2012-07-30, 20:21
Medlem
mazdarikards avatar
Läste följande artikel om Kurdiska kulturrevolutionen i Syrien:
http://www.egyptindependent.com/news/kurdish-syria-cultural-armed-revolution

Tev-Dem, en paraplyorganisation för alla kurdiska organisationer i Syrien, har snabbt flyttat fram sina positioner samtidigt som inbördeskriget eskalerar i övriga Syrien. Under senaste veckan har kurdiska styrkor har befriat "Västra Kurdistan". PYD verkar i Syrien och har band till PKK.

I denna tråden tänkte jag att vi skulle diskutera konsekvenserna av ett självständigt "Västkurdistan" (eventuellt ett PKK-Kurdistan).

Jag har även lite frågor:

Hur ställer sig kurder i KRG till att kurderna i Syrien utropar ett självständigt PKK-Kurdistan? Varför har de olika flaggor?(Den Gul-Röd-Gröna Kurdiska flaggan kan ses i artikellänken)

Vad anser kurder i Sverige och övriga Europa om en sådan stat?

Kommer Barzani stödja ett PKK-Kurdistan eller kommer han sälja ut sina kurdiska bröder för lite turkiska pengar under bordet?

Kan det bli en konflikt mellan kurderna?

Hur kommer Turkiet att agera? Turkarna har visat svaghetstecken på senare år, snack och lite verkstad, Vågar turkarna gå in i Syrien?

Hur kommer Iran att agera?

Kommer Israel stödja ett PKK-Kurdistan?
Citera
2012-07-30, 22:11
Medlem
Jag tror att det kommer bli som israel, kurderna tar över syrien och vidare mot turkiet och irak. Bra att de tar upp "kampen" nu när det är så mycket oroligheter och Assad har fullt upp med revolutionen. Turkiet kommer nog till en början inte att fokusera så mycket, om jag inte minns fel är väl turkiet med i nato och så är även ryssland och kina, det kommer bli mycket snack men lite gjort.

Spänningarna i mellanöstern är verkligen heta just nu, israel och iran, syrien och länderna som har genomgott stora förändringar till följd av den arabiska våren. Kan bli stora sammandrabbningar som leder till, i värsta fall, tredje världskriget....

Men jag tror att det blir bra om kurderna lyckas med denna möjlighet och få en stat. Det är ju trots allt över 30 miljoner kurder i världen. Om man får drömma vidare kanske befolkningen i MÖ lyckas med en arabisk "europa", helt omöjligt är det ju inte....
Citera
2012-07-30, 22:16
Medlem
RaskaOblasts avatar
Som serb är jag givetvis emot kupper,revolutioner samt secessionism.

Om det Gud förbjude skulle visa sig att Assad störtas ser jag inget 'nde i dominoeffekten.

*Syrien faller, Israel blir glada temporärt.
*Islamister blir starkare, Libanon faller in i inbördeskrig.
*Judarna inser nu vad dem gjort, stödjer återigen kristna i Libanon och sekulära krafter.
*Islamister får stort stöd och vinner.
*Fjärde intifadan påbörjas.
*Israeliskt inbördeskrig.
*Kurder i Turkiet försöker ånyo, omvärlden bryr sig inte denna gång då man insett att man tyvärr handlat fel i konflikterna i mellanöstern.
*Kurderna blir satta på plats i turkiet en gång för alltid.
*Kristna lider som alltid.
*Instabilt mellanöstern till mitt och mångas förtret, civila människors oavsett etnicitet och religion dör och våndas. Endast x antal företag och sionister ser detta som något bra.
Citera
2012-07-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaOblast
Som serb är jag givetvis emot kupper,revolutioner samt secessionism.

Om det Gud förbjude skulle visa sig att Assad störtas ser jag inget 'nde i dominoeffekten.

*Syrien faller, Israel blir glada temporärt.
*Islamister blir starkare, Libanon faller in i inbördeskrig.
*Judarna inser nu vad dem gjort, stödjer återigen kristna i Libanon och sekulära krafter.
*Islamister får stort stöd och vinner.
*Fjärde intifadan påbörjas.
*Israeliskt inbördeskrig.
*Kurder i Turkiet försöker ånyo, omvärlden bryr sig inte denna gång då man insett att man tyvärr handlat fel i konflikterna i mellanöstern.
*Kurderna blir satta på plats i turkiet en gång för alltid.
*Kristna lider som alltid.
*Instabilt mellanöstern till mitt och mångas förtret, civila människors oavsett etnicitet och religion dör och våndas. Endast x antal företag och sionister ser detta som något bra.

Så bra att du är emot secessionism. Innebär ju att folkmordsentiteten förblir inom BiH's internationellt erkända gränser.
Citera
2012-07-31, 14:37
Medlem
RaskaOblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyakovich
Så bra att du är emot secessionism. Innebär ju att folkmordsentiteten förblir inom BiH's internationellt erkända gränser.

Läs alla mina inlägg så ser du väl att jag är emot secessionism. Allt kan lösas på diplomatisk väg, ge och ta politik helt enkelt.

Bidra till tråden istället.
Citera
2012-07-31, 15:20
Medlem
Reguluss avatar
Ett PKK-istan i norra Syrien är väl det enda som skulle kunna få Turkiet att ge sig in i konflikten. De ”svaghetstecken” du talar om är sunt förnuft, dvs. att inte i onödan ge sig in i ett idiotiskt krig i Syrien. När det gället att bomba kurder har Turkiet aldrig visat några svaghetstecken, som illustreras av händelserna i norra Irak.

Annars tror jag att den främsta effekten av ett PKK-istan skulle bli en total splittring av den redan splittrade syriska oppositionen. Salafisterna skulle aldrig acceptera en kurdisk utbrytning. Resultatet skulle bli ett trepartskonflikt mellan kurder, sunni och shiamuslimer (alawiter), ungefär som i Irak.
Citera
2012-07-31, 20:04
Medlem
mazdarikards avatar
Temperaturen stiger i MÖ

Iran varnar Turkiet

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/2/8/49117/World/Region/Iran-warns-Turkey-against-military-intervention-in.aspx

Citat:
Turkey received 'very strong warnings' in the past few hours from Syrian ally Iran in case Ankara launched a military strike against Damascus, a report revealed

Citat:
"Any attack on Syrian territory will meet with a harsh response, and the Iranian-Syrian mutual defence agreement will be activated,"
Citera
2012-07-31, 20:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Temperaturen stiger i MÖ

Iran varnar Turkiet

http://english.ahram.org.eg/NewsCont...ention-in.aspx

Al-Ahram citerar al-Watan, en syrisk regimvänlig tidning. Kan alltså tolkas som pro-Assad propaganda avsedd att uppmuntra den egna sidan.

Vore mer trovärdigt om de citerade en iransk källa.
Citera
2012-08-01, 00:44
Medlem
mazdarikards avatar
Analys från stratfor:

http://www.youtube.com/watch?v=7p1V4g4pzCI

Lite Turkiska Lira under bordet och Barzani säljer ut sina kurdiska bröder på andra sidan gränsen. Money talks! Varför hjälpa sitt folk när man kan göra lätta pengar och berika sig själv?
Citera
2012-08-01, 01:39
Medlem
Blir väl som vanligt i såna nya länder där befolkningen är fattig och stendum. Bidrag, bidrag och bidrag.

Sen händer inte nått.

Sen tar 1% av befolkningen alla pengar och misären är komplett.

Dessa folk verkar ha sjukt stora problem att samarbeta med varandra för att bygga upp nått. Sjukt egoistiska folkslag.
Citera
2012-08-02, 22:02
Medlem
mazdarikards avatar
http://abcnews.go.com/International/wireStory/turkish-minister-meet-iraqi-kurds-syria-16902204#.UBrbXKMvNCo

Som väntat. Barzani tar turkiska blodspengar under bordet istället för att stötta sina kurdiska bröder.
Citera
2012-08-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
http://abcnews.go.com/International/wireStory/turkish-minister-meet-iraqi-kurds-syria-16902204#.UBrbXKMvNCo

Som väntat. Barzani tar turkiska blodspengar under bordet istället för att stötta sina kurdiska bröder.
vad kan dom göra ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in