2019-10-08, 10:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Inget pentry, men vissa lok har en kokplatta, det är typ RC-loken, tror att vissa andra lok också har det. Man brukar mest koka kaffe där i plåtmuggen, men en del kokar Bullens korv har jag sett. Tror att vissa företag kan ha satt in micro också. Kylskåp finns också i vissa lok.
Låter coolt! Tänk att du står och steker fläsk och gör löksås när tåget rullar in för dagen. Helt rökigt i hytten och en fantastisk doft av fläsk sprider sig.

Vad kör du för lok om man får fråga?
Citera
2019-10-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Låter coolt! Tänk att du står och steker fläsk och gör löksås när tåget rullar in för dagen. Helt rökigt i hytten och en fantastisk doft av fläsk sprider sig.

Vad kör du för lok om man får fråga?

Stackars avbytande kollega då, haha! Skvimpar nog omkring om man lagar när tåget rullar, men blir man undanställd och får stå still ett tag går det absolut att koka något på plattan. Tyvärr är det bara en kokplatta.

För att inte röja var jag arbetar eller vem jag är så kan jag iallafall säga att jag har kört RC-lok och jag har kokat kaffe på kokplattan :-)
Citera
2019-10-08, 11:20
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Stackars avbytande kollega då, haha! Skvimpar nog omkring om man lagar när tåget rullar, men blir man undanställd och får stå still ett tag går det absolut att koka något på plattan. Tyvärr är det bara en kokplatta.

För att inte röja var jag arbetar eller vem jag är så kan jag iallafall säga att jag har kört RC-lok och jag har kokat kaffe på kokplattan :-)
Kan tänka mig att det förekom en hel del porrtidningar förr i tiden. Hur är det idag?
Citera
2019-10-08, 12:06
Medlem
Citat:
Kan tänka mig att det förekom en hel del porrtidningar förr i tiden. Hur är det idag?

Nja, det har jag inte märkt, tror det mer hör till chaufförsyrkena än lokföreriet.
Citera
2019-10-08, 12:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Nja, det har jag inte märkt, tror det mer hör till chaufförsyrkena än lokföreriet.
Det tror jag med. Hur är RC loken att köra nuförtiden? Förarhytten har väl moderniserats för inte så länge sedan?

Har du kört T44 någon gång?
Citera
2019-10-08, 12:51
Medlem
Citat:
Det tror jag med. Hur är RC loken att köra nuförtiden? Förarhytten har väl moderniserats för inte så länge sedan?

Har du kört T44 någon gång?

RC1-3 är i stort sett original och ser ut som de gjort sedan 1967 när RC1 kom ut. RC4 liknar RC1-3 med lite små skillnader, finns något lok som fått nya paneler bara. RC6 ser nyare ut, men är ändå från 80-talet och hytten här liknar motorvagnarna X10-X14 (bl.a Stockholms gamla pendeltåg med spetsig nos)

Green Cargos gamla RC2 har rustats upp till RD2 med nyare modernare hytt, har inte kört den, men ska vara fin.

T44 kör man med ratt, lite häftigt och mullrigt motorljud. Även här har Green Cargo byggt om vissa och moderniserat de så de heter TD istället då.
Citera
2019-10-08, 12:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
RC1-3 är i stort sett original och ser ut som de gjort sedan 1967 när RC1 kom ut. RC4 liknar RC1-3 med lite små skillnader, finns något lok som fått nya paneler bara. RC6 ser nyare ut, men är ändå från 80-talet och hytten här liknar motorvagnarna X10-X14 (bl.a Stockholms gamla pendeltåg med spetsig nos)

Green Cargos gamla RC2 har rustats upp till RD2 med nyare modernare hytt, har inte kört den, men ska vara fin.

T44 kör man med ratt, lite häftigt och mullrigt motorljud. Även här har Green Cargo byggt om vissa och moderniserat de så de heter TD istället då.
T44 hade väl 2takts V12 diesel från General Electrics? Dom som blev moderniserade är väl 4 taktsdiesel?
Citera
2019-10-08, 19:04
Medlem
Mittpunkts avatar
När det blir förseningar i tågtrafiken (ledningar nedrivna etc etc), gynnar det er som lokförare eftersom ni kliver över på övertid när ni får vänta eller hur ni ser på sånt? Blir ni framme i hytten lika irriterade som vi resenärer eller blir ni glada när sånt sker (förseningar)?

Jag måste också få fråga en annan sak. En kanske "dummie-fråga" men jag kör ändå.

Spåren som ligger i marken, hur klarar dem att ligga där när ett X2 dundrar på spåren i 200 km/h? Om man tänker i fysikens värld så borde spåren lossna från marken och tåget i sitt skede bör kastas av spåret.

Någon järnvägstekniker som kanske kan svara på det? Det måste bli en jävla kraft i ett spår när ett X2 dundrar och skapar tryck i spåren och spåren är endast svetsade och skruvade med feta bultar och lagda i makadamm med stora stenar.
Citera
2019-10-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
När det blir förseningar i tågtrafiken (ledningar nedrivna etc etc), gynnar det er som lokförare eftersom ni kliver över på övertid när ni får vänta eller hur ni ser på sånt? Blir ni framme i hytten lika irriterade som vi resenärer eller blir ni glada när sånt sker (förseningar)?

Jag måste också få fråga en annan sak. En kanske "dummie-fråga" men jag kör ändå.

Spåren som ligger i marken, hur klarar dem att ligga där när ett X2 dundrar på spåren i 200 km/h? Om man tänker i fysikens värld så borde spåren lossna från marken och tåget i sitt skede bör kastas av spåret.

Någon järnvägstekniker som kanske kan svara på det? Det måste bli en jävla kraft i ett spår när ett X2 dundrar och skapar tryck i spåren och spåren är endast svetsade och skruvade med feta bultar och lagda i makadamm med stora stenar.

Nej, det är lika frustrerande för oss, man vill ju hem och har kanske saker att uträtta, hämta barn på dagis eller skola t.ex. Dessutom får man massor av frågor som man inte kan svara på, t.ex hur länge det kommer att ta osv. Så nej, förseningsövertid är inget jag hoppar högt av direkt.

Rälerna sitter fixerade i sidogående riktning på slipersen, därav är eftersatt banunderhåll så farligt, om det slarvas med kontroll av slipers, fastsättning av räler och profil på rälerna. Tågens lok och vagnat har ju sina hjul, hjulen har flänsar som gör att tåget inte spårar ur, lite förenklat uttryckt. Kurvor sliter en del på hjulens flänsar, då finns det ibland flänssmörjningsutrustning i banan som trycker ut lite fett så att det ska gå smidigt och med så lite slitage som möjligt i kurvorna.
Citera
2019-10-08, 20:05
Medlem
Citat:
T44 hade väl 2takts V12 diesel från General Electrics? Dom som blev moderniserade är väl 4 taktsdiesel?

Det kan nog stämma, de nya TD-motorerna är tystare iallafall. V12 tror jag det är iallafall, med lågt varvtal.
Citera
2019-10-09, 04:53
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Haha, det där med potta lät helt absurt. Man tycker ju att det borde kunna installeras någon form av liten toa i hytten? Typ någon mull/kemtoa. Känns hopplöst omodernt att pissa i flaskor och skita i pottor 2019...

Citat:
Haha, ja, men som vanligt fattas pengar inom järnvägen :-) Ingen som lägger ned stora pengar på att installera sådant i lok från 50-80-talen. Inte ens de nya Traxx-loken eller för den delen andra lok har toa.
LKAB:s IORE-lok har toa!
Citera
2019-10-09, 10:18
Medlem
Tjena!
Jag tänkte kolla om det finns någon här som har koll på ungefär hur mycket en lokförare hos Green Cargo drar in varje månad.
Har fått höra av en vän som jobbar där att dom tjänar bra, han får dubbelt traktamente plus 400kr i timmen som ob. Det låter extremt bra enligt mig, nästan så att jag funderar på att utbilda mig till det
Det är vad han vill säga, hur mycket han får ut efter skatt vill han inte gå in på, är det så att dom får ut 40-50k varje månad?
Hoppas någon här kan hjälpa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in