Citat:
Ursprungligen postat av timtux
Faktum är att en webbläsar-motor är inte något man programmerar på en kvart, det är något oerhört komplext som kommer lida av buggar så länge inte utvecklingen av webben avstannar i 25 år och alla resurser går till att leta minnesläckor, buggar och crap.
Är mer verklighetsförankrat att göra som de gjort; låta varje tabb vara en egen process. De ser till att om skiten crashar påverkar det inte hela webbläsaren, om ett visst plugin är segt påverkar det heller inte hela webbläsaren och sen att minnet verkligen frigörs när du stänger ner skiten.
Detta är helt perfekt för oss som iaf har lite kraft under huven imho, sitter du fortfarande på 512mb minne och en pentium 3 maskin så kanske det är dags att uppdatera för att på min quad core med 4GB ram flyter webbläsaren som aldrig förut.
Samma resonemang kan man ju applicera på alla applikationer som sträcker sig vidare från "hello world".
En webläsare är naturligtvis inte den mest avancerade datorskapelsen på vår jord. Och många andra organisationer har lyckas göra betydligt stabilare webläsare än googles lilla skitbrowser. Utan att använda processer för varenda liten jäkla plugin och sida.
Ur kernelns och minneshanterarens perspektiv är det fruktansvärt. Skall vi sluta göra effektiva program för att du har 4gb minne...? Tänk lite längre.
Jag läser Googles dokument och ser mest dåliga idéer och fruktansvärda designbeslut.
Jag öppnar ett gäng tidningar, serier och ett par forum. Ett par plugins råkar trilla med. Webläsaren snor 700megs minne och jag har 35 processer igång. Uruselt.