Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte riktigt om du vet något om brandbilar fungerar? De har en stor pump med gott tryck, och sedan har de en tank för det akuta behovet. En typisk sådan tank kan vara på ett till tre ton, kanske upp till fem ton eller så. Det man skulle kunna använda en sådan pump till är inte att spruta vatten på härden med, utan möjligen att skeppa vatten mellan reaktorkärlet och kondensorn, om man kunde ordna med lämpliga slangar och kopplingar. Problemet i Fukushima var ju (vet vi nu) att det gått hål i rörledningarna och att man sannolikt förlorat vattnet i reaktorkärlen utan att kunna fylla på, och där är brandbilens (släckbilen säger man egentligen) egen tank tank tillräckligt för 30 minuter eller så.
Kan man lyfta (eller varför i all världen inte KÖRA IN in en brandpump i form av en släckbil, så kan den pumpa ordentligt, men den måste få vatten från någon källa. En av de saker som släckbilar är ruggigt bra på är också att ta vatten från obegripligt sunkiga dammar och pölar - en viktig designparameter för varje släckbil.
Men att lyfta (eller som sagt, KÖRA) in vatten via tankbil är inga direkta problem.
Jag har en hyfsad bild hur en brandbil fungerar ja. Jag vill dock inte gå in närmare på det då jag inte vill outa mig för mkt.
Själva tanken väger inte 3 ton. Tankens vikt varierar beroende på modell. Du ska ha klart för dig skillnaden mellan en tank och innehållet.
3 Ton liter vatten vilket jag tror du menar hittar du nog på 70-talet som standard. Moderna bilar klarar 4000 liter utan problem (observera att man mäter en brandbils vattenmängd i liter och inte i ton).
Sedan verkar du inte inse att man behöver en tankbil och släckbil. Du skulle aldrig klara dig en betydande tid vid Fukushima med enbart släckbilar. Du måste nästan omedelbart få in tankbilar.
Du skulle aldrig kunna köra in och pumpa ordentligt med vatten från en släckbil. Primära orsaken är att släckbilar inte har vattenkanoner utan måste kopplas in med slang och hållas av människor. Du måste helt enkelt ha en tankbil.
Däremot har tankbilar vattenkanoner. Något du även t om borde sett när du läste din wikipediaartikel som f ö har flera faktafel.
Tankbilen är ofta försedd med en kraftig vatten-/skumkanon för att kunna göra ett kraftfullt släckangrepp.
Kolla igenom saker innan du postar dom för du lägger upp faktafel eller har 0 koll på skillnaden mellan en släckbil och en tankbil.
Sedan är släckbil en form av brandbil så att säga ¨brandbilens (släckbilen säger man egentligen)¨ var det mest enfaliga jag hört på länge.
EDIT:
Vore intressant med en källa för att släckbilar kan suga upp vatten ur pölar/sjöar under en längre tid för det strider mot vad jag vet. Vissa modeller klarar förvisso att suga vatten ur sjöar men under en längre tid skulle jag inte se dom klara det utan en tankbil.