Citat:
Ursprungligen postat av GTAChrille
Har en fundering.
Jag har blivit diagnostiserad med Diabetes typ 2 för 5 år sen typ.
Fick börja med tablett som heter Metformin, den fungerade, men blir så sjukt kass i magen utav den, så den fick jag sluta med.
Fick senare spruta (Novomix) och det har fungerat skapligt till nu på senare tid, jag har inte gjort något annorlunda, förutom ändrat kosten till det bättre, men Hb1Ac värdet har försämrats, ökade givetvis injektionerna, vilket inte hjälpte tillräckligt.
Fick i somras måltidsinsulin (NovoRapid) och långtidsverkande insulin (Levemir) eftersom mitt morgonblodsocker har legat för högt.
Tog i samband med detta ett prov för att fastställa min egna insulinproduktion.
Fick börja med 12 enheter Novorapid till frukost, 8 till lunch och 10 till kvällsmaten och ta 30 enheter levemir till natten.
Efter en vecka så låg fortfarande morgonsockret på runt 15 mmol, fick då öka till 34 enheter, sjönk väl till typ 14.7 mmol. Innan Diabetessköterskan gick på semester fick jag öka till 38 enheter och sjönk då till 14.5 mmol. Hon sa även att jag kunde öka 3-4 enheter var 3-4 dag så jag skulle komma ner till runt 8 mmol på morgonen. Jag fick även ta en morgondos av levemir på 5 enheter.
Jag har gjort detta, men tar nu 64 enheter levemir till natten, men vaknar ändå med morgonsocker på ca 12 mmol.
Har inte gjort några dygnsmätningar, eftersom jag finner det lite onödigt då morgonvärdet ändå ligger för högt och att nattdosen börjar bli hög anser jag.
Har också fått svar på provet ang min egna insulinproduktion och den är normal.
Jag rör mig hyfsat normalt, överdriver iofs inte, men anser att det borde räcka ändå.
Äter hyfsat korrekt och "fuskar" ungefär 1 gång i veckan.
Vad kan detta bero på?
Insulinresistent?
Inväntar också ett samtal från diabetessköterskan då hon kom tillbaks från semestern förra veckan och jag inte tycker det här är okej.
Diabetes i västvärlden har ökat på ett så otroligt sätt att det INTE kan förklaras med kosten. Man åt
mycket mycket mer socker, vitt bröd, marmelad osv på t.ex 60 o 70talet. Knappt några råa grönsaker eller fullkorn, sockerfria grejer fanns inte alls. Din diabetessköterska fattar inte det. Ingen kan begära att en diabetssköterska ska tänka. Titta på nätet i stället. Efter några dar vet du mer än hon.
Avancerad vetenskap från USA har kommit på detta oxå. Jag borde INTE fått diabetes - rörde mig, åt 70 ggr bättre än vad man gjorde förr etc - men fick det ändå. Många med mig säger detsamma. Jag lyckades dock sluta helt m Metformin o även insulin och sköter det helt m kosten.
Även om det är något väldigt skumt med diabetesökningen, så är maten det enda du kan påverka innan du vet mer. Flera forskare tror - på goda grunder - att fettsyror och/eller gifter/kemikalier kan vara en orsak. Jag kan bara säga att jag lyckades ta bort min HELT. Skulle inte drömma om att gå tillbaka till detta jävla mätande, räknande, stickande osv. Även om jag kan sakna viss kost så finns det ingen jämförelse vad man slipper. Bara det att aldrig få insulinkänningar, bli sockertrött, få en annan energi, var värt det!