2008-01-31, 18:05
  #1117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Dessutom är frågan såpass uttjatad att den har förlorat all sin betydelse.
Wow... Grattis toMish. Du har upptäckt att det finns en klyscha här i världen.
Citera
2008-01-31, 18:33
  #1118
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Vad skulle du tycka om att "kvittomaskinen" stod på ett ställe så att kunden lätt kunde ta kvittot om denne vill ha det? Eller en röd knapp förslagsvis vid myntautomaten som man kan trycka på om man inte vill ha ett kvitto?

Det är just den där frågan som irriterar mig, ibland tar jag till och med kvittot även fast jag inte vill ha det.

Jag vill inte ha den ståendes någon annanstans än där jag, och endast jag kan hantera den. Många livsmedelsbutiker har nu börjat vbända på skrivaren så kunden får ta själv, men jag vill inte ha det.
Kvittoskrivaren används till mycket mer än bara att skriva ut kvitton. Slipar, rapporter, journalremsor och allt annat som vi själva vill använda sköts i samma maskin på en hel del system, och den får stå där den står.
Sen är det en universell sanning att någon kund förr eller senare kommer ha sönder skiten om dom kan komma i närheten av den. Fråga mig inte hur, men dom skulle lyckas.
Knappen vill jag inte heller ha. Hellre skriva ut ett kvitto för mycket, än att någon får för sig att trycka på den där och sen ändå vilja ha ett kvitto.
Men mig får du ingen fråga av. Jag sträcker fram kvittot och kunden får välja om denne vill ta det eller inte.


Citat:
Eftersom de anställda mig veterligen inte har provisionsbaserad lön så bryr de sig förmodligen inte. Vad sägs om en stor skylt med texten "VAR DET BRA SÅ?" bakom kassörskan/kassören?

Nej en del gör nog inte det, men en del vill ändå hålla en god ton förstår du. Du måste tänka på att det är mer till ett jobb än ens lön för en del. Jag gör mitt bästa för att företaget ska gå så bra som möjligt, även om det inte är mitt företag. Frågan är artig, och en del stör sig på den. Det är dilemmat.
Att den sen inte ska användas av andra skäl som jag nämnde tidigare är en annan femma.
__________________
Senast redigerad av core_ 2008-01-31 kl. 18:36.
Citera
2008-01-31, 19:07
  #1119
Medlem
Melissanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldpojken
förstår inte ens att dom frågar om man vill ha kvittot? se till och börja ge folket det utan att fråga om de ska ha det, vill dom inte ha det så säger de nej tack när kassan ger dom det... hur svårt kan det vara???
Eller så kan dom ha en liten papperskorg vid kassan så kan kunden slänga det själv. Istället för att det allt som oftast ligger kvitton både på varubanden och på golvet kring kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av Klastruls
Det värsta är när man betalar, lämnar fram pengarna, tar emot växel och säger "tack" och får svaret "Varsågod!" Vadå varsågod? Du ska också säga tack, din jävla lågstående nolla till kassör.
Ja så är det ju faktiskt. Dom borde tacka oss för att vi vill handla där..
Citera
2008-01-31, 22:03
  #1120
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag vill inte ha den ståendes någon annanstans än där jag, och endast jag kan hantera den. Många livsmedelsbutiker har nu börjat vbända på skrivaren så kunden får ta själv, men jag vill inte ha det.

Åh, fan. Det har jag aldrig sett.
Citat:
Kvittoskrivaren används till mycket mer än bara att skriva ut kvitton. Slipar, rapporter, journalremsor och allt annat som vi själva vill använda sköts i samma maskin på en hel del system, och den får stå där den står.
Sen är det en universell sanning att någon kund förr eller senare kommer ha sönder skiten om dom kan komma i närheten av den. Fråga mig inte hur, men dom skulle lyckas.
Citat:
Knappen vill jag inte heller ha. Hellre skriva ut ett kvitto för mycket, än att någon får för sig att trycka på den där och sen ändå vilja ha ett kvitto.

Jag skulle iallafall vilja ha en liten knapp. En vid kassan på ica för att slippa få kvitto-/var-det-bra-så-frågan, och en på 7-11 som man kan trycka på om man vill ha rostad lök på sin big bite.

Jag visste inte heller att den används till fler saker än kvittoutskrifter, då förstår jag varför du inte vill att den ska bli tafsad på av okända människor.

Citat:
Men mig får du ingen fråga av. Jag sträcker fram kvittot och kunden får välja om denne vill ta det eller inte.

Det står jag ut med.

Citat:
Nej en del gör nog inte det, men en del vill ändå hålla en god ton förstår du. Du måste tänka på att det är mer till ett jobb än ens lön för en del. Jag gör mitt bästa för att företaget ska gå så bra som möjligt, även om det inte är mitt företag. Frågan är artig, och en del stör sig på den. Det är dilemmat.
Att den sen inte ska användas av andra skäl som jag nämnde tidigare är en annan femma.

Ja, vissa är onekligen mer ihärdiga än andra. Men jag tror ärligt talat inte att frågan gör så stor skillnad i affärens budget, oavsett om de skippar den eller inte. Det enda jag tror händer är att såna som jag går hem och skriver av mig på något forum...

Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Wow... Grattis toMish. Du har upptäckt att det finns en klyscha här i världen.

Vad pratar du om egentligen? Vill du att jag ska svara på det där?
Citera
2008-01-31, 23:53
  #1121
Medlem
pureplayazs avatar
EDIT: nu blev det lite fel här, ber om ursäkt.
Citera
2008-02-01, 00:17
  #1122
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Mycket enklare för alla parter om man bakar in priset för påsen på övriga varor, men det är affärerna alldeles för snåla för.
Det finns nämligen ingen annan vara i affären man tjänar så mycket på som kassarna.
En plastkasse för 1,50 kostar gissningsvis runt 20 öre för affären, procentuellt sett ett väldigt stort påslag då man har ett ungefärligt påslag på 25-35 % på övriga varor.

Jag tycker inte synd om affären när någon som handlat tar en kasse utan att betala, då kunden redan har betalt den flera gånger om.
Affärerna skulle gott kunna "bjuda" kunderna på en kasse, men varför om man kan tjäna ännu mera pengar?
Citera
2008-02-01, 00:34
  #1123
Medlem
tjaboooos avatar
Skulle påsarna va gratis skulle det bli ett djävulskt slösande med vilket skulle leda till än mer höjda priser.
Citera
2008-02-01, 00:46
  #1124
Medlem
_killahs avatar
Ingen som tänkt på att fryspåsarna inte har handtag av just den anledningen att ni inte ska bära varorna i dem
Citera
2008-02-01, 02:20
  #1125
Medlem
tjaboooos avatar
Va ??? fryspåsar utan handtag ???
Tror aldrig jag stött på det.
Citera
2008-02-01, 03:01
  #1126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Va ??? fryspåsar utan handtag ???
Tror aldrig jag stött på det.

Neh. Inte jag heller.
Citera
2008-02-01, 08:07
  #1127
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Skulle påsarna va gratis skulle det bli ett djävulskt slösande med vilket skulle leda till än mer höjda priser.

Påsarna var gratis på systembolaget innan dom också blev för giriga.
Om ingen förändring skett nyligen så är dom gratis på ålandsbåten, och dom är faktisk gratis på OnOff, Elgiganten, etc.
Citera
2008-02-02, 02:05
  #1128
Medlem
Har inte läst allt här...

Vill bredda diskussionen lite.. ALLTID, när jag handlar på Willys, så frågar kassörskorna: "vill du ta det på beloppet?". Jag förstår varför de sägar så, men hur kan man bemöta det på ett bra sätt (pga att man stör sig på det)?

Ponera att notan ligger runt 500, då kan man säga: "ta det på 200, det känns inte värt mer"?

Alternativet e att säga "jag tar det på beloppet", strax efter man säger hej, om man nu bemödar sig med det..

Stör mig i övrigt på gamlingar m.fl. som inte fattar hur man betalar med kort..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in