2012-08-02, 22:58
Medlem
Jag anser att den bild som målats upp om orsakerna till missnöjet i Syrien är väldigt förenklad. Det handlar inte så mycket om religion som vissa vill göra gällande. Roten till missnöjet är ett ekonomiskt system där korruption och nepotism gått överstyr. Asad är en svag diktator som tvingats kompromissa för mycket med sina kusiner och andra nära makten, så enkelt är det!

(förutom problemen med ett militärt starkt Iran)
Senast redigerad av TheYesMan 2012-08-02 kl. 23:10.
2012-08-03, 13:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Du förväxlar sunnimuslimer och wahhabiter/salafister. De står mycket långt ifrån varandra i ett religiöst perspektiv och majoriteten av Syriens sunnimuslimer VILL leva i det sekulariserade Syrien de lever i nu.

Nej, jag förväxlar inte de två. Jag har i tidigare inlägg just poängterat att de sunnimuslimer som gjort uppror i Hama flera gånger inte var salafister. Varför tror du att dessa och andra sunnimuslimer gång på gång gjort uppror om de som du påstår är nöjda med regimen?

Citat:
Regimen? Vad menas med den termen egentligen? Jag vill nog ha något som bekräftar din utsaga innan jag köper dina påståenden.

Om det är bevis för att Assad torterar och mördar fångar som du vill ha, så finns de i överflöd. Både Amnesty och Human Rights Watch har rapporterat om det:

Syria: New report finds systemic and widespread torture and ill-treatment in detention

Syria: Inmate Describes Fatal Assault on Prisoners

Till och med USA har ju använt sig av Assads ”tjänster”. Som ett konkret exempel kan vi ta Maher Arar, en kanadensisk medborgare som USA skickade för tortyr till Syrien:

Maher Arar

Citat:
Libyen VAR världens enda direktdemokrati och de som torterades hade i allmänhet anknytning till Cyrenaica, mer behöver inte sägas. Qaddafi försvarade sig på det enda sätt han kunde. Hur skulle du själv ha gjort med fanatiska sekterister som knappt kan stava till namnet på sin egen gud?

Då är vi alltså överens om att även Gaddafi torterade folk. I rest my case.
2012-08-03, 14:07
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, jag förväxlar inte de två. Jag har i tidigare inlägg just poängterat att de sunnimuslimer som gjort uppror i Hama flera gånger inte var salafister. Varför tror du att dessa och andra sunnimuslimer gång på gång gjort uppror om de som du påstår är nöjda med regimen?
Därför att de inte är sunnimuslimer i bemärkelsen sunni. De är wahhabiter. Naturligtvis kan det finnas enstaka sunnis, liksom kristna eller shi’iter, men det är inte det diskussionen handlar om. Majoriteten är salafister och du är felinformerad.
Citat:
Om det är bevis för att Assad torterar och mördar fångar som du vill ha, så finns de i överflöd. Både Amnesty och Human Rights Watch har rapporterat om det:

Syria: New report finds systemic and widespread torture and ill-treatment in detention

Syria: Inmate Describes Fatal Assault on Prisoners

Till och med USA har ju använt sig av Assads ”tjänster”. Som ett konkret exempel kan vi ta Maher Arar, en kanadensisk medborgare som USA skickade för tortyr till Syrien:

Maher Arar
Då kommer vi återigen in på det där med källkritik (igen!). Varför sväljer du Amnestys och HRWs uppgifter utan att blinka samtidigt som du ifrågasätter nästan allt som ruskar om din världsbild? Är Wikipedia en bra källa i den här frågan tycker du?

http://www.amnesty.org/sites/impact.amnesty.org/files/PUBLIC/mde240592011eng.pdf
http://www.mathaba.net/news/?x=629113?rss
http://blogs.alternet.org/aionessence/2010/09/25/incubator-babies-%E2%80%9Cstonings%E2%80%9D-amnesty-internationals-dirty-propaganda-war/
http://counterpsyops.com/tag/zionist-controlled-amnesty/
http://libyanfreepress.wordpress.com/2011/10/03/human-rights-watch-another-zionist-tool/
Citat:
Då är vi alltså överens om att även Gaddafi torterade folk. I rest my case.
Folk? Kallar du sekterister som dödar oskyldiga barn och kvinnor samtidigt som de skriker ”Allahuakbar” för folk? Har inte ett statsöverhuvud rätt att försvara sig mot dylika hulliganer?

Ja, jag tror att du behöver en ”rest”. Du visar ju med all önskvärd tydlighet att du är fullproppad med zionist-imperialistisk propaganda!
2012-08-03, 15:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Därför att de inte är sunnimuslimer i bemärkelsen sunni. De är wahhabiter. Naturligtvis kan det finnas enstaka sunnis, liksom kristna eller shi’iter, men det är inte det diskussionen handlar om. Majoriteten är salafister och du är felinformerad.

Hur ska du ha det egentligen? Du velar ju hit och dit. Först var alla syriska sunnimuslimer ”riktiga” sunnis och jättenöjda med regimen. Sedan, när jag frågar varför de i så fall flera gånger gjort uppror, så är de plötsligt ”wahhabiter” hela bunten.

Citat:
Då kommer vi återigen in på det där med källkritik (igen!). Varför sväljer du Amnestys och HRWs uppgifter utan att blinka samtidigt som du ifrågasätter nästan allt som ruskar om din världsbild? Är Wikipedia en bra källa i den här frågan tycker du?

Så när Amnesty och HRW kritiserar Israels bombningar i Gaza och övergrepp mot palestinier så är det också ”zionist-imperialistisk propaganda”? Inser du inte att du målar in dig i ett hörn när du vägrar tro på några källor som inte stöder dina teorier?

Amnestylänken du själv gav handlar för övrigt om hur Assadregimen torterar patienter och sjuksköterskor, alltså precis den typ av övergrepp som du förnekar:

http://www.amnesty.org/sites/impact....0592011eng.pdf

Antingen har du inte läst dina egna länkar eller också är du totalt förvirrad.

Vad gäller Wikipedia, så är den ofta en förträfflig källa, framför allt om man vill ha bra referenser. Jag länkade till Wikipediaartikeln om Maher Arar just därför att det finns mängder av referenser för den som vill läsa vidare.

Citat:
Folk? Kallar du sekterister som dödar oskyldiga barn och kvinnor samtidigt som de skriker ”Allahuakbar” för folk? Har inte ett statsöverhuvud rätt att försvara sig mot dylika hulliganer?

Jag anser att även terrorister är människor, ja, och jag är kategorisk motståndare till tortyr och andra rättsövergrepp. En uppenbar ideologisk skillnad mellan oss två.
2012-08-03, 16:18
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Hur ska du ha det egentligen? Du velar ju hit och dit. Först var alla syriska sunnimuslimer ”riktiga” sunnis och jättenöjda med regimen. Sedan, när jag frågar varför de i så fall flera gånger gjort uppror, så är de plötsligt ”wahhabiter” hela bunten.
Det hela är mycket enkelt. Du torgför inte dina egna tankar och kunskaper utan vidarebefordrar de uppgifter du läst i media utan att tänka djupare. Det är i alla fall den slutsats jag drar av dina poster. Dessutom ljuger du när du påstår att jag sagt de är ”wahhabiter hela bunten”. Inte speciellt hedervärt.

Det finns naturligtvis muslimer som anser sig tillhöra någon av de sunnitiska skolorna utan att för den skulle vara wahhabiter, jag känner flera stycken personligen. Men de som deltar i den väpnade oppositionen är i de flesta fall wahhabiter, ja. Dessutom sällan lokala syrier utan ditresta från Libyen, Saudiarabien, Tjetjenien och Qatar bl.a.
Citat:
Så när Amnesty och HRW kritiserar Israels bombningar i Gaza och övergrepp mot palestinier så är det också ”zionist-imperialistisk propaganda”? Inser du inte att du målar in dig i ett hörn när du vägrar tro på några källor som inte stöder dina teorier?

Amnestylänken du själv gav handlar för övrigt om hur Assadregimen torterar patienter och sjuksköterskor, alltså precis den typ av övergrepp som du förnekar:

http://www.amnesty.org/sites/impact....0592011eng.pdf

Antingen har du inte läst dina egna länkar eller också är du totalt förvirrad.

Vad gäller Wikipedia, så är den ofta en förträfflig källa, framför allt om man vill ha bra referenser. Jag länkade till Wikipediaartikeln om Maher Arar just därför att det finns mängder av referenser för den som vill läsa vidare.
Var har jag skrivit att jag vägrar tro på allt HRW eller Amnesty skriver? Naturligtvis finns det både sanning och bra delar av dessa organisationer. Skillnaden mellan dig och mig är att jag sållar agnarna från vetet, därför att jag har kunskapen, vilken du lider stor brist på. Jag gav dig länken till en Amnestyartikel för att påvisa just organisationens partiskhet och som i de följande länkarna bekräftas. Informationen du fått ta del av pekar entydigt på att de bägge ”människorättsorganisationerna” inte alls är till för att hjälpa dem, utan finansieras och verkar efter maktelitens agenda. Wikipedia kan också understundom vara bra. Men även där får man ställa sig skeptisk emellanåt.
Citat:
Jag anser att även terrorister är människor, ja, och jag är kategorisk motståndare till tortyr och andra rättsövergrepp. En uppenbar ideologisk skillnad mellan oss två.
Jag vågar påstå att du aldrig mött eller talat med en riktig fanatiker. Det har inget med ideologi att göra. Att de är människor ur en rent fysisk synvinkel behöver vi inte diskutera, men jag undrar om du hade haft samma uppfattning om din familj blivit lemlästade av ett gäng fanatiker som vrålar ”Allahuakbar” när de skär halsen av din syster?

Titta gärna på grafiken i länken här. Vilka länder fokuserar Amnesty på?

http://counterpsyops.com/tag/zionist-controlled-amnesty/
2012-08-03, 18:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det hela är mycket enkelt. Du torgför inte dina egna tankar och kunskaper utan vidarebefordrar de uppgifter du läst i media utan att tänka djupare. Det är i alla fall den slutsats jag drar av dina poster. Dessutom ljuger du när du påstår att jag sagt de är ”wahhabiter hela bunten”. Inte speciellt hedervärt.

Det du skrev ordagrant var:

”Därför att de inte är sunnimuslimer i bemärkelsen sunni. De är wahhabiter. Naturligtvis kan det finnas enstaka sunnis, liksom kristna eller shi’iter, men det är inte det diskussionen handlar om.”

Ett bättre ordval från min sida hade varit: ”wahhabiter hela bunten med enstaka undantag”, det inser jag efter att ha läst din text igen.

Citat:
Det finns naturligtvis muslimer som anser sig tillhöra någon av de sunnitiska skolorna utan att för den skulle vara wahhabiter, jag känner flera stycken personligen. Men de som deltar i den väpnade oppositionen är i de flesta fall wahhabiter, ja. Dessutom sällan lokala syrier utan ditresta från Libyen, Saudiarabien, Tjetjenien och Qatar bl.a.

Heh, det här är en diskussion som jag fått föra åt båda hållen i den här tråden. En del anser att det bara är lokala syrier andra hävdar som du att det mest är tillresta wahhabiter.

Min bedömning är att det är en blandning, men att lokala syrier trots allt är i majoritet. Jag har också svårt att se hur ett så pass långvarigt uppror skulle kunna rulla på utan en stark lokal förankring.

Citat:
Var har jag skrivit att jag vägrar tro på allt HRW eller Amnesty skriver? Naturligtvis finns det både sanning och bra delar av dessa organisationer. Skillnaden mellan dig och mig är att jag sållar agnarna från vetet, därför att jag har kunskapen, vilken du lider stor brist på. Jag gav dig länken till en Amnestyartikel för att påvisa just organisationens partiskhet och som i de följande länkarna bekräftas. Informationen du fått ta del av pekar entydigt på att de bägge ”människorättsorganisationerna” inte alls är till för att hjälpa dem, utan finansieras och verkar efter maktelitens agenda. Wikipedia kan också understundom vara bra. Men även där får man ställa sig skeptisk emellanåt.

Jag tolkade ditt inlägg som att du inte trodde alls på Amnesty och HRW, men om du har en mer nyanserad bild kanske du kan kommentera de två rapporter om tortyr och mord i Syrien som jag länkade till. Tror du på dem, och om inte, vad ser du för felaktigheter?

Citat:
Jag vågar påstå att du aldrig mött eller talat med en riktig fanatiker. Det har inget med ideologi att göra. Att de är människor ur en rent fysisk synvinkel behöver vi inte diskutera, men jag undrar om du hade haft samma uppfattning om din familj blivit lemlästade av ett gäng fanatiker som vrålar ”Allahuakbar” när de skär halsen av din syster?

Jag hoppas att jag i så fall skulle reagera som drabbade norrmän gjorde efter Breivikmassakern, alltså med sorg och vrede men inte med besinningslöst raseri och krav på lynchjustis.
2012-08-03, 19:37
Medlem
När det gäller Amnesty har dem i stort sett samma åsikt som USA i denna konflikt, alltså ensidig kritik. Libyen är ett annat exempel.

Tex kräver amnesty stopp av vapen till Syriska staten och att Internationella brottsdomstolen ska undersöka den syriska staten.
Ok inte konstigt, men det blir konstigare då amnesty alltså inte kräver något stopp av vapen rebellerna och det kräver heller inte att Internationella brottsdomstolen ska undersöka rebellerna. Amnesty har i stort sett inte kritiserat rebellerna överhuvudtaget. Det behöver dem inte göra men då ska dem inte kalla sig objektiva.

Citat:
The organization reiterates its long-standing calls for the Security Council to refer the situation in Syria to the Prosecutor of the International Criminal Court (ICC), and to impose an arms embargo on Syria with the aim of stopping the flow of weapons to the Syrian government.

Syria: From all-out repression to armed conflict in Aleppo
www.amnesty.org/en/news/syria-all-out-repression-armed-conflict-aleppo-2012-08-01

Mer intressant och lite OT är att Amnestys "executive director" i USA är Susanne Nossel som är vän med Hillary Clinton, var assistent till neocon Robert Holbrooke dessutom är hon "liberal internationalist", alltså en som anser att USA, Nato ska intervenera i länder (även militärt) och i praktiken ska skapa USA/västvänliga stater.

Hillary Clinton aide at the helm of Amnesty
www.voltairenet.org/Hillary-Clinton-aide-at-the-helm
2012-08-03, 19:43
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Mer intressant och lite OT är att Amnestys "executive director" i USA är Susanne Nossel som är vän med Hillary Clinton, var assistent till neocon Robert Holbrooke dessutom är hon "liberal internationalist", alltså en som anser att USA, Nato ska intervenera i länder (även militärt) och i praktiken ska skapa USA/västvänliga stater.

Hillary Clinton aide at the helm of Amnesty
www.voltairenet.org/Hillary-Clinton-aide-at-the-helm
Och som är judinna som grädde på moset.

“Looking back to what first sparked my own interest in human rights issues, it has everything to do growing up as an American Jew,”

http://www.jbi-humanrights.org/jacob-blaustein-institute/2012/01/suzanne-nossel-on-un-human-rights-council-at-jbi-meeting.html
2012-08-03, 20:44
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Det du skrev ordagrant var:

”Därför att de inte är sunnimuslimer i bemärkelsen sunni. De är wahhabiter. Naturligtvis kan det finnas enstaka sunnis, liksom kristna eller shi’iter, men det är inte det diskussionen handlar om.”

Ett bättre ordval från min sida hade varit: ”wahhabiter hela bunten med enstaka undantag”, det inser jag efter att ha läst din text igen.
Det blir enklare om jag skriver mina texter och du skriver dina. Är det problem med läsförståelsen så frågar vi vänligt om det vi inte förstår. OK?
Citat:
Heh, det här är en diskussion som jag fått föra åt båda hållen i den här tråden. En del anser att det bara är lokala syrier andra hävdar som du att det mest är tillresta wahhabiter.

Min bedömning är att det är en blandning, men att lokala syrier trots allt är i majoritet. Jag har också svårt att se hur ett så pass långvarigt uppror skulle kunna rulla på utan en stark lokal förankring.
Jag har redovisat information från flera håll och kanter som belyser det faktum att överväldigande många, sannolikt majoriteten, är ditresta. Ja, det är mycket du ”verkar ha svårt att se". Den här artikeln fanns länkad till på en av de sidor jag hänvisade till:
Citat:
Of course, as reported below, the "Free Syrian Army" is led not by Syrians, but by NATO-backed Libyan militants from the US State Department-listed terrorist organization, the Libyan Islamic Fighting Group.
http://landdestroyer.blogspot.se/2012/03/syrian-rebels-are-foreign-backed.html
Citat:
Jag tolkade ditt inlägg som att du inte trodde alls på Amnesty och HRW, men om du har en mer nyanserad bild kanske du kan kommentera de två rapporter om tortyr och mord i Syrien som jag länkade till. Tror du på dem, och om inte, vad ser du för felaktigheter?
Ja, du tolkade mig så eftersom det är så du uppenbarligen tolkar källor. Du ifrågasätter Kivunimplanen i hög grad på grund av en karta på framsidan av dokumentet men tycks inte vara det minsta förvånad över rapporter från HRW eller Amnesty som lägligt dyker upp just när världens medier kallar Qaddafi och Bashar al-Assad för diktatorer som mördar sin egen befolkning? Jag finner det hårresande, du är ju trots allt inget dumhuvud!

Den här artikeln innehåller mängder med bra frågor och länkar till relevant material:

http://libyanfreepress.wordpress.com/2011/10/03/human-rights-watch-another-zionist-tool/
Citat:
Jag hoppas att jag i så fall skulle reagera som drabbade norrmän gjorde efter Breivikmassakern, alltså med sorg och vrede men inte med besinningslöst raseri och krav på lynchjustis.
Ja, det är inte lätt att veta hur man skulle reagera men säkerligen hade många norrmän reagerat mer kraftfullt om det hade tillhört vår moderna västerländska kultur, men raseriet jäser nog hos många.
2012-08-03, 21:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag har redovisat information från flera håll och kanter som belyser det faktum att överväldigande många, sannolikt majoriteten, är ditresta. Ja, det är mycket du ”verkar ha svårt att se". Den här artikeln fanns länkad till på en av de sidor jag hänvisade till:

http://landdestroyer.blogspot.se/201...gn-backed.html

Jag har inte läst alla dina tidigare inlägg på flashback. Om du vill styrka dina påståenden i en speciell fråga är det alltså bra om du gör det här och nu.

Du tycks nu backa en aning huruvida en majoritet av rebellerna verkligen kommer utifrån, men sidan du länkar till ovan stöder inte ens ditt nya påstående att ”överväldigande många” kommer utifrån. Allt som står är att ”FSA is led not by Syrians, but by NATO-backed Libyan militants”. Ett högst tveksamt påstående i sig.

Citat:
Ja, du tolkade mig så eftersom det är så du uppenbarligen tolkar källor. Du ifrågasätter Kivunimplanen i hög grad på grund av en karta på framsidan av dokumentet men tycks inte vara det minsta förvånad över rapporter från HRW eller Amnesty som lägligt dyker upp just när världens medier kallar Qaddafi och Bashar al-Assad för diktatorer som mördar sin egen befolkning? Jag finner det hårresande, du är ju trots allt inget dumhuvud!

Om du inte vill eller kan bemöta Amnestys och HRW:s rapporter om tortyr och mord i Syrien slipper du förstås det.

Angående kartan så var det du som först drog upp den i ett av dina inlägg. Jag tittade då på den och konstaterade att den inte tycktes ha något att göra med vad som stod i texten. Krångligare än så var det inte.
2012-08-03, 22:18
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Jag har inte läst alla dina tidigare inlägg på flashback. Om du vill styrka dina påståenden i en speciell fråga är det alltså bra om du gör det här och nu.

Du tycks nu backa en aning huruvida en majoritet av rebellerna verkligen kommer utifrån, men sidan du länkar till ovan stöder inte ens ditt nya påstående att ”överväldigande många” kommer utifrån. Allt som står är att ”FSA is led not by Syrians, but by NATO-backed Libyan militants”. Ett högst tveksamt påstående i sig.
Kul att du erkänner att du inte läser din motdebattörs poster. Om du inte vill eller inte har intellektuell stringens nog för att begripa så är det tyvärr inte mycket för mig att göra. Jag har lämnat tillräckligt med bevis för att majoriteten av råttorna kommer utifrån. Om det sedan är 63 % eller 81 % eller mer vet jag inte men det är de facto en majoritet som är utsocknes.
Citat:
Om du inte vill eller kan bemöta Amnestys och HRW:s rapporter om tortyr och mord i Syrien slipper du förstås det.

Angående kartan så var det du som först drog upp den i ett av dina inlägg. Jag tittade då på den och konstaterade att den inte tycktes ha något att göra med vad som stod i texten. Krångligare än så var det inte.
Jag har redan bemött HRWs och Amnestys lögner. De är inget annat än propaganda under pågående attacker mot länders suveränitet och det förvånar mig att du inte kan få in det under mjällen. Jag har visat vilka som styr och ställer, och vilka som är deras finansiärer. Räcker inte det så kan jag som sagt inget mer göra.

Kartan finns där därför att den visar på judarnas mål med det heliga land de blivit lovade av Gud, varken mer eller mindre, och detta dokument styrker med all önskvärd tydlighet att detta är deras agenda. hur svårt är det att ta till sig om man är en fritänkare med öppet sinne?
2012-08-04, 08:10
Medlem
postkrans avatar
Ingen annan som märkt av att det blivit tyst(jämfört med innan) i media och att det dom senaste dagarna har varit ovanligt lite videoklipp som har kommit ut?

Man hittar bara kortare artiklar om man nu hittar några alls, inte som det brukade vara när det pumpades ut stora rubriker hela tiden.Nu tänker jag på själva stridandet och inte gamla nyheter som återupprepas gång på gång.

MP forumet har varit väldigt inaktivt jämfört hur det brukar vara, varit väldigt slött flöde på bilder och filmer från dom senaste dagarna.

Likaså så tuben och liveleak.

Undrar hur det går för FSA egentligen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in