Citat:
Ursprungligen postat av
rerolp
Tjena!
Jag tänkte kolla om det finns någon här som har koll på ungefär hur mycket en lokförare hos Green Cargo drar in varje månad.
Har fått höra av en vän som jobbar där att dom tjänar bra, han får dubbelt traktamente plus 400kr i timmen som ob. Det låter extremt bra enligt mig, nästan så att jag funderar på att utbilda mig till det
Det är vad han vill säga, hur mycket han får ut efter skatt vill han inte gå in på, är det så att dom får ut 40-50k varje månad?
Hoppas någon här kan hjälpa

Någon verkar ha skrytit och velat att det ska låta för bra tror jag, OB för natt och helg ligger på omkring 40-45:-/timme, dvs inte speciellt bra.
Det vanliga statliga traktamentet är ju inte heller speciellt högt.
GC har väl nästan lägst månadslön, typ 34-35.000:-/månad i grundlön brutto, SJ ligger ungefär där med. Sedan kanske det tillkommer ett par tusen i OB-tillägg per månad och lite traktamenten som är skattefria. Skulle tippa på att en vanlig lön ligger då omkring ca 40.000:- före skatt. Efter skatt beror ju helt på vilken kommun man bor i, men säg att det normala är omkring 27-30000:- netto per månad.
Gnetar man några övertidspass blir det såklart mer, kanske det din vän menade, att övertidsersättningen vid arbete på ledig dag ligger runt 400-500:-/timme?
Med 2-3 övertidspass kanske man hamnar omkring 50.000:-/månad brutto, vilket kanske ger 35000:- netto ut. Men det är inte alltid det finns övertidspass och man är ju ledig färre dagar om man arbetar på lediga dagar.
Så det kanske är hälften av vad du hade hoppats på i normal månadslön?