Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlander
Är arbetet säsongsbetonat?
Är det mer behov av arbetskraft/övertid någon period på året?
Det är klart mer att göra på sommaren för resandetåg pga folk ska ha semestrar, den lilla förändringen i tidtabellerna täcker bara en bråkdel av behovet.. Mycket vanligt att folk säljer sina semestrar för att ta ut de senare på året.
Citera
2019-11-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av automann
Okej jag tyckte att det lät lite för bra för att vara sant^^
Hur funkar det som med övertidsersättning? Om det blir förseningar så att man måste jobba ex 5 timmar längre än vad schemat säger, blir det då 400-500kr i timmen då, eller är det endast så på lediga dagar?
Läste något om det här i forumet.

Oftast delar man månadslönen med 94 för enkel övertid eller 72 för kval övertid.
Det beror när på dygnet man arbetar övertiden, vardagar på dagtid är det enkel övertid och annan tid kval.
På ledig dag är det kval övertid när som.
Som nyanställd i lägre lönestegen är alltså övertidsersättningen per timme lägre än för en som ligger i högsta lönesteget.
OB räknas inte på övertiden, värt att tänka på om man gnetar natt eller helg, att man bara får övertidsersättningen.

T.ex en med 40.000:- /månad får 555:- / timme i kval eller 425:- / timme i enkel.
En med 25.000:-/ månad för 347:- /timme i kval eller 266:- /timme i enkel.

Kan säkert förekomma avvikelser från vad jag skrev.
Sedan vill staten såklart ha del av dina extrapengar, så jag tycker inte det är lönt att gneta iallafall, dvs arbeta extra på ledig dag.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-11-18 kl. 12:45.
Citera
2019-11-25, 14:16
Medlem
Nederlanders avatar
Är det inga lokföraruniformer idag där skärmmössa används?

Alltså en sådan piloter har. Vet att de hade det förr.
Citera
2019-11-25, 17:06
Medlem
Citat:

Inte vad jag vet i Sverige, Norge och Tyskland kanske har.
Citera
2019-11-26, 14:27
Medlem
Jefvels avatar
Citat:

Fram tills för ca ett år sedan ingick det s k kaskett i uniformsutbudet på danska DSB, men det var ytterst få som använde en sådan.
Citera
2019-11-30, 12:55
Medlem
Nederlanders avatar
Hur är det med raster? Är dessa betalda eller obetalda?
Citera
2019-11-30, 13:43
Medlem
Citat:
Hur är det med raster? Är dessa betalda eller obetalda?

Både betalda och obetalda raster förekommer men majoriteten av lokförarna tvingas tyvärr leva med långa och obetalda uppehåll under sina arbetsdagar. Om man väljer att kalla dessa för raster eller inte är nog upp till och var och en.
Citera
2019-11-30, 16:06
Medlem
Nederlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Både betalda och obetalda raster förekommer men majoriteten av lokförarna tvingas tyvärr leva med långa och obetalda uppehåll under sina arbetsdagar. Om man väljer att kalla dessa för raster eller inte är nog upp till och var och en.

Det är ju inte ok. Ska man sitta obetald på någon ort ute i skogen och vänta?

Har hört att man har 1/4 av lönen vid uppehåll, stämmer inte det?
Citera
2019-11-30, 16:35
Medlem
Citat:
Det är ju inte ok. Ska man sitta obetald på någon ort ute i skogen och vänta?

Har hört att man har 1/4 av lönen vid uppehåll, stämmer inte det?

Jo, det stämmer att du vanligtvis får betalt 1/4 av tiden vid längre uppehåll. Nattetid brukar det dock vara helt obetalt så det varierar lite.

Om man sedan väljer att se det som att man får betalt för en fjärdedel av sin tid när man tvingas sitta sex timmar i Hallsberg eller om man ser det som att man är obetald i 4,5 timmar beror väl lite på hur man är som person.

Men som jag ser på saken så sitter man som lokförare och rullar tummarna utan lön allt för ofta. Sök dig till företag som inte använder sig av kvartstid om du är rädd om din tid.
Citera
2019-11-30, 17:53
Medlem
Nederlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Sök dig till företag som inte använder sig av kvartstid om du är rädd om din tid.

Ok. Tack för tipset.

Trodde lokförare hade jättestarkt fackförbund som såg till att villkoren var mycket goda men det kanske är en illusion?
Citera
2019-11-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ok. Tack för tipset.

Trodde lokförare hade jättestarkt fackförbund som såg till att villkoren var mycket goda men det kanske är en illusion?

Det största facket är ju SEKO, som är ett LO-förbund, jag tror att ett renodlat lokförarfack hade gynnat oss mer, som t.ex. SLFF.
Sedan har facket på Stockholms pendeltåg genom tiderna varit starka, även fast det är SEKO, tror att de fortfarande är ett av de starkare inom järnvägen.

Dock blir det svårt att sätta höga löneanspråk centralt när man hela tiden ska tänka på kollektivet inom LO.
Lokförarbristen hade annars varit ett gyllene tillfälle att få bort kvartstid och obetalda uppehåll, men nu är lokförarbristen puts väck och det dröjer nog innan det blir brist igen.
Citera
2019-11-30, 18:41
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ok. Tack för tipset.

Det trodde jag också, faktiskt. Att lokföraren hade skitbra OB, grymt bra arbetsvillkor och personalförmåner och pension - likt en riksdagspolitiker. Tråden visar nästan bara på motsatsen och då förundras man över varför det är ett sånt tryck på utbildningen till lokförare om nu allt är skit och helvete med yrket. Istället kanske det är tryggheten, den fasta höga lönen som lockar folk att söka till utbildningen?!

Om jag ska sitta i Hallsberg i sex timmar och inte få betalt då hade jag blivit redigt förbannad på min arbetsgivare. Får jag inte betalt och jag har min bostad i Örebro då kan jag lika gärna ta bilen hem och vara hemma i sex timmar och sen komma tillbaka till Hallsberg. Vad fan ska jag sitta där för utan att få betalt och vänta in mitt nästa pass när jag istället kan jag göra mer nytta hemma under sex timmar? (det var ett exempel).
Senast redigerad av Mittpunkt 2019-11-30 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in