Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-02, 22:33
Medlem
Procinctus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Så, vad säger ni?

Tummen upp eller tummen ner?

Jag tycker inte den var så himla snabb, men snabb är den, snabbare än Firefox.
Men om den slår Opera i snabbhet vet jag inte.

Jag tycker Chrome ser lite "barnslig" ut på nått sätt, typ som om webbläsaren som skulle passa i en sån där lite bärbar dator som skickas till skolor i fattiga länder.

Klockren beskrivning. Precis så det känns.

Någon som vet om man kan få fram en "Stoppknapp"? Sjukt jobbigt att inte kunna stoppa sidupdateringar.

EDIT: Inställningsmöjligheterna är sanselöst begränsade .
Senast redigerad av Procinctu 2008-09-02 kl. 22:35.
2008-09-02, 22:35
Medlem
timtuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag har läst deras "Comic" och jag ser fortfarande problem med att låta varje liten sida vara en egen process. Jag tycker det mer tyder på att skiten är dåligt programmerad. Trots deras "anledningar".

Jag menar: "Om en sida crashar så kan dom andra tabsen klara sig". Jo. Men så kan man ju satsa på att göra en webläsare som inte krashar eller läcker som ett såll istället. Nu har dom ju redan gett upp.

Framför allt så slipper man den extra overheaden som nya processer i ett OS drar med sig.

Dessutom är det betydligt effektivare att dela minne inom en process än via flera olika.

Prestandan kommer bli lidande. Och framför allt minnesanvändningen.

Kasst!

Vad är nästa steg? Varje sida i word skall ha en egen process som kan sabba för stackars kerneln i OSet?

Faktum är att en webbläsar-motor är inte något man programmerar på en kvart, det är något oerhört komplext som kommer lida av buggar så länge inte utvecklingen av webben avstannar i 25 år och alla resurser går till att leta minnesläckor, buggar och crap.

Är mer verklighetsförankrat att göra som de gjort; låta varje tabb vara en egen process. De ser till att om skiten crashar påverkar det inte hela webbläsaren, om ett visst plugin är segt påverkar det heller inte hela webbläsaren och sen att minnet verkligen frigörs när du stänger ner skiten.

Detta är helt perfekt för oss som iaf har lite kraft under huven imho, sitter du fortfarande på 512mb minne och en pentium 3 maskin så kanske det är dags att uppdatera för att på min quad core med 4GB ram flyter webbläsaren som aldrig förut.
2008-09-02, 22:36
Medlem
timtuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Var inte vitsen med den enorma minnesanvändningen och alla processer - att inte alla tabs skulle krasha tillsammans?
Crashen var nog inte i någon av tabbarnas process utan snarare i själva webbläsarens huvudprocess.
2008-09-02, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Så, vad säger ni?

Tummen upp eller tummen ner?

Jag tycker inte den var så himla snabb, men snabb är den, snabbare än Firefox.
Men om den slår Opera i snabbhet vet jag inte.

Jag tycker Chrome ser lite "barnslig" ut på nått sätt, typ som om webbläsaren som skulle passa i en sån där lite bärbar dator som skickas till skolor i fattiga länder.

Tummen upp imo
Jag tycker de ser helt ok ut och jag är van vid firefox så chrome va mer än tillräckligt snabbt.
2008-09-02, 22:37
Medlem
Recension på Göteborgs-Posten

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=444&a=442633
2008-09-02, 22:38
Medlem
kamikaze_kids avatar
+ Snabb, Snabb och Snabb, Schysst förstasida, bra att den markerar fälten man skriver i, hade redan rättstavningsprogram i betan vilket är bra jobbat.

- Utseende (kört med allblack-theme i firefox så allt känns lite för ljust och som någon annan sade "barnsligt", Saknar Addons ifrån firefox.

Nu får vi hoppas att dom släpper en massa teman och addons till Chrome, iom opensource.

(Inlägget är författat i Chrome ;>)
2008-09-02, 22:38
Medlem
tjackkurts avatar
Var kan jag ladda ner den??
Sidan i första posten verkar vara överbelastad eller något sådant
2008-09-02, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Procinctu
Klockren beskrivning. Precis så det känns.

Någon som vet om man kan få fram en "Stoppknapp"? Sjukt jobbigt att inte kunna stoppa sidupdateringar.

EDIT: Inställningsmöjligheterna är sanselöst begränsade .

Den sitter längst bort på adressfältet, men syns bara när en sida håller på att laddar
2008-09-02, 22:39
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackkurt
Var kan jag ladda ner den??
Sidan i första posten verkar vara överbelastad eller något sådant

google.com/chrome
2008-09-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timtux
Faktum är att en webbläsar-motor är inte något man programmerar på en kvart, det är något oerhört komplext som kommer lida av buggar så länge inte utvecklingen av webben avstannar i 25 år och alla resurser går till att leta minnesläckor, buggar och crap.

Är mer verklighetsförankrat att göra som de gjort; låta varje tabb vara en egen process. De ser till att om skiten crashar påverkar det inte hela webbläsaren, om ett visst plugin är segt påverkar det heller inte hela webbläsaren och sen att minnet verkligen frigörs när du stänger ner skiten.

Detta är helt perfekt för oss som iaf har lite kraft under huven imho, sitter du fortfarande på 512mb minne och en pentium 3 maskin så kanske det är dags att uppdatera för att på min quad core med 4GB ram flyter webbläsaren som aldrig förut.

Samma resonemang kan man ju applicera på alla applikationer som sträcker sig vidare från "hello world".

En webläsare är naturligtvis inte den mest avancerade datorskapelsen på vår jord. Och många andra organisationer har lyckas göra betydligt stabilare webläsare än googles lilla skitbrowser. Utan att använda processer för varenda liten jäkla plugin och sida.

Ur kernelns och minneshanterarens perspektiv är det fruktansvärt. Skall vi sluta göra effektiva program för att du har 4gb minne...? Tänk lite längre.

Jag läser Googles dokument och ser mest dåliga idéer och fruktansvärda designbeslut.

Jag öppnar ett gäng tidningar, serier och ett par forum. Ett par plugins råkar trilla med. Webläsaren snor 700megs minne och jag har 35 processer igång. Uruselt.
Senast redigerad av Ceru 2008-09-02 kl. 22:42.
2008-09-02, 22:40
Medlem
tjackkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
google.com/chrome

tackar och bockar!
2008-09-02, 22:41
Medlem
Ja från mig är det nog Tummen Upp, och det är ganska förvånande med tanke på att det är en tidig beta. Känns som en kompetent webbläsare redan i det här stadiet, snabb (inte klockat den vs Firefox och Opera) så det räcker för mig och gillar dom smidiga funktionerna. Exempelvis så provade jag att skapa programgenväg för Gmail och blev positivt överaskad över hur väl det fungerar.

Ska fortsätta testa och pula lite för att se vad den klarar, men första timmen var ju positiv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in