2012-02-01, 01:33
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Så du menar FN kan bestämma hur och när de vill att det ska bli en militär intervention i ett land t.e.x? Handlar inte det hela om att införa demokrati? Du verkar vara ute och cyklar...

Ryssland har politiska och ekonomisk intressen i Syrien sen flera år tillbaka, det är väl självklart att man lägger in sitt veto. Sen vill man understryka och slå tillbaka mot USA och resten av världen där man visar att det inte är deras vilja som går igenom, utan nu är det den ryska björnen som sitter i förarsätet. Kina likaså.

Nu rör det sig inte om en militär intervention. Läs vad William Hague säger (min fetmarkering):

Citat:
The Arab world is now asking the United Nations Security Council to put its weight and authority behind this plan.

This is not the West telling Syria what to do.

It is not the Permanent Members of the Security Council seeking to impose their view.

This is the Arab Nations calling on the UN Security Council to help address the crisis in Syria and the threat that it poses to the stability of their region. And the Secretary-General has come here and urged them not to let the Syrian people down in their plight.

Members of the Council have often called for Arab leadership in the past, and that should be respected by all nations of the world.

Can any member of this Council today claim to be in a better position to judge how best to support peace and stability in Syria than these Arab nations themselves?

The resolution does not propose imposing change on Syria from outside, it calls for the Syrian people to be allowed to make their choices for themselves.

It does not call for military action and could not be used to authorise it. Indeed the Secretary-General has stressed that the plan of the Arab League specifically does not include any outside intervention.

It does not contain coercive measures. It is not a Chapter VII resolution.

It should, in our view, put the leaders of Syria on notice that measures will be considered by this Council if there is not an immediate end to the violence and if the Arab League plan continues to be ignored.

http://www.fco.gov.uk/en/news/latest-news/?view=PressS&id=723727582

Är det inte viktigare att fokusera på vad som kommer hjälpa syrierna eller anser du verkligen att det är viktigare med kukskrytanden?

Det är fortfarande USA och EU som är i förarsätet och inte "den ryska björnen" och Kina. Detta kan du se genom att kolla deras ekonomi, militära budget m.m.

Edit: ser du uppdaterade ditt inlägg och utökade ditt svar:

Citat:
Det finns två saker att ta hänsyn till.

1. Jag kommer stå här och ljuga när jag säger att det inte finns som du kallar förfinat kallar "armed terrorist gangs"

2. Det finns inte "terrorist gangs" och detta är bara påhitt från regimen i Syrien.

Såhär ligger det till; Människor som kallar sig "Free Syria" och som är regimkritier har smugglat in vapen från bl.a Libanon, Jordanien m.m det kan man inte blunda för. Sen så sätter regimen upp scener med folk där de dikterar människor att gå ut i media och säga att de tillhör "terroristerna". Jag har inte sagt och kommer aldrig säga att regimen i Syrien är bra, det finns ingen styre i hela MÖ som är bra. Eftersom Syrien gränsar till många länder har flertal människor tagit tillfälet i akt att smuggla in vapen, det går inte att förbise detta. Man slår och dödar oskyldiga människor, häxjakt på minoriteter och massa annat avsky. Ska man demonstrera (vare sig det är i Sverige, Togo eller Syrien) så använder man sig inte utav våld. Det är svårt att påstå att det som sker i Syrien idag är "fridfulla demonstranter"(som media fint vill uttrycka sig) (fridfulla demonstranter skjuter inte mot militären och militären ska inte skjuta mot demonstranter det är uppenbart), har det dock kommit till en gräns där rebeller har tagit över flera stadsdelar och tror att de har besittning och makt så har militären all rätt att använda våld. Det spelar ingen roll vilket land det gäller, utan varenda land skulle ha precis gjort likadant (läs: upplopperna i Storbrittanien, Wall Street i NY) är det OK att utföra våld mot demonstraner utan att FN vidtar åtgärder eller finns det regler som säger att X antal person ska dö för att vi ska ingripa? Det är absurt och motsägelsefullt.

Wow, nu visade du verkligen tiden jag lagt ner på dig istället för att kolla NHL var helt och hållet meningslös...

Jo, majoriteten av de som demonstrerar gör det fredsfullt. Det är endast en liten grupp som använder våldsmetoder.

Dina exempel om Storbritannien och New York är usla. När menar du att militären och polisen där skulle använt liknande metoder som används i Syrien? Har tusentals mördats i NY eller Storbritannien? Förekommer tortyr i större skala? Har du sett stridsvagnar och andra fordon användas?

Fy fan, du är så dum att jag är tveksam om jag ens kommer svara dig i fortsättningen. Du är den äckligaste typen av "människan" eftersom att du försvarar en regim (även om du försöker låtsas som om du gör det) och likställer protester i USA och Storbritannien med Assad-regimens våld mot syrier.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-02-01 kl. 01:51.
2012-02-01, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Nu rör det sig inte om en militär intervention. Läs vad William Hague säger (min fetmarkering):

Är det inte viktigare att fokusera på vad som kommer hjälpa syrierna eller anser du verkligen att det är viktigare med kukskrytanden?

Det är fortfarande USA och EU som är i förarsätet och inte "den ryska björnen" och Kina. Detta kan du se genom att kolla deras ekonomi, militära budget m.m.

Hehe min vän, om du säger att USA och EU är i förarsätet så är du helt pantad, EU och USA står med byxorna nere efter ekonmiska kriserna de senaste åren. Visst USA är fortfarande militärt starka men frågan är; hur länge är det kvar i spelet? Bara en tidsfråga. EU ska vi inte ens tala om.

Citat:
The resolution does not propose imposing change on Syria from outside, it calls for the Syrian people to be allowed to make their choices for themselves.

It does not call for military action and could not be used to authorise it. Indeed the Secretary-General has stressed that the plan of the Arab League specifically does not include any outside intervention.

It does not contain coercive measures. It is not a Chapter VII resolution.

It should, in our view, put the leaders of Syria on notice that measures will be considered by this Council if there is not an immediate end to the violence and if the Arab League plan continues to be ignored.

Vem är dessa "Syrian people" för jag ponerar att du vet vem som ska ta över om Assad avgår? Finns nämligen ingen annan än Muslimska brödrarskapet. Vill du se hur de har det idag så kan du dra till Egypten och kika. Var inte sålänge sedan de demonstrerade i Kairo igen. En sak som européer och alla bör veta att araber (eller muslimer) kan aldrig bestämma sig. Avgår Assad så kommer det bli samma visa med den som tar över (förslagvist MB).

-----

En fråga till dig; Vad anser du om de ekonomiska sanktionera som införs av EU och FN? Inser du att det drabbar folket och inte ledarna? Inser du att om man fortsätter införa (späder på) fler ekonomiska sanktioner så behövs knappast någon miltärt intervention eftersom det per automatik kommer bli innebördskrig, och det är vad FN och EU är ute efter, eller?

Förstår du att människor har knappt pengar kvar att leva för eftersom jobbet inte fungerar (mat har blivit dyrare, kläder, bensin allt möjligt) pga sanktionerna? Har FN och EU tagit hänsyn till folket när de infört sanktionerna? Om svaret är JA, så vill jag gärna se det.
Senast redigerad av optimus.prime 2012-02-01 kl. 01:49.
2012-02-01, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337

Edit: ser du uppdaterade ditt inlägg och utökade ditt svar:

Wow, nu visade du verkligen tiden jag lagt ner på dig istället för att kolla NHL var helt och hållet meningslös...

Jo, majoriteten av de som demonstrerar gör det fredsfullt. Det är endast en liten grupp som använder våldsmetoder.

Dina exempel om Storbritannien och New York är usla. När menar du att militären och polisen där skulle använt liknande metoder som används i Syrien? Har tusentals mördats i NY eller Storbritannien? Förekommer tortyr i större skala? Har du sett stridsvagnar och andra fordon användas?

Fy fan, du är så dum att jag är tveksam om jag ens kommer svara dig i fortsättningen. Du är den äckligaste typen av "människan" eftersom att du försvarar en regim (även om du försöker låtsas som om du gör det) och likställer protester i USA och Storbritannien med Assad-regimens våld mot syrier.

Där är du igen, du visar brist på kompetens. "Jo, majoriteten av de som demonstrerar gör det fredsfullt" det är inte jag som är menigslös utan du, jag tror inte jag behöver förklara vidare detta, det citatet räcker nog som förklaring. Ska du komma med påstående och påhopp så kan du lika gärna hamna på min ignore-lista.

"Dina exempel om Storbritannien och New York är usla. När menar du att militären och polisen där skulle använt liknande metoder som används i Syrien? Har tusentals mördats i NY eller Storbritannien? Förekommer tortyr i större skala? Har du sett stridsvagnar och andra fordon användas?"

Jaså tycker du det? Behöver man ha stridsvagnar och tortyr för att kunna vidta åtgärder? Så misshandel, tårgas och allt annat som sker i Wall street är tillåtet? mhm okej.

"Fy fan, du är så dum att jag är tveksam om jag ens kommer svara dig i fortsättningen. Du är den äckligaste typen av "människan" eftersom att du försvarar en regim (även om du försöker låtsas som om du gör det) och likställer protester i USA och Storbritannien med Assad-regimens våld mot syrier."

Visst jag är dum och du är den smarte här, du är den som har full kunskap om området, är påläst. Det var inte det svar du förväntade dig? Nej precis, jag brukar alltid tänka på det citat när jag diskuterar med inkompetenta idioter som dig "Ge dig aldrig in i en diskussion med en fullkomlig idiot, personen ifråga drar obönhörligen ner dig till sin nivå och vinner på större erfarenhet."

När du växer upp och kan ta diskussioner som vuxna så är du välkommen, annars så får du krypa tillbaka till din säng eftersom klocka är sen och du har tydligen mycket kvar att lära dig.

därmed basta.

Förresten kan du sluta skriva, du ligger på min ignore-lista. När du tar ur tummen ur röven, växer upp och inser fakta så kan vi diskutera. Tills dess så kan du framföra dina åsiker på samhälls-ektionen som du har imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Judith-
Väldigt bra skrivet.

Nej verkligen inte, jag hoppas på att de ska få sin frihet som dem så modigt protesterar för och inget annat.

Frihet är inget du förespråkar med tanke på din avatar va ?

Och du tror om han störtas så kommer folket få frihet? ....

På fullaste allvar?

Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag håller inte med om att det är de islamistiska krafterna som drivit den arabiska våren. I exempelvis Egypten så var Muslimska Brödraskapet sena att hoppa på tåget.

Däremot är det helt klart islamisterna som kommit att dra mest nytta av revolutionerna. Ett fritt val i Syrien skulle förmodligen utlöpa ungefär som i Egypten och Tunisien.

"tillfälet i akt" så skulle man kunna beskriva det om de inte hade jobbat i skyumdan, eller det är det som de vill att du och resten av världen ska tro.

Citat:
Ursprungligen postat av glocc44
Verkligen ett pest eller kolera scenario:

Folket i Syrien har valt att göra sig av med Assad. Men om han försvinner löper de kristna risk att bli förföljda. Hela revolutionsscenariot är krångligare än vad man tror :/.

Det är tyvärr sanningen och så det ligger till, och som du själv beskriver det, pest eller kolera. Nu gäller det inte bara kristna utan alla minoriteter i landet. Och vem är det som ska garantera minoriteternas säkerhet, jag ponerar att FN/EU ska göra det, eller är de fullt upptagna med att pumpa ur oljan i Libyen?
Senast redigerad av optimus.prime 2012-02-01 kl. 02:09.
2012-02-01, 02:06
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Hehe min vän, om du säger att USA och EU är i förarsätet så är du helt pantad, EU och USA står med byxorna nere efter ekonmiska kriserna de senaste åren. Visst USA är fortfarande militärt starka men frågan är; hur länge är det kvar i spelet? Bara en tidsfråga. EU ska vi inte ens tala om.

Jag vill börja med att klargöra att jag inte är och aldrig kommer vara din "vän". Förstår du det, käre regimälskare?

Trots de ekonomiska kriserna (som även påverkat Ryssland och Kina) är EU och USA fortfarande de två mäktigaste parterna i världen med störst ekonomi och mäktigast militär. Kolla bara följande tabell så ser du att skillnaden är stor: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28nominal%29.

Citat:
Vem är dessa "Syrian people" för jag ponerar att du vet vem som ska ta över om Assad avgår? Finns nämligen ingen annan än Muslimska brödrarskapet. Vill du se hur de har det idag så kan du dra till Egypten och kika. Var inte sålänge sedan de demonstrerade i Kairo igen. En sak som européer och alla bör veta att araber (eller muslimer) kan aldrig bestämma sig. Avgår Assad så kommer det bli samma visa med den som tar över (förslagvist MB).

-----

Man kan överföra makten temporärt till militären. Oavsett vad man tycker om detta måste våldet upphöra omedelbart.

Citat:
En fråga till dig; Vad anser du om de ekonomiska sanktionera som införs av EU och FN? Inser du att det drabbar folket och inte ledarna? Inser du att om man fortsätter införa (späder på) fler ekonomiska sanktioner så behövs knappast någon miltärt intervention eftersom det per automatik kommer bli innebördskrig, och det är vad FN och EU är ute efter, eller?

Förstår du att människor har knappt pengar kvar att leva för eftersom jobbet inte fungerar (mat har blivit dyrare, kläder, bensin allt möjligt) pga sanktionerna? Har FN och EU tagit hänsyn till folket när de infört sanktionerna? Om svaret är JA, så vill jag gärna se det.

Jag är mot vissa sanktioner, så som de kraftiga sanktionerna mot Iran och USA:s sanktioner mot Kuba. De som riktats mot Syrien anser jag vara fullt legitima, även om de påverkar civila syrier till viss del. Givetvis har FN och EU tagit hänsyn till folket. Hade t.ex. USA velat införa kraftiga sanktionerna hade de t.ex. hur lätt som helst kunnat införa en marinblockad runt Syrien samt ett flygförbudszon.

Citat:
Där är du igen, du visar brist på kompetens. "Jo, majoriteten av de som demonstrerar gör det fredsfullt" det är inte jag som är menigslös utan du, jag tror inte jag behöver förklara vidare detta, det citatet räcker nog som förklaring. Ska du komma med påstående och påhopp så kan du lika gärna hamna på min ignore-lista.

"Dina exempel om Storbritannien och New York är usla. När menar du att militären och polisen där skulle använt liknande metoder som används i Syrien? Har tusentals mördats i NY eller Storbritannien? Förekommer tortyr i större skala? Har du sett stridsvagnar och andra fordon användas?"

Jaså tycker du det? Behöver man ha stridsvagnar och tortyr för att kunna vidta åtgärder? Så misshandel, tårgas och allt annat som sker i Wall street är tillåtet? mhm okej.

"Fy fan, du är så dum att jag är tveksam om jag ens kommer svara dig i fortsättningen. Du är den äckligaste typen av "människan" eftersom att du försvarar en regim (även om du försöker låtsas som om du gör det) och likställer protester i USA och Storbritannien med Assad-regimens våld mot syrier."

Visst jag är dum och du är den smarte här, du är den som har full kunskap om området, är påläst. Det var inte det svar du förväntade dig? Nej precis, jag brukar alltid tänka på det citat när jag diskuterar med inkompetenta idioter som dig "Ge dig aldrig in i en diskussion med en fullkomlig idiot, personen ifråga drar obönhörligen ner dig till sin nivå och vinner på större erfarenhet."

När du växer upp och kan ta diskussioner som vuxna så är du välkommen, annars så får du krypa tillbaka till din säng eftersom klocka är sen och du har tydligen mycket kvar att lära dig.

därmed basta.

Occupy Wall Street-protesterna i NY (som även spridit sig till hela USA) går knappast att jämföra med situationen i Syrien. Det har förekommit icke-sanktionerad polisvåld till viss del men såna typer av händelser utreds av myndigheterna. USA har inte som mål att kväva protesterna och journalister är välkomna in till landet. Vilket knappast kan sägas om Syrien.

Jag ger dig en chans att hitta en enda människorättsorganisation som drar minsta lilla koppling mellan situationen i Syrien och t.ex. OWS-protesterna.

Klockan må vara sen men jag kommer vara uppe i ett par timmar till för att kolla NHL och NBA.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-02-01 kl. 02:12.
2012-02-01, 11:45
Medlem
gavlips avatar
Jag hoppas de sionist-sponsrade upproriska banditerna får ordentligt med smisk.
2012-02-01, 18:18
Medlem
Gosmysarns avatar
Två intressanta artiklar angående Syrien:

http://www.voltairenet.org/What-Is-Really-Going-On-In-Syria
http://www.voltairenet.org/Presidency-of-Arab-League-seeks-to

(...sen vet jag inte hur pålitliga Voltaire Network är i sin rapportering, men om man jämför med DN, Aftonbladet, CNN, CBS, FOX, Washington Post osvosvosvosv är nog Voltaire källan av visdom)
2012-02-01, 18:47
Bannlyst
Någon som vet vart man kan läsa om beslutet att inte ta in den sudanesiske observatörsledaren till säkerhetsrådets möte igår som Ryssland frågade efter? Kan det vara på grund av hans tidigare uttalanden om Syrien som Arabförbundet inte gillade eller finns det andra regler om vilka som får vara närvarande vid sådana möten?
2012-02-01, 19:10
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/qatar---med-ett-finger-i-varje-spel

Citat:
Qatar - med ett finger i varje spel

Arabvärlden är skakad i grunden. Folket står i centrum, men i kulisserna lurar en aktör som trots sin ringa storlek utövar ett stort inflytande. Möt Qatar - en stenrik knatte som boxas långt över sin viktklass.

Rekommenderar er att läsa den här artikeln, den är riktig bra. Frågan är vad kommer hända med Qatar när oljan sinar? Kommer USA fortfarande vara den skyddande ängeln? Nu tror Qatar och hamad att han är prinsen över hela MÖ, inte bara Qatar.
2012-02-01, 20:26
Medlem
Citat:
http://www.dn.se/ekonomi/qatar---med-ett-finger-i-varje-spel

Rekommenderar er att läsa den här artikeln, den är riktig bra. Frågan är vad kommer hända med Qatar när oljan sinar? Kommer USA fortfarande vara den skyddande ängeln? Nu tror Qatar och hamad att han är prinsen över hela MÖ, inte bara Qatar.

Han som störtat sin far,han måste den mest demokratiske ledaren i mellanöstern.
2012-02-04, 19:02
Medlem
Citat:
Samtidigt som dödandet av människor fortsätter i Syrien kunde FN:s säkerhetsråd inte enas om ett fördömande av våldet. Minst 300 människor uppges ha dödats i Homs natten till lördagen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-rostar-om-syrisk-resolution

Mycket skönt att det inte blir någon Libyen-scenario all over again. Dags för Assad att ta tag i hårdhandskarna nu och rensa all slödder. Free Syria army som supportas av Hamad och USA, får tillgång av vapen och dylikt kräver flera tusen människors liv. Nu måste man gå in 100% i Homs för att stoppa dessa imbecilla jävlarna.

Citat:
Den ryske politiske analytikern Sergej Markov jämförde i en intervju med Sky News de beslut som nu tas med dem som togs av samma länder när det gällde massförstörelsevapen i Irak, vapen som aldrig fanns:

– Hade resolutionen gått igenom hade det lett till krig i regionen med höjda oljepriser, sa en mycket konspiratorisk Markov som flera gånger upprepade att han såg Saudiarabiens hand bakom resolutionen.

Citat:
Det ursprungliga förslaget till resolution innehöll bland annat en skrivning som omfattar en plan som Arabförbundet har för Syrien. Den sa att Syriens ledare Assad ska överlämna makten till en ställföreträdare som i sin tur ska se till så att en övergång till ett nytt styre genomförs.

Håller med fullt ut med Markov. Denna förslag är från arabförundet och Qatar som tror sig ha en bestämande roll över hela MÖ.
Senast redigerad av optimus.prime 2012-02-04 kl. 19:07.
2012-02-05, 04:52
Medlem
Judith-s avatar
[quote=optimus.prime]

Citat:

På fullaste allvar?

Det är jag inte så säker på nej! Men på fullaste allvar så tror jag risken är bra mycket större utan Bashar al-Assad!!
2012-02-05, 14:21
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judith-
Citat:

På fullaste allvar?

Det är jag inte så säker på nej! Men på fullaste allvar så tror jag risken är bra mycket större utan Bashar al-Assad!!

Efter Bashars diktatur kommer en annan form av förtryck..who gives a f.... hellre Basharistisk förtryck än okänt sådan och som jag skrev tidigare vid flera tillfälle förtrycker nuvarande regim även farliga islamistiska element vilket stämmer bra med den demokratiska världen fö. Västvärlden har dragit för snabba slutsatser tidigare gällande den arabiska våren och deras s.k demokratiska processen. Jag hoppas att man med hänsyn till det som sker i tex Egypten avdramatiserar det hela och låter araberna äta upp sig själva tills de är klara med vad de vill ha själva. Vill de bibehålla nuvarande samhällsstruktur där kvinnor likställs med åsnor och systematiskt utnyttjas dito barnen..och en minoritet/Klan...eller en s.k Hamula styr landet, får det vara ..

mvh
Giladi

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in