2011-05-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
MI-26, som är den troligaste kandidaten om det skall lyftas tunga saker med helikopter klarar ungefär 20 ton, max 25. En fet brandbil med en rejäl pump kan väl väga ca 15 till 18 ton. Det borde gå.

Har man en Kawasaki-Chinook gör man lyftet i två omgångar, en pumpbil och en vattenblåsa eller tank.

Problemet är att tanken sitter i pumpbilen och såvitt jag vet är moderna brandbilar inte byggda så man kan ta ut tanken.
Citera
2011-05-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Problemet är att tanken sitter i pumpbilen och såvitt jag vet är moderna brandbilar inte byggda så man kan ta ut tanken.

Det går ju alltid att koppla ihop pumpbilen med vattentankbilar och andra externa vattenkällor...
Citera
2011-05-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det går ju alltid att koppla ihop pumpbilen med vattentankbilar och andra externa vattenkällor...

Nja, vattenflödet från en tankbil är väldigt snabbt. En tankbil är gjord för att klara det enorma trycket. Har för mig en tankbil kan tömma sin tank på några minuter. Skulle du köra ner slangen i en sjö så skulle du bara suga igen pumpen med skit som sugs upp ur sjön.

Primärt varför den kära professorn skrev fullastade brandbilar. Att han menar fullastade med utrustning är inte logiskt då brandbilar alltid har mig sig all sin utrustning. Att brandbilen skulle vara fullt lastat med skum men inget vatten är heller inte logiskt.
Citera
2011-05-19, 16:53
Medlem
Citat:
Nja, vattenflödet från en tankbil är väldigt snabbt. En tankbil är gjord för att klara det enorma trycket. Har för mig en tankbil kan tömma sin tank på några minuter.
Det går ju givetvis att reglera.
Citera
2011-05-19, 17:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nja, vattenflödet från en tankbil är väldigt snabbt. En tankbil är gjord för att klara det enorma trycket. Har för mig en tankbil kan tömma sin tank på några minuter. Skulle du köra ner slangen i en sjö så skulle du bara suga igen pumpen med skit som sugs upp ur sjön.

Primärt varför den kära professorn skrev fullastade brandbilar. Att han menar fullastade med utrustning är inte logiskt då brandbilar alltid har mig sig all sin utrustning. Att brandbilen skulle vara fullt lastat med skum men inget vatten är heller inte logiskt.

Jag vet inte riktigt om du vet något om brandbilar fungerar? De har en stor pump med gott tryck, och sedan har de en tank för det akuta behovet. En typisk sådan tank kan vara på ett till tre ton, kanske upp till fem ton eller så. Det man skulle kunna använda en sådan pump till är inte att spruta vatten på härden med, utan möjligen att skeppa vatten mellan reaktorkärlet och kondensorn, om man kunde ordna med lämpliga slangar och kopplingar. Problemet i Fukushima var ju (vet vi nu) att det gått hål i rörledningarna och att man sannolikt förlorat vattnet i reaktorkärlen utan att kunna fylla på, och där är brandbilens (släckbilen säger man egentligen) egen tank tank tillräckligt för 30 minuter eller så.

Kan man lyfta (eller varför i all världen inte KÖRA IN in en brandpump i form av en släckbil, så kan den pumpa ordentligt, men den måste få vatten från någon källa. En av de saker som släckbilar är ruggigt bra på är också att ta vatten från obegripligt sunkiga dammar och pölar - en viktig designparameter för varje släckbil.

Men att lyfta (eller som sagt, KÖRA) in vatten via tankbil är inga direkta problem.
Citera
2011-05-19, 17:03
Medlem
Citat:
Det går ju givetvis att reglera.
Ja. Men med så små mängder ger det ingen effekt. Därför japanerna använder super pumpers som om jag förstått rätt faktiskt grejar stora mängder vatten utan att maskineriet går sönder. Tyskarna skicka ju även sin.

http://dvice.com/archives/2011/04/german-super-pu.php

Även om media skrivit om den som en vanlig brandbil så väger den en hel del mer.

Om du ska släcka en stuga så kan du absolut köra mindre mängder vatten. Men finns ju en orsak till att man står och pumpar vattnet på högsta tryck på Fukushima.
Citera
2011-05-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte riktigt om du vet något om brandbilar fungerar? De har en stor pump med gott tryck, och sedan har de en tank för det akuta behovet. En typisk sådan tank kan vara på ett till tre ton, kanske upp till fem ton eller så. Det man skulle kunna använda en sådan pump till är inte att spruta vatten på härden med, utan möjligen att skeppa vatten mellan reaktorkärlet och kondensorn, om man kunde ordna med lämpliga slangar och kopplingar. Problemet i Fukushima var ju (vet vi nu) att det gått hål i rörledningarna och att man sannolikt förlorat vattnet i reaktorkärlen utan att kunna fylla på, och där är brandbilens (släckbilen säger man egentligen) egen tank tank tillräckligt för 30 minuter eller så.

Kan man lyfta (eller varför i all världen inte KÖRA IN in en brandpump i form av en släckbil, så kan den pumpa ordentligt, men den måste få vatten från någon källa. En av de saker som släckbilar är ruggigt bra på är också att ta vatten från obegripligt sunkiga dammar och pölar - en viktig designparameter för varje släckbil.

Men att lyfta (eller som sagt, KÖRA) in vatten via tankbil är inga direkta problem.

Jag har en hyfsad bild hur en brandbil fungerar ja. Jag vill dock inte gå in närmare på det då jag inte vill outa mig för mkt.

Själva tanken väger inte 3 ton. Tankens vikt varierar beroende på modell. Du ska ha klart för dig skillnaden mellan en tank och innehållet.

3 Ton liter vatten vilket jag tror du menar hittar du nog på 70-talet som standard. Moderna bilar klarar 4000 liter utan problem (observera att man mäter en brandbils vattenmängd i liter och inte i ton).

Sedan verkar du inte inse att man behöver en tankbil och släckbil. Du skulle aldrig klara dig en betydande tid vid Fukushima med enbart släckbilar. Du måste nästan omedelbart få in tankbilar.

Du skulle aldrig kunna köra in och pumpa ordentligt med vatten från en släckbil. Primära orsaken är att släckbilar inte har vattenkanoner utan måste kopplas in med slang och hållas av människor. Du måste helt enkelt ha en tankbil.

Däremot har tankbilar vattenkanoner. Något du även t om borde sett när du läste din wikipediaartikel som f ö har flera faktafel.

Tankbilen är ofta försedd med en kraftig vatten-/skumkanon för att kunna göra ett kraftfullt släckangrepp.

Kolla igenom saker innan du postar dom för du lägger upp faktafel eller har 0 koll på skillnaden mellan en släckbil och en tankbil.

Sedan är släckbil en form av brandbil så att säga ¨brandbilens (släckbilen säger man egentligen)¨ var det mest enfaliga jag hört på länge.

EDIT:

Vore intressant med en källa för att släckbilar kan suga upp vatten ur pölar/sjöar under en längre tid för det strider mot vad jag vet. Vissa modeller klarar förvisso att suga vatten ur sjöar men under en längre tid skulle jag inte se dom klara det utan en tankbil.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-05-19 kl. 17:47.
Citera
2011-05-19, 17:57
Medlem
Citat:
Radioactive material detected in grass in Miyagi
A radioactive substance exceeding the legal limit has been detected in pasture grass in Miyagi Prefecture, neighboring Fukushima Prefecture in which the damaged nuclear plant is located.

Det är värre än så, nu i tisdags meddelade japanska jordbruksministeriet att bönder i hela 7 prefekturer måste avstå från bete i grönhagar för sina djur. Det alltför radioaktiva gräset berör 20,000 bönder och 700,000 kossor: http://www.yomiuri.co.jp/dy/national/T110517005442.htm
Citera
2011-05-19, 18:16
Medlem
Efter att här om dagen gått in i reaktorbyggnad 2 och stanna en hel kvart, har Tepco idag skickat in två arbetare även i reaktorbyggnad 3 för att mäta radioaktiviteten: http://www3.nhk.or.jp/daily/english/19_23.html

De kunde på grund av strålningen bara stanna i 10 minuter, och uppmätte 160-170 mSv/h vid dörrarna till inneslutningen. "The utility says it would be difficult to start work on injecting nitrogen gas needed to prevent a hydrogen blast into the containment vessel under such high radiation levels".

Tepco har också i större skala börjat mäta helkroppsstrålningen för sina arbetare, och inte bara exponeringen (beror på vad man inandats, ätit och druckit). För en arbetare visade det sig höga värden: "While a normal internal radiation level would range from several hundred cpm to 1,000 cpm, he was told his level was 30,000 cpm." Hur representativ han är för kärnkraftsarbetarna allmänt återstår att se. http://www.yomiuri.co.jp/dy/national/T110518006065.htm
Citera
2011-05-19, 18:43
Medlem
Är det någon som hört något om reaktor 5 och 6?
Citera
2011-05-19, 19:47
Medlem
Citat:
Men finns ju en orsak till att man står och pumpar vattnet på högsta tryck på Fukushima.

Fast han menade ju att hade TEPCO fått ditt extern kylning snabbt så hade man ju undvikit det scenario som det blev.

Jag säger inte att hans plan att lyfta in brandbilar hade fungerat optimalt, men helt klart borde Tepco varit mer aktiva i början av olyckan, så hade nog de och Japan sluppit en hel del skit.
Citera
2011-05-19, 20:40
Medlem
Citat:
Fast han menade ju att hade TEPCO fått ditt extern kylning snabbt så hade man ju undvikit det scenario som det blev.

Jag säger inte att hans plan att lyfta in brandbilar hade fungerat optimalt, men helt klart borde Tepco varit mer aktiva i början av olyckan, så hade nog de och Japan sluppit en hel del skit.
Kan nästan lova att brandbilar inte grejar smutsigt vatten över en sån lång tid. Du måste ha dit tankbilar.

Hur ser själva kylningssystemet ut? För det låter som väldigt litet om en vanliga brandslangar ger tillräckligt med tryck för att kyla ner. En vattenkanon känns mer aktuellt men vågar inte säga för mkt eftersom jag inte vet hur stora rören i kylningssystemet är men det känns iaf för mig som att en massa brandslang kopplat till kylningssystemet är rätt klent.

Därför måste du ha en vattentank i mina ögon. Du har mycket mer vatten. Bättre tryck och kan pumpa större mängd (en kanon). Sedan att den är i grund och botten för stor är ett annat problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in