Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag har läst deras "Comic" och jag ser fortfarande problem med att låta varje liten sida vara en egen process. Jag tycker det mer tyder på att skiten är dåligt programmerad. Trots deras "anledningar".
Jag menar: "Om en sida crashar så kan dom andra tabsen klara sig". Jo. Men så kan man ju satsa på att göra en webläsare som inte krashar eller läcker som ett såll istället. Nu har dom ju redan gett upp.
Framför allt så slipper man den extra overheaden som nya processer i ett OS drar med sig.
Dessutom är det betydligt effektivare att dela minne inom en process än via flera olika.
Prestandan kommer bli lidande. Och framför allt minnesanvändningen.
Kasst!
Vad är nästa steg? Varje sida i word skall ha en egen process som kan sabba för stackars kerneln i OSet?
Med diverse plugins och javascript så ligger det inte i den som utvecklar webbläsarens händer att se till att inga krashar förekommer.
Att separera processerna är en utmärkt idé och något vi kommer få se i de flesta webbläsare framöver...det kommer även i IE8 t.ex.
Det lilla extra overhead du får då du öppnar fler processer vägs upp av att det är betydligt lättare att hålla rent så att bara jämföra vad som händer då du öppnar några tabbar är inte det intressanta.
Öppna och stäng lite tabbar och navigera runt några sidor och se vad som händer med minnesanvändningen.
Om jag öppnar FF med google går det år drygt 50Mb, men om jag öppnar och stänger en 5 tabbar ett par gånger så går FF upp i max 250Mb och återgår jag sedan tillbaka till bara en tab med google så är det fortfarande uppe i 150Mb.
Öppnar jag google i crome drar det 40Mb och öppnar jag samma 5 tabbar och stänger dem ett par gånger går inte minnesanvändningen över 150Mb och då jag stänger dem igen så har jag samma minnesanvändning som tidigare.
Så enligt mitt test så drar faktiskt chrome mindre minne om man bara öppnar en eller några fönster, men det viktigaste under normal användning är att den faktiskt släpper minnet då du stänger en tab eller navigerar till en ny sida.
Visst går det mer och mer mot att isolera processer när det är möjligt eftersom det har mängder med fördelar, men det är uppenbart att din datorkunskap är bristande då du liknar en sida i word med en process vilket det självfallet inte är. Om det vorde fallet så vorde det en bra idé att se till att om en sida "sabbar för stackars kernel" att den inte förstör de andra sidorna så de inte går att spara.