2022-09-24, 09:24
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saverok
Man ska alltså kunna TTJ utan och innan för att kunna klara examen efter utbildningen? Det måste ju ofta vara extra svårt för de lite äldre som kanske inte haft studievana på många år?
Man ska gärna kunna TTJ för att klara av att utföra jobbet också.
Citera
2022-09-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Man ska gärna kunna TTJ för att klara av att utföra jobbet också.

Visst är det så som du skriver. Nu gällde frågan dock hur man klarar examen i slutet av utbildningen som äldre elev.
Citera
2022-09-24, 12:15
Medlem
Citat:
Visst är det så som du skriver. Nu gällde frågan dock hur man klarar examen i slutet av utbildningen som äldre elev.

Man klarar det vanligtvis alldeles utmärkt. När jag gick min utbildning så klarade alla att ta examen och jag har aldrig hört talas om någon som tagit sig igenom hela utbildningen och sedan fallit på målsnöret, även om det så klart måste ha hänt.

Grejen med TTJ är att du väldigt fort börjar koppla den till praktiska moment så att det blir lite muskelminne av det hela. Det är ingen lång torr text som ska memoreras utan du lär dig hur den faktiskt används i verkligheten också.
Citera
2022-09-24, 15:51
Medlem
Citat:
Man ska alltså kunna TTJ utan och innan för att kunna klara examen efter utbildningen? Det måste ju ofta vara extra svårt för de lite äldre som kanske inte haft studievana på många år?

Nja, alltså du måste ju kunna TTJ som lokförare, men alla små detaljer är det ytterst få som kan. Grunderna ska man kunna, särskilt inom växling och tågfärd. En detaljfråga inom System R kommer du inte få, om det inte är så att ditt företag kör i System R.

Sen är det ju inte så att hela TTJ skrivs om varje år, så kan du redan TTJ så behöver man egentligen bara lära sig några (oftast) mindre ändringar per år. Utöver TTJ är det interna föreskrifter som ofta kommer på provet. Detta är inte heller några nyheter för förare då man följer dessa dagligen i sin roll som lokförare.

Som sagt tycker jag inte att man ska oroa sig för mycket för dessa prov. De finns för att kolla så att man fortfarande hänger med, ofta är det ett lättare prov (typ 1X2-frågor, där man med sunt förnuft kan lägga en kvalificerad gissning om man inte kan svaret till 100%.). Det är inga högskoleprov direkt.
Citera
2022-09-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Man klarar det vanligtvis alldeles utmärkt. När jag gick min utbildning så klarade alla att ta examen och jag har aldrig hört talas om någon som tagit sig igenom hela utbildningen och sedan fallit på målsnöret, även om det så klart måste ha hänt.

Grejen med TTJ är att du väldigt fort börjar koppla den till praktiska moment så att det blir lite muskelminne av det hela. Det är ingen lång torr text som ska memoreras utan du lär dig hur den faktiskt används i verkligheten också.

Jag vet iallafall ett par stycken som inte klarat sluttentan på skolan och som inte blev examinerade, man får tydligen bara skriva det prover med ett omprovsförsök.
Citera
2022-09-24, 22:13
Medlem
En vännna och jag kom i samspråk på ett cocktailparty härförleden och då nämnde hon att hon och hennes man hade nyligen investerat i ett järnvägsföretag i ett land, inte i EU, som är planerat att privatisera sin järnvägstraffik. Och då i och med det så uppkom det ett under förhandlingar märkligt krav från fackföreningen att de krävde att lokförarna skulle få en BONUS när dom körde på en människa. Har ni hört på maken? Jag undrar ju då så här som att så att för om ni som är lokförare i Sverige skulle ni vilja ha en bonus om ni mördade en människa som stod i vägen för ert lokomotiv?
Citera
2022-09-24, 23:11
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
En vännna och jag kom i samspråk på ett cocktailparty härförleden och då nämnde hon att hon och hennes man hade nyligen investerat i ett järnvägsföretag i ett land, inte i EU, som är planerat att privatisera sin järnvägstraffik. Och då i och med det så uppkom det ett under förhandlingar märkligt krav från fackföreningen att de krävde att lokförarna skulle få en BONUS när dom körde på en människa. Har ni hört på maken? Jag undrar ju då så här som att så att för om ni som är lokförare i Sverige skulle ni vilja ha en bonus om ni mördade en människa som stod i vägen för ert lokomotiv?

Bonus var ett märkligt ord men det är ju inget konstigt att få en ersättning för arbetsskada t.ex. och detta bör ju klassas som sådant.
Citera
2022-09-25, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice

Är du igång nu igen, märkligt att du som skrivit om att köra på människor i ett års tid här skulle komma med ett sådant inlägg igen.
Du verkar tänka väldigt mycket på det, och det är ju inte bra.

Tankar på bonus för något sådant är nog i din fantasi, däremot har det iallafall tidigare gått som någon typ av arbetsskada att vara med om en påkörning, men det registreras bara och du erhåller i regel ingen ersättning för det.

Så ett tips för din egen skull är att du slutar tänka och skriva om det här och de andra konstiga inläggen om sexuella fantasier som du också kommer med.
Citera
2022-09-25, 14:35
Medlem
Kupos avatar
Hörde något om att facket hade någon fond som man kunde söka lite ersättning från efter en påkörning. Provade dock aldrig själv eftersom jag klarade mig så pass lindrigt undan att jag inte tyckte det var befogat.
Citera
2022-10-02, 00:07
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Vilken arbetsgivare anses vara bäst, rent generellt och enligt er?

SJ eller MTR?
Green Cargo eller Hector Rail?
Citera
2022-10-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Vilken arbetsgivare anses vara bäst, rent generellt och enligt er?

SJ eller MTR?
Green Cargo eller Hector Rail?

Skulle nog tro att det är Hector Rail av de du nämner, av min uppfattning skulle jag gradera de ungefär så här:

Hector
SJ AB
GC
MTR
Citera
2022-10-02, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Ingen som har fått någon ny information kring varför man blurrar på Citybanan?

Vad betydet det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in