2010-09-11, 04:11
Medlem
TinTims avatar
Betala INTE för en mätare när det gå att få bra gratis. Apoteket tar betalt mätare som många tillverkare skickar gratis till dig. Det är ju stickorna dom tjänar sina miljoner på så dom slänger gärna mätarna efter dig.

https://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178 jag kör med Precision Xceed, du får iofs bara 10 stickor med där men det skall la räcka för att testa lite.
Citera
2010-09-11, 08:42
Medlem
Muppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Jag har under dom senaste dagarna oroat mig för om jag eventuellt kan ha diabetes och har därför lite frågor kring detsamma. Jag är medveten om att läkare kan svara bättre men vill se om jag har någon egentlig anledning att oroa mig.

Jag är 1.73 lång, väger runt 75 kilo och har synfel sen jag var runt 7 (är idag 26) och korrigerar detta med glasögon. Äter ganska vanligt, inge excesser i godis eller annat osunt även om det så klart slinker ner ibland. Rör på mig i genomsnitt nåt halvtimme-timme om dagen. Mest promenader. Varken röker, dricker eller tar någon form av droger eller preparat.

Senaste dagarna har jag känt mig lite som om en förkylning är på G. Lite småtät och huvudvärk av och till. Har sovit förhållandevis oregelbundet då jag suttit uppe och kollat en del sport på nätterna. Något som gjort att jag somnat på soffan mellan 8-9 (på aftonen alltså) dom tre senaste kvällarna. Även känt att jag ser lite sämre nu än tidigare, något som visserligen kan vara naturligt då synen oftast inte blir bättre vid synfel. Tycker dock det gått lite snabbt, kan inte komma på att jag tänkt på det förrän innan helgen.

När jag kollade symptomen för diabetes så stämde både synnedsättning och trötthet in. Däremot har jag ingen förändring i min aptit eller törstkänsla. Pissar inte heller mer än vanligt. Kan det vara så enkelt att den rubbade sömnrytmen gör att jag blir lite gryning i ögonen? Fick för mig att just törstkänslan och domningar ska vara dom mest märkbara symptomen.

Sist men inte minst undrar jag om dom kan se hur det ligger till med diabetes när man lämnar blod? vet att dom kan göra en del tester om man ber om det, ingår diabetes i det dom kan kolla?

Lite rörigt och ostrukturerat men fråga om det är något mer ni behöver veta. Alla svar uppskattas.

Jag skulle knappast tro att du har diabetes. Enklast är att ringa VC eller be en vän som har sockermätare att kolla ett fastevärde för att bekräfta att det är lugnt.
Citera
2010-09-11, 11:44
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinTim
Betala INTE för en mätare när det gå att få bra gratis. Apoteket tar betalt mätare som många tillverkare skickar gratis till dig. Det är ju stickorna dom tjänar sina miljoner på så dom slänger gärna mätarna efter dig.

https://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178 jag kör med Precision Xceed, du får iofs bara 10 stickor med där men det skall la räcka för att testa lite.

Grymt! Blir nog att skicka efter en. Inga dolda avgifter eller så?

Citat:
Ursprungligen postat av Muppi
Jag skulle knappast tro att du har diabetes. Enklast är att ringa VC eller be en vän som har sockermätare att kolla ett fastevärde för att bekräfta att det är lugnt.

Jag har varit hos vårdcentralen nu och kommer få svar nästa vecka. Jag tror inte heller det är diabetes men då en jag känner nyligen blivit diagnostiserad så jag målar väl fan på väggen. Man stressar upp och överdriver allt och letar liksom efter fel. Men ingen jag pratat med tror det är någon fara så det börjar kännas lugnare. Tack för svaren!
Citera
2010-09-12, 02:19
Medlem
TinTims avatar
Nopes inget dolt, beställde den och ett par dagar senare kom den på posten. Dom har inte aldig ringt eller kontaktat mig på annat sätt sedan jag fick den (iofs bara i Juni).
Citera
2010-09-12, 03:03
Medlem
ni som har diabetes börja rök cannabis http://www.diabetesmine.com/2005/10/...ng_diabet.html
Citera
2010-09-13, 19:19
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narmz
ni som har diabetes börja rök cannabis http://www.diabetesmine.com/2005/10/...ng_diabet.html

Har jag gjort sen innan jag fick diabetes, under tiden jag gick ovetandes och efter jag fått insulin.
Har aldrig haft ett hba1c över 4.5 efter jag fick insulin.
Citera
2010-09-14, 12:01
Bannlyst
Har jag diabetes?

Har haft väldigt frekventa toalettbesök senaste 2 månaderna. Kanske går och kissar en gång i timmen, betydligt oftare än vanligt mao. Dricker därför mindre än vanligt, kanske 1 liter vatten om dagen istället för ca 2 liter i vanliga fall. Ändå går jag oftare än normalt. Jag har även "rasat" i vikt senaste månaderna. Låg på 104kg som mest förra sommaren (är 201cm lång), men kanske legat på 98-100kg i snitt senaste åren, och ej under 96kg senaste 5 åren. Men sedan i juni har jag nu gått ner till 90kg, vågen visade så lite som 89,5kg igår.

Har läst att både frekvent urinering och viktnedgång är symptom på diabetes. Hur sannolikt är det att jag toskat på det? Ni som har diabetes, är detta något ni lade märke till i början? Va hos vårdcentralen för några veckor sedan pga mina frekventa toalettbesök och kollade urinvägsinfammation, men inget sådant. Sedan när jag nämde viktnedgången så ville han kolla diabetes. Frågade ej men antar dom kollar blodsocker-nivåer? Det va i alla fall normalt. (Dock så hade jag rökt cannabis kvällen innan som normalt sänker blodsockret ganska radikalt temporärt). Så om man bara kollar om blodsockret är högt vid ett diabetes-test så kan detta varit missvisande vid detta tillfälle.

Och den sk. läkaren kliade sig sedan i huvet och sa bara att min blåsa var överaktiv och det kommer förmodligen att försvinna. Standard på vårdcentralen i min mening, har aldrig någonsin fått hjälp där med något problem jag haft (och jag går inte dit i onödan).

Finns det några fler vanliga symptom som visar på diabetes? Vet man kan googla fram sådant, men läser man symptom så har man ju dragit på sig alla möjliga exotiska sjukdomar. Har även den här perioden blivit lätt yr när jag ställer mig upp. Behöver ej vara hastigt, utan ställer mig upp, sedan kommer yrseln påsmygandes, börjar se lite gråsuddigt efter 3-4 sek när toppen är nådd, sen försvinner det.

Nu blev det mkt, men ni som besitter kunskap inom ämnet alt. själva har diabetes. Är Frekvent urinering,viktnedgång samt ursel något som möjligen eller starkt indikerar diabetes?
Citera
2010-09-17, 16:03
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito
Text

Det är, som du skriver tecken på det. Gör ett andra blodprov utan att ha rökt innan så du inte får nåt missvisande resultat. Lycka till och hoppas det inte är nåt!

Jag kan för övrigt meddela att jag inte har diabetes, var på vårdcentralen i veckan och alla prover var ok. Väldigt lättad.
Citera
2010-09-18, 15:14
Medlem
Dumbbells avatar
Kan jag ha diabetes?

Tja, jag pissar mycket oftare än mina polare och har gjort det en längre tid och får ofta höra "skämt" om diabetes etc, så nu har jag blivit sjukt nojjig.

Detta är några symptom jag har, kan vara någon annan skit också men jag vet inte.
*Pissar ofta, om jag bara dricker ett glad vatten till frukost, lunch och middag går jag på toa kanske var femte timme. Igår chillade jag lite och drack 1,5L öl och sprang på toa en gång per 20 min i flera timmar efteråt. Jag har dock haft blåskatarr när jag var mindre.

*Jag känner mig törstig hela tiden, dock undviker jag att dricka eftersom jag orkar inte gå och pissa hela tiden. Det är ingen dödsångest-längtan efter dricka, men om jag känner efter nu till exempel känner jag att jag är torr i munnen och att jag skulle kunna dricka några glas utan problem, dock tror jag att jag har dämpat min törskänsla efter att ha ignorerat den så många år.

*Jag är trött nästan hela tiden, det kvittar om jag sover 6h eller 14h, jag har svårt att fokusera.

*När jag äter godis eller annat med mycket socker blir jag hyper i 5 minuter sen slocknar jag, jag äter lite choklad till exempel och några minuter senare kämpar jag med att hålla ögonen öppna (detta om jag ligger eller sitter ner bekvämt ). Jag käkar nästan aldrig godis dock, så har inte analyserat detta så mycket.

Jag kan ingenting om diabetes därför frågar jag här. Jag blir dock fundersam, eftersom jag haft det såhär i flera år vad jag kan minnas, borde jag inte fallit ihop för länge sen? Eller diabetes kanske inte funkar så?

Tacksam för svar!
Citera
2010-09-18, 18:04
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbbell
Kan jag ha diabetes?
Text

Symtomen stämmer bra in. Enda sättet att få reda på det är att gå att testa sig. Lycka till
Citera
2010-09-18, 22:18
Medlem
Dumbbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Symtomen stämmer bra in. Enda sättet att få reda på det är att gå att testa sig. Lycka till
Men vi leker med tanken, jag har diabetes. Vad kan hända om jag inte kollar upp det och får medicin?
Citera
2010-09-19, 01:36
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbbell
Men vi leker med tanken, jag har diabetes. Vad kan hända om jag inte kollar upp det och får medicin?

Svårt att säga, men risken finns där att du till slut kan avlida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in