Jag är extremt tacksam om någon vill läsa igenom detta!
Jag är desperat... Jag har ingen som helst koll på mitt blodsocker och doseringar längre och behöver hjälp med att få ordning på min sjukdom som börjat förstöra mitt liv. Jag hoppas någon som har diabetes, är utbildad inom området eller något liknande kan ta sig tid att läsa om den börda som på senare tid konsumerat hela mitt liv...
Jag har haft diabetes sen jag var 13. Jag har alltid haft en relativt enkel diabetes, mitt Hba1c (det genomsnittliga blodsockret) har alltid legat mellan 5-6,2, jag har aldrig behövt använda min blodsockermätare särskilt ofta, någon gång i månaden bara, och jag har aldrig behövt levt särskilt regelbundet, jag kunde alltså gå upp klockan 07:00 på skoldagar och käka frukost och under helger sova till 11:00 och sen inte äta förrän klockan 14:00 tex. Jag har inte behövt förrändra min kost nämnvärt heller då jag inte åt så onyttigt innan, bara behövt ta lite extra insulin om det vart någon pizza ibland eller lite lite godis på maten under någon helgdag.
Jag har använt Lantus som långtidsverkande de senaste 5 åren och då har jag gått från 30 till 40 enheter beroende på om det varit sommar eller vinter. Mitt måltidsinsulin har alltid varit Novorapid och under de 7 åren som gått har en dos till tex en portion spagetti och köttfärssås gått på mellan 9-12 enheter.
De enda gånger jag haft problem med min diabetes har varit under förmiddagarna sen jag var 17 år och jag arbetade som som snickare. Då när jag gick upp på morgonen runt klockan 7 för att äta frukost har jag legat någerlunda bra i sockret. Jag äter alltid en nyttig frukost tex: två knäckemackor, en liten skål Kellogs K Special eller müsli med mjölk/filmjölk och en banan. jag tog då normalt runt 11 enheter insulin och de kommande 2 timmarna sticker jag upp massor i blodsocker och toppar runt 19, sen störtdykök jag i socker och jag vart låg och fick sitta och trycka i mig ett paket dextrosol för att jag ska plana ut och ligga stabilt i socker. Resten av dagarna flöt på bra, det var bara mellan 7-10:30 mitt blodsocker var en levande mardröm. Jag gav upp snickardrömmen sen och mitt socker vart någerlunda bra då jag inte arbetade fysiskt längre när jag började skolan igen.
Så efter det att jag började skolan igen vid 18 års ålder tills nu 2 år senare har min diabetes funkat bra.
Men för en dryg månad sen...
Mina insulindoser och värden började mer och mer förändras. Jag fick börja ta tex 14 enheter novorapid till en simpel maträtt utan så mycket kolhydrater som blodpudding, morötter, sylt och ett glas mjölk, och då vart jag ändå hög i socker. Skulle jag ta mer insulin skulle jag bara toppa runt 17 och sen störtdyka i socker igen.
Det började kännas som en riktig flashback till då jag var snickare och mitt socker stack upp och sen stört dök... fast nu vid varje jävla måltid.
Jag började ställa om mina doser och testa olika balanseringar mellan långtidsverkande insulin och måltids insulin. jag höjde min Lantus dos med över 30% till 60 enheter för jag var så rädd för att ligga högt i socker. Detta vart för mycket och resulterade bara i att jag vart låg i socker väldigt ofta under dagarna och jag fick gå och små äta hela tiden för att ligga stabilt, mina måltidsdoser behövde inte sänkas så mycket dock utan jag stack upp massor i socker fortfarande efter varje måltid och stört dök sedan igen. Jag gick ner till 48 enheter efter det.
Jag sticker nu upp och ner i socker. på tex 5 min kan jag sticka ner från 12mmol/l till 8.5 och sen ligga stabilt i 20 minuter sen kan jag sticka upp till 12mmol/L igen och 5 min senare ligga på 8,5mmol/L igen. Jag vågar inte gå ut och gå knappt, måste isåfall vänta på att insulinet gått ur kroppen (ca 3 timmar)
Det är inget fel på min blodsockermätare och mina insulinpennor är i gott skick allihop så mina problem består inte pga tekniska fel.
Jag bokade iallafall en akut tid hos doktorn för jag missade så pass mycket i skolan (börjat en ny utbildning med högt tempo) då jag fick sitta och ta 20 blodsocker tester på en förmiddag, springa och pissa konstant pga högt blodsocker och äta massa kakor pga lågt blodsocker.
Läkaren sa då till mig att min bukspottkörtel gett upp helt och att jag nu längre inte hade någon egen insulinproduktion över huvudtaget. Detta är standard tydligen så att säga och den lilla insulin produktionen som kroppen fortsätter med efter man fått diabetes försvinner efter mellan 5-10 år ungefär. Så nu hjälper inte bukspottkörteln med att producera och skicka ut insulin när den märker att jag ligger lite högt i blodsocker.
Läkaren gav mig knappt några bra råd alls... Och det var överläkaren jag fick snacka med
Det enda han sa var att jag borde ta mitt måltidsinsulin ca 30 min innan jag äter. Men det låter ju enklare än vad det är... Man tar ju tex inte 16 enheter Novorapid och sen ställer sig för att laga mat.
Det här är en levande jävla mardröm för mig. Det har gått till den gräns att jag undviker att äta riktig mat för jag sticker upp så mycket i socker, jag äter kanske en morot och ett knäckebröd för att dämpa hungern, annars äter jag bara i behov när jag blivit låg i socker... Jag har försökt att leva regelbundet i två veckor med ordentlig mat på bestämda tider osv men det hjälper inte.
Snälla hjälp mig! Jag mår riktigt psykiskt dåligt pga det här, jag har svårt att fokusera på skolan, jag vågar inte motionera längre för jag inte har någon koll på sockret. Allt är bäcksvart just nu känns det som

Har sån jävla rädsla för att fördärva min kropp i förtid, vill inte bli blind, mista en njure, bli fet eller något sånt pga den här skiten
Har ni några frågor ni vill ha svar på så fire away. Jag är tacksam för alla svar, förslag och synpunkter!