2023-08-26, 09:35
Medlem
svetsarnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Lokförare arbetar max ca 50% av betald arbetstid men heltid ska ju klämmas in på dessa åtta dagar så dagarna blir långa men man gör ofta inte så mycket. Lokförare måste vara bra på att ha tråkigt.

Hur kan ett par dagar med 8/6 se ut?
Citera
2023-08-26, 09:36
Medlem
svetsarnyllets avatar
När man väl är lokförare, vad finns det för vidareutbildningsmöjligheter?
Citera
2023-08-26, 09:58
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
För 700.000:- på både SJ och GC krävs det isåfall en hel del övertidspass, räcker ens 200 timmar?
Nej, bara svammel. 2022 hade jag 721k tack vare 440h+ gam.
Citera
2023-08-26, 10:36
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svetsarnyllet

Körlärare och gruppchef lokförare?
Citera
2023-08-26, 15:08
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:

Förutom alla oändliga småutbildningar för varje lok och bangård, radiokörning, lastsäkring, farligt gods osv. så är det väl handledare, instruktör och driftstöd som kräver riktig intern utbildning

Sen finns det förare som sitter på kontoret istället eller blir gruppchefer
Citera
2023-08-26, 15:35
Medlem
svetsarnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Förutom alla oändliga småutbildningar för varje lok och bangård, radiokörning, lastsäkring, farligt gods osv. så är det väl handledare, instruktör och driftstöd som kräver riktig intern utbildning

Sen finns det förare som sitter på kontoret istället eller blir gruppchefer

Ok tack!
Citera
2023-08-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Nej, bara svammel. 2022 hade jag 721k tack vare 440h+ gam.

Det är det jag menar, 440+ timmar övertid är rätt mycket för att komma upp i den summan på GC, knappast något alla gör eller orkar över tid, dessutom ligger väl maxgränsen på 350-400 timmar/år, efter beviljade dispenser á 50 timmars intervaller över 200 timmar.
Det blir väl i runda slängar 30-50 stycken gnetpass på det året, beroende på annan förseningsövertid och längd på gneten.

Pengar är roligt att ha, men tänk på att även leva medan vi kan, varenda ledig dag är guld värd att äga själv också :-)
Senast redigerad av JoyyeBoy 2023-08-26 kl. 19:45.
Citera
2023-08-26, 23:59
Citat:
Det är det jag menar, 440+ timmar övertid är rätt mycket för att komma upp i den summan på GC, knappast något alla gör eller orkar över tid, dessutom ligger väl maxgränsen på 350-400 timmar/år, efter beviljade dispenser á 50 timmars intervaller över 200 timmar.
Det blir väl i runda slängar 30-50 stycken gnetpass på det året, beroende på annan förseningsövertid och längd på gneten.

Pengar är roligt att ha, men tänk på att även leva medan vi kan, varenda ledig dag är guld värd att äga själv också :-)
Beror helt på vem man är och hur skillad man är. Det är inte direkt jobbigt att arbeta 440+ då över hälften var passresor och ifylld kvartstid. Med 12 veckors semester på 8-6 kan jag vila upp mig och "leva" bättre än de flesta på vår planet.

Maxgränsen är 200 timmar som är lika för alla eftersom det är arbetsmiljölagen eller vad den heter som ligger till grund.

Ekvationen är i en klass för sig.
Längre semester = mer vila och energi = fler gamturer = högre lön = större sparande = mycket tidigare pension.
Citera
2023-08-27, 07:46
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:

Alla som arbetat med det här förstår att 440 timmar övertid med all kvartstid och alla överliggningar innebär ett liv spenderat på jobbet.
Citera
2023-08-27, 09:46
Medlem
svetsarnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Beror helt på vem man är och hur skillad man är. Det är inte direkt jobbigt att arbeta 440+ då över hälften var passresor och ifylld kvartstid. Med 12 veckors semester på 8-6 kan jag vila upp mig och "leva" bättre än de flesta på vår planet.

Maxgränsen är 200 timmar som är lika för alla eftersom det är arbetsmiljölagen eller vad den heter som ligger till grund.

Ekvationen är i en klass för sig.
Längre semester = mer vila och energi = fler gamturer = högre lön = större sparande = mycket tidigare pension.

Hur räknar du semestern? Och hur fördelas den? Jag har hört något om 3 x 3 veckor? Men 12 veckor = 60 dagar?
Citera
2023-08-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Alla som arbetat med det här förstår att 440 timmar övertid med all kvartstid och alla överliggningar innebär ett liv spenderat på jobbet.

Så är det, går man på 7/7 eller 8/6 kanske det går att gneta några pass varje 6-dagars ledighet och komma upp i några hundra timmar. Jag gnetade mycket förut och tjänade rätt bra, men värdesätter ledighet mer nu med familjen, det är lite olika var man befinner sig i livet.
Citera
2023-08-27, 15:28
Citat:
Hur räknar du semestern? Och hur fördelas den? Jag har hört något om 3 x 3 veckor? Men 12 veckor = 60 dagar?
På 8-6 semesteralternativ 3 får man totalt 36 dagar semester. När man tar semester en arbetsvecka "kostar" det 9 dagar och eftersom man är ledig varannan vecka blir den semesterveckan tre veckor lång. Så med 36 semesterdagar kan man ta semester 4 veckor som då blir 4 st 3-veckors semestrar, totalt 12. Många slår ihop två 3-veckors till en så det blir 5 veckor sammanhängande men då blir det bara 11 veckor/år.

Vissa har kommit med argumentet att man inte kan säga att vi har 12 veckor eftersom man skulle va ledig kransveckorna oavsett och att man korrekt bör säga att vi har 4 veckor semester bara. Tycker det är sån idioti, likt grammatikpoliser, för om man kan spendera 12 veckor i Vietnam per år så har man 12 veckor semester, inte 4 😁.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in