2006-06-01, 18:45
Medlem
Ja, för man vill ju hellre ha stroke än diabetes.
Citera
2006-06-01, 18:49
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Det är inte helt omöjligt. Men maten i USA är mycket onyttigare än maten i sverige. Det avgör väldigt mycket.
Maten kan aldrig direkt orsaka diabetes. Det kan däremot övervikt, som förstås kan kopplas till matvanorna. Som alla vet är amerikanerna gruvligt överviktiga, så att många har diabetes känns inte så förvånande.
Citera
2006-06-03, 13:43
Medlem
brobbans avatar
Jänkarna dricker sjukligt mycket läsk också, de tror det är som att dricka vatten eller något. Någon som klämde 10l cola per dag och fattade inte varför han vägde 150 pannor och hade diabatets osv
Citera
2006-06-03, 14:35
Medlem
glyos avatar
Dom hårdkör på all mat och läsk gjord på socker så till slut orkar deras bukspottskörtel inte med helt enkelt.
Citera
2006-06-03, 14:50
Medlem
Avva66s avatar
Begåvning är en annan faktor som borde räknas in.
Citera
2006-06-03, 16:41
Medlem
fbes avatar
Det finns ingen forskning som tyder på att diabetes kan orsakas av högt sockerintag (eller "slutkörd" bukspottkörtel).
Däremot kan man få typ II-diabetes som ett resultat av övervikt.
Citera
2006-06-03, 17:16
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Det finns ingen forskning som tyder på att diabetes kan orsakas av högt sockerintag (eller "slutkörd" bukspottkörtel).
Däremot kan man få typ II-diabetes som ett resultat av övervikt.
Och varför blir man överviktig? Kanske ska ta och kolla kostlära här?
Citera
2006-06-03, 18:57
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Att socker kan omvandlas till fett i människan är inte alls så okontroversiellt som du antyder. Finns ex experiment so mvisar att vi avger största delen som värme efter sockerrik måltid.
Citera
2006-06-04, 23:54
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
OK, om du och jag är överens om att det är övervikten som är det avgörande...
Det finns däremot en ganska spridd missuppfattning att socker är någon form av gift som ger diabetes. Så är inte fallet. Du kan äta dig fet på precis vilken mat som helst. Givetvis går det lättare på energirik föda, men det är energimängden som är det avgörande, inte födans sammansättning.
Citera
2006-06-05, 00:01
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
http://today.reuters.com/news/newsar...src=rss&rpc=22
Skrämmande utveckling, tror ni att vi kommer få se en liknande utveckling i Sverige?

Riktigt så illa tror jag faktiskt inte att det är, även om övervikten hos många amerikaner gör att de löper risk att bli sjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av Diabetes, wikipedia
In 2006, according to the World Health Organization, at least 171 million people worldwide suffer from diabetes. Its incidence is increasing rapidly, and it is estimated that by the year 2030, this number will double.

For at least 20 years, diabetes rates in North America have been increasing substantially. In 2005 there are about 20.8 million people with diabetes in the United States alone. According to the American Diabetes Association, there are about 6.2 million people undiagnosed and about 41 million people that would be considered prediabetic.

Det bor ca 300 miljoner människor i USA. Någon av källorna har tokfel.
Citera
2006-08-26, 15:07
Medlem
Hur märker man diabetes på ett barn?

Min son dricker fruktansvärt mycket vatten, han är två år snart och har gjort det sen han var runt 1 tror jag. Han älskar att dricka, jag hade lite aningar ett tag o misstänkte diabetes, men sen gick drickandet över en stund. Tänkte att det bara var en fix idé han hade.

Men nu såg jag som små kristaller i blöjan, salt eller socker tänkte jag eftersom han ätit en massa godis o alltid har handen i blöjan Men jag tycker mig ha upptäckt det även när han inte ätit godis. Så är det dags att ta han till läkaren kanske?

Vad tror ni???
Citera
2006-08-26, 15:21
Medlem
Diabetes och dess indikationer kan jag ingenting om, men vill bara påpeka en annan observation:
Många föräldrar verkar tro på myten om vår ständiga vattenbehov vare sig man är törstig eller inte, och förser sina spädisar med nappflaska med vatten i, denna har de hela tiden. Jag tror man helt enkelt kan skapa en vana hos barnet att dra i sig vatten hela tiden.

Däremd inte sagt att det är så i just detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in