Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jaha, du är alltså experten på släckbilar, vattenpumpar, vattentillgång, hur man suger upp vatten ur branddammar och vattendrag, etc.
Det jag kommenterat är a) att en släckbil har en bra pump, b) den har tre till fem ton vatten och c) den går att lyfta in med helikopter om man så vill.
Hela deldiskussionen bygger på att en kärnsäkerhetsprofessor påstått att med helikopter lyfta in brandbilar skulle löst problemen, utan att närmare förklara hur.
Är det vattentillgång som är problemet är INTE lösningen en brandbil eller tankbil, det är vatten, typ 15-20 ton åt gången i bil eller, föralldel, i helikopter. Alternativt kan man skicka en pråm med många tusen ton.
Är det brist på pumpar som är problemet så är det möjligen brandpumpen som kan klara hyskan, men bara om övriga komponenter i kylsystemet fungerar. En typisk motorpump klarar att hålla ett tryck på 10 bar eller så. En sådan här
http://www.aquateq.se/prod_poseidon.asp kan klara betydligt mer.
Kanske var det problemen med snabbt tömda reaktorkärl och förvaringsbassänger och brist på kylning som var problemet? Då hade det inte gjort någon skillnad att flyga in "brandbilar", därför att det ändå behövts reparationer innan man fått igång kylningen.
Nej, jag är ingen expert, men jag kan mer än genomsnittet av orsaker jag inte vill gå in på.
Du sa att 3000 kg (fattar inte varför du skriver vattenmängd i kg) är typiskt mått. Vilket inte stämmer. Sedan återigen mäter du vatten i liter. Först säger du att dom mest troliga helikoptrarna som kommer användas är 5-6 timmar bort. Vad är din nästa galna helt overkliga lösningen från ditt håll?
Om du ska använda en släckbil är tanken för liten och jag är även relativt övertygad om att vanliga brandslangar inte är tillräckligt starka för målet. Du måste ha en tankbil med en rejäl slang (kanon i det här fallet) som kan leverera vatten i större mängd realistiskt.
Precis, den kära professorn har med stor sannolikhet inte kollat upp exakta siffror för vad en helikopter klarar. I teorin skulle säkert planen funka men i praktiken har vi inte så starka helikoptrar.
Jag tror inte du riktigt fattar hur en släckbil är uppbyggd. Jag vågar nog påstå att kylningssystemet i för reaktorn är ganska stort och skulle du försöka kyla ner vatten som kommer via vanliga brandslangar (ja, släckbilar kan du bara köra med vanliga brandslangar) så kommer dom inte räcka.
Sedan en pråm är ännu mer idiotiskt eftersom du verkar få ihop i ditt huvud att du kan få fram fylla en pråm och köra den till Fukushima på mindre än två timmar. Du verkar leva i din egna värld där såväl tull som helikoptrar och brandbilar funkar som du vill snarare än hur dom faktiskt fungerar.
Nej, du behöver en tankbil vilket är för tungt. Kör du dit tomma måste du ha dit vatten som inte förstör tankbilarna. Primärt varför artikeln skriver FULLASTADE brandbilar. Vad tolkar du som det? Fullt utrustade?
Orsaken till att köra dit en tank är idiotiskt är att det tar nästan 20 min att fylla en tankbil på 12 000 liter och du skulle bara få köer av tankbilar som vill fylla på med mer vatten och problem med att placera tomma tankar någonstans.
Sluta skriva lögner i tråden för det är farligt. Blir ju mer och mer för varje inlägg.
Hittills har du hittat på:
1) felaktig typ av helikopter kommer användas, du väljer en som faktiskt grejar din bild.
2) Du skrev tidigare egna regler om hur världens tuller ska fungera utan någon verklighetsförankring.
Vad blir nästa lögn som passar din värld bättre?