Hur mycket kan man påverka sin arbetssituation? Med det menar jag: säg att jag får jobb på SJ med utgångspunkt i Stockholm. Kan jag då ha inflytande över vilka orter/linjer jag ska köra mest? Eller varierar det mycket?
Jag har sökt utbildning och drömmer om att komma in på den; klarar jag det lockas jag mest av persontrafik, men skulle gärna jobba på SJ så jag får köra långa sträckor och lite RC-lok, de är fina och vore kul att inte bara få köra motorvagnar. Kör alla SJ-förare blandat eller kör vissa t. ex. bara motorvagn mellan två orter?
Brukar ni göra lustiga avgångsutrop etc i högtalarna när ni är på gott humör?

Många tycks ju verkligen få sin dag förgylld av lokförare/tbanaförare t. ex. som är lite extra trevliga eller skämtar lite lätt, det hör jag ofta folk prata om. Det lockar mig med persontrafiken, att kunna glädja folk lite smått efter en stressig dag.
Vet att folk frågat tidigare om att ta med folk i hytten, och att det generellt inte är tillåtet men att folk gör det ändå. Hur strikt är det med sånt? Får man sparken om det upptäcks, eller snarare en åthutning? Vore ju roligt att få skryta lite med sin fina arbetsplats om man fick drömjobbet... hajar att det varierar mycket mellan olika arbetsgivare såklart.
Tack!