerna. Kan ibland vara svårt att hitta en toalett dock, och man kan inte ge sig fan på att det finns fungerande toalett på tåget. Kan dock tänka mig att det är lämpligt att ta med sig en flaska eller liknande lösning som reserv om det skulle knipa om man kör lite längre sträckor.
Citera
2011-04-20, 16:29
Medlem
Ronilles avatar
Jag undrar om ni får gå på risk-och säkerhetsutbildningar då det gäller brand i tåget samt vid suicidrisker (på spåret alltså).

Vad tjänar man som lokförare? Känner att jag inte ens kan gissa mig till det.
Citera
2011-04-20, 16:33
Medlem
toonyys avatar
Hur snabbt har du kört ett lok, eventuellt med vagnar? Vad är det snabbaste du kommit upp i?
Citera
2011-04-20, 16:34
Medlem
Japp, vi hade en heldag i olycksfallshantering, där ena halvan bestod av ett olycksfallsseminarium i huvudsak inriktat på självmord, och andra halvan av lite hjärt/lungräddning och information från sjukvårdare och räddningstjänst m.m. Dessutom hade vi en intressant dag när vi hade Farligt gods, där en utbildare lärde oss lite om gasol och sprängämnen (även lite praktiska demonstrationer) och så vidare.

Ingångslön ligger nånstans mellan 18-25tkr, och fullön efter 4 år är för oss lite över 32tkr. Tillägg finns för Danmarks-/Norgekompetens, körlärarkompetens (lär folk köra tåg), instruktörskompetens (lär anställda köra företagets tåg) och dubbelkompetens (tågvärd/lokförare kombinerat).
Citera
2011-04-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toonyy
Hur snabbt har du kört ett lok, eventuellt med vagnar?

Mitt hastighetsrekord är 198 km/h (en ganska kort sträcka med gränsen 200 och ett dåligt accellererande tåg), men jag har regelbundet kört i 160 km/h.

Ensamt lok av typ RC körde jag under utbildningen i 120 km/h, och lok med postvagnar har jag kört i 160 km/h.
Citera
2011-04-20, 16:36
Bannlyst
Vad ligger lönen på efter skatt?
Citera
2011-04-20, 16:38
Medlem
Det beror på vad man känar före skatt, se svar #6. Skattetabeller för din kommun finns på skatteverket.se.

Räkna med att lönen för en godstågsförare generellt är lägre än för persontåg.
Citera
2011-04-20, 16:42
Medlem
chaoswithins avatar
Tycker du utbildningen gav dig tillräckligt med kött på benen för att du skulle känna dig bekväm i jobbet?
Citera
2011-04-20, 16:45
Bannlyst
Hur gammal är du och hur länge har du kört?
Citera
2011-04-20, 16:46
Medlem
Det tycker jag absolut. Man är dock inte fullärd när man slutar, utan företaget har en del av utbildningen, som kan vara allt mellan 2-15 veckor utöver KY-utbildningen man börjar med. Dessutom ska man bli godkänd av en av företagets instruktörer innan man är behörig att framföra företagets tåg, så man är defenitivt redo att börja köra när man kommer ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in