Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Syrien är bland den mest repressiva regimen i arabvärlden. Då kan du tänka dig omfattningen på förtrycket. Finns även många strukturella mekanismer i Syrien som förhindrar minoriteter (läs: kurder och palestinier), att leva sina liv fullt ut. Till exempel, så är dem förbjudna att äga egendom, jobba i den offentliga sektorn eller utbilda sig i landets universitet.
Aha okej men hällre det än att 2milioner kristna behöver lämna sina hem o sitt land för att palestinier och kurder sätter igång sitt årliga jakt på kristna.
Det var inte så länge sen då Bashar och hans döda far inte styrde landet, dvs då Syrien tillhörde Osmanska riket och då var det sharia lagarna som gällde och hur trevligt tror du vi kristna hade det? Jag kan säga dig att de kristna som levde då skulle kalla behandlingen av judarnas för lyxigt.
Det är normalt av Bashar att göra så mot kurderna då de annars kommer kräva självstyre och bilda sina terroristnätverk osv. De har tidigare hamnat i stora bråk med araberna som lett till upplopp mm...som sagt det är bättre att hålla vilddjuret i kopplet än att släppa det löst.
Citat:
Vilket syrianskt folkmord pratar du om? Såvitt jag vet var det Armenier som mördades och inte syrianer. Så sluta att kidnappa folkmordet för att rättfärdiga ditt hat mot kurder och muslimer.
Vadå vilket? Är du efterbliven? Du säger dig kunna mckt om mellanöstern och du känner inte till varför den syrianska och resterande kristna befolkningen är utrotad i MÖ? Ställ dig frågan: Varför bor det 1 300 000 syrianer/kaldeer/assyrier i diasopran?
Ta t.ex. Turkiet som bestod av 25% kristna år 1900 och idag är ca 97% muslimskt.
Citat:
Just av den anledningen attackeras ni kristna, och av samma anledning existerade blodiga förföljelser av judarna under andra världskriget; just på grund av att de var hantlangare av blodtörstiga regimer.
Nej vi förföljs pga vår tro och etnicitet precis som judarna gjort under historien. Vi stödjer inte Bashar på det militanta viset utan vi stödjer genom att bara leva och acceptera honom så länge vi får våra rättigheter.
Citat:
Då får ni räkna med att ni blir förföljda efter att regimerna faller. Samma sak som hände med vita som stödde Apartheid regimen i Syd Afrika.
Nej det kommer inte vara därför eftersom vi som folkgrupp stödjer inte bashar öppet utan vi har inget emot honom, dvs vi lever i vår egen del och klagar inte. Det kommer vara kurderna som kommer attackera oss för i våra områden där vi bor i Syrien är det mestadels kurder och våra relationer sinsemellan är inte så bra.
Citat:
Muslimska brödraskapet stödjer jag inte alls, men kommer nog bli en samlingsregering som styr Egypten; en blandning av sekulära, kristna och muslimer.
A vi får se tills dess men jag tror inte de kristna kommer få det bättre om muslimska brödarskapet kommer till makten.
Citat:
Först och främst vill jag påpeka att jag varken är muslim eller blatte, jag är med andra ord en etniskt svensk som finner ett intresse i frågor som rör Mellan Östern. Därför är religiösa schismer för mig ointressanta, då jag inte analyserar MENA länderna genom religiösa termer. Utan jag försöker att av-kolonisera existerande begrepps strukturer som applicerats på MENA länderna av västvärlden. Och du är ett praktexempel på att produktiva makt fenomen fortfarande existerar och är väl etablerade. Men någon dag kommer du också inse att historien i Mellan Östern inte alltid varit så svart och vit, t.e.x så behandlade vissa muslimska kalifer kristna bättre än vad Bysanterna gjorde.
Att studera MÖ utan att ta hänsyn till religion går inte. Religionen har nästan avgjort och bevarat folkgruppers etnicitet och flera av MÖ konflikter är pga religionen. Just den här revolutionen i Syrien är bl.a pga religionen då Sunni muslimerna som utgör 75% av landet vägrar ha en Alawi (7%?) som styr landet.
Arabiseringen av MÖ skulle aldrig ha lyckats om det inte vore för islam.
För att förstå MÖ måste du läsa dess historia och veta vilka folkgrupper som levt där flera tusen år innan muslimerna och förstå varför dom är i minoritet nu.
Nej kristna behandlas som skit och förtrycks i nästan alla arab och muslimsk styrda länder, om vi hade behandlats så bra som du påstår så skulle vi aldrig flytt.