2011-03-24, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Här kan du se film på ånga som kommer från reaktor 1-4

Breaking news on NHK at 7pm ET: Smoke/steam rising from ALL 4 reactor units — Workers evacuated

http://www.youtube.com/watch?v=sTAnx9k8TLs
Var ett par timmar sen. Varför postar du klipp som skett förut? Skapar bara förvirring i tråden.
Citera
2011-03-24, 07:24
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Var ett par timmar sen. Varför postar du klipp som skett förut? Skapar bara förvirring i tråden.

Då tiden för klipp står tydligt förvirrar det nog bara dig. Tyvärr kan jag inte lägga min nivå efter dig, du får helt enkelt försöka hänga med efter din bästa förmåga, som i skolan!

Citat:

Breaking news on NHK at 7pm ET: Smoke/steam rising from ALL 4 reactor units — Workers evacuated

http://www.youtube.com/watch?v=sTAnx9k8TLs
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-24 kl. 07:33.
Citera
2011-03-24, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
NHK flög med helikopter 07:00 JST. De tyckte att de såg ånga från reaktorerna 1, 2, 3, 4.

Hmm... De har ju tidigare sagt att de lyckats bra med kylningen. Ska man se all ånga som ett problem som sprider radioaktivitet eller som en positiv indikation på att kylning lyckats?

Vilken är yttertemperaturen på plats idag? Att uppvärmt vatten ångar när det är kallt är väl rätt normalt eller vad säger du? Det behöver inte vara väldigt varmt heller, en 40-50c räcker ju gott för att det ska ånga.
Citera
2011-03-24, 07:36
Medlem
Citat:

Goda nyheter ... ånga från alla fyra reaktorerna ... visar att kylning genom vattenbegjutning har verkan.
Citera
2011-03-24, 07:43
Medlem
Citat:
Då tiden för klipp står tydligt förvirrar det nog bara dig. Tyvärr kan jag inte lägga min nivå efter dig, du får helt enkelt försöka hänga med efter din bästa förmåga, som i skolan!
Du skriver om ånga som kommer från ett kärnkraftverk.

Kommer är nutid. Ändå pratar du om något som skett för 5-6 timmar sen.

Det är missvisande.

Trevligt med personangrepp som är helt OT också. Var saklig om du är seriös.
Citera
2011-03-24, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Jag skulle vilja återkomma till ett annat väldigt positivt tecken, nämligen de så kallade "neutronstrålar" som har rapporterats:
Är det någon som har någon annan teori om hur det kommer sig att sådana här neutronstrålar har observerats än att uran och plutonium har läckt ut och att kärnklyvning ägt rum? Om det har skett måste väl det vara ännu ett gott tecken på att allt är under kontroll? Jag menar, kärnklyvning ska ju ske i ett kärnkraftverk, eller hur? Det är liksom hela poängen.

att neutronstrålar förekommit är väl givet då det varit för lite vatten i bassängerna. Mängden vatten ovanför det utbrända bränslet används ju som neutronfälla och fångar normalt upp dessa.
ytterligare ett sätt att skapa rubriker för att sälja lösnummer..
Citera
2011-03-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Goda nyheter ... ånga från alla fyra reaktorerna ... visar att kylning genom vattenbegjutning har verkan.
Ångan är borta. 5 timmar sen.

Framgår lätt som att det är nutid pga den enfaldiga presentationen jag vet.
Senast redigerad av DUFATTARINGENTING 2011-03-24 kl. 07:56.
Citera
2011-03-24, 07:54
Bannlyst
Ingen anga langre. Reaktor 1 har de fatt ner temperaturen med flera hundra grader till standardniva. Stromarbetet gar frammat liksom vattenskjutandet, de har aven bytat fran havsvatten till 真水 nu. Hoppas pa battre effekt. Dock har de kommit fram att 3 av arbetarna som kopplade kablar blivit stralade av skadliga mangder och nu har forts till sjukhus. Skall dock inte vara livshotande sa som det ser ut nu.

De ovriga vardena over landet har heller inte okat sedan sist. Radioaktiviteten i vattnet i tokyo som ni alla (hej aftonbladet) sket pa er av att lasa om (som fran forsta borjan inte ens var farligt for kroppen) har aven atergatt till standard enligt morgonens uppmatningar.

Det de pratar om mest nu ar att han som mordade 7st pa gatan i akihabara 2008 fatt dodsstraff
Citera
2011-03-24, 08:22
Medlem
skillnads avatar
Vilka hjältar!

Japan has rallied behind the workers with relatives telling of heart-breaking messages sent at the height of the crisis. A woman said her husband continued to work while fully aware he was being bombarded with radiation. In a heartbreaking email, he told his wife: 'Please continue to live well, I cannot be home for a while.'
One girl tweeted in a message translated by ABC: 'My dad went to the nuclear plant, I've never seen my mother cry so hard. People at the plant are struggling, sacrificing themselves to protect you. Please dad come back alive.'
But it is becoming even more pressing that the Fukushima succeed after it was revealed today that Tokyo's tap water has been contaminated by unusual levels of radiation.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1369216/Fukushima-Fifty-First-pictures-emerge-inside-Japans-stricken-nuclear-power-plant.html?ito=feeds-news xml
Citera
2011-03-24, 09:01
Medlem
Catings avatar
NEWS ADVISORY: Gov't may move people beyond 30km of nuke plant to make lives easier
http://english.kyodonews.jp/

Hur mycket folk var det där igen? Ungefär?
Citera
2011-03-24, 09:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
och varför väljer man att bygga ett kärnkraftverk precis på Kanten till havet??

det är väl jävligt osmart gjort?

Det galna är inte att de byggt vid havet, utan att de byggt i en av de mest jordbävningsutsatta och tsunamiutsatta platserna i världen. Det är ansvarslöst gjort. Nu ser vi konsekvenserna i Fukushima.
Senast redigerad av Karman 2011-03-24 kl. 09:13.
Citera
2011-03-24, 09:19
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Powergirl skrev
Jag befarar att på lång sikt kommer allt fler problem att dyka upp i form av skadliga utsläpp av partiklar inte minst. Sedan har jag min käpphäst och det är påverkan på grundvattnet men återigen tack till er alla som gör den här tråden så informativ och där man dvs jag är glad att slippa FBs största galningar.

Caesium-137 och strontium-90 är vattenlösliga, och dom kommer förr eller senare tack vare sin långa halveringstid nå grundvattnet, men det kommer att ta lång tid. Radioaktiviteten i den mark som kontaminerats kommer att föras ut i näringskedjan främst genom växter, det kommer också att ske läckage till havet under lång tid från den mark som kontaminerats i närheten av kraftverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in