Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Axeln Damaskus-Teheran är förstås en nagel i ögat på Israel. Särskilt om den skulle utvecklas till en axel Damaskus-Bagdad-Teheran när shiiterna i Irak rensat färdigt bland sunnimuslimer och kurder.
Dock tycker jag att du underskattar de negativa effekterna för Israel av ett islamistiskt Syrien. Om salafisterna får makten där kommer de att ställa till med en massa elände i grannländerna. Hur kul tror du det skulle vara för Israel att omges av ett salafistiskt Syrien, ett salafistiskt Jordanien, och ett Libanon i fullt inbördeskrig?
Salafisterna skulle naturligtvis också smuggla vapen och sprängämnen till sina kollegor bland palestinierna.
Jag har fortfarande svårt att tro att Israel skulle vilja se ett sådant scenario.
Jag tror att israelerna är mer oroliga för starka,
organiserade grannländer än kaos som i dagens Libyen och Irak där ingen egentligen är stark.
Israel kan ha kontroll på och lätt slå mot svaga grannar som inte har något egentligt styre och försvar och lever nog hellre med den typen av grannar än starka länder som Irak under Saddam, en oberäknelig och framför allt
självständig Khadaffi, dagens Iran och även ett starkt Syrien. Ett Syrien som ser ut som Afghanistan av idag, eller de andra nämnda kaosen är "bra" för Israel, det då hellre än ett Syrien med starkt ledarskap, välorganiserat samhälle och försvar med ex.vis modernt luftvärn (vilket Syrien nu satsar på och därmed hindrar eller starkt försvårar israeliska angrepp) och i en framtid kanske också kärnvapen, vilket
omedelbart skulle neutralisera Israels "trumf" och ohotade överläge i regionen.
Israelerna har nog lättare att hantera smugglande palestinier (kan hanteras till stor del genom gränskontroller som hindrar det mesta från att komma in) som i princip bara förfogar över handeldvapen än ett starkt och kärnvapenutrustat Syrien. Det
har funnits planer i Damaskus på att skaffa bomben, även om man under senare år inte har satsat på det. Iaf inte helhjärtat. Tyvärr enligt mig. Jag är säker på att de gärna skulle ha haft några laddningar idag. Bättre försvar kan man inte ha.