2011-04-13, 14:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
För att mina föräldrar och min lillasyster är där nere, och jag här i Sverige pga studier. Och jag får inte återvända ner dit av mina föräldrar och mina släktingar, som hela tiden ber mig att stanna i Sverige.

Och för jag märker hur jänkarna styr hela diskussionen, utöver sina påtryckningar på den Japanska regeringen, blåser upp hela olyckan, helst vill dom väl se fanskapet flyga i luften.
Jag tycker det japanska folket tar det hela väldigt bra och vackert, sen kommer västvärlden in och skall skapa onödig oro och panik med sina konstiga varningar och domedagsprofetior.

Då är mitt råd till dig: En siffra på en INES-skala betyder ingenting, det är verkligheten som gäller. INES-skalan är för nördar som vill diskutera nivåer, betydelse och påverkan i makrosammanhang. För enskilda är insikt i de verkliga och betydelsefulla riskerna (det finns annat än Fukushima som ställer till det, ju) det enda meningsfulla. Som läget är i Japan nu, så finns det två viktiga frågor: Om man (som du) är någon annan stans - finns det något bra skäl att åka till Japan? Och likadant, om man idag är i Japan skall man fråga sig om det finns bra skäl att flytta på sig?

Fattar man de besluten på goda, solida grunder blir det bra.

Varför USA och västvärlden skulle önska mer elände på Japan kan jag inte förstå. Men situationen är allvarlig, ju snabbare man accepterar det, ju bättre. Man kan bara göra något åt saken om man accepterar problemet.
Citera
2011-04-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
OK! Jag försöker räkna lågt.

Om jag antar 10 000 Yen/m2 blir det cirka 500 miljarder kronor om man skulle köpa hela området..

Om jag antar en låg marknadsränta på säg 2% blir det på 10 år en extra kostnad på ca 100 miljarder kronor bara för kostnaden för obeboelig mark.

Riktigt mycket pengar...

Kommentera gärna rimligheten i min uppskattning.
Hm, 1400 miljarder motsvarar svenska statens årliga skatteintäkt. 500 miljarder känns som en drömsiffra om man ser att japanska staten varje år drar in över en biljoner dollar.

EDIT

Jag ska räkna rätt åt dig. återkommer.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-04-13 kl. 14:39.
Citera
2011-04-13, 14:36
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Två saker oroar mig:

Tepco uttryckte igår farhågor om att att de totala utsläppen ska bli större än Tjernobyls, trots att vi bara har sett uppskattningar på att utsläppen hittills (i luft) motsvarar 10%.

Skadan på havet kan visa sig vara mycket större än det som hittills framkommit.

Först och främst tror jag inte att uppgiften att totala utsläppen i luft motsvarar 10% av Tjernobyls utsläpp i luft, utan jag tror att det är totala utsläppen som motsvarar 10% av Tjernobyls totala utsläpp (såg en nyhetsartikel där man kunde misstänka ett sådant fel). Betydande del av Tjernobyls gick till luft, medan övervägande delen av Fukushimas går ut i havsvattnet.

Då har jag följande fråga om Cesium, vi vet ju att bio concentation factor gör att cesium anrikas i fisk (i stället för Kalium) i våra insjöar. Men gäller det förhållandet även i havsvatten, där Kalium inte är ett bristämne? Min gissning är att havsfisk inte kommer att innehålla mer Cesium än vad havsvattnet har.
Citera
2011-04-13, 14:38
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Jag hoppas man nu har kommit igång med att flytta vatten till andra tankar så att man minskar flödet genom läckor ut i havet. Jag befarar att vi har en stor katastrof av t ex Cs-137 i havet som slår mot fiske etc. Jag tror vidden av kontamineringen av havet än så länge inte är allmänt känd. Och effekterna av bio concentration factor syns inte i fisken än.

Jo, dom har kommit igång: Men det kommer att ta tid, dom är ju tvungna att vattna hela tiden också.
Citat:
The work began Tuesday evening and an estimated 200 tons of tainted water was moved to a ''condenser,'' where in normal operations steam from the reactor is converted into water, by 7:30 a.m. The utility known as TEPCO aims to transfer a total of 700 tons of polluted water by Thursday.
http://english.kyodonews.jp/news/2011/04/85134.html
Citera
2011-04-13, 14:43
Medlem
Medlem20100615s avatar
Citat:
OK! Jag försöker räkna lågt.

Om jag antar 10 000 Yen/m2 blir det cirka 500 miljarder kronor om man skulle köpa hela området..

Om jag antar en låg marknadsränta på säg 2% blir det på 10 år en extra kostnad på ca 100 miljarder kronor bara för kostnaden för obeboelig mark.

Riktigt mycket pengar...

Kommentera gärna rimligheten i min uppskattning.

Jag är lite för trött för att orka räkna just nu, men en allmän reflektion: Den totala kostnaden du kommer fram till lär inte kompenseras fullt ut av staten eller TEPCO. Det är nog många som kommer få acceptera att de förlorat på katastrofen, utan att bli kompenserade tillräckligt ekonomiskt.
Citera
2011-04-13, 14:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Först och främst tror jag inte att uppgiften att totala utsläppen i luft motsvarar 10% av Tjernobyls utsläpp i luft, utan jag tror att det är totala utsläppen som motsvarar 10% av Tjernobyls totala utsläpp (såg en nyhetsartikel där man kunde misstänka ett sådant fel). Betydande del av Tjernobyls gick till luft, medan övervägande delen av Fukushimas går ut i havsvattnet.

Då har jag följande fråga om Cesium, vi vet ju att bio concentation factor gör att cesium anrikas i fisk (i stället för Kalium) i våra insjöar. Men gäller det förhållandet även i havsvatten, där Kalium inte är ett bristämne? Min gissning är att havsfisk inte kommer att innehålla mer Cesium än vad havsvattnet har.
1. Det är kanske inte helt självklart. Men jag gör tolkningen av det här dokumentet http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110412-4.pdf att de uppskattade luftutsläppen vid F1 motsvarar 10% av Tjernobyls totala utsläpp.

2. Jorå, kolla källorna i, jag tror 3 av mina, inlägg igår.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-13 kl. 15:22.
Citera
2011-04-13, 14:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlem20100615
Jag är lite för trött för att orka räkna just nu, men en allmän reflektion: Den totala kostnaden du kommer fram till lär inte kompenseras fullt ut av staten eller TEPCO. Det är nog många som kommer få acceptera att de förlorat på katastrofen, utan att bli kompenserade tillräckligt ekonomiskt.
Det förstår jag också, men jag tycker det är intressant att veta vilka kostnader man kan tillskriva olyckan vid F1. Såna uppgifter är bra att ha när man t ex ska jämföra kärnkraft med andra energislag. Eller t ex jämföra öst- och västkustplacering av kkv i Japan.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-13 kl. 14:53.
Citera
2011-04-13, 14:49
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Tack!

Här är mätningarna. Ja mätpunkt 4 ser inte så kul ut. Men det är inte så lätt att dra slutsar av dessa havsmätningar. Och det blir inte lättare om man mäter varannan mätpunkt var 4:e dag.

http://www.mext.go.jp/component/a_me...04149_0412.pdf

Jag tycker det är lite förvånande att det inte kommer mer rapporter om sprakande fisk. Det är nu nästan en vecka sedan man hittade firren med mer än 500 Bq/kg Cs-137. Man får ju fortfarande fiska 20 km från Daiichi... Fast man kanske undviker att göra det, dessutom måste ju stora delar av fiskeflottan vara slagen i spillror av tsunamin.

Det kan ju röra sig om tillfälligheter att det just är sådana höga värden på mätpunkt 4, det är ju en bra bit ut, 30 km från kraftverket. Jag vet inte vad jag skall tro. Det kommer att komma mer rapporter om sprakande firrar.
Citera
2011-04-13, 14:52
Medlem
Citat:
"Talking about the evacuation zone around the Fukushima I Nuclear Power Plant, Kan said "It will be uninhabitable for a while. For 10 years, maybe 20 years," Matsumoto disclosed to the press."

idag, http://ex-skf.blogspot.com/ Lite skakig källa, jag medger...

Jag är nyfiken på vilka kostnader man kan tillskriva olyckan vid F1. Någon som kan uppskatta vad det i Japan kostar att i 10 år hyra kustnära land motsvarande en halvcirkel med radie 20 km?

Radien är 20 km

A
0.5π×20² km² = ~628km². Motsvarar 628 000 000 m²

10 000 yen /m² ger 628km² kostnaden i kronor

6 280 000 000 000 kr.

Eller i talspråk 6.28 biljoner kronor (6280 miljarder kronor)

Misstänker du inte riktigt vet hur man omvandlar kvadratkilometer till kvadratmeter. Lätt hänt. Fysiken i 9:an var ett tag sedan.
Citera
2011-04-13, 14:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Radien är 20 km

A
0.5π×20² km² = ~628km². Motsvarar 628 000 000 m²

10 000 yen /m² ger 628km² kostnaden i kronor

6 280 000 000 000 kr.

Eller i talspråk 6.28 biljoner kronor (6280 miljarder kronor)

Misstänker du inte riktigt vet hur man omvandlar kvadratkilometer till kvadratmeter. Lätt hänt. Fysiken i 9:an var ett tag sedan.

Ja du...

Igår ledsnade jag på dina utläggningar om allvar och nivå 7...

Du är säkert en OK person. Och du liksom alla andra är ju förstås välkommen här men du skulle tjäna på att dra in hakan lite!
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-13 kl. 15:02.
Citera
2011-04-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ja du...

Igår ledsnade jag på dina utläggningar om allvar och nivå 7...

Du är säkert en OK person. Men dra in hakan lite!
Inget ont menat. Men man är sliten av flera år av flashback. Om man inte gillar jargongen så gör man nog bäst i att hålla sig till familjeliv. Men det är OT. Tack för visad förståelse för mitt behov av att ha polemik.
Citera
2011-04-13, 15:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Inget ont menat. Men man är sliten av flera år av flashback. Om man inte gillar jargongen så gör man nog bäst i att hålla sig till familjeliv. Men det är OT. Tack för visad förståelse för mitt behov av att ha polemik.

Ser du inte att du har "rättat mig" genom att införa ett fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in