2008-09-02, 01:42
Medlem
.Katlas avatar
Såg inte någon tråd om detta - so here it is.

Google släpper alltså sin nya webbrowser chrome imorron, med en massa najsa features osv. Bland annat en helt ny javascriptmotor (V8, kodad av ett gäng danskar).

http://googleblog.blogspot.com/2008/...n-browser.html

Visst är det fräckt - men jag ogillar det starkt av två anledningar. För det första är det sista vi behöver i webbvärlden nu ännu en browser. Att göra hemsidor är jobbigt som det är med alla skillnader som finns mellan browsrarna. Jag ser i varje fall inte fram emot att buggtesta på ÄNNU en platform.

För det andra börjar det kännas som att google måste lugna ner sig - ingen vill ha ett nytt Microsoft, och företaget har gott om andra projekt som de borde fokusera på att få lönsamma innan de ger sig på ännu ett. Google är på god väg att håva in rejäla monopol på flera marknader, och jag vill definitivt inte se ett ensamt företag diktera hur webben ska byggas igen.
2008-09-02, 03:40
Medlem
fan känns oerhört osexigt med ännu en browser.... hur bra den en skulle vara
2008-09-02, 06:58
Medlem
Anteuss avatar
Open source + Google

Iaf bilder på den http://www.techcrunch.com/2008/09/01...google-chrome/
2008-09-02, 07:44
Medlem
The_Insanes avatar
Ja smartast med denna som saknas i dem andra är väl att om en flik hänger sig så är det bara fliken som hänger sig och inte hela webbläsaren...
2008-09-02, 09:40
Medlem
javla_bajss avatar
Man lär ju helt klart testa den. Kan vara riktigt bra att köra varje tab som en egen process, sen är det ju open source.

Har det sagts något om vilken tid den släpps?
2008-09-02, 09:43
Medlem
-th-s avatar

coolt, får testa!
2008-09-02, 10:26
Medlem
Jag instämmer, ju fler olika browsers desto rörigare. Dock, jag tror att ju fler browsers som ploppar upp desto fortare kommer en gemensam open-source browser bli standard.

Google ofta undslipper den typ av kritik som Microsoft får. Kan bli farligt.
2008-09-02, 10:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Lär väl finnas läckt på nätet redan? Så, någon som hunnit testa den?
2008-09-02, 10:51
Medlem
javla_bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Lär väl finnas läckt på nätet redan? Så, någon som hunnit testa den?

Nja, jag tror faktiskt inte den finns att få tag på än, men kommer väl senare idag.
2008-09-02, 11:10
Medlem
sparv3ns avatar
Såg inte särskilt imponerande ut. Samma crap som vanligt.
2008-09-02, 12:10
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag tvivlar på att jag kommer använda den, hur bra den än är.
Genom åren har jag fått vissa krav på min webläsare och klarar den inte tillägg kommer jag inte att använda den, så enkelt är det.
Firefox har skämt bort en genom att kunna förändra det mesta och är denna mer inflexibel så blir den ointressant av rena handhavandeskäl.

Kommer givetvis att testa den, men ingen av dem som sagts kunna utmana Firefox har kommit nära ens och då har jag testat i princip alla: Safari, Opera, IE mfl.
Nu är det givetsvis så att det är bekvämlighet som till stor del ligger till grund för mina skäl, men det räcker liksom inte att en webläsare är snabb om den inte kan göra det jag vill.
2008-09-02, 12:20
Medlem
javla_bajss avatar
Läste just att Chrome släpps 21 ikväll, spännande!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in