2011-05-02, 17:37
Medlem
Madagascars avatar
Jaha, idag har bin Laden rappoirterats död och världens nästan alla ögon spinner som väntat runt den händelsen.

Jaha, vad händer i Syrien då? Tja, jag vet inte så mycket, jag har själv spunnit runt bin Laden. Men det här la jag märke till:

AJ:s reporter i Damascus twittrar:
RulaAmin Rula Amin
An all women protest in Arnous #Damascus in solidarity with #Deraa #Syria
25 minutes ago

Det är ju intressant med demonstrationer i Damaskus där det varit relativt lugnt. Men om de är intresserade av omvärldens stöd så får de bara arrangera könsneutrala demonstrationer. Det här luktar religiös eller kulturell reaktionär extremism och får utomstående att dra öronen åt sig. Inkusive mig själv.
2011-05-02, 18:37
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Det gäller f.ö. samma med libyen etc. dom som tycker det är toppen att regimer nu störtas, bör fundera över vad dom tror det blir istället.
I egypten så firade man sin "frihet" med att slå ihjäl kristna.

Värst vad bråttom många verkar ha. Jag tycker det är bra med revolutionerna, som de sett ut hittills. Det innebär dock inte att jag tror det är 1989 och järnridåns fall och att om 20 år kommer det att vara blomstrande ekonomier i Mellanöstern. Men någon gång måste den här utvecklingen börja, de håller på att ta klivet in i medvetenhetens ålder. Vilket är jävligt positivt.

Jämför hellre med 1848 i Europa.
-Hur mogna för demokrati var "vi" då? Knappt alls.
-Började samhällen blomma på ett eller ens 10 års sikt? Nä.
-Var det en viktig del i moderniseringen av västerlandet? Ja.
-Ångrar vi det som hände 1848 nu i efterhand? Absolut inte.
2011-05-02, 21:38
Medlem
Madagascars avatar
http://blogs.aljazeera.net/live/middle-east/syria-live-blog-may-2
Citat:
--Dorothy Parvaz, a 39-year-old journalist with Al Jazeera based in Doha, Qatar, and a former Press Fellow of Wolfson College, has gone missing in Syria and is currently unaccounted for. She has not been seen or heard from since arriving in Damascus on a Qatar Airlines flight on the afternoon of Friday, April 29 and we are anxious about her safety and wellbeing.--

En AJ-journalist saknas! Rula Amin har lämnat Damaskus och är tillbaka i Beirut! Så nu har inte AJ en enda journalist i Syrien. Jag känner inte till en enda utländsk journalist som rapporterar från Syrien. Någon som vet någon mediakanal har en korre på plats? Kanske Press-TV har någon...
2011-05-02, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
http://blogs.aljazeera.net/live/middle-east/syria-live-blog-may-2

En AJ-journalist saknas! Rula Amin har lämnat Damaskus och är tillbaka i Beirut! Så nu har inte AJ en enda journalist i Syrien. Jag känner inte till en enda utländsk journalist som rapporterar från Syrien. Någon som vet någon mediakanal har en korre på plats? Kanske Press-TV har någon...

Så jävla gött, bli av med avskumen från Al-Jazeera som är en av faktorerna till alla dessa revolutioner i MÖ. Dock tror jag knappast att det är sant då ingen journalist kunde rapportera ordentlig från Syrien speciellt Al Jazeera.
2011-05-03, 10:34
Medlem
guberti, en undran, vilken är din koppling till Syrien och vilken är din etnisk-religiösa tillhörighet (för du verkar ha rötter där)? Detta inte menat som någon provokation eller försök att jävlas, jag blev bara ärligt nyfiken eftersom du nog är den mest aktiva Assadanhängaren här i tråden.
2011-05-03, 11:37
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Värst vad bråttom många verkar ha. Jag tycker det är bra med revolutionerna, som de sett ut hittills. Det innebär dock inte att jag tror det är 1989 och järnridåns fall och att om 20 år kommer det att vara blomstrande ekonomier i Mellanöstern. Men någon gång måste den här utvecklingen börja, de håller på att ta klivet in i medvetenhetens ålder. Vilket är jävligt positivt.

Jämför hellre med 1848 i Europa.
-Hur mogna för demokrati var "vi" då? Knappt alls.
-Började samhällen blomma på ett eller ens 10 års sikt? Nä.
-Var det en viktig del i moderniseringen av västerlandet? Ja.
-Ångrar vi det som hände 1848 nu i efterhand? Absolut inte.

Eller också kan du ju jämföra med revolutionen i iran, många skulle nog säga att det ligger närmare till hands.
2011-05-03, 12:45
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Eller också kan du ju jämföra med revolutionen i iran, många skulle nog säga att det ligger närmare till hands.

Att de säger det kan ju bara bero på att de känner till för lite om vad som hände 1848 i Europa - eller 1979 i Iran. Jag har öht inte sett några likheter med Iran 79 än, mer än begreppet "revolution". Likheterna med 1848 är däremot så slående att man kan tro att hela året har kopierats rätt av.

http://en.wikipedia.org/wiki/Revolutions_of_1848
2011-05-03, 13:05
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Att de säger det kan ju bara bero på att de känner till för lite om vad som hände 1848 i Europa - eller 1979 i Iran. Jag har öht inte sett några likheter med Iran 79 än, mer än begreppet "revolution". Likheterna med 1848 är däremot så slående att man kan tro att hela året har kopierats rätt av.

http://en.wikipedia.org/wiki/Revolutions_of_1848

Naturligtvis hoppas man på att en eventuell revolution för något gott med sig.
2011-05-03, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amagi
guberti, en undran, vilken är din koppling till Syrien och vilken är din etnisk-religiösa tillhörighet (för du verkar ha rötter där)? Detta inte menat som någon provokation eller försök att jävlas, jag blev bara ärligt nyfiken eftersom du nog är den mest aktiva Assadanhängaren här i tråden.

1. Är inte Assadanhängare, jag har förklarat tidigare i tråden varför jag vill att han ska vara kvar och varför denna revolution i Syrien egentligen startade.

2. Är kristen och har släktingar där, men bor där själv över sommaren.
2011-05-04, 01:12
Medlem
Madagascars avatar
Jaha... Syrien har hamnat i medie- och FB-skugga. Mycket uppmärksamhet går åt till bin Laden. Jag har kollat runt något. T o m AJ har stängt sin live-blog om Syrien trots att en av deras reportrar fortfarande saknas i Syrien... just därför?

Det twittras om demonstrationer idag i Baniyas, Homs och Aleppo. Det har varit livsfarlig hela tiden i Syrien att demonstrera pga av bristen på oberoende journalister i landet. Men nu är det ännu farligare att demonstrera alternativt svårare att uppnå momentum med att demonstrera eftersom stora delar av uppmärksamheten i regionen och världen är riktade mot Usama bin Laden.

Det finns skäl att vara extra uppmärksam på händelseutvecklingen i Syrien... Har någon något matigt att rapportera om utvecklingen?
Senast redigerad av Madagascar 2011-05-04 kl. 01:24.
2011-05-04, 05:46
Medlem
Madagascars avatar
http://www.e-joussour.net/en/node/9224 (källan okänd för mig)

Uppropet skrivit av det nybildade "National Initiative för Change". Från 29/4.

Efter att ha läst det ganska pratiga dokumentet noterar jag två saker:

Man kräver inte Assads avgång.

Man lyfter fram Kurderna.
Senast redigerad av Madagascar 2011-05-04 kl. 06:06.
2011-05-06, 14:52
Medlem
Madagascars avatar
Fortfarande medie- och FB-skugga över Syrien. Idag är det fredag. Många demonstrationer igen. "Day of defiance". Återigen ser jag rapporter om könsuppdelade demonstrationer. Det rapporteras om demonstrationer även i Aleppo och Damascus.

Medialäget är verkligen uselt. AJ har en journalist fängslad sedan en vecka i Syrien. AJ rapporterar direkt från en syrienbloggare i Beirut (!). Om någon känner till en internaitonell journalist på plats, snälla dela med er.
Senast redigerad av Madagascar 2011-05-06 kl. 15:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in