2019-10-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rerolp
Tjena!
Jag tänkte kolla om det finns någon här som har koll på ungefär hur mycket en lokförare hos Green Cargo drar in varje månad.
Har fått höra av en vän som jobbar där att dom tjänar bra, han får dubbelt traktamente plus 400kr i timmen som ob. Det låter extremt bra enligt mig, nästan så att jag funderar på att utbilda mig till det
Det är vad han vill säga, hur mycket han får ut efter skatt vill han inte gå in på, är det så att dom får ut 40-50k varje månad?
Hoppas någon här kan hjälpa

Någon verkar ha skrytit och velat att det ska låta för bra tror jag, OB för natt och helg ligger på omkring 40-45:-/timme, dvs inte speciellt bra.
Det vanliga statliga traktamentet är ju inte heller speciellt högt.

GC har väl nästan lägst månadslön, typ 34-35.000:-/månad i grundlön brutto, SJ ligger ungefär där med. Sedan kanske det tillkommer ett par tusen i OB-tillägg per månad och lite traktamenten som är skattefria. Skulle tippa på att en vanlig lön ligger då omkring ca 40.000:- före skatt. Efter skatt beror ju helt på vilken kommun man bor i, men säg att det normala är omkring 27-30000:- netto per månad.
Gnetar man några övertidspass blir det såklart mer, kanske det din vän menade, att övertidsersättningen vid arbete på ledig dag ligger runt 400-500:-/timme?

Med 2-3 övertidspass kanske man hamnar omkring 50.000:-/månad brutto, vilket kanske ger 35000:- netto ut. Men det är inte alltid det finns övertidspass och man är ju ledig färre dagar om man arbetar på lediga dagar.

Så det kanske är hälften av vad du hade hoppats på i normal månadslön?
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-10-09 kl. 10:49.
Citera
2019-10-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Någon verkar ha skrytit och velat att det ska låta för bra tror jag, OB för natt och helg ligger på omkring 40-45:-/timme, dvs inte speciellt bra.
Det vanliga statliga traktamentet är ju inte heller speciellt högt.

GC har väl nästan lägst månadslön, typ 34-35.000:-/månad i grundlön brutto, SJ ligger ungefär där med. Sedan kanske det tillkommer ett par tusen i OB-tillägg per månad och lite traktamenten som är skattefria. Skulle tippa på att en vanlig lön ligger då omkring ca 40.000:- före skatt. Efter skatt beror ju helt på vilken kommun man bor i, men säg att det normala är omkring 27-30000:- netto per månad.
Gnetar man några övertidspass blir det såklart mer, kanske det din vän menade, att övertidsersättningen vid arbete på ledig dag ligger runt 400-500:-/timme?

Med 2-3 övertidspass kanske man hamnar omkring 50.000:-/månad brutto, vilket kanske ger 35000:- netto ut. Men det är inte alltid det finns övertidspass och man är ju ledig färre dagar om man arbetar på lediga dagar.

Så det kanske är hälften av vad du hade hoppats på i normal månadslön?

Tack för svar!
Ja då låter det som att han velat skryta lite, men om det är som du säger så verkar det fortfarande vara bra rätt så bra betalt
Och ja det var med övertidspass han pratade om 400kr.
Så man skulle kunna säga att om man jobbar 2-3 övertidspass så blir nettolönen ca 35000kr ?
Han är ny på jobbet så det blir förmodligen inte så mycket redan nu men fullt godkänt enligt mig!
Citera
2019-10-09, 12:27
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Ja då låter det som att han velat skryta lite, men om det är som du säger så verkar det fortfarande vara bra rätt så bra betalt
Och ja det var med övertidspass han pratade om 400kr.
Så man skulle kunna säga att om man jobbar 2-3 övertidspass så blir nettolönen ca 35000kr ?
Han är ny på jobbet så det blir förmodligen inte så mycket redan nu men fullt godkänt enligt mig!

Som nyanställd med egna turer ligger månadslönen omkring 30.000:- per månad före skatt, därefter 2 år åker den upp till ca 35.000:-.
Så kvalificerad övertid, som det är på gnetpass på ledig dag, är månadslönen/72, vilket ger ca 416kr/timme brutto.
Så visst, några långa övertidspass på uppemot 8-10 timmar per styck gör absolut genast en mycket bättre lön som säkert kan ge omkring 35k rent ut.

Även tjänstepensionen gynnas av gnetande, om man har ITP1, vilket alla födda efter 1979 har, samt även vissa äldre.
Citera
2019-10-09, 14:49
Medlem
JoyyeBoys siffror stämmer ganska bra. Värt att ha i åtanke är dock att lokföraren behöver spendera ca 240 timmar i månaden på jobbet för att tjäna in sin lön. Detta är utan eventuellt övertidsarbete och gäller främst SJ/GC.
Citera
2019-10-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Som nyanställd med egna turer ligger månadslönen omkring 30.000:- per månad före skatt, därefter 2 år åker den upp till ca 35.000:-.
Så kvalificerad övertid, som det är på gnetpass på ledig dag, är månadslönen/72, vilket ger ca 416kr/timme brutto.
Så visst, några långa övertidspass på uppemot 8-10 timmar per styck gör absolut genast en mycket bättre lön som säkert kan ge omkring 35k rent ut.

Även tjänstepensionen gynnas av gnetande, om man har ITP1, vilket alla födda efter 1979 har, samt även vissa äldre.

Okej tror han har 29000 men då kör han inte ensam utan åker fortfarande med en annan, riktigt härligt jobb låter det som, även fast det förmodligen inte skulle passa mig när jag tänker efter.
Citera
2019-10-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
JoyyeBoys siffror stämmer ganska bra. Värt att ha i åtanke är dock att lokföraren behöver spendera ca 240 timmar i månaden på jobbet för att tjäna in sin lön. Detta är utan eventuellt övertidsarbete och gäller främst SJ/GC.

Jo jag har hört att det blir en hel del tid på jobbet som lokförare. Vad beror det på förresten?
Är det pga brist på lokförare eller är det pga alla fel som kan uppstå när man är ute och kör?
Citera
2019-10-09, 17:43
Medlem
Citat:
Jo jag har hört att det blir en hel del tid på jobbet som lokförare. Vad beror det på förresten?
Är det pga brist på lokförare eller är det pga alla fel som kan uppstå när man är ute och kör?

Det beror på något som kallas "kvartstid". Delar av arbetstiden så får lokförare bara betalt för 15min per timme de spenderar på jobbet.

Handlar framförallt om långa raster under dagtid.
Citera
2019-10-09, 23:08
Bannlyst
Min broder jobbade med detta under större delen av sitt arbetsliv. Tyvärr avled han för många år sedan och fick sorgligt nog inte uppleva sin pension.

Han pratade ofta om sitt arbete och jag tyckte det lät lite ensamt att bara sitta där i tåget själv, ensam i mörkret men han trivdes. Han var aldrig någon extrovert person som skulle dras till stora folksamlingar och alltid vara i centrum.

Men det var trevligt med all natur han fick se och som han förevigade på bilder som vi alla fick ta del utav. Han körde ju godståg, och var mycket uppe norra Sverige, riksgränsen och över gränsen till Norge var han flera gånger.
Citera
2019-10-15, 13:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja Jovveboy har alltid koll på sina fakta!
Hos SJAB i Stockholm är man garanterat inte på jobbet 240 timmar i månaden! Det är inte som förr! Fler fullbetalda turer och färre överliggningar numera! Hos GC däremot kan det nog stämma!
Citera
2019-10-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hos SJAB i Stockholm är man garanterat inte på jobbet 240 timmar i månaden! Det är inte som förr! Fler fullbetalda turer och färre överliggningar numera! Hos GC däremot kan det nog stämma!

Tack för det!

Ja SJ har nog blivit bättre, mer oroande med IVU-planeringssystemet när det kommer i full drift, om det nu kommer att driftsättas som det är tänkt.
Citera
2019-10-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Låter bra att det har blivit bättre på SJ. Kommer bli väldigt svårt för Green Cargo att locka till sig förare om det är så att SJ är på väg att bättra sig ordentligt. Förhoppningsvis så tvingas de följa efter.
Citera
2019-10-15, 20:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Låter bra att det har blivit bättre på SJ. Kommer bli väldigt svårt för Green Cargo att locka till sig förare om det är så att SJ är på väg att bättra sig ordentligt. Förhoppningsvis så tvingas de följa efter.

Green Cargo har redan svårt att anställa lokförare! Det blir sannolikt inhyrda lokförare där senadt nästa år.

Dagens ungdom accepterar inte det Green Cargo har att erbjuda, tja några gör det förstås men de har de facto svårt att rekrytera!

Och så går de med förlust och har gjort det genom hela högkonjunturen som varat i tio år!
Det bådar inte gott för deras framtid och pengar till förbättringar har de inte heller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in