2007-09-07, 00:09
Medlem
Taklampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Hur bevisar dom som har blivit portade av affärsägaren att dom har blivit diskriminerade? Så att inte ord står mot ord. Det borde ju vara relativt riskfritt att stoppa dom i dörren.
Att stoppa någon i dörren är inte att diskriminera, däremot är det frihetsberövande. Hur de bevisar det? Ja, de står väl kvar när polisen kommer antar jag
Men ja, vi får stoppa folk om vi tagit dom på bar gärning så att säga.
Citera
2007-09-29, 22:09
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampa
Att stoppa någon i dörren är inte att diskriminera, däremot är det frihetsberövande. Hur de bevisar det? Ja, de står väl kvar när polisen kommer antar jag
Men ja, vi får stoppa folk om vi tagit dom på bar gärning så att säga.

Affären är en privat byggnad och ägaren borde ha rätt att neka vem han vill inträde?

Problemet för affärsinnehavaren är väl om de nekade kan bevisa att det rör sig om diskriminiering. Men har affärsinnehavaren kvar film eller annat bevis som visar hur de stjäl borde det inte bli något problem för affärsinnehavaren.
Citera
2007-09-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Vad skall vi göra åt pundarna, alkoholisterna, socialfallen, de ensamstående mammorna, den egna företagaren och alla andra som också plockar med sig saker? Tror ni verkligen att zigenare har ensamrätt på att sno eller?

Skillnaden ligger, som du redan vet, även i att en pundare/alkis/soc.fall etc etc, INTE kan stämma butiksinnehavaren för diskriminering. Sålunda kan de heller ICKE få förstklassig, helbetald advokathjälp för att få kompensation för sin enorma "kränkning".
Av samma anledning blir det heller inte förstasidesnyheter i rikstäckande media, när en pundare nekas inträde i den lokala ICA-affären.

Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Kan ju säga att av dom jag plockar in för snatteri eller stöld står inte många zigenare för brottet.
Tjaa... de är väl helt enkelt smartare än du...
Citera
2007-09-29, 22:40
Medlem
qwerty1339s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Affären är en privat byggnad och ägaren borde ha rätt att neka vem han vill inträde?

Tyvärr får man inte portförbjuda någon från en butik efter en dom i Högsta Domstolen från 1995.
Däremot är det en remiss uppe nu om ett nytt lagförslag om att butiksinnehavaren får porta återkommande snattare
Citera
2007-09-29, 23:42
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1339
Tyvärr får man inte portförbjuda någon från en butik efter en dom i Högsta Domstolen från 1995.
Däremot är det en remiss uppe nu om ett nytt lagförslag om att butiksinnehavaren får porta återkommande snattare

Jaha, jag är ingen expert,
och du har säkert rätt,

Men detta förvånar mig, är inte butiken en privat byggnad?

Staten dikterar väl inte vem ngn vill släppa in i sin privatägda byggnad?
Citera
2007-09-30, 00:32
Medlem
Citat:
Staten äger de facto mer än man tror i det här landet.
Citera
2007-09-30, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1339

Får och får.. man får inte stjäla heller som dessa tattare anser sig ha rätten till, då får man ge sig själv rätten till att porta dom.
Citera
2007-10-01, 12:34
Medlem
AxelFoleys avatar
Mer zigenar-berättelser för fan, det var riktigt kul att höra dessa. Har tyvärr inga märkvärdiga själv
Citera
2007-10-01, 12:50
Medlem
core_s avatar
Citat:
Jaha, jag är ingen expert,
och du har säkert rätt,

Men detta förvånar mig, är inte butiken en privat byggnad?

Den är privat, men det är en byggnad dit allmänheten har tillträde vilket komplicerar allting
Citera
2007-10-01, 15:09
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Staten äger de facto mer än man tror i det här landet.

Måhända kan du kanske utveckla vad du är ute efter eller vad du menar med ditt svar? Tack på förhand.
Citera
2007-10-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Girard
Tror jag också, de svenska jaktplanen är lika använda som Göran Perssons motionscykel.

Det där gav mig ett gott sosseföraktskratt.
Citera
2007-10-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombom
B) Lätt motorcykelkörkort kan tas när man fyllt 16 och då får man precis samma utseende på körkortet som ett vanligt.
Endastn gång misslyckades detta för mig på de två år jag använde knepet, och då gick jag helt enkelt till en kiosk runt hörnet istället. Rekommenderas för unga snusare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in