2007-11-09, 19:28
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Man går inte runt i två år med odiagnosticerad diabetes.

För typ 2 diabetiker förekommer faktiskt det.
Citera
2007-11-09, 20:16
Medlem
Citat:
* Nedsatt aptit

Va? Tvärtemot min uppfattning. Diabetes mellitus är ju ett "svälttillstånd" (speciellt typ-1:an visserligen), sockret tas inte upp -> hungrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zleeping
Så vad tror ni, har man diabetes eller är det bara nojja?

"Törst", "trött", "förkyld", "klåda", osv är rätt diffusa begrepp.

Exakt hur många liter dricker du per dag? Beskriv närmare din trötthet och hur den uppstod. Hastigt eller smygande? Hur trött är du egentligen - vad orkar du inte med, t.ex. - jämför med andra?

Och som alla redan har sagt, blodsocker är ett enkelt test, kan tas överallt och visar om det finns nåt att oroa sig för.
Citera
2007-11-09, 21:20
Medlem
pungsorks avatar
Nja, som redan påpekats så förekommer det faktiskt att Mellitus pat går omkring i åratal utan att bli diagnostiserade.
Men någonting säger mig att TS är lite hypokondriker och då hade man med stor sannolikhet hittat det vid rutinkoll....
(Verkar ju som vederbörande frekventerar sin VC då och då)
Jag sätter mina penningar på att TS inte har någon diabetes av rang...

Citat:
Man går inte runt i två år med odiagnosticerad diabetes.
Citera
2007-11-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Va? Tvärtemot min uppfattning. Diabetes mellitus är ju ett "svälttillstånd" (speciellt typ-1:an visserligen), sockret tas inte upp -> hungrig.

Jag var minsann inte hungrig. Drack mest och vara bara trött och hängig. När man väl var hungrig så år jag ingenting för att bli alldeless smällfet (kändes det).
Citera
2007-11-10, 08:57
Medlem
fbes avatar
Citat:

.
Nej. Det är en svält på cellnivå, men blodsockret är skyhögt. Hypothalamus känner ju inte av att cellerna svälter. Vanligast är ju illamående, definitivt inte hunger.
Citera
2007-11-11, 01:04
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zleeping
Hejsan!

Problemen började för ett par år sedan. Kände då att jag ofta var trött men framförallt törstig.

Det har varit fler problem och när någon nämnde diabetes som en möjlig orsak så kollade jag upp det på wikipedia och såg att jag passade in på många av symptomen. De i fetstilt passar in på mig

---

* Törst
* Stora urinmängder
* Högt blodtryck och höga blodfetter - Ingen aning
* Trötthet
* Nedsatt aptit och viktminskning
* Klåda
* Återkommande Infektioner
* Försvårad sårläkning, framförallt i organ med dålig blodgenomströmning (t.ex fötter)
* Impotens - Inte som tur är
* Dålig blodcirkulation (kalla händer och fötter) - Snarare tvärtom
* Gradvis sämre syn, kan leda till blindhet - Stämmer bra, har fått sämre syn senaste tiden. Linserna behöver ökas i styrka
* Sämre känsel
* Kramper - Vem har inte fått kramp. inte i hela kroppen utan bara i vissa muskler och väldigt sällan utan att jag "triggar" den. Känns dock som det har blivit värre med tiden

---

Jag har även kännt nån sorts "panik"-törst den senaste veckan och är mer eller mindre konstant förkyld. Känslan att vara "mätt" på vatten är minst sagt otrevlig. Kvällarna har också blivit ett problem.

Kan också tillägga att jag var hos doktorn i sommras och tog diverse prover för att se varför jag var sjuk hela tiden. Dom hittade inget dock

Så vad tror ni, har man diabetes eller är det bara nojja?

Tack på förhand

//Z

Har humöret spelat dig ett spratt?
Agressiv?
Citera
2007-11-11, 01:43
Medlem
Citat:
Nej. Det är en svält på cellnivå, men blodsockret är skyhögt. Hypothalamus känner ju inte av att cellerna svälter. Vanligast är ju illamående, definitivt inte hunger.

Ok. Då reder vi ut det här. Jag korrigerade Wikipedia(?) som påstod att nedsatt aptit och viktminskning var symptom på dm. Således inget om hunger som "vanligast". Illamående och nedsatt aptit kan jag gå med på vid ketoacidos...

Å andra sidan tror jag inte blodsockret är särskilt relevant för aptiten. Och jag vet att insulin beter sig precis som leptin och sänker aptiten. Därmed, diabetes (eller för den delen, fast av en annan anledning: svält) = lägre insulinnivåer = sänkt "hungerhämning" = hunger. Leptinresistens går för övrig hand i hand med insulinresistens.

Citat:
Ursprungligen postat av Hååg
Jag var minsann inte hungrig. Drack mest och vara bara trött och hängig. När man väl var hungrig så år jag ingenting för att bli alldeless smällfet (kändes det).

Hur länge gick du med odiagnostiserad sjudkom och vilken typ? Jag tror det har stor betydelse för vilka symptom som uppträder.
Citera
2007-11-11, 02:39
Medlem
hundrasextioens avatar
Citat:
Ok. Då reder vi ut det här. Jag korrigerade Wikipedia(?) som påstod att nedsatt aptit och viktminskning var symptom på dm. Således inget om hunger som "vanligast". Illamående och nedsatt aptit kan jag gå med på vid ketoacidos...

Å andra sidan tror jag inte blodsockret är särskilt relevant för aptiten. Och jag vet att insulin beter sig precis som leptin och sänker aptiten. Därmed, diabetes (eller för den delen, fast av en annan anledning: svält) = lägre insulinnivåer = sänkt "hungerhämning" = hunger. Leptinresistens går för övrig hand i hand med insulinresistens.

Insulin ger snarare hungerkänslor. Eller rättare sagt så får man hungerkänslor och blir småsugen när man har lågt blodsocker, eller ligger i underkant. Och har man lågt blodsocker har man mer insulin i kroppen!
Citera
2007-11-11, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundrasextioen
Insulin ger snarare hungerkänslor. Eller rättare sagt så får man hungerkänslor och blir småsugen när man har lågt blodsocker, eller ligger i underkant. Och har man lågt blodsocker har man mer insulin i kroppen!

Eh. Insulinutsöndring är ett svar på glukosnivåerna, och när de ökar efter man har ätit utsöndras insulin, vilket gör att glukosen tas upp i cellerna.

Snabb google-sökning på 5 sek
:

Citat:
Insulin: Most physicians have had the experience of treating diabetes with insulin and observing an increase in the patient's appetite and weight. This scenario creates the impression that insulin stimulates appetite. However, insulin administered into the lateral ventricles of rats or even nonhuman primates results in a reduction in food intake. Insulin appears to act through insulin receptors located in the hypothalamus to alter the expression of other neuropeptides, such as POMC, to reduce food intake (12).

In recent studies, mice were genetically engineered to lack insulin receptors in the brain only (13). These mice were obese, which strongly suggested a physiologic role of insulin in the brain to reduce food intake. It now seems likely that insulin and leptin act together as long-term regulators of body weight homeostasis, while other substances, such as CCK and perhaps ghrelin (see section below), provide short-term, meal-to-meal regulation.
Citera
2007-11-12, 08:54
Medlem
fbes avatar
Citat:

Hur länge gick du med odiagnostiserad sjudkom och vilken typ? Jag tror det har stor betydelse för vilka symptom som uppträder.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Du hävdade att hunger var ett symtom på diabetes. Jag invände. Nu håller du med mig, eller?
Oavsett vad du tror så tror de som forskar på hungerreglering att blodsockret har med saken att göra.
Citera
2007-11-12, 20:16
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Du hävdade att hunger var ett symtom på diabetes. Jag invände. Nu håller du med mig, eller?

Men snälla. Du sa "Vanligast är ju illamående, definitivt inte hunger." Alltså måste jag protestera mot din antydan att jag sagt att hunger var vanligast, vilket jag inte gjort.

Vad jag säger är att lågt insulin, eller rättare låg insulinaktivitet (som vid svält, som vid diabetes) ger hunger. Du säger att blodsockret "har med saken att göra".

Då ber jag om du kan kvantifiera det ena (brist på insulin) mot det andra (hyperglykemin), att dela med dig av detta. Jag tror alltjämt att hyperglykemin är "inte särskilt relevant" och att hunger bör vara ett vanligare symptom än minskad aptit.
Citera
2007-11-13, 09:05
Medlem
fbes avatar
Citat:
Men snälla. Du sa "Vanligast är ju illamående, definitivt inte hunger." Alltså måste jag protestera mot din antydan att jag sagt att hunger var vanligast, vilket jag inte gjort.

Vad jag säger är att lågt insulin, eller rättare låg insulinaktivitet (som vid svält, som vid diabetes) ger hunger. Du säger att blodsockret "har med saken att göra".

Då ber jag om du kan kvantifiera det ena (brist på insulin) mot det andra (hyperglykemin), att dela med dig av detta. Jag tror alltjämt att hyperglykemin är "inte särskilt relevant" och att hunger bör vara ett vanligare symptom än minskad aptit.
Du kan tro vad du vill, men den akut sjuka diabetespatienten är inte hungrig. Illamående och buksmärtor, ja. Hunger, nej. Du kan inte jämföra diabetes med vanlig svält, då det är en "svält i överflödet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in