2023-08-27, 21:08
Medlem
svetsarnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
På 8-6 semesteralternativ 3 får man totalt 36 dagar semester. När man tar semester en arbetsvecka "kostar" det 9 dagar och eftersom man är ledig varannan vecka blir den semesterveckan tre veckor lång. Så med 36 semesterdagar kan man ta semester 4 veckor som då blir 4 st 3-veckors semestrar, totalt 12. Många slår ihop två 3-veckors till en så det blir 5 veckor sammanhängande men då blir det bara 11 veckor/år.

Vissa har kommit med argumentet att man inte kan säga att vi har 12 veckor eftersom man skulle va ledig kransveckorna oavsett och att man korrekt bör säga att vi har 4 veckor semester bara. Tycker det är sån idioti, likt grammatikpoliser, för om man kan spendera 12 veckor i Vietnam per år så har man 12 veckor semester, inte 4 😁.

Tack för svar, jag ska själv utbilda mig till lokförare så jag är ju naturligtvis lite nyfiken på vilka alternativ som finns och som skulle passa mig. Känns som ett skönt upplägg så som du beskriver det. Men teoretiskt så kan man bli beordrad(?) under sin ’semester’. Blir man det någonsin för övrigt?; beordrad alltså.
Citera
2023-08-27, 23:29
Citat:
Ursprungligen postat av svetsarnyllet
Tack för svar, jag ska själv utbilda mig till lokförare så jag är ju naturligtvis lite nyfiken på vilka alternativ som finns och som skulle passa mig. Känns som ett skönt upplägg så som du beskriver det. Men teoretiskt så kan man bli beordrad(?) under sin ’semester’. Blir man det någonsin för övrigt?; beordrad alltså.
Inte hänt under min karriär iaf. Och det lär aldrig ske under ens semester.
Citera
2023-08-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svetsarnyllet

Blir svårt att bli beordrad om man har stängt av jobbtelefonen under sin lediga tid.
Citera
2023-08-28, 07:10
Medlem
Arbetsgivaren har rätt att beordra in övertid upp till 200 timmar/år, dock måste det ju hålla med veckovila, nattvila osv. Det händer absolut att det beordras in på lediga dagar, men under semester har jag inte hört att man blivit inbeordrad, oftast har man ju inte på tjänstetelefonen då ändå.

Men säg att man går på vanligt schema, med kanske en ledig tisdag och sedan ledig lör och sön, då kan de ringa innan du slutar din tur på fredagen och beordra in dig till helgarbete på övertid.
Citera
2023-08-28, 07:45
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Arbetsgivaren har rätt att beordra in övertid upp till 200 timmar/år, dock måste det ju hålla med veckovila, nattvila osv. Det händer absolut att det beordras in på lediga dagar, men under semester har jag inte hört att man blivit inbeordrad, oftast har man ju inte på tjänstetelefonen då ändå.

Men säg att man går på vanligt schema, med kanske en ledig tisdag och sedan ledig lör och sön, då kan de ringa innan du slutar din tur på fredagen och beordra in dig till helgarbete på övertid.

Har aldrig varit med om detta. Alla bittra kollegor man haft genom åren på olika företag hade bara skrattat i telefonen, sagt nej och tagit helg.
Citera
2023-08-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Har aldrig varit med om detta. Alla bittra kollegor man haft genom åren på olika företag hade bara skrattat i telefonen, sagt nej och tagit helg.

Håller med, men tyvärr, nya tider, nya metoder. Så det har inte spelat någon roll vad man haft för ursäkt egentligen, så länge man inte slutat turen dagen innan är man tvungen att svara i tjänstemobilen och mottaga beordringen.
Citera
2023-08-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amigo45
Blir svårt att bli beordrad om man har stängt av jobbtelefonen under sin lediga tid.
Själv har man blivit kontaktad på min privata telefon då istället..dock inte beordrad men frågor om att byta ledig dag osv..
Citera
2023-08-29, 10:30
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Själv har man blivit kontaktad på min privata telefon då istället..dock inte beordrad men frågor om att byta ledig dag osv..

Orutinerat att ge dom privat nr
Citera
2023-08-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Orutinerat att ge dom privat nr
Bara säga att man är trött, druckit ett glas, inte hemma. Det finns många ursäkter om om man inte vill jobba 😀
Citera
2023-08-29, 14:37
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Bara säga att man är trött, druckit ett glas, inte hemma. Det finns många ursäkter om om man inte vill jobba 😀
Du är rutinerad 👊
Citera
2023-08-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Du är rutinerad 👊

Ja, privat nummer ska man nog inte ge, men de anser att de kan beordra på jobbmobil så länge turen inte har slutat.
Självklart finns det skäl för att inte kunna arbeta, men det har varit svårt att få resor, teater mm som skäl nog för det har jag hört.

Det är ungefär som att det finns lika många skäl som det finns lokförare till att ingen ska tvingas bli körlärare, men hjälper det? Nej...
Citera
2023-08-29, 17:45
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja, privat nummer ska man nog inte ge, men de anser att de kan beordra på jobbmobil så länge turen inte har slutat.
Självklart finns det skäl för att inte kunna arbeta, men det har varit svårt att få resor, teater mm som skäl nog för det har jag hört.

Det är ungefär som att det finns lika många skäl som det finns lokförare till att ingen ska tvingas bli körlärare, men hjälper det? Nej...
Alltså det spelar egentligen ingen roll, vi har ingen skyldighet att svara på privata mobilen under ledighet ändå. Och trots bemanningskaoset vi haft på järnvägen i ett par år nu har jag inte hört någon på mitt företag blivit beordrad övertid än.

Sen körlörare, System M, diesellok och andra kompetenser har varit helt frivilligt på min åkstation i väldigt många år nu iaf. Självklart kan det dyka upp perioder i ett företag då kompetenser måste fyllas på för att täcka produktionen, vilket är helt naturligt, och finns det inte tillräckligt med frivilliga då så är det väl inte så mycket att tjafsa om, om man skulle bli beordrad?

Vet inte riktigt vad för företag vissa av er jobbar på men ett par inlägg här i tråden ger en väldigt dyster och skev bild på hur det faktiskt ser ut (syftar inte på sig specifikt). Iaf ur min synvinkel på GC 🤷🏼‍♂️, men sen skiljer det ju också på åkstationer ska jag tillägga.
Senast redigerad av Woundsinmysalt 2023-08-29 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in