Citat:
Ursprungligen postat av core_
Vi måste inte ge kvitton, däremot är vi skyldiga att kunna tillhandahålla det om det efterfrågas.
Men det hör till god ton att fråga. Alltför ofta dräller det in en kund som någon kollega har missat att fråga och säger att han köpte det ena och det andra för en timme sen, men glömde kvittot.
Tack för den!
Kvitto skall dock ALLTID erbjudas enligt god sed. Däremot med lite feeling. En kund som köper en japp lär inne vilja ha det, och då frågar jag inte.
Om denne inte handlar på kort, då erbjuder jag alltid. Det är oftast dessa som vill ha kvittot och kontrollera att rätt summa är dragen.
Vad skulle du tycka om att "kvittomaskinen" stod på ett ställe så att kunden lätt kunde ta kvittot om denne vill ha det? Eller en röd knapp förslagsvis vid myntautomaten som man kan trycka på om man inte vill ha ett kvitto?
Det är just den där frågan som irriterar mig, ibland tar jag till och med kvittot även fast jag inte vill ha det.
Citat:
Och Var det bra så? är helt enkelt en fråga om man ska avsluta affären eller ej. Detär jävligt fel att säga, man ska som handlare ALDRIG ta initiativet att avsluta det hela. Det sköter kunden bra själv, och där kan man förlora merförsäljning. Men det verkar dom flesta inte förstå. Eller så bryr sig inte dom anställda
Eftersom de anställda mig veterligen inte har provisionsbaserad lön så bryr de sig förmodligen inte. Vad sägs om en stor skylt med texten "VAR DET BRA SÅ?" bakom kassörskan/kassören?
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Här har du den rätta tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=558123
Du kanske inte har lagt märke till det, men det finns flera varor som finns bakom kassan, som t ex diverse kosttillskott, saffran, tobak etc. Ska man ha något av dessa varor så kan man passa på att säga det när kassören/kassörskan frågar om det var bra så...
Eller så säger man "och ett marlboro röda tack", som man (jag) gör på 7-11, istället för att stå som ett får och vänta på den magiska frågan...
Citat:
Ursprungligen postat av mixbox
En gång på konsum betalade jag med kort, sen frågade kassören
Var det bra så mixbox?
- Ja
Vill du ha kvittot mixbox?
- Ja
Ojdå!