2011-03-27, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vår el? Handlar mer om industrins el eftersom det är de som gör av med mest el som de inte sällan köper till subventionerat pris, el som ofta används till produktiona som knappt är lönsam överhuvudtaget.

Vilken industri har subventionerad el?
Citera
2011-03-27, 11:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vår el? Handlar mer om industrins el eftersom det är de som gör av med mest el som de inte sällan köper till subventionerat pris, el som ofta används till produktiona som knappt är lönsam överhuvudtaget.

Jaha, så du menar att vi sitter i klorna på en kärnkraftsmaffia som vi betalar genom skattsedeln? Och att kärnkraften egentligen är onödig?

Det måste vara en av tidernas största konspirationer.

Här är en länk till hur elen används.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elanvandning/
Senast redigerad av goseigen 2011-03-27 kl. 12:02.
Citera
2011-03-27, 12:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Vad är I-134?? jod 134 ?? Finns det? halveringstid på 53 minuter?
jod 131 halverar på 8 dagar cesium 134 på några år om jag minns rätt

http://www.wolframalpha.com/entities/isotopes/iodine_134/9w/jd/65/
Citera
2011-03-27, 12:02
Medlem
quarks avatar
Citat:
Nej nu är du ute på hal is.
Även om styrstavarna är inne så produceras det värme.
Att erbjudandet om bor från sydkorea skulle tyda på en ökande kritikalitet vilket är din tolkning ovan är ju rena dumheterna.
Det var i ett läge när ingen kylning fanns tillhands
Jag skulle gärna vilja se en källa på informationen att man vattenbombade med bor från helikopter.
Den informationen har jag inte sett någon stans.
Jag vet inte om de vattenbombade med bor, men det planerades i alla fall, se Reuters 15 mars. Att kalla det för "a fire retardant" (flamskyddsmedel) var inte så lite förljuget.

Borsyran har väl också kallats "kylmedel" av PR folket, men dess enda funktion i dessa sammanhang är att stoppa en pågående kedjereaktion eller att förhindra att en kedjereaktion skulle kunna börja.

Japan bör ha tillräckligt med bor själv för att släcka ut minst en reaktor. Men det finns ju sex reaktorer i Fukushima I. Så därför är det bra att ta in extra utifrån.
Senast redigerad av quark 2011-03-27 kl. 12:05.
Citera
2011-03-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jaha, så du menar att vi sitter i klorna på en kärnkraftsmaffia som vi betalar genom skattsedeln? Och att kärnkraften egentligen är onödig?

Det måste vara en av tidernas största konspirationer.

Jag har inte sagt att kärnkraften är onödig men genom att sätta hårdare elbesparingskrav på industrin så skulle de säkert kunna spara enormt mycket elektricitet.

Att vi till viss del betalar kärnkraften genom skattsedeln är uppenbart alla former av energikällor är subventionerade på ett sätt eller annat.
Citera
2011-03-27, 12:06
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
quark skrev
Jag kan ingen japanska, men här är en ny tabell med data som är så osannolika att det måste vara sant.

I reaktor 2 nu. Enorma mängder aktivitet av I-134: en miljard becquerel per kubikcentimeter.

NISA-experten gör försök att göra det låta mindre farligt: "Det är borta snart".

Men olyckan hände för 380 halveringstider sedan. Aktiviteten av jod-134 borde ha varit omätbart lågt om reaktorn hade varit av. Det blir allt mer uppenbart att det pyr fortfarande ordentligt i olika reaktorer.

Reaktor 2: Cesium-137 2.3 X (10 upphöjt till 6) = 2 300 000 Bq/cm3.

"Japanska gränsvärden för jod-131 och cesium-137"
Jod-131 i mjölk och dricksvatten: 300 becquerel per kilo för vuxna och 100 bequerel per kilo för barn.
Jod-131 i grönsaker: 2000 becquerel per kilo.
Cesium-137 i mjölk och dricksvatten: 200 becquerel per kilo
Cesium -137 i grönsaker: 500 becquerel per kilo"
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40845.250;wap2

Om en vuxen får 63 000 Bq cesium 137 i kroppen via födan, orsakar detta en stråldos på 1 mSv.
Detta förhållande gäller bara för cesium 137, inte andra radioaktiva ämnen.
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/mitaonsateily/sv_FI/ionisoiva/

För Cesium-137 gäller att halveringstiden är 30 år. Därför tar det ungefär 120 år för koncentrationen av Cesium-137 att nå ner till 7% av den initiala koncentrationen.

För ämnen med lång fysikalisk halveringstid, som exempelvis Cesium-137, är den biologiska halveringstiden av stor betydelse. Den biologiska halveringstiden är den tid det tar för ett radioaktivt ämne att halveras i människans kropp - dvs om du vid ett tillfälle äter en måltid som innehåller 200 Bq (Becquerel) kommer du att efter ca tre månader ha kvar 100 Bq och efter ytterligare tre månader ungefär 50 Bq eftersom den biologiska halveringstiden för Cesium-137 är ungefär tre månader.
http://www.risknet.foi.se/radiak/fakta.htm

Hmm... "Det är bort snart".
Citera
2011-03-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elanvandning/
Minst sagt oseriöst att mixa serviceindustrins elåtgång med hushållens.
Citera
2011-03-27, 12:08
Medlem
Kärnkraftverk är ingen bra affär, mig veterligen finns det inte ETT ENDA helt privat finansierat kärnkraftverk i hela världen(?).

Men det finns idag inga alternativ på global skala eftersom kol anses värre. Så var det med den saken. För att vara för kärnkraft (fission) behöver man inte tycka att det är en 100% säker utvinning av energi, ej heller en särskilt önskvärd teknik i långa loppet. Det räcker att vara realist.
Citera
2011-03-27, 12:09
Bannlyst
Citat:
Jag har inte sagt att kärnkraften är onödig men genom att sätta hårdare elbesparingskrav på industrin så skulle de säkert kunna spara enormt mycket elektricitet.

Att vi till viss del betalar kärnkraften genom skattsedeln är uppenbart alla former av energikällor är subventionerade på ett sätt eller annat.

Visa källa på detta
Citera
2011-03-27, 12:09
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Ja, bor skulle hjälpa. Men de har ju hela tiden sagt att styrstavarna är inne, att kedjereaktionen hade stängts av omedelbart. Varför skulle man då behöva tillsätta bor? Men det behövs ingen kärnfysiker eller ingenjör för att åstadkomma en kedjereaktion om innehållet smälter. En kedjereaktion kom igång av sig själv i Oklo i Gabon för två miljarder år sedan, då det fanns mer uran-235.

De försökte ju tillsätta bor med de där misslyckade vattenbombningarna från helikoptrar. Det kan inte ha kommit in något bor i reaktorn därifrån (det var nog mer tänkt för lagringsbassängarna). Men de var tydligen ganska desperat.

Intressant att Sydkorea har erbjudit hela sitt lager. Det pekar på att det kan finnas stora problem med kritikalitet. Inte bara vid en reaktor.
Det kan vara två saker som behöver läggas till:

Har man fått en partiell härdsmälta, vilket man befarar i reaktor 1-3, så kan du ändra den geometriska konfigurationen på bränslet. Samt att om du fått en partiell härdsmälta så har temperaturen i härden varit strax över 2000 grader, vilket kan ha skadat styrstavarna.

Man använder Bor som extra säkerhetsåtgärd ifall det ovanstående har hänt.
Citera
2011-03-27, 12:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Enormt mycket är inte = 37 %

Alla klagar idag också över elpriset så det kommer aldrig hända att kärnkraften försvinner. Den kommer med tiden troligen att byggas ut.

Jag är säker på att om Ringhals försvann så skulle jag och många andra göteborgare genomlida kalla och mörka vintrar.
Citera
2011-03-27, 12:20
Medlem
Citat:
Visa källa på detta
http://www.folkkampanjen.se/fakta5.html

http://www.dn.se/debatt/sveriges-nya-karnkraftverk-kommer-att-subventioneras
Senast redigerad av Nibiru2011 2011-03-27 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in