Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Är du säker på det? Man kan alltså med din logik inte vara tolerant mot andra om man inte är i minoritet?
Nej, vad jag menade var att eftersom minoriteterna (alawiter och kristna) haft makten i Syrien de senaste 40 åren så är det inte så konstigt att regimen varit ”tolerant” mot minoriteterna. Konstigt vore väl annars?
Citat:
Nej, det är inte ”väl belagt” att sunnimuslimer förtryckts. Tvärtom så har både sunnimuslimer och kristna haft poster både som ministrar och i regeringen, såväl som shi'iter, och den religiösa toleransen i ett, för att vara i arabvärlden, mycket sekulariserat Syrien är däremot väl belagt. De som blivit torterade är sannolikt wahhabiter. Om tid gives ska jag forska i det.
Du har rätt i att det även suttit en del sunnimuslimer i regimen, och att Syrien varit en relativt sekulariserad stat. Problemet är att de flesta sunnimuslimer inte vill leva i en sekulariserad stat styrd av alawiter. Och alla protester har slagits ned med våld.
De fångar som USA skickade för tortyr till Syrien var sannolikt wahhabiter (eller i vart fall trodde USA det) men regimen har också fängslat och torterat journalister, lärare, oppositionspolitiker och andra som protesterat mot diktaturen, oavsett deras religiösa tillhörighet.
Citat:
Det liknar väldigt mycket Libyen där Qaddafi anklagades för att vara diktator när Libyen i själva verket var en direktdemokrati. Qaddafi anklagades för att tortera sin egen befolkning men inget nämns om det wahhabitiska Cyrenaica, som efter Saudiarabien är salafismens starkaste fäste. Att de vid ett flertal tillfällen dörsökte mörda Qaddafi talar man tyst om. Det är det vanlig spelet i medias propaganda.
Wahhabiternas inflytande i Libyen har mörkats i media, det håller jag med om. Det var först när al-Qaeda tog över revolutionen i norra Mali som folk började få upp ögonen för deras aktiviteter i norra Afrika.
Dock är det naivt att påstå att Libyen under Gaddafi var en direktdemokrati. Även där fängslades och torterades folk i drivor.