2008-01-31, 00:01
  #1105
Medlem
Klastrulss avatar
Det värsta är när man betalar, lämnar fram pengarna, tar emot växel och säger "tack" och får svaret "Varsågod!" Vadå varsågod? Du ska också säga tack, din jävla lågstående nolla till kassör.
Citera
2008-01-31, 00:11
  #1106
Medlem
nacka_s avatar
Jag brukar alltid svara kassörskan i en lång "ton"

Kassörskan: Är det bra så?
Jag: Mmmmmm...
Kassörskan: Vill du ha kvitto?
Jag: (fortsätter på samma ton)...äääääää...

låter som "mm" och "nä"

perfa
Citera
2008-01-31, 05:17
  #1107
Bannlyst
Nej det ska vara kvar. Jag vill inte säga åt personen i kassan att jag vill ha kvitto
Citera
2008-01-31, 08:31
  #1108
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Det var en som sa att man skulle ta kvitton på krogen .. för att komma åt deras fusk..
De ska ge dig ett kvitto oavsett om du vill ha det eller inte...
Citera
2008-01-31, 08:40
  #1109
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waaaH_5
klart jag förstår, men blir inte försäljningsvinsten av påsarna 10 000kr?

10 000kr spritt under årets månader, på diverse varor gör inte försäljnings priset på varorna så mycket dyrare. Iom att de flesta grossisters leveranser ingår i avtalet. Hemtagningskostnaderna plus varukostnaderna = totala varukostnaden. totala varukostnaden plus vinstpålägg och moms ger slutligt pris. Jag tror inte man behöver lägga på så fruktansvärt mycket i slutändan på varje enskilld vara.
1% av 10 miljoner är 100 000...

Precis som jag skrev så behöver du höja samtliga priser med 1% för att täcka inkomstbortfallet.
Citera
2008-01-31, 08:44
  #1110
Medlem
lordos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka_

låter som "mm" och "nä"

perfa

Precis:

"Mmmmnjäeee..."
Citera
2008-01-31, 09:47
  #1111
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
De ska ge dig ett kvitto oavsett om du vill ha det eller inte...

jaha jag betalar med pengar inte med kort, skulle inte vilja ge dem kort, rädd för de ska dra typ extra, pengar eller så
jag har aldrig fått kvitto

och i affärer ibland smusslar de med kvittot så man måste ta det sen har man ficor fulla av kvitton och risk för man slänger pengar ihop med kvitton..
Citera
2008-01-31, 09:48
  #1112
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
jaha jag betalar med pengar inte med kort, skulle inte vilja ge dem kort, rädd för de ska dra typ extra, pengar eller så
jag har aldrig fått kvitto

och i affärer ibland smusslar de med kvittot så man måste ta det sen har man ficor fulla av kvitton och risk för man slänger pengar ihop med kvitton..
Jag tror att risken för att du blir av med pengar via användande av kort är ganska liten.
Citera
2008-01-31, 10:04
  #1113
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

jaha jag betalar med pengar inte med kort, skulle inte vilja ge dem kort, rädd för de ska dra typ extra, pengar eller så
jag har aldrig fått kvitto

och i affärer ibland smusslar de med kvittot så man måste ta det sen har man ficor fulla av kvitton och risk för man slänger pengar ihop med kvitton..

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag tror att risken för att du blir av med pengar via användande av kort är ganska liten.



Ja har då fan aldrig varit med om att jag blivit pålurad nåt extra när jag betalat med kort i Sverige. Det där är bara förbannad paranoia och idioti
Citera
2008-01-31, 15:18
  #1114
Medlem
mixboxs avatar
En gång på konsum betalade jag med kort, sen frågade kassören

Var det bra så mixbox?
- Ja

Vill du ha kvittot mixbox?
- Ja
Citera
2008-01-31, 15:35
  #1115
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Vi måste inte ge kvitton, däremot är vi skyldiga att kunna tillhandahålla det om det efterfrågas.
Men det hör till god ton att fråga. Alltför ofta dräller det in en kund som någon kollega har missat att fråga och säger att han köpte det ena och det andra för en timme sen, men glömde kvittot.
Tack för den!
Kvitto skall dock ALLTID erbjudas enligt god sed. Däremot med lite feeling. En kund som köper en japp lär inne vilja ha det, och då frågar jag inte.
Om denne inte handlar på kort, då erbjuder jag alltid. Det är oftast dessa som vill ha kvittot och kontrollera att rätt summa är dragen.

Vad skulle du tycka om att "kvittomaskinen" stod på ett ställe så att kunden lätt kunde ta kvittot om denne vill ha det? Eller en röd knapp förslagsvis vid myntautomaten som man kan trycka på om man inte vill ha ett kvitto?

Det är just den där frågan som irriterar mig, ibland tar jag till och med kvittot även fast jag inte vill ha det.

Citat:
Och Var det bra så? är helt enkelt en fråga om man ska avsluta affären eller ej. Detär jävligt fel att säga, man ska som handlare ALDRIG ta initiativet att avsluta det hela. Det sköter kunden bra själv, och där kan man förlora merförsäljning. Men det verkar dom flesta inte förstå. Eller så bryr sig inte dom anställda

Eftersom de anställda mig veterligen inte har provisionsbaserad lön så bryr de sig förmodligen inte. Vad sägs om en stor skylt med texten "VAR DET BRA SÅ?" bakom kassörskan/kassören?

Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Här har du den rätta tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=558123

Du kanske inte har lagt märke till det, men det finns flera varor som finns bakom kassan, som t ex diverse kosttillskott, saffran, tobak etc. Ska man ha något av dessa varor så kan man passa på att säga det när kassören/kassörskan frågar om det var bra så...

Eller så säger man "och ett marlboro röda tack", som man (jag) gör på 7-11, istället för att stå som ett får och vänta på den magiska frågan...

Citat:
Ursprungligen postat av mixbox
En gång på konsum betalade jag med kort, sen frågade kassören

Var det bra så mixbox?
- Ja

Vill du ha kvittot mixbox?
- Ja

Ojdå!
Citera
2008-01-31, 15:58
  #1116
Medlem
Bluebeast72s avatar
Persoligen känner jag mig som en simpel snattare när tex en ful liten äcklig kassörska frågar "va det bra så?" "inget annat?". Eller när man handlar på mack o den klassiska kommer..."ingen besin"?
Brukar påpeka med hög o syrlig röst, "Nej,o isåfall skulle jag nämnt det själv"
Ett problem som vuxit sig allt större på senare tid, håller med toMish,dax för ändring, även i kvittofrågan!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in