Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-12-28, 22:29
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Chrome stödjer HTML5 mycket bättre och har en mycket snabbare JavaScript-motor samt en hel del andra fördelar när det gäller kompatibilitet och snabbhet. Chrome har också en flik = en process, vilket förhindrar att hela webbläsaren krashar om en flik slutar att svara och uppdaterar sig automatiskt, vilket Firefox inte gör. Firefox drar dock lite mindre minne och kanske lite mindre CPU (skillnaden är så liten att jag inte märkt den). Firefox har dessutom massor med skript/tillägg att ha, som Chrome helt saknar. Det är i alla fall min uppfattning.
Chippar in med lite kommentarer.

JS-motorn är definitivt snabbare vilket märks på vissa sidor som inte är speciellt bra kodade eller bara har mycket kod. Generell prestanda tvivlar jag på att man märker någonting av om man inte sitter på en gammal cpu, samma sak gäller för belastningsaspekten. Chrome använder mycket minne, men det bör inte vara ett problem eftersom minne för det första är svinbilligt och det är dessutom en biprodukt av att varje flik och tillägg är en egen process.

Tillägg och skript har utvecklats lavinartat dom senaste ~18 månaderna(mellan tummen och pekfingret) och vissa saker fungerar bättre i Chrome. Ett exempel är stöd för att poppa ut video i separata fönster med minimal vy. Det är helt jävla värdelöst i FF vilket totalt omöjliggör användande för min del.
Annonsblockering fungerar utmärkt för mig och har gjort det så länge jag kan minnas, kan faktiskt inte komma på något som saknas på rak arm. Jag har dock ett ganska linjärt användande så det är en högst personlig upplevelse.
2011-12-29, 06:48
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Chrome stödjer HTML5 mycket bättre och har en mycket snabbare JavaScript-motor samt en hel del andra fördelar när det gäller kompatibilitet och snabbhet. Chrome har också en flik = en process, vilket förhindrar att hela webbläsaren krashar om en flik slutar att svara och uppdaterar sig automatiskt, vilket Firefox inte gör. Firefox drar dock lite mindre minne och kanske lite mindre CPU (skillnaden är så liten att jag inte märkt den). Firefox har dessutom massor med skript/tillägg att ha, som Chrome helt saknar. Det är i alla fall min uppfattning.
Hej från en FF-användare!
TorrentLover bad mig läsa detta (vi har diskuterat FF vs Chrome på FF-tråden, https://www.flashback.org/t966706p449 )....

Html5 är en relativt ny och ännu inte helt fastställd standard varför det är svårt att mäta.
Html5 är ifs framtiden, men där i stort sätt alla webbsidor innehåller JS idag, beräknas fortfarande bara ca 1/3 av de 100 största webbsidorna i världen köras med Html5 (vilket indikerar att siffran är ännu längre bland "vanliga" sidor - kanske bara 5-10%)
Läs här http://www.quora.com/How-many-sites-use-HTML5-and-JavaScript och här http://www.binvisions.com/articles/how-many-percentage-web-sites-using-html5/
Google (Chrome) har länge pushat för Html5 och bedöms ha kommit längst i utvecklingen.

Jag gillar egentligen inte syntetiska tester, eftersom de inte speglar verkligheten (och oftast är anpassade till en speciell webbläsare - Chrome, IE, Apple, och FF har alla skapat sina egna tester, vilket sänker trovärdigheten)

Det finns ganska många tester för Html5. Jag tar upp 3 av de vanligaste:
Html5 test http://html5test.com/ Egentligen inget riktigt test, då din webbläsare inte körs - du presenteras en siffra bara.... Chrome vinner, följd av Opera och FF (ca 10% sämre än GC).
Fishbowl (IE) http://ie.microsoft.com/testdrive/Performance/FishBowl/Default.html Opera snabbast, tätt följd av FF, medan Chrome ligger långt efter.
WebVizBench http://webvizbench.com/Default.htm?skipdetect FF vinner klart över GC (på min dator 6400 för FF, 4100 för GC)

Motsägelsefullt resultat, precis som för diverse JS-tester..... Där olika webläsare vinner beroende på vilket test som körs.

Som sagt till dig tidigare - den vettigaste testen vilken webbläsare som är snabbast på att ladda dina sidor är Webwait.
2011-12-29, 07:33
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Chippar in med lite kommentarer.

JS-motorn är definitivt snabbare vilket märks på vissa sidor som inte är speciellt bra kodade eller bara har mycket kod. Generell prestanda tvivlar jag på att man märker någonting av om man inte sitter på en gammal cpu, samma sak gäller för belastningsaspekten. Chrome använder mycket minne, men det bör inte vara ett problem eftersom minne för det första är svinbilligt och det är dessutom en biprodukt av att varje flik och tillägg är en egen process.

Tillägg och skript har utvecklats lavinartat dom senaste ~18 månaderna(mellan tummen och pekfingret) och vissa saker fungerar bättre i Chrome. Ett exempel är stöd för att poppa ut video i separata fönster med minimal vy. Det är helt jävla värdelöst i FF vilket totalt omöjliggör användande för min del.
Annonsblockering fungerar utmärkt för mig och har gjort det så länge jag kan minnas, kan faktiskt inte komma på något som saknas på rak arm. Jag har dock ett ganska linjärt användande så det är en högst personlig upplevelse.
Vilka sidor som strular är nog en högst subjektiv upplevelse, jag har sällan problem. Varken med FF eller GC.
Det handlar inte bara om hur mycket minne eller processorkraft webbläsaren använder, utan hur effektivt det nyttjas. Exempelvis drar nog FF 9 mer minne än FF 3.6, ändå är den rappare att använda.
Just minneseffektiviseringen är något FF satsat stort på den senaste tiden. Håller med om att det enklaste är att installera lite mer minne om detta är ett problem, men alla gör ju inte det....
Idag skulle jag vilja påstå att FF är lättare än Chrome. Ca 15-40% mindre minnesanvändning (beroende på hur många flikar som är öppna) och klart lägre CPU-användning jämfört med GC.

GC har gjort vad FF borde ha fixat för länge sedan med sitt never-ending-project Electrolysis - ha seperata processer för var flik. Vet inte varför vissa saker dras i långbänk av FF.... så detta är bra gjort av GC.

Tilläggen (addons) har blivit fler för GC men är fortfarande inte lika många som för FF. Och framför allt fungerar de generellt sämre också i GC.
För att ta ett exempel: Reklamblockeraren Adblock fungerar visserligen i GC, men rensar inte lika effektivt som AdblockPlus i FF - bara att titta på vilken sida som helst med mycket reklam (ex Aftonbladet). Kan detta bero på att Google lever på annonsintäkter?

Beträffande scripts är situationen än värre för GC. Vet inte hur många scripts jag testat på GC utan framgång.

Skillnaden ligger i att FF skrivs i open source och tillåter utvecklare av addons och scripts att vävas in i FF. Som ler och långhalm.
GC gör inte detta, det är närmast att jämföra med teflonskyddet på en stekpanna - det rinner bara av utan att fästa...

För en okunnig webbanvändare är troligen GC den smidigaste webbläsaren eftersom mycket är inbyggt redan (tex flash och pdf).
Men för den som vill kunna anpassa sin webbläsare till sin egen smak och användning är FF ett mycket bättre val.
För att tala bilspråk: Om GC är som en Lexus där "allt" finns från början, är FF som en ganska naken Audi där du själv väljer utrustningsnivån.

När diverse tester görs, görs de på standardversionen. Inga tillägg, bara 1 flik öppen.
Men så fungerar det inte i verkligheten. Då diverse addons etc lagts till, samt att en användare öppnar inte bara 1 flik utan kanske 10-15 st då hans surfar, blir surfandet något helt annat.

All in: smaken är som baken.....
Jag gillar FF, och anser att GC är hypad. Men det är bara min åsikt.
Hur som helst är konkurrens bra eftersom det ger oss användare allt bättre produkter.
2011-12-30, 09:40
Medlem
timpanis avatar
Har en fråga om Tampermonkey. Var hittar jag mina installerade scripts, om jag till exempel vill ta bort ett script?
Senast redigerad av timpani 2011-12-30 kl. 10:08.
2011-12-30, 15:07
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Har en fråga om Tampermonkey. Var hittar jag mina installerade scripts, om jag till exempel vill ta bort ett script?
http://forum.tampermonkey.net/viewtopic.php?f=17&t=168&p=1015&sid=5e91755517b67c 848209c64fdc4657f0
2011-12-30, 17:02
Medlem
tjo! jag söker efter en keylogger, mer exakt så undrar jag om det finns som plugin, extension till google chrome !

jag sökte lite efter det men kom bara in på en massa skumma sidor som inte hade någon info om ämnet överhuvudtaget så om det är någon som vet en pålitlig, eller kan hitta en så skulle jag vara evigt tacksam
2011-12-30, 17:10
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilV
tjo! jag söker efter en keylogger, mer exakt så undrar jag om det finns som plugin, extension till google chrome !

jag sökte lite efter det men kom bara in på en massa skumma sidor som inte hade någon info om ämnet överhuvudtaget så om det är någon som vet en pålitlig, eller kan hitta en så skulle jag vara evigt tacksam
Finns inte. Hur skulle det funka?
2011-12-30, 18:16
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilV

Du kan ju själv ganska enkelt koda ett skript som loggar vad du skriver till en viss fil. Tyvärr skulle nog din AV varna och ta bort filen ganska snabbt. Förresten, hur skulle det där plugin:et fungera?
2011-12-31, 02:05
Medlem
Stör mig på en sak sjukt mycket och vet inte hur man insktiverar det. När man laddar ner torrents så får man få Firefox allternativ om man vil öppna eller spara filen, men chrome sparar automatiskt utan att fråga, vilket resulterar till att jag måste ta bort massor av filer varje gång (suck) Hur inaktiverar jag detta ?
2011-12-31, 08:18
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanskekanske
Stör mig på en sak sjukt mycket och vet inte hur man insktiverar det. När man laddar ner torrents så får man få Firefox allternativ om man vil öppna eller spara filen, men chrome sparar automatiskt utan att fråga, vilket resulterar till att jag måste ta bort massor av filer varje gång (suck) Hur inaktiverar jag detta ?

Det håller jag med om. Du kan välja att Chrome ska fråga varje gång du laddar hem en fil, var du vill spara den.

chrome://settings/advanced "Downloads" - "Ask where to save each file before downloading"

Dock går det inte att välja att endast öppna så man slipper spara filen lokalt. :/
2012-01-02, 14:39
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanskekanske
Om du har UTorrent: http://chris.gg/2010/11/how-to-make-google-chrome-open-torrent-files-with-utorren/
2012-01-02, 18:52
Medlem
LnACEs avatar
Har något problem med Flash. Försöker jag kolla ett YouTube-klipp som någon har lagt ut på Facebook så får jag fram att jag måste uppdatera Flash. Klickar på den gröna boxen man får fram, och kommer till en sida som säger att Chrome automatiskt uppdaterar Flash. Vad ska jag göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in