2011-03-26, 19:15
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
Om Syriens president faller så kan det för oss kristna innebära stora konsekvenser. Kolla bara på Irak över en halvmiljon kristna har lämnat landet och tiotusentals har mördats. Problemet med Arabländerna är att tar du bort tjuven (diktatorn) så dyker det upp 1000 nya tjuvar.

Idag är Syrien och Libanon dom länder i MÖ där kristna har samma rättigheter som muslimer och inte blir trakasserade och mördade.

Detta kommer då också att påverka Sverige eftersom alla kristna syrianer/assyrier kommer först och främst fly till Sverige och Europa. Södertälje kommer få ta emot en tredje våg syrianer.

Propaganda från Bashar supportrar. Personligen tror jag inte att situationen skulle ändras nämnvärt för de kristna ifall övergången skulle vara "fredlig", men ifall den blir blodig och våldsam som det verkar nu, så skulle säkerligen alla folkgrupper drabbas. Vill samtidigt påpeka att kurdernas och palestiniernas situation i Syrien redan är mardrömslik; de kristna skulle enbart drabbas på grund av deras stöd för den syriska regeringen. Överlag brukar regimsupportrar ha det bra ställt.

Därtill vill jag informera dig om att du borde läsa den syriska konstitutionen, för däri finns det inget som tyder på att pluralism är ett måttstock inom syrisk politik, snarare exkluderar den minoritetsgrupper. En regim som förtrycker en majoritet har ingen form av legitimitet, sedan att en minoritet drabbas av att maktbalansen skiftar skiter jag fullständigt i. Vare sig de är muslimer, bengaler, beduiner, afghaner, bhudister, eller kristna.
Senast redigerad av Ubayd-Allah 2011-03-26 kl. 19:33.
2011-03-26, 19:29
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
De är väl inte direkt Israel-vänliga, MEN:
Egypten och Jordanien har båda fredsavtal med Israel, och i de länderna är kulturen mindre västerländsk än den är i Syrien/Libanon. Fredsavtal mellan Israel och Syrien/Libanon skulle dessutom göra den sk fredsprocessen med palestinierna helt realistisk, inte ett skämt som nu.

Länder som skulle kunna stötta en revolt i Syrien: troligen i första hand Turkiet - muslimskt grannland med mycket stora militära resurser. Eventuellt Frankrike med gamla förbindelser till Syrien. Inte USA, vore inte strategiskt och det syns ju att man knappt ville engagera sig i Libyen först och nu är man nog proppmätt på krig i Mellanöstern så att säga.

Viktigast ekonomiskt är Saudiarabien, revolution där så smäller det rejält. Tyvärr ser jag inte hur någon frihetlig rörelse skulle kunna komma till makten där, snarare Al-Qaida som lurar runt hörnet.

Annars är även Iran viktigt, men en stor grupp oppositionella som skulle kunna ta över och styra har ju flytt skutan för länge sen och bor numera i USA, England, Frankrike, Sverige...

Håller inte med om att Turkiet skulle vilja se ett maktskifte i Syrian. Kanske hade dem det när PKK hade sina högkvarter i Syrien, men efter att Syrien slutade upp med att ge dem en skyddzon så förbättrades Turkiets och Syriens relation. För det andra skulle ett maktskifte kanske injicera mer liberala värderingen i regeringen, men det skulle samtidigt innebära att kurderna (som är den största minoritetsgruppen i landet), skulle få mer rättigheter. Vilket ur ett Turkiskt perspektiv skulle innebära att kurderna i Turkiet hade fått motivation och argument för en upplösning av det Turkiska systemet. Överlag är inte Turkiet intresserat av att sätta status quoen i obalans, för det skulle innebära att handel och andra förbindelser skulle äventyras.

Ett land som däremot skulle bli ganska lyckligt ifall Syriens regim störtades är Irak. För Syrien har historiskt och i samtiden petat mycket i Iraks interna angelägenheter. Många terrorister som opererar i Irak har bland annat rest in i landet genom Syrien. Terrorister som attackerat och i skrivandets stund attackerar den shi'itiska regeringen. Vidare tror jag inte Iran vill se ett maktskifte i Syrien, dels för att de är allierade (det var dem även under Irak/Iran kriget), så deras relationer är ganska institutionaliserades, och för det andra är den syriska regimen shi'itisk.
2011-03-26, 19:45
Bannlyst
Kan säga att det är skitsnack det flesta sakerna som postas här. Hörde nyss en intervju med en kvinna i al-jazeera där hon är otrolig nöjd över al-asaad som president men det är nåra jävla horungar (läs muslimer) i ladqia som öppnar eld mot civil befolkningen mestaldes kristna, har snackat med mina kusiner o sånt över där och ingenting har hänt förutom daraa som är ett par primitiva idioter som försöker starta en revolution. ni vet inte hur folket i syrien är nöjd och stola över al-assad som president, han har precis höjt lönerna i den offentliga sektorn men det måste alltid finnas idioter (läs daraa) som har knappt några invånare o starta en revolt...

sen håller jag med om att kristna är nöjda att ha bashaar vid rodet som president då han är inte så främlingsfientlig mot kristna som andra "diktatorer" är (om vi kan kalla al-assad diktator han har varit vid makten i knappt 10 år)
2011-03-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Propaganda från Bashar supportrar. Personligen tror jag inte att situationen skulle ändras nämnvärt för de kristna ifall övergången skulle vara "fredlig", men ifall den blir blodig och våldsam som det verkar nu, så skulle säkerligen alla folkgrupper drabbas. Vill samtidigt påpeka att kurdernas och palestiniernas situation i Syrien redan är mardrömslik; de kristna skulle enbart drabbas på grund av deras stöd för den syriska regeringen. Överlag brukar regimsupportrar ha det bra ställt.

Därtill vill jag informera dig om att du borde läsa den syriska konstitutionen, för däri finns det inget som tyder på att pluralism är ett måttstock inom syrisk politik, snarare exkluderar den minoritetsgrupper. En regim som förtrycker en minoritet har ingen form av legitimitet, sedan att en minoritet drabbas av att maktbalansen skiftar skiter jag fullständigt i.

Personligen bryr mig inte om Syriens president och hans regim men jag tänker på mitt folk och vilka konsekvenser dom kan få. Det är t.ex. skillnad mellan Bashar och Irans diktator som hänger bögar och stenar kristna.

Syrianer skulle inte enbart drabbas pga av vårat stöd till regeringen utan för vi är kristna. Kurderna skulle se sin chans att utöka sin kurdistan på samma sätt som de tagit över våra hus i sydöstra Turkiet och norra Irak. Eftersom vi kristna är minoritet och fredliga och inte vill ha något mer blod spillt, vi har redan blivit slaktade ca 30 gånger under historien och då talar jag om folkmord.
Därför gör vi inte motstånd mot någon regim i MÖ utan vi är villiga att stödja den ledande regeringen så länge vi får våra rättigheter. Det jag menar är att det spelar ingenroll om det är Bashar eller Sadam så länge dom ger oss våra rättigheter och accepterar våran religion så är vi nöjda och stödjer dom eftersom vi har sett resultatet av när muslimer får demokrati. Hur tror du Egyptens framtid kommer se ut? Om muslimska brödaskapet får makten genom demokrati så kommer det vara okej för olika islamistiska nätverk att etablera sig och då ser jag ingen ljus framtid för de kristna kopterna.

Jag stödjer demokratin men den funkar inte på muslimer för ni är som djur och behöver någon som håller er i kopplet.
Senast redigerad av aramaic 2011-03-26 kl. 19:50.
2011-03-26, 20:10
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
Personligen bryr mig inte om Syriens president och hans regim men jag tänker på mitt folk och vilka konsekvenser dom kan få. Det är t.ex. skillnad mellan Bashar och Irans diktator som hänger bögar och stenar kristna.

Syrien är bland den mest repressiva regimen i arabvärlden. Då kan du tänka dig omfattningen på förtrycket. Finns även många strukturella mekanismer i Syrien som förhindrar minoriteter (läs: kurder och palestinier), att leva sina liv fullt ut. Till exempel, så är dem förbjudna att äga egendom, jobba i den offentliga sektorn eller utbilda sig i landets universitet.

Citat:
Eftersom vi kristna är minoritet och fredliga och inte vill ha något mer blod spillt, vi har redan blivit slaktade ca 30 gånger under historien och då talar jag om folkmord.

Vilket syrianskt folkmord pratar du om? Såvitt jag vet var det Armenier som mördades och inte syrianer. Så sluta att kidnappa folkmordet för att rättfärdiga ditt hat mot kurder och muslimer.

Citat:
Därför gör vi inte motstånd mot någon regim i MÖ utan vi är villiga att stödja den ledande regeringen så länge vi får våra rättigheter.

Just av den anledningen attackeras ni kristna, och av samma anledning existerade blodiga förföljelser av judarna under andra världskriget; just på grund av att de var hantlangare av blodtörstiga regimer.

Citat:
Det jag menar är att det spelar ingenroll om det är Bashar eller Sadam så länge dom ger oss våra rättigheter och accepterar våran religion så är vi nöjda och stödjer dom eftersom vi har sett resultatet av när muslimer får demokrati.

Då får ni räkna med att ni blir förföljda efter att regimerna faller. Samma sak som hände med vita som stödde Apartheid regimen i Syd Afrika.

Citat:
Hur tror du Egyptens framtid kommer se ut? Om muslimska brödaskapet får makten genom demokrati så kommer det vara okej för olika islamistiska nätverk att etablera sig och då ser jag ingen ljus framtid för de kristna kopterna.

Muslimska brödraskapet stödjer jag inte alls, men kommer nog bli en samlingsregering som styr Egypten; en blandning av sekulära, kristna och muslimer.

Citat:
Jag stödjer demokratin men den funkar inte på muslimer för ni är som djur och behöver någon som håller er i kopplet.

Först och främst vill jag påpeka att jag varken är muslim eller blatte, jag är med andra ord en etniskt svensk som finner ett intresse i frågor som rör Mellan Östern. Därför är religiösa schismer för mig ointressanta, då jag inte analyserar MENA länderna genom religiösa termer. Utan jag försöker att av-kolonisera existerande begrepps strukturer som applicerats på MENA länderna av västvärlden. Och du är ett praktexempel på att produktiva makt fenomen fortfarande existerar och är väl etablerade. Men någon dag kommer du också inse att historien i Mellan Östern inte alltid varit så svart och vit, t.e.x så behandlade vissa muslimska kalifer kristna bättre än vad Bysanterna gjorde.
2011-03-26, 21:49
Medlem
Citat:
Syrien är bland den mest repressiva regimen i arabvärlden. Då kan du tänka dig omfattningen på förtrycket. Finns även många strukturella mekanismer i Syrien som förhindrar minoriteter (läs: kurder och palestinier), att leva sina liv fullt ut. Till exempel, så är dem förbjudna att äga egendom, jobba i den offentliga sektorn eller utbilda sig i landets universitet.
Aha okej men hällre det än att 2milioner kristna behöver lämna sina hem o sitt land för att palestinier och kurder sätter igång sitt årliga jakt på kristna.

Det var inte så länge sen då Bashar och hans döda far inte styrde landet, dvs då Syrien tillhörde Osmanska riket och då var det sharia lagarna som gällde och hur trevligt tror du vi kristna hade det? Jag kan säga dig att de kristna som levde då skulle kalla behandlingen av judarnas för lyxigt.

Det är normalt av Bashar att göra så mot kurderna då de annars kommer kräva självstyre och bilda sina terroristnätverk osv. De har tidigare hamnat i stora bråk med araberna som lett till upplopp mm...som sagt det är bättre att hålla vilddjuret i kopplet än att släppa det löst.
Citat:
Vilket syrianskt folkmord pratar du om? Såvitt jag vet var det Armenier som mördades och inte syrianer. Så sluta att kidnappa folkmordet för att rättfärdiga ditt hat mot kurder och muslimer.
Vadå vilket? Är du efterbliven? Du säger dig kunna mckt om mellanöstern och du känner inte till varför den syrianska och resterande kristna befolkningen är utrotad i MÖ? Ställ dig frågan: Varför bor det 1 300 000 syrianer/kaldeer/assyrier i diasopran?
Ta t.ex. Turkiet som bestod av 25% kristna år 1900 och idag är ca 97% muslimskt.
Citat:
Just av den anledningen attackeras ni kristna, och av samma anledning existerade blodiga förföljelser av judarna under andra världskriget; just på grund av att de var hantlangare av blodtörstiga regimer.
Nej vi förföljs pga vår tro och etnicitet precis som judarna gjort under historien. Vi stödjer inte Bashar på det militanta viset utan vi stödjer genom att bara leva och acceptera honom så länge vi får våra rättigheter.
Citat:
Då får ni räkna med att ni blir förföljda efter att regimerna faller. Samma sak som hände med vita som stödde Apartheid regimen i Syd Afrika.
Nej det kommer inte vara därför eftersom vi som folkgrupp stödjer inte bashar öppet utan vi har inget emot honom, dvs vi lever i vår egen del och klagar inte. Det kommer vara kurderna som kommer attackera oss för i våra områden där vi bor i Syrien är det mestadels kurder och våra relationer sinsemellan är inte så bra.
Citat:
Muslimska brödraskapet stödjer jag inte alls, men kommer nog bli en samlingsregering som styr Egypten; en blandning av sekulära, kristna och muslimer.
A vi får se tills dess men jag tror inte de kristna kommer få det bättre om muslimska brödarskapet kommer till makten.
Citat:
Först och främst vill jag påpeka att jag varken är muslim eller blatte, jag är med andra ord en etniskt svensk som finner ett intresse i frågor som rör Mellan Östern. Därför är religiösa schismer för mig ointressanta, då jag inte analyserar MENA länderna genom religiösa termer. Utan jag försöker att av-kolonisera existerande begrepps strukturer som applicerats på MENA länderna av västvärlden. Och du är ett praktexempel på att produktiva makt fenomen fortfarande existerar och är väl etablerade. Men någon dag kommer du också inse att historien i Mellan Östern inte alltid varit så svart och vit, t.e.x så behandlade vissa muslimska kalifer kristna bättre än vad Bysanterna gjorde.
Att studera MÖ utan att ta hänsyn till religion går inte. Religionen har nästan avgjort och bevarat folkgruppers etnicitet och flera av MÖ konflikter är pga religionen. Just den här revolutionen i Syrien är bl.a pga religionen då Sunni muslimerna som utgör 75% av landet vägrar ha en Alawi (7%?) som styr landet.
Arabiseringen av MÖ skulle aldrig ha lyckats om det inte vore för islam.
För att förstå MÖ måste du läsa dess historia och veta vilka folkgrupper som levt där flera tusen år innan muslimerna och förstå varför dom är i minoritet nu.

Nej kristna behandlas som skit och förtrycks i nästan alla arab och muslimsk styrda länder, om vi hade behandlats så bra som du påstår så skulle vi aldrig flytt.
2011-03-26, 22:33
Medlem
Mystiqes avatar
Någon kurdisk talesman har uppmanat att kurderna ska inte delta demonstrationer/upplopp i Syrien, ska försöka hitta en video länk på det, såg det på tv igår.

Låter vettig att de inte lägger i sig, har minne de var inte så speciellt omtyckta i Syrien samt om det går åt helvete med upproren så är det kurderna som får första smällen.
2011-03-27, 00:02
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

Låt oss börja med Ditt påstående om kristna. Kan du ange någon källa på det, eller inser Du själv att det är ett uttalande som är ungefär lika begåvat som när Ilmar Reepalu påstod att det var judarnas fel att antisemitismen exploderat i Malmö då dessa ej tagit tillräckligt med avstånd från Israel (varför en svensk jude skulle behöva göra det behöver ju icke förklaras).

Och, för att fortsätta, påståendet om att judarna förtjänade att förföljas under WW2. Vad yrar Du om? Påstår du att judarna dansade på rosor exvis 1937? Påstår Du att judar på rosor i Sovjet?

Man borde egentligen inte bemöda sig att skriva någonting till svar på ett så korkat inlägg som Ditt, men Du lyckades faktiskt förmedla en bild av din Din obildning och generella efterblivenhet till den grad att det var omöjligt att avhålla sig från att sätta dig på plats. dansade

Och ja, versalerna är förstås medvetna. Hur somliga har rösträtt är tamejfan otroligt.
2011-03-27, 04:46
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Låt oss börja med Ditt påstående om kristna. Kan du ange någon källa på det, eller inser Du själv att det är ett uttalande som är ungefär lika begåvat som när Ilmar Reepalu påstod att det var judarnas fel att antisemitismen exploderat i Malmö då dessa ej tagit tillräckligt med avstånd från Israel (varför en svensk jude skulle behöva göra det behöver ju icke förklaras).

Och, för att fortsätta, påståendet om att judarna förtjänade att förföljas under WW2. Vad yrar Du om? Påstår du att judarna dansade på rosor exvis 1937? Påstår Du att judar på rosor i Sovjet?

Man borde egentligen inte bemöda sig att skriva någonting till svar på ett så korkat inlägg som Ditt, men Du lyckades faktiskt förmedla en bild av din Din obildning och generella efterblivenhet till den grad att det var omöjligt att avhålla sig från att sätta dig på plats. dansade

Och ja, versalerna är förstås medvetna. Hur somliga har rösträtt är tamejfan otroligt.

Kunde inte hålla med mer; inlägget är så absurt att det egentligen inte finns annat att göra än att stå och vara häpen av chock. Det finns inget att säga som rättfärdigar idiotin.

Nå, som jag sagt tidigare: Syrierna har rätt att völja sin egen väg, och USA samt alla judar i världen är irrelevanta.
2011-03-27, 12:17
Avslutad
hoppas det blir en revolution i syrien så att kurder kan får sinna rättigheter där.
2011-03-27, 12:32
Medlem
Savoys avatar
Observera att det här är en rätt gammal artikel, från 2007, men ändå väldigt intressant i sammanhanget, tycker jag.

http://www.haaretz.com/news/israeli-syrian-representatives-reach-secret-understandings-1.210158

Fascinerande hur långt fredssamtalen kom och hur konkreta de blev. Mest intressant måste ändå vara att det finns ett syriskt missnöje med Irans inflytande.

Tycker artikeln ger riktigt mycket hopp inför en eventuell vändning i Syrien.

@Ubaydh-Allah: Kanske har du rätt om Turkiet, jag sa bara att de har kapacitet OM de vill. Sen vet jag inte om Assad-regimen är något de gärna vill behålla, det tvivlar jag på.
2011-03-27, 15:59
Bannlyst
Jag kan inte förstå vilka idioter det finns det är främst muslimerna som håller på med detta; majoriteten av befolkningen i Syrien är nöjda med Al-assad vid rodet men det är den jävla muslimska brödrarskapet som ska röra om i grytan, det kristna folket har sin frihet med Assad, om muslimska brödrarskapet tar över makten så kan vi nog se syrien bli som Irak där krisnta förföljs och dödas. Det här är oroväckande och jag hoppas innerst inne att Bashar inte avgår. Sen ser jag det väldigt svårt att kalla honom diktator då han har gett människorna mer befogenehter än begränsningar (läs internet m.m) och han är inte som hans pappa Hafez al assad (http://landguiden.se/Lander/Asien/Syrien/Modern-Historia.aspx)

Det hans pappa gjorde med Hama var jävligt bra imo, förr i -82 så hade man inte Internet och han slakta varenda jävel som gjorde uppror, landet syrien har alltid varit stabil men när USA och hela köret ska ha sitt så blir det så.

Länge leve Bashar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in