Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
När det blir förseningar i tågtrafiken (ledningar nedrivna etc etc), gynnar det er som lokförare eftersom ni kliver över på övertid när ni får vänta eller hur ni ser på sånt? Blir ni framme i hytten lika irriterade som vi resenärer eller blir ni glada när sånt sker (förseningar)?
Jag måste också få fråga en annan sak. En kanske "dummie-fråga" men jag kör ändå.
Spåren som ligger i marken, hur klarar dem att ligga där när ett X2 dundrar på spåren i 200 km/h? Om man tänker i fysikens värld så borde spåren lossna från marken och tåget i sitt skede bör kastas av spåret.
Någon järnvägstekniker som kanske kan svara på det? Det måste bli en jävla kraft i ett spår när ett X2 dundrar och skapar tryck i spåren och spåren är endast svetsade och skruvade med feta bultar och lagda i makadamm med stora stenar.
Nej, det är lika frustrerande för oss, man vill ju hem och har kanske saker att uträtta, hämta barn på dagis eller skola t.ex. Dessutom får man massor av frågor som man inte kan svara på, t.ex hur länge det kommer att ta osv. Så nej, förseningsövertid är inget jag hoppar högt av direkt.
Rälerna sitter fixerade i sidogående riktning på slipersen, därav är eftersatt banunderhåll så farligt, om det slarvas med kontroll av slipers, fastsättning av räler och profil på rälerna. Tågens lok och vagnat har ju sina hjul, hjulen har flänsar som gör att tåget inte spårar ur, lite förenklat uttryckt. Kurvor sliter en del på hjulens flänsar, då finns det ibland flänssmörjningsutrustning i banan som trycker ut lite fett så att det ska gå smidigt och med så lite slitage som möjligt i kurvorna.