2008-12-18, 09:48
Medlem
Liemanns avatar
Fick 184,300:- så det mot bevisar ju din teori om att det inte går att försäkra sig mot nått ärftligt. Hela tanken med en försäkring är ju att man ska ha nått att luta sig tillbaka mot. Bara för att du har en försäkring på bilen så betyder det ju inte att den inte Kan gå sönder?
Fö. Så hade jag 5,3mmol på mitt 6 månaders medelvärde sist jag va in å kolla. Jag sköter det väl, och lever nästan exakt det samma
Citera
2009-01-30, 10:28
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Diabetes och amputation

Hej.

En av de personer som står mig allra närmast i livet har nu hamnat på sjukan.
Hon har diabetes och en tå med ett sår som inte velat läka sedan i somras.
I förrgår åkte hon in akut på sjukan och ringde i morse o sa att nu skall det opereras.
Eventuellt måste de ta bort stortån på henne.

Någon som har erfarenhet av en dylik sak?
Vad innebär det i praktiken för en människa att förlora en stortå?

Jag hoppas att hon slipper ta bort den. Säkert var det inte, men läkaren var pessimist sa hon.
Jag håller tummarna men besked får jag ikväll eller i morgon.

/VV
Senast redigerad av Vänlige Viktor 2009-01-30 kl. 10:47.
Citera
2009-01-30, 10:35
Medlem
tältpinnes avatar
Jag har en polare som förfrös och senare fick amputerat samtliga sina tår efter ett något misslyckat försök att nå Mount Everests topp. Vet man inte om det så skulle man inte reflektera över att han går lite udda. Han har skor med någon slags förstärkt sula har jag för mig, för ökad stabilitet. Jag kan inte tänka mig att det skall orsaka några större problem i vardagen att sakna en stortå, efter träning etc då givetvis.
Citera
2009-01-30, 18:29
Medlem
Tjohildas avatar
Trist att höra Jag tror att man måste få sjukgymnastik efteråt för att lära sig gå på nytt. Mycket av balansen i foten när man går ligger på stortårna, mer än man tror. Men det kan göras, man behöver bara lära om.
Citera
2009-02-11, 16:19
Bannlyst
Antingen spelar farsans blodsockerapparat mig ett spratt, eller så kanske jag är på gränsen att få diabetes :/

Har haft ont i skallen 1 vecka, yrsel och känt mig allmänt tung i skallen.

Haft hjärtklappning (oftast på kvällarna)

Druckit mycket vatten.

Testade mig imorse innan lunch låg på 4.6 då.

Nu nästan 3 timmar efter maten låg jag på 4.0.

Läge att vara orolig ?
Citera
2009-02-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarko
Antingen spelar farsans blodsockerapparat mig ett spratt, eller så kanske jag är på gränsen att få diabetes :/

Har haft ont i skallen 1 vecka, yrsel och känt mig allmänt tung i skallen.

Haft hjärtklappning (oftast på kvällarna)

Druckit mycket vatten.

Testade mig imorse innan lunch låg på 4.6 då.

Nu nästan 3 timmar efter maten låg jag på 4.0.

Läge att vara orolig ?
Hm, nej. Läs tråden. Diabetes = HÖGT blodsocker. Du har lågt men inom normalgränser (4.0-6.0 fastande, dvs morgon, är normalvärdet hos mitt labb).
Citera
2009-03-22, 18:59
Medlem
Cliffhangers avatar
Total avsaknad av hunger vid Diabetes

Man bör äta sex gånger per dag; tre huvudmål och tre mellanmål. Jag orkar inte. Har tvåskiftsjobb: ena skiftet äter jag tre mål, likaså det andra skiftet. Om helgen äter jag en, max två gånger per dag. Sedan dricker jag öl.
Har motionerat mycket men hungern vill inte komma. Någon som känner igen sig? Eller är jag ensam om problematiken. Ger snart upp helt och hållet!

Tilläggas skall att jag hatar sjukdomen. Är totalt inaktiv ty all form av aktivitet resulterar i känningar. Äta, äta, äta... Har förvisso erhållit speciell näringsdryck enkom för människor med diabetes. En räddare ibland. I puberteten åt jag med glädje hela tiden. Magen är som en sten.
Citera
2009-03-22, 19:06
Medlem
Öl är väl inte speciellt nyttigt för någon med diabetes som dessutom inte äter?

Jag jobbar på en diabetesavdelning, det finns en minoritet som beter sig som dig och det är oftast de som har mest kontakter med vården också.

Hoppas du inte struntar i att gå på kontroller etc.
Citera
2009-03-22, 19:22
Medlem
Cliffhangers avatar
Jag går på kontroller och HbA1c är ok. Men jag ORKAR inte äta som sagt.
Citera
2009-03-22, 19:31
Medlem
fan 6 gånger om dagen kan man ju förbövelen inte äta! då gör man ju inget annat än bara ätar hela dagen!

Jag brukar oftast äta 2-3 ggr om dagen.

dvs frukost (lätt), lunch och middag.

Men mitt HbA1c värde är iofs inte OK heller för den delen.....
Citera
2009-03-22, 19:40
Medlem
Cliffhangers avatar
Var glad att du kan! Jag får tvinga i mig de tre,,, Och jag håller med - känslan att bara äta hela tiden är i sig knäckande.
Citera
2009-03-22, 20:44
Medlem
Grejen är att du inte ska äta för mycket på mellanmålen, en banan räcker. Huvudmålen är det viktigaste att äta över hela kostcirkeln sammanlagt över dagen.

Smörgås till frukost räcker, till lunch kan du försöka med fil och flingor och sen lagad husmanskost till kvällen.

Försök få Calogen utskrivet av din dietist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in