2008-03-18, 16:56
Medlem
Roland Janssons avatar
"ni-trenden" är irriterande, jag brukar alltid ifrågasätta det. som sagt, dom brukar bli ganska störda om man gör det, vi svennar är ju ett ryggradslöst folk i desssa lägen. vet många med mig som tycker det är ett ottyg. att börja "nia" är bakåtsträvande.
Citera
2008-03-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoTToL
Men för i ...
JA!

I varje normalt land går det till såhär. Tom. i Sverige använder vissa det sättet och jag förstår inte att man kan blir sur och vela avstå från att handla i en affär för att någon visar en aktning.

Niandet stör mig inte särskilt mycket och även om jag förstår hur vissa kan ta illa upp så tycker jag det är lite överdrivet, oftast vill de ju bara väl. Folk som tror det är artigt att göra det (eller ännu värre, tror det är oartigt att dua) stör mig desto mer. Har faktiskt blivit utskälld av en bitter opåläst borderline-alkoholistgubbe över att jag duade honom när jag var en liten grabb.

Ja i andra länder kan det anses vara fint. I vissa kulturer anses det vara fint att rapa efter maten, vilket knappast stämmer i Sverige. Med samma resonemang så är det i vissa länder artigt att nia folk men lik förbannat är så inte fallet i Sverige.
Citera
2008-03-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Det började en ny kassörska i mitt närbelägnaste mataffär för någon månad sedan. Jag handlar där nästan varje dag och jag blir alltmer irriterad på att hon insisterar på att nia mig, "Vill ni ha kvittot?", "Varsågoda" ,etc.

Skall jag försöka påtala för henne hur kränkande och sårande det är att bli niad eller skall jag bara tiga och lida.
Ett alternativ som jag allvarligt funderar på är att byta affär, men nästa mataffär är en kilometer längre bort och med sämre sortiment.

Vad kommer alla dessa idioter ifrån?
Förstår de inte att jag vill bli behandlad som en jämlike?

Blir du kränkt och sårad för att en kassörska "niar" dig ? Då har du nog en hel del problem annars också.... Suck !

Jag är så grymt trött på folk som blir "kränkta" hit och dit !

Kränkt kan man säga att man har blivit om man har blivit typ: misshandlad, våldtagen, rånad, mobbad, diskriminerad....
Senast redigerad av rågermår 2008-03-18 kl. 19:47.
Citera
2008-03-19, 16:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
När jag jobbade i en snobbig boutuque så blev vi drillade att tilltala kunderna med NI. för det skulle vara mer passande.
Så det är av ren hövlighet som man säger ni till kunderna.
Det är ju ett bra bevis på att man inte fattat något alls, när man kräver att personalen skall tala nedsättande till kunderna på ett systematiskt sätt.
Citera
2008-03-19, 20:44
Medlem
OggeOJs avatar
Nog för att man egentligen ska säga Du till alla, men att säga du till en gammal får mig att känna mig elak.

Varför tar du illa upp? Ser man det på vänlighetssätt så underordnar hon sig dig, alltså ska du vara glad.
Citera
2008-04-15, 12:13
Medlem
"Snabbkassa" + kundvagn = GRR

Igår var jag på willys och handlade, och blev förbluffad över att det var mer kö till snabbkassan än till de vanliga. Snabbkassan består av 4 stationer där man själv scannar sina varor, och är ju självklart tänkt att vara för de som endast handlar ett fåtal saker.

Tydligen är varenda gubb och kärringjävel fascinerade över denna moderna nymodighet, och måste såklart använda dessa kassor även om de har hela kundvagnar fulla. Detta resulterar att de ibland får stå där och scanna i så mycket som 10minuter. Hur fan tänker dom? Fattar dom inte att det finns folk som bara ska ha lite lunchmat och har bråttom? Vad som stör mig ännu mer är att personalen inte gör ett skit åt det...

Har testat att säga till en kärring en gång, men hon bara glodde på mig och fortsatte utan att svara.

Det kanske t.o.m. är någon här som brukar utföra detta illdåd, som kan förklara vad som är så jävla roligt med att scanna sina varor själv?
Citera
2008-04-15, 12:14
Medlem
dahfinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spannen
Igår var jag på willys och handlade, och blev förbluffad över att det var mer kö till snabbkassan än till de vanliga. Snabbkassan består av 4 stationer där man själv scannar sina varor, och är ju självklart tänkt att vara för de som endast handlar ett fåtal saker.

Tydligen är varenda gubb och kärringjävel fascinerade över denna moderna nymodighet, och måste såklart använda dessa kassor även om de har hela kundvagnar fulla. Detta resulterar att de ibland får stå där och scanna i så mycket som 10minuter. Hur fan tänker dom? Fattar dom inte att det finns folk som bara ska ha lite lunchmat och har bråttom? Vad som stör mig ännu mer är att personalen inte gör ett skit åt det...

Har testat att säga till en kärring en gång, men hon bara glodde på mig och fortsatte utan att svara.

Det kanske t.o.m. är någon här som brukar utföra detta illdåd, som kan förklara vad som är så jävla roligt med att scanna sina varor själv?

Kunde inte sagt de bättre själv.
Citera
2008-04-15, 12:27
Medlem
core_s avatar
Trådar sammanfogade

/Mod
Citera
2008-04-15, 12:39
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hatar tanter som alltid måste berätta om hela senaste tiden för en kassörska de känner. O familjer som låter barn plocka upp vid lång kö pga "det är ju så roligt för barnen mentaliteten".
Citera
2008-04-15, 12:51
Medlem
asdfasdfs avatar
Jag kollar alltid rabattbladen på nätet för att se om det finns några intressanta erbjudanden man kan utnytja. Jag jämför även priser mellan de olika affärerna jag handlar och finns samma olivburk/skinka/whatever 2kr billigare på en annan affär så väntar jag med att köpa den där. Brukar försöka kolla extra noga på prismonitorn i samband med att kassapersonalen scannar in koden för de aktuella varorna och kollar även igenom kvittot för att se att det är korrekta avdrag. Givetvis påpekar jag om jag inte fått "tag två tropicana få 6kr rabatt" avdraget om jag gått in för att utnytja det, i vissa fall är det ju de där småkronorna som gör att jag väljer en produkt över en annan för plötsligt är den nere på samma pris eller just lägre än andra produkter i samma kategori men jag vet med mig att jag tycker den är godare.

En månad när alla varor som ICA erbjöd stamkundsrabatt på var intressanta för mig blev det plötsligt 160kr mindre att betala i kassan på slutsumman efter att icakortet dragits! Precis som många säger... "många bäckar små"

Jag är till och med så att pantar ser jag till att göra på affärer som Willy's eftersom de inte har något medlemskort där man kan spara ihop till rabattcheckar, så då spelar det ingen roll om det blir avdrag för pant på slutkvittot eftersom det inte är 1kr = 1p. De gånger pantmaskinen är trasig på Willy's så är ju ICA butiken den som ligger närmast, så då pantar jag där och så hämtar jag ut pantpengarna i förbutiken innan jag går in och handlar, på så sätt så får jag både pengar och full poäng.

edit: jag är 30+ och inte någon form av pensionär.
Senast redigerad av asdfasdf 2008-04-15 kl. 12:54.
Citera
2008-04-15, 13:12
Medlem
Synd att en sådan i grunden kul aktivitet som mathandlande ofta ska sluta i irritation när man kommer till kassorna.
Ofta kan jag känna att butiken och personalen har en stor del i problemet.

Många butiker verkar ha en policy att man absolut inte öppnar ytterligare en kassa förrän kön har blivit 1km lång och folk börjar bli öppet irriterade. Aldrig förstått vad butiken tror sig vinna på det. Kostar det mer att ha personal i kassan än att de står med händerna i fickorna vid någon hylla och samtalar med varandra??
De willys butiker jag besökt har alltid långa köer vid kassan men samtidigt ledig personal som "hänger" i butiken till synes utan arbetsuppgifter. Men säkert inte bara Willys som gör så här.

Ofta kan det kännas som att den som sitter i kassan gör sitt första arbetspass (händer misstänkt ofta), inte säker på kassaapparaten, känner inte igen grönsaker och frukter, måste ringa till kollegor för att fråga om priset på en liten sketen konservburk, misslyckas ständigt med att få den där sedelapparaten att acceptera pengarna (ni vet, trycker in sedeln-den kommer ut-trycker in sedeln-den kommer ut-försöker platta till sedeln-trycker in sedeln-den kommer ut likt förbannat)

Affären som ligger närmast där jag bor har alltid problem med påfyllningen av tobaksautomaten, något som leder till irritation. Okej, cigg och snus kan ta slut men då ska dom plocka bort de där korten man köper för att få ut varan. T.ex. om General White portion är slut så ska dom korten inte ligga ute till försäljning, då slipper det bli stopp i betjäningen när expediten ska öppna maskinen och kolla för säkerhets skull och kunden måste bestämma sig för antingen nytt kort eller gå till annan affär.
Har påpekat det här massor med gånger till kassörskorna men då ser dom ut som frågetecken... ta bort korten?
Citera
2008-04-15, 14:15
Medlem
Brakkisaths avatar
Var i en butik med en kompis rätt sent på kvällen.
gick in och handlade sakta men säkert kommer vi till kassan, före oss står vad man kan säga "ett finskt fyllo"
Gubben börjar rabbla på finska diverse svordomar och vilken fitta kvinnan i kassan var.
Vad han inte visste var att kvinnan i kassan, jag och min vän alla förstod finska.
Endå forsatte gubben att klaga på svenskar och hur mesiga dom var.
till slut fick kassörskan nog och svor till han på finska:
Gubbjävel nu betalar du eller så åker du ut.

Gubbens min var otrolig, jag och min vän skrattade glatt medans gubben vilsen gick ut.

staden kallas lilla finland, men gubben verkade tro att han var ensam...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in