2008-01-30, 22:36
Medlem
core_s avatar
Vi måste inte ge kvitton, däremot är vi skyldiga att kunna tillhandahålla det om det efterfrågas.
Men det hör till god ton att fråga. Alltför ofta dräller det in en kund som någon kollega har missat att fråga och säger att han köpte det ena och det andra för en timme sen, men glömde kvittot.
Tack för den!
Kvitto skall dock ALLTID erbjudas enligt god sed. Däremot med lite feeling. En kund som köper en japp lär inne vilja ha det, och då frågar jag inte.
Om denne inte handlar på kort, då erbjuder jag alltid. Det är oftast dessa som vill ha kvittot och kontrollera att rätt summa är dragen.

Och Var det bra så? är helt enkelt en fråga om man ska avsluta affären eller ej. Detär jävligt fel att säga, man ska som handlare ALDRIG ta initiativet att avsluta det hela. Det sköter kunden bra själv, och där kan man förlora merförsäljning. Men det verkar dom flesta inte förstå. Eller så bryr sig inte dom anställda
Senast redigerad av core_ 2008-01-30 kl. 22:39.
Citera
2008-01-30, 22:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F
.....
"Ha en brrra och fortsatt trrrevlig dag"
......gt.
Åh fifan....svårt att hitta ord för vad jag tycker om den meningen.
Citera
2008-01-30, 22:40
Medlem
Agent|Os avatar
Varför inte sätta en liten pin på jackslaget, förslagsvis behäftad med en text som skulle kunna vara något i stil med: "God dag, jag vill inte ha något kvitto. Och nej, jag är inte på rymmen från dagcentret"
Citera
2008-01-30, 22:50
Bannlyst
när jag jobbade på ICA vart man istort sett tvungen att fråga om de skulle ha kvitto iom ngn EU lag som kommer och annars fick man en jävla massa skäll när inte gammla farmor inte fick kvitto på hennes fiskbullar i tomatsås . man blev ju även som en hjärndöd zombie iblan när man satt mer än en timma i kassan tillslut så gick ju allt bara utav sig själv och man satt i andra tankar
Citera
2008-01-30, 22:54
Medlem
Läskigs avatar
När jag var yngre och sommarjobbade på Ica frågade jag alltid "var det bra så" av den enkla anledningen att det alltid var nån kärring som kom på att hon skulle ha ett paket cigaretter eller liknande som fanns vid kassan, smidigare om hon kom på det då än 5 sekunder senare när jag börjat slå in nästa kunds varor...
Citera
2008-01-30, 22:56
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundartugg
när jag jobbade på ICA vart man istort sett tvungen att fråga om de skulle ha kvitto iom ngn EU lag som kommer och annars fick man en jävla massa skäll när inte gammla farmor inte fick kvitto på hennes fiskbullar i tomatsås . man blev ju även som en hjärndöd zombie iblan när man satt mer än en timma i kassan tillslut så gick ju allt bara utav sig själv och man satt i andra tankar

EU-lag? Det var en mäkta felinformerad ägare det! Det är ingen lag på att erbjuda, det är lag på att kunna tillhandahålla
Citera
2008-01-30, 23:02
Medlem
Cosmouses avatar
Stör mig på detta också himla mycket. Nä, jag vill inte ha ett jävla kvitto?! När har man behov av att se vad man köpt? Man har väl si sådär koll över sina utgifter och vad man lägger dom på? ååhh gud
Citera
2008-01-30, 23:04
Medlem
Det är lag på att tillhandahålla men det är alltid kundens ansvar att se till att han/hon går ut med ett kvitto.
Citera
2008-01-30, 23:11
Bannlyst
Här har du den rätta tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=558123

Du kanske inte har lagt märke till det, men det finns flera varor som finns bakom kassan, som t ex diverse kosttillskott, saffran, tobak etc. Ska man ha något av dessa varor så kan man passa på att säga det när kassören/kassörskan frågar om det var bra så...
Citera
2008-01-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F
Eller som en gång, då körde han med varianten
"-Hoppas det smakar gott,välkommen åter" tjejen framför mig:
"Smakar gott? Jag har ju köpt fågelfrön??"

Den var iofs klockren
Citera
2008-01-30, 23:36
Medlem
förstår inte ens att dom frågar om man vill ha kvittot? se till och börja ge folket det utan att fråga om de ska ha det, vill dom inte ha det så säger de nej tack när kassan ger dom det... hur svårt kan det vara???
Citera
2008-01-30, 23:43
Medlem
Hannes2ks avatar
Jobbar i kassan på närbutik under helgerna och då stöter jag ständigt på sådana som "glömmer" att köpa påse. Jag har påsarna bakom kassan och frågan nästan alltid om de behöver en påse till det som de köpt, och vissa säger nej för att sedan när man tagit betalt ångra sig. Sånt skit orkar jag inte stå ut med, så jag ber vänligt om 1.50 om det inte är så att det är en stammis, någon som är trevlig eller en väldigt gammal person.

Kan dock tänka mig att det är lite svårare när man sitter med att rullband och folk kommer med tusen varor i taget. Där jag jobbar är det sällsynt att folk köper mycket av något annat än cigaretter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in