2012-07-20, 19:27
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
NWO existerar inte. Bilderbergergruppen är ingen konspiration.

Kan ni inte hitta på nya konspirationer. Har hört den där sörjan i flera år nu.
OK, bra. "NWO" är förbjuden terminologi. Ersätts i så fall med Makterna. Eller Väst.

För övrigt har jag inte påstått att Bilderbergergruppen är en konspiration. Jag nämner blott Bassamas koppling till den, som man kan tolka hur man vill.

Något pågår i Syrien, något annat än det DN och SvD skriver. Det är min poäng.
2012-07-20, 22:05
Medlem
fernebos avatar
Regeringstruppernas motoffensiv mot de områden som rebeller har hållit i Damaskus verkar ha varit framgångsrik. Stadsdelen Midan som varit ett av rebellernas starkaste fästen ska ha intagits och rensats enligt AFP:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/slaget-om-damaskus-fortsatter
2012-07-21, 07:12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Så är det nog. MSM hyllar "Syriens Nationella Råd", Syrian National Council. Dessa är dock inte de frihetskämpar vi ska fås att tro. De är sannolikt köpta av NWO. Fria Tider återger idag en artikel i The Guardian som tar av helgonglorian från dessa: http://www.friatider.se/syriens-demokratiaktivister-var-vasterlandsk-bluffrorelse

Vidare så är en viss taleskvinna för SNC Bassama Kodani, skriver man. Hon har enligt uppgift (bild) besökt årets Bilderbergermöte i Virginia, USA. Fler sådana indicier finns i artikeln. Ingen annan svensk källa skriver något sådant.

Syrien: NWO:s sista skrik. Game over!

Underligt hur styrd svensk media är även i jämförelse med annan västerländsk media som också är styrd. Trots det så kan man i t.ex. England skriva mer fritt ibland vilket jag också tidigare har sett exempel på.
2012-07-21, 07:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Underligt hur styrd svensk media är även i jämförelse med annan västerländsk media som också är styrd. Trots det så kan man i t.ex. England skriva mer fritt ibland vilket jag också tidigare har sett exempel på.
Artikeln i Guardian är mer ett blogginlägg än en nyhetsartikel: https://www.flashback.org/sp38341177
2012-07-23, 01:27
Medlem
vos avatar
Nu har kurderna tagit kontroll over vissa omraden.
Hur kommer det sluta tror ni?
Ar det har ett bra lage for kurdena att bli sjalvstandiga?

Citat:
Syrian Kurds have begun running several towns near the Turkish border and are fighting in the city of Qamishli against Syrian troops to gain control, according to reports.

http://www.todayszaman.com/news-287348-syrian-kurds-in-control-of-towns-near-turkish-border-reports-say.html
2012-07-23, 02:44
Medlem
Shaytaniss avatar
Uttrycksförvirring tycks råda:

Presidenten är diktator, som Adolf Hitler, bödel etc.

Folket vill bli befriade, få demokrati och äntligen få leva sida vid sida sekulariserade oavsett religiös övertygelse.

Några som i andra situationer kallas illegal milis, terrorister och fundamentalister blir i detta fall rebeller och opposition.
2012-07-31, 15:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytanis
Uttrycksförvirring tycks råda:

Presidenten är diktator, som Adolf Hitler, bödel etc.

Folket vill bli befriade, få demokrati och äntligen få leva sida vid sida sekulariserade oavsett religiös övertygelse.

Några som i andra situationer kallas illegal milis, terrorister och fundamentalister blir i detta fall rebeller och opposition.

Tillåt mig att tvivla på att salafisterna vill leva i ett sekulariserat Syrien, sida vid sida med kristna och alawiter.

Jag tror inte heller att kurderna är särskilt intresserade av detta. De vill ha ett Kurdistan i stället:

Konsekvenser av självständigt PKK-Kurdistan

Ett relativt sekulariserat Syrien är ju för övrigt just vad Assadregimen står för, och en av de saker som salafisterna starkt ogillar.

Frågan är inte om det vore bra att ersätta Assadregimen med ett hypotetiskt demokratiskt styre. Demokrati är alltid bättre än diktatur.

Frågan är i stället om det går att undvika ett upptrappat inbördeskrig och ett folkmord på kristna och alawiter om Assadregimen faller.
2012-08-02, 00:36
Medlem
Reguluss avatar
Fortsatt diskussion från den andra Syrientråden

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Svar nej, det har jag från trovärdiga källor och något speciellt ”förtryck” har knappast förekommit. Syrien är ett av få länder där acceptansen för minoriteter varit mest rättvis. Du har rätt så tillvida att de blivit betydligt mer aktiva på senare år men deras missionerande har pågått sedan tjugo- trettiotalet.

Att man varit tolerant mot minoriteterna beror ju på att de är de (alawiter och kristna) som suttit vid makten alltsedan Assads kupp 1971. Att majoriteten, dvs. sunnimuslimerna, samtidigt förtryckts är väl belagt. Syrien har ju trots allt varit en diktatur under de här åren. Det finns hur många vittnesmål som helst om tortyr etc.

Till och med USA använde sig ju av de syriska torterarna vid åtminstone ett fall av ”extraordinary rendition”.
2012-08-02, 10:21
Medlem
Reguluss avatar
Jerusalem Post: USA ger hemligt stöd till rebellerna

Enligt Jerusalem Post skrev Obama under en hemlig order tidigare i år som auktoriserade CIA att stödja de syriska rebellerna:

Obama signs secret order to support Syrian rebels

Det amerikanska stödet till rebellerna inkluderar dock inte vapenleveranser. Den biten sköts i stället enligt Jerusalem Post av ”vissa USA-allierade”.
Senast redigerad av Regulus 2012-08-02 kl. 11:06.
2012-08-02, 12:41
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fortsatt diskussion från den andra Syrientråden

Att man varit tolerant mot minoriteterna beror ju på att de är de (alawiter och kristna) som suttit vid makten alltsedan Assads kupp 1971. Att majoriteten, dvs. sunnimuslimerna, samtidigt förtryckts är väl belagt. Syrien har ju trots allt varit en diktatur under de här åren. Det finns hur många vittnesmål som helst om tortyr etc.

Till och med USA använde sig ju av de syriska torterarna vid åtminstone ett fall av ”extraordinary rendition”.
Är du säker på det? Man kan alltså med din logik inte vara tolerant mot andra om man inte är i minoritet?

Nej, det är inte "väl belagt" att sunnimuslimer förtryckts. Tvärtom så har både sunnimuslimer och kristna haft poster både som ministrar och i regeringen, såväl som shi'iter, och den religiösa toleransen i ett, för att vara i arabvärlden, mycket sekulariserat Syrien är däremot väl belagt. De som blivit torterade är sannolikt wahhabiter. Om tid gives ska jag forska i det.

Det liknar väldigt mycket Libyen där Qaddafi anklagades för att vara diktator när Libyen i själva verket var en direktdemokrati. Qaddafi anklagades för att tortera sin egen befolkning men inget nämns om det wahhabitiska Cyrenaica, som efter Saudiarabien är salafismens starkaste fäste. Att de vid ett flertal tillfällen dörsökte mörda Qaddafi talar man tyst om. Det är det vanlig spelet i medias propaganda.
2012-08-02, 13:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Är du säker på det? Man kan alltså med din logik inte vara tolerant mot andra om man inte är i minoritet?

Nej, vad jag menade var att eftersom minoriteterna (alawiter och kristna) haft makten i Syrien de senaste 40 åren så är det inte så konstigt att regimen varit ”tolerant” mot minoriteterna. Konstigt vore väl annars?

Citat:
Nej, det är inte ”väl belagt” att sunnimuslimer förtryckts. Tvärtom så har både sunnimuslimer och kristna haft poster både som ministrar och i regeringen, såväl som shi'iter, och den religiösa toleransen i ett, för att vara i arabvärlden, mycket sekulariserat Syrien är däremot väl belagt. De som blivit torterade är sannolikt wahhabiter. Om tid gives ska jag forska i det.

Du har rätt i att det även suttit en del sunnimuslimer i regimen, och att Syrien varit en relativt sekulariserad stat. Problemet är att de flesta sunnimuslimer inte vill leva i en sekulariserad stat styrd av alawiter. Och alla protester har slagits ned med våld.

De fångar som USA skickade för tortyr till Syrien var sannolikt wahhabiter (eller i vart fall trodde USA det) men regimen har också fängslat och torterat journalister, lärare, oppositionspolitiker och andra som protesterat mot diktaturen, oavsett deras religiösa tillhörighet.

Citat:
Det liknar väldigt mycket Libyen där Qaddafi anklagades för att vara diktator när Libyen i själva verket var en direktdemokrati. Qaddafi anklagades för att tortera sin egen befolkning men inget nämns om det wahhabitiska Cyrenaica, som efter Saudiarabien är salafismens starkaste fäste. Att de vid ett flertal tillfällen dörsökte mörda Qaddafi talar man tyst om. Det är det vanlig spelet i medias propaganda.

Wahhabiternas inflytande i Libyen har mörkats i media, det håller jag med om. Det var först när al-Qaeda tog över revolutionen i norra Mali som folk började få upp ögonen för deras aktiviteter i norra Afrika.

Dock är det naivt att påstå att Libyen under Gaddafi var en direktdemokrati. Även där fängslades och torterades folk i drivor.
2012-08-02, 21:18
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, vad jag menade var att eftersom minoriteterna (alawiter och kristna) haft makten i Syrien de senaste 40 åren så är det inte så konstigt att regimen varit ”tolerant” mot minoriteterna. Konstigt vore väl annars?
Det var ungefär så jag menade också.
Citat:
Du har rätt i att det även suttit en del sunnimuslimer i regimen, och att Syrien varit en relativt sekulariserad stat. Problemet är att de flesta sunnimuslimer inte vill leva i en sekulariserad stat styrd av alawiter. Och alla protester har slagits ned med våld.

De fångar som USA skickade för tortyr till Syrien var sannolikt wahhabiter (eller i vart fall trodde USA det) men regimen har också fängslat och torterat journalister, lärare, oppositionspolitiker och andra som protesterat mot diktaturen, oavsett deras religiösa tillhörighet.
Du förväxlar sunnimuslimer och wahhabiter/salafister. De står mycket långt ifrån varandra i ett religiöst perspektiv och majoriteten av Syriens sunnimuslimer VILL leva i det sekulariserade Syrien de lever i nu.

Regimen? Vad menas med den termen egentligen? Jag vill nog ha något som bekräftar din utsaga innan jag köper dina påståenden.
Citat:
Wahhabiternas inflytande i Libyen har mörkats i media, det håller jag med om. Det var först när al-Qaeda tog över revolutionen i norra Mali som folk började få upp ögonen för deras aktiviteter i norra Afrika.

Dock är det naivt att påstå att Libyen under Gaddafi var en direktdemokrati. Även där fängslades och torterades folk i drivor.
Ibland undrar jag om du inte läser för mycket mainstreammedia? Kanske en och annan Hollywooddramatiserad dokumentär understundom insups också?

Libyen VAR världens enda direktdemokrati och de som torterades hade i allmänhet anknytning till Cyrenaica, mer behöver inte sägas. Qaddafi försvarade sig på det enda sätt han kunde. Hur skulle du själv ha gjort med fanatiska sekterister som knappt kan stava till namnet på sin egen gud?

http://left.ru/2011/2/shelestiuk204.phtml
Senast redigerad av BlizzardKing 2012-08-02 kl. 21:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in