Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timtux
Crashen var nog inte i någon av tabbarnas process utan snarare i själva webbläsarens huvudprocess.

Så bra gick det exprimentet. fyrdubbel minnesanvändning. Sönderkörd minneshanterare för kerneln. Massor av processer och overhead. Så är vi ändå tillbaka på ruta ett.
2008-09-02, 22:44
Medlem
kamikaze_kids avatar
Flashback har ju fått snabbfunktioner också? som Markera forum som lästa Öppna kompislistan

Sök i det här ämnet också, hittar man längst ner på sidan när man läser en tråd. Praktiskt ;>
2008-09-02, 22:46
Medlem
Testar det nu och fyfaaaan vad snabbt det är. Jämför då med firefox 3, det är ju sjukt snabbt faktsikt!
2008-09-02, 22:47
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Flashback har ju fått snabbfunktioner också? som Markera forum som lästa Öppna kompislistan

Sök i det här ämnet också, hittar man längst ner på sidan när man läser en tråd. Praktiskt ;>

Den där sökrutan såg jag i Safari också när jag testa den.
Har aldrig sätt dom andra alternativen som du skriver, men jag ser dom.
2008-09-02, 22:49
Medlem
Robocraps avatar
Bara kört den en kvart men är redan frälst..

Snabb som en raket! Skönt slimmad... inget onödigt.. väldigt ren design..

Jobbets hemsida funkar också... Det gör den inte i Firefox
2008-09-02, 22:50
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemist
Tummen upp imo
Jag tycker de ser helt ok ut och jag är van vid firefox så chrome va mer än tillräckligt snabbt.

Jo men då förstår jag att du tycker det.
Men saknar du inte en massa funktioner och sånt, när du sitter i Chrome?
2008-09-02, 22:52
Den ser riktigt bra ut och funkar bra men jag saknar mina addons ifrån firefox, speciellt mouse gesture, känns riktigt konstigt att inte kunna använda den så jag håller mig nog till firefox
2008-09-02, 22:55
Medlem
Leovinuss avatar
jävligt skön läsare tycker jag. dock så funkar inte skrollknappen utan jag måste rulla manuellt. den har även problem med youtube där den bara spelar de första två sekunderna, detta brukar bara hända då och då i firefox när man har startat lite för många plugins men här är det som sagt problem frårn början med flashfilmer.
2008-09-02, 22:56
Medlem
mygans avatar
Mja har testat denna webbläsare lite, den är faktiskt lite snabbare en dom andra.
Kan inte jämföra med opera som andra säger är snabb den me, aldrig orkat tesa
men den verkar vara bra hittills, designen är hyfsad, som många sagt lite barnslig men jag är lite barnslig av mig ingen crash ennu, vilket e bra.
Vet inte om jag kommer ersätta FF3 med denna då jag inte orkar byta genvägen i startmenyn.

peace out!
Medlem
Man saknar en del ja, men sånt kommer ju, somsagt detta är ju första betan och jag är nästan också lite frälst faktiskt, saknar adblock när jag sitter här på flashback....
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Jo men då förstår jag att du tycker det.
Men saknar du inte en massa funktioner och sånt, när du sitter i Chrome?

Nja, de enda jag riktigt saknar är ett plugin som kollar gmail när webbläsaren öppnas, men vafan..

Edit: Bara jag som verkligen inte tycker om den blåa färgen ?
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag har läst deras "Comic" och jag ser fortfarande problem med att låta varje liten sida vara en egen process. Jag tycker det mer tyder på att skiten är dåligt programmerad. Trots deras "anledningar".

Jag menar: "Om en sida crashar så kan dom andra tabsen klara sig". Jo. Men så kan man ju satsa på att göra en webläsare som inte krashar eller läcker som ett såll istället. Nu har dom ju redan gett upp.

Framför allt så slipper man den extra overheaden som nya processer i ett OS drar med sig.

Dessutom är det betydligt effektivare att dela minne inom en process än via flera olika.

Prestandan kommer bli lidande. Och framför allt minnesanvändningen.

Kasst!

Vad är nästa steg? Varje sida i word skall ha en egen process som kan sabba för stackars kerneln i OSet?

Med diverse plugins och javascript så ligger det inte i den som utvecklar webbläsarens händer att se till att inga krashar förekommer.
Att separera processerna är en utmärkt idé och något vi kommer få se i de flesta webbläsare framöver...det kommer även i IE8 t.ex.

Det lilla extra overhead du får då du öppnar fler processer vägs upp av att det är betydligt lättare att hålla rent så att bara jämföra vad som händer då du öppnar några tabbar är inte det intressanta.
Öppna och stäng lite tabbar och navigera runt några sidor och se vad som händer med minnesanvändningen.

Om jag öppnar FF med google går det år drygt 50Mb, men om jag öppnar och stänger en 5 tabbar ett par gånger så går FF upp i max 250Mb och återgår jag sedan tillbaka till bara en tab med google så är det fortfarande uppe i 150Mb.
Öppnar jag google i crome drar det 40Mb och öppnar jag samma 5 tabbar och stänger dem ett par gånger går inte minnesanvändningen över 150Mb och då jag stänger dem igen så har jag samma minnesanvändning som tidigare.

Så enligt mitt test så drar faktiskt chrome mindre minne om man bara öppnar en eller några fönster, men det viktigaste under normal användning är att den faktiskt släpper minnet då du stänger en tab eller navigerar till en ny sida.

Visst går det mer och mer mot att isolera processer när det är möjligt eftersom det har mängder med fördelar, men det är uppenbart att din datorkunskap är bristande då du liknar en sida i word med en process vilket det självfallet inte är. Om det vorde fallet så vorde det en bra idé att se till att om en sida "sabbar för stackars kernel" att den inte förstör de andra sidorna så de inte går att spara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in