Citat:
Ursprungligen postat av
JoyyeBoy
Ja, privat nummer ska man nog inte ge, men de anser att de kan beordra på jobbmobil så länge turen inte har slutat.
Självklart finns det skäl för att inte kunna arbeta, men det har varit svårt att få resor, teater mm som skäl nog för det har jag hört.
Det är ungefär som att det finns lika många skäl som det finns lokförare till att ingen ska tvingas bli körlärare, men hjälper det? Nej...
Alltså det spelar egentligen ingen roll, vi har ingen skyldighet att svara på privata mobilen under ledighet ändå. Och trots bemanningskaoset vi haft på järnvägen i ett par år nu har jag inte hört någon på mitt företag blivit beordrad övertid än.
Sen körlörare, System M, diesellok och andra kompetenser har varit helt frivilligt på min åkstation i väldigt många år nu iaf. Självklart kan det dyka upp perioder i ett företag då kompetenser måste fyllas på för att täcka produktionen, vilket är helt naturligt, och finns det inte tillräckligt med frivilliga då så är det väl inte så mycket att tjafsa om, om man skulle bli beordrad?
Vet inte riktigt vad för företag vissa av er jobbar på men ett par inlägg här i tråden ger en väldigt dyster och skev bild på hur det faktiskt ser ut (syftar inte på sig specifikt). Iaf ur min synvinkel på GC 🤷🏼♂️, men sen skiljer det ju också på åkstationer ska jag tillägga.